Retkahduksista

Harmittavan usein hyvin alkanut raittius päättyy retkahdukseen. Yleensä syynä on pyytämättä ja yllättäen iskenyt viinanhimo. Tätä viinanhimohohtausta kutsutaan joskus myös kuivahumalaksi tai lopettamisen jälkioireyhtymäksi. Jälkioireista voidaan puhua, kun akuuteista vierotusoikeista, eli krapulasta, on kulunut enemmän kuin viikon verran. Nämä jälkioireet hiljalleen helpottavat ja ensimmäisen raittiin puolen vuoden tai vuoden jälkeen alkavat jo olla huomttavan paljon helpompia ja harvempia.

Hyvin yleisiä lopettamisen jälkioireita ovat väsymys, masentuneisuus, univaikeudet, muistivaikeudet, levottomuus ja heikentynyt stressinsietokyky. Aika usein täälläkin Lopettajissa kysellään, ovatko nämä oireet normaalia. Ovat ne. Itselläninkin mm. muisti tuntui pätkivän sen verran pahasti, että olin jo aiheesta huolissani.

Varsinaisesti retkahdusta edeltävät jälkioireet ovat lyhytkestoisempia ja rajumpia. Lähinnä niitä voisi rinnastaa paniikkikohtaukseen. Voisi myös sanoa, että tunnemaailmassa kaasuvipu jumittaa ja kone lähtee laukalle. Aivan omasta kokemuksesta voin sanoa, että hirveältä tuntuu. Kun näin pääsee käymään, ei oikeastaan auta kuin koettaa ottaa rennosti, juoda reilusti vaikkapa vissyvettä ja vetää syvään henkeä.

Pohjimmiltaan kyse on tunteista, joita alkoholisti on tottunut lääkitsemään juomalla. Ei siis ole lainkaan ihme, että usein seurauksena onkin paluu pullon turviin. Vaihtoehtona on totutella näihin tunteisiin. Kerta kerralta se sujuu helpommin ja jokainen onnistunut retkahduksen välttäminen antaa valmiuksia selviytyä retkahtamatta myös seuraavasta kerrasta.

Näitä retkahdusta edeltäviä jälkioireita voi myös vältellä ja niiden osumista kohdalle voi ennakoida. Taustalla on usein stressiä, turhautumista, ihmissuhdekärhämiä ja liiaan suuria odotuksia. Juuri nämä ovat niitä teemoja, joihin AA-palavereissa pureudutaan. Esimerkiksi se paljon parjattu nöyryys tarkoitaa niiden odotusten löysäämistä. Aivan järkeenkäypä ajatus ainakin vuoden tai parinkin ajan raitistumisen alkuvaiheissa.

Minulla oli tapana parin ensimmäisen raittiin vuoden aikana käydä kerran viikossa äijäjoogassa. Siinä selällään maatessa ja syvään hengitellessä huomasi tosi hyvin, kuinka kiristyneet pinnat löysäsivät rennompaan fiilikseen. Se pinnan löysyyttämisen juttu varmaankin on ensimmäisiä asioita, joita raittiutta janoavan on löydettävä. Liian kireät pinnat nimittäin vääntää väistämättä vanteen solmuun ja lopulta sitä löytää itsensä ojan pohjalta.

Joo - siitä äijäjoogasta sen verran, että jossain vaiheessa siinä hommassa vaihtui ohjaaja. Se ohjaaja alkoi puhua innoissaan astangajoogasta ja sitten sitä astangaa alettiin suorittamaan. Joogasta se uusi ohjaaja ei tajunnut hökkäsen pölähtämää, joten lopetin joogajutut vähin äänin. Näin se varmaan menee vähän joka lajissa. Jos raittiudesta tulee suorittamista, kannattaa vaihtaa kuntosalia.

Alkoholistin läheisenä olisi mielenkiintoista kuulla kuinka yleisiä retkahdukset ovat? Niin usein kuulee sanottavan, että ensimmäisen AA-kokouksen/kuntoutuksen jälkeen hän sai pysyvän raittiuden. Näinkö tosiaan? Entäs sitten kohtuukäytön kokeilut? Toiveet, että voisikin olla normaali ja ottaa lasin kaksi. Kertokaa kokemuksianne, olisin kiitollinen.

