Riippuvuus - asteikolla 4-10 ???

Olin aikanaan ‘huumenuori’. 13-18 v vedin mm matkapahoinvointitabuja, niistä kun sai hallusinaatioita. Sit siirryin pilveen ja vuoden tankkasin itteni täyteen spiidiä. Jollain ilveellä pääsin spiidistä eroon, kun pääsin vaihto-oppilaaksi jenkkeihin. No siellähän vasta riemu vallaton alkoi. Ruohoa jatkuvaan tahtiin ja meskaliinista kokainiin tuli testattua, ilmaiseksi kun kaverit tarjosivat.
Sen jälkeen pysyttelin alkoholissa ja ehkä 2-3 kertaa kokeillut pilveä eikä sopinut ollenkaan. Spiidiä muutaman kerran 10v sit (nenän kautta) joka ei ollutkaan puhdasta ja sain psykoosin ja lepoon Auroraan. Huumeseula väitti mun vetäneeni metamfetamiinia…
Nyt noista ajoista on kulunut 40v. Olen 55v.
20v mulle määrättiin ekat Diapamit ja niitä käytän edelleen. Annos on vaihdellut 2mg - 10mg ja nyt 3x5mg/pv tarvittaessa.
Ennen se toimi, vieroitin itseni Diapameista viinalla ja päinvastoin - nykyään ei enää toimi, mutta melko rinta rottingilla kuitenkin mennään!
Nyt keväällä sain selkäsärkyyn Panacodia. Sitä kuulemma ohjeiden mukaan ei saa määrätä ex-narkkareille, mutta sitähän en myönnä tai kerro kenellekään lääkärille. Saan niin hitonmoisen hyvät vibat ja toimii piristeenä, ainakin mulle.
JA nyt mua v*tuttaa, onko mulle jäänyt jonkin sortin aivomuistijälki nuoruuden spiidivuosista, kun määrätyt lääkkeet antavat sellaisen vauhdin, että alta pois. Puhumatta allergikkona saan säännöllisesti Duactia - varsinainen pirifiilis siitäkin lähtee; ruokahalu loppuu ja energia on loputon ja tuskin saa nukuttua. Siks taas pitää ottaa Diapamia tai viinaa.

Millä asteikolla olen riippuvainen ja mihin? Viinaan, tabuihin vai Diapamiin. Diagnoosi löytyi 10v sitten ja olen eläkkeellä oleva nuori 55v ‘ulkoisesti hyvässä kuosissa’. Diagnoosi oli vaikea, vakava masennus sekä epävakaa persoonallisuushäiriö.
Onko tuttua kenellekään???

Joo-pa joo, En nyt osaa riippuvuuttasi määritellä - ei kuulosta kovin pahalta kuitenkaan. Mutta jotakin viestissäsi oli, joka sai minut ironisesti virnistelemään. Mee vain edelleen rinta rottingilla, nou hätä :laughing: . Mutta kannattaa jättää väliin Panacodin annosten nostatus, vaikka saatkin siitä hyvät vibat- tai nimenomaan siksi. Et nimittäin saa kauaa, ja siitä on nii-in hyvä lähteä iloisesti sitten lipsumaan… Olin ennen ex-nisti, en ole enää. Nyt menee hyvinkin hitaasti IV, tasaseen pitkästä aikaa.

Kiva kun vastasit - olen uusi täällä. Ja kuka tietää vaikka joku vanha tuttukin täällä kirjoittelis - siis Perunatorin tai Ruttopuiston ajoilta, suurin osa varmaan kyllä henkensä heittänyt (?).

Jos olisin ollut varakkaampi, niin varmaan kokkelilla olisin jo nenäontelotkin tuhonnut…

Kyllä mä vielä aika hyvin kannattelen itseni ‘sivistyneesti ulkoisesti’. Mut auta armias, jos Diapamit on mennyt vähiin ja tullut otettua ‘yli määräyksen’ eli joudun odottaa reseptin uusimista, niin dokailuksi menee. Viakkarit ovat liikaa, tulen suorastaan vainoharhaiseksi, säikyksi ja epävarmaksi. Kuin ex-huumekomisario Torsti Koskinen olisi kulmilla…

