Riippuvainen avopuoliso

“Nyt mä päätän näin, ja mä lopetan” Sanat mitkä olen kuullut vuoden päivät asuessani avopuolison kanssa samassa asunnossa.
…Ja mä hölmö uskon.
Mä en halua olla täällä, enkä mä halua lähtee täältä. Valheita kuulen päivittäin, liittyen rahaan tai johonkin tapaamisiin jne. Olen kokenut henkistä sekä muutaman kerran fyysistä väkivaltaa hänen olleen aineiden vaikutuksen alaisena. En tiedä tarkalleen mitä käyttää, mutta neulan jälet näyttä olevan kummassakin käsivarressa.
Musta on tullut epäileväinen, vainoharhainen ja todella vihanen. En ole koskaan tuntenut itseäni näin arvottomaksi. En tiedä rakastanko häntä, vai onko tämä jotain läheisriippuvuutta, mutta pois mä en täältä pääse, vaikka useasti olen tavarani pakannut ja lähtenyt. Aina olen tullut takaisin.
En ymmärrä mikä siinä miehessä kiehtoo.

Kyseinen henkilö, oli jonkin aikaan kuivilla, mutta tapasi taas vanhoja tuttuja ja se oli siinä sitten.
Ollaan puhuttu hoitoon lähdöstä, mutta se ei kuulemma ole sen paikka. Se pärjää omiensanojen mukaan vallanmainiosti yksin.
Voiko ihminen joka on käyttänyt aineita 10(?)-vuotta päästä kuiville yksin?

Mä en tiennyt mihin mä lähdin mukaan, mä en uskonut tän olevan tämmöistä helvettiä.

Hänen ollessa selvinpäin, tunnen itseni onnelliseksi.

Hei!
Sinulle voisi olla apua Al-Anon ryhmistä ja/tai kirjallisuudesta. Kun saat lisää tietoa riippuvuuden olemuksesta, ymmärrät paremmin minkä kanssa olet tekemisissä. Päihderiippuvuus on itsensä kieltävä sairaus, jonka johdosta pahastikin riippuvainen ilmoittaa voivansa lopettaa ihan milloin vaan ja yksinkin.
Hae apua itsellesi, sillä siinä on varma mahdollisuus auttaa avun tarpeessa olevaa.
Voimia!

Hei Thänsyy

Niinkuin Cricet kirjoitti: Hae apua itsellesi, se on varma tapa auttaa avun tarpeessa olevaa.
Irti Huumeista vertaistukiryhmiä kokoontuu useilla paikkakunnilla. Yhteystiedot löytyvät IH:n nettisivuilta.
Ryhmässä tapaat muita päihteidenkäyttäjien läheisiä ja saat tietoa riippuvuuden kuvioista.
Mieti omaa elämääsi mitä se voisi olla ilman henkistä ja fyysistä väkivallan pelkoa.
Älä alennu hyväksikäytettäväksi. Meillä jokaisella on vain se yksi ja ainut elämä.
Käyttäjä lupaa ja vannoo asioita jotka eivät toteudu.
Kuiville voi päästä vaikka kahdenkymmenen vuoden käytön jälkeen mutta se vaatii ihmisen oman halua muuttaa elämänsä suuntaa.
Läheinen ei voi siihen paljon vaikuttaa muulla tapaa kuin muuttamalla oman elämänsä suuntaa.
Asettamalla tiukat rajat miten antaa esim. itseään kohdella.
Vilpolan keskusteluista löytyy paljon samassa tilanteessa olevien tai olleiden läheisten kirjoituksia, kannattaa selata.
Voimia jatkoon!

Terv. Ohjaaja Kerttu