Ei kai ne retkahdukset ole ollenkaan yleisiä sen jälkeen kun raitistumisen halu on oikeasti tullut ihmiseen. Mutta matkalla siihen että se sisäinen halu tulee ihmiselle, niin retkahdukset ovat hyvinkin yleisiä.

Puhun vain ja ainoastaan omasta kokemuksistani tietenkin, mutta sen mitä itse olen tästä alkoholimista tainnut tajuta, on se että se raitistuminen vaatii semmoisen muutoksen syntymistä, että ihmisen pitää ihan oikeasti sydämestään sitä haluta. Muuten se ei natsaa ja sitä jää jollain lailla tienpieleen. Raittiudella ja pelkällä kuivilla olemisella on hirmuisen iso ero.

Sitten voi olla myös tämmöisiä minun kaltaisiani, jotka on periaatteessa ihan vahingossa oikeastaan raitistuneet.

Havaintojeni mukaan varsin yleisiä. En ole vielä tavannut ketään, joka olisi kerrasta lopettanut.

Moi!
Kiitos Smokki ja Sikari, hieno kirjoitus ja tärkeä aihe pohdittavaksi!
Itse käyn parhaillaan pahaa vaihetta läpi juomishalujen kanssa. Toistaiseksi ajan pelaaminen on auttanut estämään retkahdukset.
Ilmeisen yleisiä retkahdukset tuntuvat olevan. Vaikka luulen, että olen löytänyt todellisen halun raitistua, on ainakin minun kohdalle osunut useampikin retkahdus. Jossakin kohtaa mielen valtasi illuusio kohtuukäytöstä. Se mielikuva kuitenkin hävisi nopeasti ja totesin etten siihen pysty enää koskaan.
Nyt siis käyn selviytymistaistelua, koska juonishaluja on ollut selvästi useammin kuin aiemmin.

Hyvää alkanutta yötä rakkaat alkoholistit ja…

Kiusauksen vastustaminen:

Ainakin alkuun useimmille AA:ssa muusta ei olekaan kysymys kuin kiusauksen vastustamisesta. Onhan siitä kirjoitettu kokonainen kirjakin “Eläminen raittiina”. Isossa Kirjassa kiusauksista mainitaan mm. 9. askeleen lupausten kohdalla (s. 98): “Jos kiusaus tulee, kavahdamme sitä kuin polttavaa liekkiä. . . Emme taistele alkoholia vastaan, emmekä karta kiusauksia.”

Toivottavasti en taas kerran nostata joidenkin sydänveriä tällä lainauksella. Tämä on kyllä mielestäni yleisestikin ottaen aivan totta.

Kyllä niitä kiusauksia tulee. Eräs “guru” tällä palstalla esitteli aikoinaan kolmen P:n pelastusohjelman. Häntä ei ole kyllä viime aikoina näkynyt?!? En ole kyllä itsekään ehtinyt tänne. Eli on siis saattanut näkyä; -en tiedä (taas kerran).

Pelaa aikaa, poistu paikalta ja perustele. Itse olen tällä selvinnyt muutamista pinteistä. Kiitos siis" idean isälle"!

Retkahdusvaara jää toipuvalle alkoholistille ikuiseksi (kunnia)vieraaksi. Puhun tietysti vain itsestäni; muista kun en tarkkaan ottaen tiedä.

Tämän kanssa on elettävä.

Toivotan meille kaikille hyvää huomenta, kun jälleen avaamme silmämme muutaman tunnin ansaitun levon jälkeen uutteen herran huomeneen!

“Kerrasta lopettaneena” en oikein noista retkahduksista tiedä. Ei kai niitä kuitenkaan tule ellei ihminen itse anna itselleen lupaa retkahtaa?