Mulla on muuten C-hepa. En olisi hengissä jos se olis tullut sieltä 70-luvun alusta. Kerran sain leikkauksen jälkeen verta ja sitä on pidetty selityksenä. Mutta kuitenkin aina mietin, että voisko kuitenkin aikanaan lainatut neulat sen voinut aiheuttaa. Silloin oli vain ns. keltatautia. Käyn säännöllisesti maksakokeissa ja onneksi taas oli arvot ok. Jos nousevat, sit se pirulainen on aktivoitunut. Olen edelleen tartuttaja enkä halua olla missään kosketuksessa veren kautta kehenkään.
Toki kerran yksi itsetuhoinen tyttökaveri pyysi, että tehdään ‘verivala’. En suostunut hommaan. En laita pahaa kiertämään.

Lisays: Allergiaan määrättävä Duact sisältää antihistamiinin lisäksi pseudoefedriiniä siinä määrin, että esmes doping-testeissä antaa positiivisen tuloksen.
Jostain luin joidenkin irrottautuvan Panacodista nimenomaa Duactin avulla…

Siitä C-hepasta; Huomaathan ja muistathan, että jokainen Panacod tbl sisältää 500 mg parasetamolia, ja sen maksimiannostus on 8 tbl/vrk, jollei nyt puhuta vesierotteluista, ja niistähän ei puhuta - vaan siis jos tabut nautitaan asianmukaisesti sellaisenaan. Sitäpaitsi kipulääkerespat palaa kumman äkkiä, isoveli valvoo - eiku siis KELA, jos sulla alkaa mennä annostus yli, mut niin palaa maksakin.

Olen sen verran ollut ovela ja vikkelä, että tähän mennessä ‘en ole jäänyt resepteistä kiinni’. Vähän pelottaa kun siirtyvät siihen sähköiseen reseptien kirjoittamiseen - silloinhan heti isoveli näkee väärinkäytön. Eikä auta enää lääkäriltä toiseen meneminen ja apteekista toiseen asioiminen.

Mulle lekurit aina muistuttavat tuon C-hepan takia vain viinan käytöstä, harvemmin tullut puheeksi nuo kipulääkkeet. Jostain mahahaavasta varoittelevat, mutta siinä kaikki.

Hyvä kun täältä löytyy kamuja, jotka osaavat puhua asioista niiden oikeilla nimillä! Kiitos.

Lisäys Oxsulle:

Erikoisen huomion olen tehnyt terveyskeskuksen labrassa. Aikojen alussa oli punainen varoituskolmio ja hyvä, että niiden hanskat riittivät mun verinäytteen ottamiseen ym. Tänä päivänä eivät tunnu pelkäävän minkäänlaista tartuntaa, kun ilman hanskoja ottavat minulta verikokeen :slight_smile: :laughing:

Omasta mielestäni etenkin toisten riippuvuutta on ulkopuolisen erittäin vaikea määritellä.Etenkin pelkän tekstin perusteella,mutta ei toi nyt kovin pahalta kuulosta…

Luulenpa, että en ole ihan toivoton tapaus. Riippuvuutta on, mutta ei härskeimmästä päästä. Veikkaan 7. Nuo ‘pikanetti-riippuvuustestit’ ovat kai niin epäinhimillisen tiukat, kun niitten mukaan olen muka tosi ongelmainen :unamused:

Onhan sitä tullut mokailtua ja telottua itseensä, yleensä kylläkin viinan takia (ja sit kun Diapamia on kuitenkin koko ajan veressä). On tullut Kisahallin putka ja selviytymisasema tutuksi. Katkollakin olen ollut pari kertaa. Mut sielläkin ne antaa aina Diapamia viinan sijaan :laughing:

Jatkan samaan malliin, mutta varon tuota Panacodia. Se on oikeesti hyvin koukuttavaa.

Se on varmaan tuo omatunto, joka kolkuttaa koviten. Toisaalta äitini ja poikani haluaisivat lähettää minut jonnekin ihme hoitoon, että sekakäyttöni loppuisi kokonaan - absurdi ajatus, mielestäni.

