Riippuvaisen narauttaminen lääkärille?

Kysymys teille viisaammat: Jos saa selville lääkäriverkoston, jota riippuvainen käyttää saadakseen useita päällekkäisiä respoja, miten lääkärit suhtautuvat jos asiasta kertoo heille?

Meillä ei ainakaan mitenkään. :frowning:

Piti vielä lisätä, että lääkäri ei edes suostunut katkaisemaan reseptejä miehen omasta pyynnöstä, koska se olisi ollut liian nopea pudotus. Jos lääkkeitä on syönyt pidempää, täytyy ne lopettaa suunnitellusti. Loppujen lopuksi asia meni sitten niin, että mies vain lakkasi käymästä kyseisellä lääkärillä ja näin respojakaan ei enää ollut. Se oli häneltä kyllä hieno päätös!

Itse olen lukenut useammasta tapauksesta, jolla lääkärit (saadessaan tietää että on useampia kirjoittajia); aloittavat alasajon yhden lekurin kanssa. Lisäks apteekkisoppari. Kyllä varmasti kannattaa kokeilla. Tuossahan jää kiinni jos Kela-korvausta hakee, joten osan lääkkeistä joutuu hakemaan ilman korvausta…

Tietenkin jos lääkkeet ovat eri vaivaan, asia on vaikeampi. Mutta jos on hakenut samaa lääkettä eri vahvuisena esim. eri lekureilta, niin silloin asiaan tulisi puuttua… Mulla on pari tuttua ketkä odottavat kauhulla tuota e-respaa, koska lääkkeet haetaan 2-3 lekurilta… Eikö se ole ensi vuonna kaikille pakollinen??