Jonkinlaisen ajattelun tulos se aina lienee, kun tekee päätöksen ottaa kännin. Ei se ajattelun logiikka varmastikaan aina, useinkaan, kovin loogista ole, ja varmasti siinä joutuu mutkia oikomaan ihan siksi että saa laitettua enemmän painoa sille että kun nyt kerran tekee mieli…

Jos nyt lähes kuuden vuoden selvänäolon jälkeen päättäisin juoda itseni humalaan, niin en oikein kai voisi puhua retkahduksesta, se kun olisi jo selkeä poikkeama ja suunnanmuutos jo vakiintuneissa elämäntavoissani .
Jotenkin aika on tehnyt tehtävänsä, kynnys kännäämiseen taitaisi olla kohdallani aika korkea. Kun johonkin tottuu, niin tiukassa se on.

Se on tietysti sitten taas ihan eri juttu, onko tämä täysraittius kaikille sellainen elämäntapa että sen saa ajattelunsa muuhun kokonaiskuvaan sovitettua niin että se alkaa tuntumaan just itselletehdyltä ja luonnolliselta, se on toinen juttu.
Tuntuu siltä, että kaikille se ei kuvioihin sovi yhtä hyvin, ja silloin tietysti tulee ristiriitaisia tilanteita.

Kyllä, retkahdus edellyttää jonkinlaista luvan antamista itselle, eli sikäli kyseessä on valinta.

valitettavasti retkahduksia tapahtuu joskus pitkistäkin raittiuksista, jopa vuosien mittaisista. Tietysti ne on yleisimpiä ensimmäisen vuoden aikana, ja ensimmäisen vuoden täyttyessä.

Sanotaan, että retkahduskin on prosessi, eikä niinkään äkillinen ja arvaamaton onnettomuus. Usein retkahdusta edeltääkin erinäisiä toimia, joita kutsutaan petaamiseksi. Läheiset oppivat joskus huomaamaan ns. ennusmerkkejä jopa herkemmin kuin alkoholisti itse.
Riskitekijät voi toki olla äkillisiä, ja ne voi olla yhtä hyvin myötä- kuin vastoinkäymisiä. Esim. ylimääräisen rahan saaminenkin voi olla riskitekijä.

Pk-seudun päihdehuollossa järjestetään erillisiä retkahduksen ehkäisy -ryhmiä, jotka on tarkoitettu jo jonkin aikaa raittiutta saaneille ensimmäisten vuosien kulkijoille. kokemukset ryhmistä on myönteisiä.

Voi googlata muuten myös Retkahduksen ehkäisyn käsikirjan, jonka julkaissut tätä Plinkkiäkin ylläpitävä säätiö muistaakseni viime vuosikymmenellä.

Jos retkhdus on usein toistuvaa, voi olla paikallaan pohtia retkahduksen ja säännöllisen alkoholinkäytön eroa. Nehän ei ole sama asia.

Minä tiedän ainakin useammankin kerrasta onnistuneen, vaikka eihän tietysti toisaalta tiedä kun vielä elävät. Että jos vaikka joskus vielä juovatkin… Mutta ei se nyt tässäkään asiassa mene sillä yhdellä ja ainoalla tavalla, vaikka toki niin onkin että huomattavasti yleisempää on se että ihminen retkahtelee ennen kuin saa sen jonkin naksauksen minkä jälkeen juominen loppuu.

Tämä pitää kyllä paikkansa minunkin kohdallani. Onhan minulla kaikenlaisia aivan omia kokemuksia tästä asiasta. Tämä minun viimeinen retkahdukseni oli kyllä minulle mystinen tapahtuma. En keksi siihen muuta järkevää selitystä kuin että olin unohtanut jo täysin alkoholismin kuviot, enkä millään lailla ollut tekemisissä enää AA:nkaan kanssa koska alkoholi oli minulle täysin yhdentekevä aine. - Voitaisiin kai sanoa, että viinapiru teki vuosia työtä tuohon retkahtamiseen. Tauti unohtuu, nöyryys unohtuu, omat voimat kasvavat huimiin mittoihin.