Siitä olen ylpeä, että neula-aikani jäi yhteen vuoteen JA sitä en enää tekisi missään olosuhteissa :sunglasses:

1. Ja en edes liioittele.

Laittaisin itseni tälläiseen asteikkoon että fyysisesti olen 9 paikkeilla mutta henkisesti 5 paikkeilla joten vieroitusoireet alkaa varsin nopeasti kun olen ilman mutta pääkoppa välillä unohtaa koko tropit kun en niitä kuin aniharvoin ota sen fiiliksen takia ja halu olisi kyllä päästä kokonaan pois näistä laillisista huumeista,mutta en kyllä halua kärsiä 24/7 kipuakaan joten on ikään kuin pakko ottaa kipulääkkeeksi,mutta tulevaisuudesta olen kyllä 100% varma että lääkitys vaihtuu ja vähenee murtoosaan aikaisemmista ja tarkoituksena on tietenkin kokonaan eroon mutta sen aika näyttää,tällä hetkellä kipujen osalta näyttää hyvältä koska sellaisia super kipuja tulee aina vaan harvemmin ja harvemmin.

Kiitos. Ainakin yksi rehellinen vastaus. Eli tsemppaamisestani huolimatta olen ‘vaaravyöhykkeellä’. Onhan näitä julkkiksia ties kuin moni kuollut laillisten lääkkeitten yliannostukseen tai valitettavan yhteiskäytön vaikutuksiin! Ja ‘taviksia’ vielä monin kerroin enemmän, luultavasti. Ei aina tarvii olla heroinisti, kroppa ei vaan kestä ihan kaikkea.

Alan ottaa asian vakavemmin. Seuraavan kerran kun tarviin kipulääkettä, pyydän että uusivat sen vanhan Burana 800 mitä olen joutunut käyttämään jo noin 10 vuotta. Maksa ei siitä sen enempää tykkää, mutta ei tule riippuvuutta (?).

Ja vähän asian vierestä. Buranahan ei maksaa kiusaa, vatsan päälle se voi liikakäytettynä käydä. Parasetamoli (Panadol, Para-tabs) on maksatoksinen eli maksalle myrkyllinen ja voi ihan normaaliannoksillakin tehdä maksalle pahaa.

Kiitos Maago!

Ei noitten lekureiten muminoista saa aina selvää. Eikä tämä ollut off-topic. Kokonaisterveys kun on kyseessä. Nytkin innolla Panacodia menee, mutta tietäen, että en uusi sitä reseptiä pitkään aikaan.
Duact on on-off vaihtoehto, mutta siitäkin saan sen aamuvauhdin, jotta jaksan taas lähteä töihin vähän kepeämmin askelin :slight_smile:

Toinen juttu onkin sit taas noi on-off nukahtamislääkkeet tai päivän koko annoksen Diapamia illaksi säästäminen saadakseen unta :blush:

Muuten, ainoa asia mitä tuo fysiatri muistaakseni mietti oli lääkkeen sopivuus Seromex-masennuslääkkeen kanssa. Hänen mielestä Panacod sopi paremmin kuin Tramal: ei se mun maksasta puhunut mitään :open_mouth:

Niin, kuten saanoin, parasetamoli ON maksatoksinen eli maksalle myrkyllinen. Tämä on varmaa tietoa eikä mitään arvailua!

Emmä tiä. Jos ilman lääkettä tulee paris päiväs kouristelut, onk se sit kymppi :open_mouth: ??? No, vaikea-asteinen ainakin, vaikka enimmäkseen en enää vedä tolkuttomia annoksia… Ajatuksis on aina jollain tapaa, elämä on pillereistä kiinni. Jos saan pidettyä vain lääkeannoksen (ei hyvän olon hankkimista, sitä voi saada muutenkin, prkl; vain pahimmat jutut poies) jatkos, silloinkin kun niitä piisaa pilleriördailuunkin, haluisin päästä siihen tilaan, etten tarvitsisi joka päivä. Jos se on muille mahdollista, miksi ei olisi minulle :question: :bulb:

Veemäistä, jos mun something to live for on lopunikää (kun täs eloni keskitiekin on jo ylitetty) bentsot :imp:. Äh :confused: .

Mää haluun normiksi normin paikalle :sunglasses: .

Vaikka parasetamoli on monissa länsimaissa suurin yksittäinen syy vuosittain maksan akuutteihin vaurioihin ja maksansiirtoihin, niin parasetamoli ei ole terapeuttisilla annoksilla toksista tai haitallista maksalle (nefrotoksinen eli munuaisille haitallinen se on kyllä), mutta eri ihmisillä terapeuttinen leveys tietysti vaihtelee. Ainoastaan siinä vaiheessa, kun maksan käsittelykyky (konjugaatiokyky) tyrehtyy ja glutationin määrä käy riittämättömäksi alkaa syntyä myrkyllisiä metaboliitteja, vasta siinä vaiheessa alkaa toksisuus ja maksavaurioiden riski.

Keskimäärin tämä on 150mg/kg parasetamolia ja/tai n. 10 000mg annos eli esim. omalla kohdallani vastaisi n. 30 panacodia kerta-annoksena. Minulla on eräs kaveri, joka otti aikoinaan 20 panacodia kerralla erottelematta pitempiä aikoja ja on vielä hengissä. Muistaakseni kuitenkin ihmisiä on kuollut myös (tai ainakin saanut vakavan maksavaurion) jopa 6:n panacodin eli 3000mg:n annostuksen jälkeen. Lisäksi jatkuvassa käytössä toksisuuteen tarvittava määrä pienenee ja maksavaurion riski suurenee. Samoin alkoholisteilla tai muilla henkilöillä, joilla maksan kunto on heikentynyt, on tarvittava kerta-annos pienempi sekä lisäksi riskit jatkuvassa käytössä suurempia.

[Edit]
Korjausta sen verran, että kyseessä ei ollut 6 panacodia vaan 6 grammaa parasetamolia, joka on aiheuttanut maksavaurioita. Lainaus fennicasta:

“Parasetamoli voi aiheuttaa sentrilobulaarisen maksavaurion, jos kerralla otettu annos on huomattavan suuri (10-15 g). Maksavaurioita on todettu myös, jos suositeltuja selvästi suurempia päiväannoksia (esim. 6 g/vrk) on käytetty pitkään. Yli 300 mg/kg (>15-20 g) annokset ovat usein fataaleja, mutta esim. alkoholisteilla jo 6 g annos saattaa olla vaarallinen.”

Eli alkoholisteilla, vajaaravitsemuksesta kärsivillä, muita maksaa rasittavia aineita samaan aikaan käyttävillä, pienikokoisilla jne. voi 12 panacodia jo olla haitallinen. Ja tietysti vähäisempikin; pienet maksavauriot todennäköisesti eivät anna itsestään mitään merkkejä. Kumuloituneena tietysti alkavat olla ongelmallisia.
[edit]

Ilman maksan biopsiaa tai muita tarkkoja kokeita, on vaikea sanoa, onko maksa enää ihan sitä luokkaa, mitä painoon suhteutettuna luonnostaan kuuluisi olla. Etenkin jos on takana runsasta alkoholin käyttöä. Maksan vajaatoiminta tai maksavaurio ei olisi jotain mihin haluaisi kuolla… Vakavassa myrkytyksessä ei kovin kauaa elinaikaa ole ja ne viimeiset hetket ovat kai helvettiä.

Se mikä mua ihmetyttää, että samaan aikaan kun parasetamoli on nro. 1 akuuttien maksavaurioiden ja siirtojen aiheuttaja, niin parasetamolia saa niinkin vapaasti ostaa apteekista isojakin määriä. Välillä vaikuttaa, että aika harva ihminen loppujen lopuksi on perillä siitä, että eivät ne nyt ihan karkkia kuitenkaan ole vaikka reseptivapaasta hyllystä löytyvät. Niillä on hyvinkin fataalit haittavaikutukset tietyn rajan jälkeen ja kun ottaa huomioon, kuinka paljon tässäkin maassa käytetään alkoholia ja sitten syödään särkylääkkeitä, on hieman kyseenalaista, ettei pakkauksissa mainita selkeämmin maksavaurion riskeistä.

