Mietin tosi pitkään, postittaako edes tätä avausta: tyyliin hyödyttääkö tätä ketään vai haittaako pikemmin. Tälle foorumille on varmaan postattu tyhjänpäiväisiä avauksia riittämiin viime päivinä.
Postaus oli minulla tunnin auki selaimella, ennenkuin nyt tulen tulokseen: alea jacta est, urpo on heitetty. Kyse on riippuvuuksista.
On nyt monessa ketjussa jahkailtu päihderiippuvuutta ja siitä vapautumista; pohdittu miten dramaattisia keinoja se tarvitsee.
On totta, että esim. tupakkariippuvuus on helppo selättää kertalaakilla nopeammin kuin alkoholiriippuvuus. Viimeksimainittu voi vaania taustalla passiivisena odottaen tilaisuutta aktivoitua, etenkään jos riesa ei ole ollut jokapäiväinen.
Tupakkariippuvuus ja jotkin muutkin addiktiot pitävät ihmiset otteessaan joka päivä, ja juuri siksi niistä on helppo rimpuilla irti. Kun vastustajan ote tuntuu tukevana ympäriläsi koko ajan, siihen on helppo tarttua käsiksi ja voittaa se: kuin joillain judo-otteella. Päättää olevansa vapaa ja thats it. Parin päivän kuluttua on jo vapaa.
Alkoholi on kavalampi, koska se jättää ajoittain rauhaan ja sitten taas ajan päästä palaa kimppuusi: se voi sallia sinulle viikkokausien raittiuden ja iskeä kimppuusi yhden ainoan viattomaksi suunnitellun bailuillan mukana.
Siksi se on mutkikas vastustaja. Kun asiasta ei usein tunnu edes olevan kroonista haittaa (ohimenevää krapulaa lukuunottamatta), sen kuittaa helposti olankohautuksella.
“Tuli vähän nollattua päätä, so what?”
Parhaassa tapauksessa riippuvuudesta vapautuminen on sitä, että kyseinen aine muuttuu merkityksettömäksi: sillä ei ole enää sitä psyykkistä ja sosiaalista vaikutusvaltaa, joka sillä on pruukannut olla.
Oikeasti riippuvuudesta vapautuneen ei tarvitse pelätä enää edes alkoholia, koska sillä ei ole enää valtaa häneen.
Tällöin ihminen ikäänkuin liitelee kepeästi irti addiktiosta, ilman hammastenpuremista, kiroilua tai suossa tarpomista.
Riippuvuudet linkittyvät toisiinsa, ja siksi koko riippuvuuden käsite on hyvä sisäistää samaksi mytyksi. Bill Wilson kuoli toiseen aineriippuvuuteen, perustettuaan miljoonia alkoholiriippuvaisia auttaneen vertaistukiverkoston.
Allen Carr kuoli samaan kiroukseen kirjoitettuaan miljoonia nikototiiniriippuvaisia auttaneen kirjansa.
Ihmiset oikeasti kuolevat haitallisiin aineriippuvuuksiin, eikä se anna aihetta pistää niitä paremmusjärjestykseen saati lähteä keulimaan muille olevansa parempi, koska on vapautunut yhdestä, jos joku toinen orjuuttaja on jäljellä.
Lukemista:
Antti Heikkilä: Riippuvuus - valheiden verkko
Pasi Koivunen: Vapaaksi riippuvuuksista
PS. Harmillisen monet rimpuilevat eroon riippuvuuksista hammasta purren. ajatellen kyseessä olevan uhraus. Uhri, jonka takia ympäröivän maailman kuuluu antaa heille paapomista, ablodeja ja ylistystä. Näin ei ole, sillä moisesta seuraa ainoastaan kuivuutta ja kipuilua.
Itse asiassa ulkomaailmaa Valkoista taloa tai Brysseliä myöten ei välttämättä suuresti liikuta se, että herra A tai neiti B Suomessa on lopettanut alkoholinkäytön/tupakoinnin/amfetamiinin käytön.
Se ilo ja arvostus itseä kohtaan on hyvä löytää ensiksi itsestään. Ainakin minä arvostan itseäni, vaikka kuka päälle sylkisi. Olen arvokas ihminen, kuten jokainen on. Olen arvokas riippumatta ansioistani, sillä jokaisella meistä on itseisarvo. Ihmisarvoksikin sitä sanotaan.