Suuttuminen ja riitatilanteet ovat silloin nuorempana olleet ne tilanteet, joissa mopo lähti käsistä! Kauhealla raivolla täytyi saada äkkiä juotua, että hermot ei räjähtäneet käsiin. Raitistuessani olenkin välttänyt näitä tilanteita vähän liiankin kanssa.

Noin kahdeksan kuukautta täysraittiutta alla.Retkahtaminen on mielestäni typerä sana.
Olen mieltäni että se on valintakysymys ja käyttäisin termiä,ruvetaan/rupeaa juomaan.

Sanoilla annetaan vuorovaikutuksessa asioille merkityksiä. Sanavalinnoilla on aina tarkoituksensa.

Sanavalinnoilla voi varmasti vaikuttaa paljon myös omaan elämänhallintaansa. Retkahdus -sana voi vahvistaa mielikuvaa jonka mukaan kysymyksessä ei olekaan itse tehty valinta selvänäolon ja päihtymisen välillä, vaan jonkinlainen itsestä riippumaton luiskahtaminen, ajopuuteoria , jolla voi perustella tekemisiään.

Minustakin juominen on aina teko. Juomatta oleminen taas on tämän asian suhteen tekemättömyyttä, eli tila jossa pysyy kunhan ei itse tilaa muuta jotain päihdettä sisälleen nielemällä.

Täysin samaa mieltä. Typerää käyttää tuollaista ikään kuin oman vastuun poistavaa (sitähän se on) käsitettä. Varsinkin kun eräät kertovat “retkahtavansa” muutaman viikon välein. Se on kyllä ihan vaan ryyppäämistä kun ei muuhun pysty ja useimmiten ei edes halua. Tselvin päin täällä mennnään ja mikäpä sen parempaa ihan itte olen tieni valinnut :smiley:

Toi Retkahtahdus on jo sinällään mielestäni harhaan johtava sana. Retkahtaa on askel takaisin siihen elämäntapaan jota alkoholisti on elänyt vuosikaudet ja vaikka halu raitistua olisikin kova, on se aina päätös juoda, ei mikään hetkellinen päähänpisto vaan pitkään sisimmässään suunniteltu juttu, mikä vaan laukeaa kun tilanne on siihen otollinen, esim. "jos joku meni pieleen ja otti vaan niin paljon päähän, et oli PAKKO ottaa yksi jne.

Jos kyse on yhden päivän känneistä, niillä monesti todistellaan läheisimmille että huomaatteko, pystyn avan hyvin ottamaan pienet ja jatkamaan kuitenkin “raitista” elämääni. Näin on moni holisti todistellut kunnes niitä “yksiä” alkaa kertymään ja ollaan kuin huomaamatta alettu jälleen juomaan. Tähän ilmeisesti Luotanko kysyi vastausta?

Mut nyt suunnilleen kuukauden näiltä sivuilta pois pysyneenä olen lueskellut läpi porukan teksejä, niin karkeasti ottaen lähes puolet ovat jo ehtineet “retkahtaa” tai ovat muuten vaan jättäneet leikin kesken, 1/3 osa rimpuilee edelleenkin samojen aiheitten ja tuskiensa kimpussa kuin ovat kuukausia tai jopa vuosia sitten alkaneissa kirjoituksissaan jo kertoneet. Retkahdus on ikäänkuin kulman takana edelleenkin, eli selvinpäin eläminen ei ole lainkaan normaali tila.

Sitten ovat nämä muutamat, jotka ovat pystyneet lopettamaan oikeasti alkoholin käytön siinä määrin, ettei sitä tarvitse edes ajatella enää päivittäin.

Itse aloin tällä kertaa juomaan jo muutaman viikon jälkeen ja en sitä peitellyt. Kadun nyt kylläkin tavallaan, mut tavallaan se taas oli vain osoitus siitä, etten ole pystynyt sisäistämään lukemaani ja kuuntelemaan tukijoitani, olen ollut vain olevinaan mukana. Tosin takana on aina välillä ollut muutamienkin kuukausien juomattomuutta, mut ne ei merkkaa nyt tässä kohtaa mitään. