revia

onko jollain kokemuksia revialääkkeen käytöstä kun naisystävälläni ne eivät vaikuta. ihan normaalisti tulee humalaan niinku aina ennenkin. pitääkö niitä syödä pidemmän aikaa että rupeavat toimimaan?

Kyllä Reviaa käyttäessä voi tulla känniin. Sen on tarkoitus poistaa mielihyvä nousuhumalan kokemuksesta ja sitä kautta vähentää juomista, mutta jos kiskot kaksin käsin, kyllä se viina päähän kihahtaa ja muisti lähtee jne. Siksei lääke sopinut minulle.

Minä yritin tuon lääkkeen käyttöä joskus viitisen vuotta sitten, mutta minullekaan se ei sopinut. Lääke aiheutti todella ikävää pahoinvointia ja yleistä heikotusta. Vaikkei sillä ole varsinaista antabus-vaikutusta, niin minuun se vaikutti muun muassa siten, että otettuani lääkkeen ja juotuani sen jälkeen vaivaiset kaksi tuoppia olutta, oksensin keskelle katua.

Naltreksonin ideana tosiaan olisi vähentää nousuhumalasta aiheutuvaa mielihyvää. Se ei “blokkaa humalaa” eikä ole antabukselle sukua.

Pavlovin koira nimimerkkinä sopii tähän aiheeseen… Ainakin minulle selitettiin 90-luvulla, että lääkkeen tehon pitäisi osaltaan perustua oppimiseen. Että jos olet ennen baarissa juonut 15 tuoppia, lääkkeen vaikutuksesta voitkin juoda esim “vain” 10 tuoppia. Sitten pikku hiljaa “opit” juomaan vähemmän. No, minä en ainakaan oppinut. Tunsin kyllä miten lääke vaikutti, että ei sen puoleen - kyllä minä join hitaammin.

Se mielihyvän poistojuttu on vähän kimurantti jo lähtökohtana. Kun juo putkeen, ei siinä paljon mielihyvästä puhuta muutenkaan. Kyllä minä jätin sitten suosiolla sen pillerin ottamattakin kun putki oli päällä ja kun en halunnut että mikään olisi häirinnyt krapularyyppyjen vaikutusta.

Jep, on aika kallista. Täällä ei ilmeisesti saa kertoa edes laillisten lääkkeiden hintoja, mutta hinta löytyy helposti vaikkapa Yliopiston Apteekin sivuilta.

Jos hankkii B-lääkärinlausunnon, jonka mukaan on alkoholiriippuvainen (Kelan korvauskoodi 309), niin lääkkeestä saa 42 % Kela-korvausta. Monet eivät kuitenkaan tuota leimaa korttiinsa halua.

Minulla aikoinaan annostus oli “yksi tabletti (50 mg) ennen alkoholin nauttimista ja jos alkoholin nauttiminen jatkuu yli 8 tuntia, otetaan toinen tabletti”. Naltreksonia ei siis oteta lainkaan sellaisina päivinä, jolloin ei ole tarkoituskaan juoda.

Virallisen liturgian mukaan naltreksoni on tehokasta vain “osana laajaa psykososiaalista tai kognitiivista tukihoitoa käyttävää laajaa alkoholiriippuvuuden hoito-ohjelmaa”. Minun tapauksessani hoitopaikkana oli helsinkiläinen yksityislääkäriasema, joka mainostaa tätä hoitoa aika laajalti. Kokemukseni mukaan psykologin antama psykososiaalinen tukihoito oli lässynlässyä ja lääkärin eli psykiatrin luona käytiin vain muodon vuoksi, koska psykologi ei tietenkään voi lääkettä määrätä. Olen sittemmin käynyt muilla psykoterapeuteilla ja psykiatrilla ja saanut mielestäni paljon parempaa apua ja toimivamman hoitosuhteen kuin tuolla “naltreksoniklinikalla”. Hommasta jäi lähinnä rahastuksen maku - paljonkohan saivat provikkaa lääketehtaalta asiakkaiden maksamien maksujen päälle?

Varmaan ihan mukavasti…
Silloin kun se tuli 90-luvulla, pitivät jotkut sitä melkeinpä ihmelääkkeenä: Vaikka olet alkoholisti, voit juoda! Alkoholiongelma paranee juomalla! Ja kyllä minä, niin kuin sanottua, myös tunsin sen vaikutuksen. Muistan ensimmäisen kerran kun olin istunut baarissa pilkkuun asti ilman, että olisi ns. äly lähtenyt… Silloin kyllä tuntui mahtavalta. Tuli varmaan juotua hitaammin kuin normaalisti.

Se on vain siinä että… ei pelkkä juominen kivaa ole, pitää myös tulla känniin. Niin alkoholisti ajattelee sisimmässään. Ja sitten kun juo kunnolla, tulee känniin, naltreksonia tai ei.