Rikostaustaotteen vaikutus jo työssä olevalle

Hei kaikki,

Olen uusi täällä mutta vanha “alalla”. Syyllistyin jokin aika sitten omien reseptieni väärentämiseen, “uusin” niitä itse tietokoneella ja läpi meni, monta kertaa. Kipu-, uni- ja rauhoittavia lääkkeitä. Jäin lopulta kiinni, mikä oli helpotuskin, mutta hirveä häpeä. Tunnustin kuulusteluissa heti kaiken ja lähdin mielelläni päihdekuntoutukseen, käyn avoterapiassa päihdeklinikalla.

Nyt oikeusprosessi on edennyt niin, että käräjäoikeuden istunto on tulossa. Syytekohdat ovat lievä petos, väärennys ja huumausainerikos, mahdolliset tuomiot sakko tai ehdollinen. Olen ensikertalainen rikoksentekijänä.

Pelkään työpaikkani puolesta. Olen jossain määrin julkisessa työssä, jossa ihmiset odottavat, että olisin “kunniallinen”. Pelkään julkista häpeää. Tuleeko tuomio jotenkin ihmisten tietoon, ja mistä se riippuu? Vaikka olenkin aika pienessä virassa, minusta saisi varmaan lehtiotsikon, josta ihmiset voisivat repiä vahingoniloa. Entä työpaikkani: tuleeko tieto jotain kautta esimiehelleni? Teen jonkin verran töitä lasten ja nuorten parissa. Koskaan ei ole kukaan huomannut töissä, että olen ottanut rauhoittavia/kipulääkkeitä. Ottaahan moni niitä luvan kanssakin, “oikeaan” sairauteen. Olen pidetty työssäni ja saan siitä kiitosta. En ole koskaan välittänyt lääkkeitä kenellekään enkä ollut osallisena huumebisneksessä. Jos saan ehdollista, onko seuraus töissä automaattisesti, etten saa enää tehdä töitä lasten kanssa? Vai voiko siitä neuvotella? Tosiin sanoen, onko työnantajalla lakisääteinen velvollisuus määrätä minut toisiin tehtäviin tai antaa minulle potkut?

Itken öitä ja valvon, enkä ole jaksanut raitistua. AA:ssa olen käynyt ennen, mutta nyt tuntuu, että mikään muu ei lohduta kuin viina, ja juon yksin iltaisin. Aamulla töihin, sen verran vähäisenä on määrä pysynyt. Päivisin en juo koskaan. En ole pyytänyt lääkäriltä mitään nappeja, en jotenkin uskalla. Vaikka lääkäri sanoi silloin kun jäin kiinni, että voi sinua, miksi tällaisen teit, olisinhan minä näitä sinulle kirjoittanut, jos tuntui, ettet pärjää ilman, ei olisi tarvinnut rikolliseksi ruveta.

Olen jotenkin tosi pettynyt elämääni, tietenkin itseeni, mutta myös lääkehistoriaani. Nyt nousee vahvana mieleen muistot siitä, kun opiskelijana kävin uusimassa lääkärillä pamireseptiä, ja lääkäri sanoi: “Ei sun tarvi uutta aikaa joka kerta varata, kun tuut uusimaan. Jätät vaan reseptin tuohon respaan, ja minä kirjoitan sulle kerralla reilummin. Ei tartte yhtenään täällä juosta.” Minulla oli monta vuotta oksatsepaamia 15mg 100 kpl resepti, jonka kanssa ei ollut niin tarkkaa, vaikkei se olisi edes kuukaudeksi riittänyt. Aina uusittiin kyselemättä. Tuntuu kohtuuttomalta, että nyt olen yksin syyllinen. Syyllinen rikokseen, tietysti olenkin, mutta syyllinen omaan riippuvuuteeni?

Raskas on mieli ja elämänhalu vähissä. Rakastan työtäni, rakastan lastani. Mutta elämääni en rakasta, enkä itseäni.

Jos olet vakituisesti töissä niin eihän siellä kukaan sinun rikostaustaa selvittele… ainakaan jos siihen ei ole erityistä syytä.

Joten suosittelen vaan matalaa profiliia ja voimia parempaan elämään!

Kiitos vastauksesta ja rohkaisusta!

Tiedättekö, ihmiset hyvät, mistä ja miten toimittajat saavat tietoonsa esimerkiksi julkkisten rikostuomiot? Ovatko ne julkisia, saako kuka tahansa ne pyytämällä? Haluaisin tietää, miten se prosessi menee, että osaisin henkisesti varautua siihen mahdolliseen tilanteeseen, että jos ei nyt valtakunnan iltapäivälehdessä niin jossain kuitenkin sipaistaan pikku otsikko tyyliin “Kunnon ihmiseksi uskottu törttöili lääkehumalassa”. Ellei julkisesti ole esiintynyt sekopäisenä, voiko tuon tuomion saada toimittaja käsiinsä vaikka jostain sieltä käräjäoikeuden ilmoitustaululta tms. ja laatia siitä sopivan otsikon?

Tämä ahdistaa minua aika paljon.

Mä en niin hirveän hyvin lakikiemuroita tunne, joku viisaampi korjatkoon asian, jos puhun aivan palturia, mutta kyllähän oikeudenkäynnit ovat avoimia tilaisuuksia, ellei niitä erikseen määrätä suljetuiksi jostain syystä(tässä tapauksessa mitään sellaista syytä tuskin on), joten kyllä joku sun oikeudenkäyntisi ja mahdollisen tuomiosi voi helpostikin selville saada, jos sellaiseen nyt jollain kiinnostusta on.

Eikös toimittajilla ole? Käyvätkö he säännöllisesti notkumassa oikeustalolla vai saavatko jostain tiedon, että nyt ois taas tuon juoppojulkkiksen rattijuoppokäsittely? Onko ne tiedot tai tuomiot siellä ilmoitustaululla, josta toimittaja sitten voi koota haluamansa rikolliset lehteen?

En ole itse mitään allaolevista, mutta jostainhan toimittajat saanvat tiedon vaikkapa tällaisiin (kuviteltuihin) otsikoihin:
“Lastensuojelutyöntekijä teki kriisihuostaanottoja - oli itse kännissä”
“Yritysjohtajalle rattijuopumustuomio - kuljetti lapsiaan humalassa”
“Opettaja napsi lääkkeitä ja opetti alakoululaisia”

…no jotain sellaisia. Joka viikko näitä on lehdissä. Mistä ne tietää? Saako ne tietää minutkin?

Itse tunnen ainakin 2 ihmistä kenellä tilanne voisi olla sama. Periaatteessa testit voisi ottaa, ganjat kasvavat ja ryynit maistuvat sekä autolla ajelevat… Silti hoitavat työnsä mallikkaasti samalla alalla kuin itsekin. Mikäli töissä saavat syytä epäillä asiaa, asia voi olla toinen. Poliisilla tulisi olla vaitiolovelvollisuus ja periaatteessa moni antaa pvk-lääkkeitä aivan kunnollisena kansalaisena. Keksi sopiva peitetarina jos joku on ajanut ohi ja pidä matalaa profiilia…

Ei täällä ole ollut lehdessä juttua, vaikka naapurikunnan pomo jäi kiinni ratista aikoinaan eräällä pätkällä jossa kukaan ei taida ajaa selvänä tietyn ajan jälkeen. Kytätkin erittäin harvoin noin landella ehtivät käymään… Tieto liikkuu suusta suuhun… Kyse on niin pienestä alueesta kyllä, että ei edes kauppaa löydy…

Kyllä tietyt ihmiset tietävät että sossussa on töissä hlö, joka itse kusettanut sossua ja käyttänyt alkoa vahvempaa; paras olla vain mukava ja tasavertainen kaikkia kohtaan eikä ylimielinen… Tosin jo tässä kohtaa tulee ihonväri esiin, kukaan valkoinen ei voi asua sossun rahoilla omassa asunnossa ja omistaa autoa sekä pitää kotona silti 6 lasta joista vanhin 3-4 vuotias… 2000€/lapsi todellakin ilmeisesti kannustaa ja tietyt sanat erottaa kun puhelimeen vihaisesti puhutaan… Näin opetetaan KIERRÄTYS ja ELÄMÄN TARKOITUS! :unamused: :neutral_face:

Metsäsieni, kai sulla nyt on joku oikeusavustaja tiedossasi, jos kerran oikeuteen olet menossa. Kysypä siltä näistä mieltäsi painavista jutuista. Tietää lakiasioista varmasti paremmin, kuin Päihdelinkin oikeusaputoimisto.

Edelleen, oikeudenkäynnit ovat kuitenkin julkisia ja ja kuka vain voi päivänsä ratoksi lampsia sisään seuraamaan mitä tahansa oikeudenkäyntiä. Poikkeustapauksia ovat nämä suljetut oikeudenkäynnit joissain tapauksissa, mutta mitkään pikku huumausainerikos ja petos eivät ole sellaisia rötöksiä, joiden takia oikeudenkäynti määrättäisiin suljetuksi.

:laughing:En tiedä miksi nauroin,anteeksi.

Mutta asiaan.Kyllähän ne on julkisia oikeudenkäyntejä yleensä.Itse en ainakaan jaksa kovin uskoa että toimittajat siellä olisi kyttäämässä ja notkumassa mahdollista hyvää tapausta,luulen että jostain niiden pitäisi tietoa,vihje tms. saada.Toivottavasti oikeudenkäynti menee hyvin.Pärjäile!

^ Mitä anteeksipyydettävää tuossa nyt on? Kivahan se vain on, että mun juttuni jaksavat jotakuta naurattaa :smiley: .

Kyllähän oikeudenkäynnit julkisia ovat. Lukiossa otin sen yhden tarjolla olevan kurssin jossa sisältö oli peruslakeja, tuli käydä oikeudenkäynnissä… En kyllä itse kehdannut mennä, ajattelin että prkl jos itse joudun oikeuteen ja siellä on luokka seuraamassa oikeudenkäyntiä… :astonished: :open_mouth: Ehkä karma pelasti myöhemmin…

MUTTA, lukeeko paperissa että sinun pitää mennä uhkasakon uhalla oikeuteen? Pikkurikoksissa kuten hallussapito, ratti tms. ei tarvitse paikalle mennä jos on myöntänyt syyllisyytensä. Mikäli paikalle on mentävä kertomaan oma kanta, paperissa ilmoitetaan että oikeudessa on oltava. Pienissä rikoksissa riittää poliiseille annetut tiedot joiden pohjalta päätös annetaan.

Työpaikassa ensisijainen tehtävä on ohjata hoitoon kerran (vakituisessa), sen jälkeen tulee monoa. Voi olla että mikäli katsotaan että olet addikti (lieventävä asianhaara väärennykseen ja lievään petokseen), joudut käymään avohoidossa testeissä ja terapiassa… Tällöin hoidon tulee onnistua tai työpaikalla ei ole velvollisuutta olla purkamatta työsopimusta.

Kannattaa todellakin kysyä. Jos työ on sen luonteista, että työntekijä voi aiheuttaa päihtyneisyydellään (mikäli ei ole respaa, niin reseptilääkkeiden syöminen on automaattisesti huumeidenkäyttöä) vaaraa muille, voidaan esimiehellesi ilmoittaa… Ydinvoimaloissa puhalluttavat jopa. Lisäksi olet ajanut autoa ilmeisesti päihtyneenä tuona aikana. Kysy avustajaltasi myös, kannattaako sinun käydä a-klinikalla testeissä tms. jotta voit todistaa olleesi ilman lääkkeitä? Siellä käy myös addiktien läheisiä…

En ole lukenut otsikkoa että “bussikuski jäi kiinni ratista”, vaikka tiedän näin tapahtuneen. Tiedän myös että sama kuski (aikaa on enemmän kuin 10v) meni ajamaan taksia tämän jälkeen.

Heippa JalkaSieni!

Kerro mitä teet työksesi, niin kerron miten sinulle käy. Ehdollisesta saa rikosrekisterin, mutta sakoista et sitä saa.

Minua ainakin kerran vitutti ihan hillittömästi 3000€ sakot vastaavasta rötöksestä, mutta ehdollinen vankeus ei ollenkaan. Kun tuomari sanoi ehdollisen vankeuden määrän ja koetusajan päättymisen ajankohdan, niin ihan vahingossa kysyin: “Eikö sakkoja tule ollenkaan?” Tähän tuomari totesi, että ei tule ja minusta varmasti näki läpi virnistyksen ja helpottuneen oloni :sunglasses: .

Jokeri