Ihmettelen sitäkin, miksi ei voida tuoda markkinoille kodeiinivalmistetta, joka sisältäisi vain kodeiinia. Nyt ne ovat kaikki yhdistelmävalmisteita, ikäänkuin valmistajat olettaisivat ihmisten tiedostavan riskit ja olemaan käyttämättä niitä sen takia väärin/liian paljon. Kuitenkin ottaen huomioon tilastot maksojen siirroista ja syistä, näyttää siltä a) monet ihmiset eivät ole kovin hyvin perillä parasetamolin potentiaalisesta maksatoksisuudesta b) jotkut ottavat panacodia normaalisti ja tuhoavat maksansa c) jotkut ottavat panacodia päihdehakuisesti ja tuhoavat vahingossa maksansa d) jotkut ottavat panacodia päihdehakuisesti ja tuhoavat tietoisesti maksansa. Yksinkertainen ratkaisu olisi, että tuotaisiin markkinoille pelkästään kodeiinia. Varsinkin, kun tässä “kevyessä” sarjassa ei ole tällä hetkellä mitään puhdasta opioidi/opiaatti valmistetta. Edes reseptille, mutta mieluummin myös käsikauppaan. Esim. annoskoko käsikauppaan 10mg ja pakkauskoko 15-20tbl ja yksi pakkaus per asiakas. Parasetamolit voisi sitten hakea reseptillä, jos kodeiini ei auttaisi.

Ps. NAC:ta (N-asetyylikysteiini), joka toimii glutationin prekursorina maksassa ja ehkäisee tätä kautta mahdollisia maksavaurioita, saa ihan lisäravinteena ostettua, mikä voi olla ehkä ihan fiksu hankinta paljon panacodeja tai muita maksaa rasittavia aineita käyttäville. Sitä käytetään antidoottina myös sairaaloissa parasetamolimyrkytyksissä.

Joo koska tramalin kanssa voi olla riskinä serotoniinisyndrooma, joka voi olla fataali, eikä kovin kiva tapa kuolla (deliriumia, kouristuksia, hypertermiaa, elinten pettäminen). Vaikka SSRI- tyyppisten lääkeaineiden yhteiskäytössä sen vakavan muodon syntyminen taitaa olla erittäin epätodennäköistä. Itsellä on tullut lievä serotoniinisyndrooma amitriptyliinin, tramalin ja dxm:n yhteiskäytössä aikoinaan. Tiedostin riskit jo silloin, mutta tein virheen ja oletin dxm:n hävinneen verenkierrosta, kun otin tramalit.

Kerran sulla on toi hepa C niin sinun tulisi tosissaan jättää panacodi pois. Jos et siitä kuitenkaan pysty luopumaan
niin sinun on eroteltava parasetamoli siitä pois. Täällä ei saisi suositella tuota, mutta tässä tapauksessa on parempi erotella, kuin tuhota maksansa ja joutua dialyysikoneeseen loppuelämäksi.
Parasetamoli on Hepa C:n omistavalle lääke paskimmasta päästä… Juuri ton maksatoxisuuden takia.
Mielestäni erottelu menee tässä tilanteessa jo vähemmän haittavaikutuksia ja turvallisemman käyttötavan puolelle, mutta modet päättäköön siitä.

Yrtti, millä tavalla maksavaurio johtaa dialyysiin?

Maksan toiminnot ovat niin laajoja ja monimutkaisia, että tällä hetkellä siihen hommaan ei ole kyetty kehittämän minkäänlaista keinotekoista laitetta.

Jos maksa sanoo sopimuksensa irti, on edessä joko kuolema tai maksansiirto. Munuaisten pettäessä tulee dialyysi kyseeseen. Parasetamoli nefrotoksisena voi aiheuttaa myös munuaisten vajaatoiminnan.

^Jep!

Yrtti on pässi. Täällä jaetaan niin paljon disinformaatiota, joka voi olla vaaraksi ihmisille, että modejen pitäisi poistaa ko. viestit eikä esim. Jokerin asiaviestejä. Jos minulla ei olisi elämää, niin voisin korjata 80% palstan nykyisistä kirjoituksista… Vielä 5 vuotta sitten täällä ei ollut juuri yhtään asiavirheitä näiden “asiantuntijoiden” toimesta. Jos joku kirjoitti paskaa, niin hemmo sai kyllä kuulla kunniansa ja katu-uskottavuus meni heti.

Jokeri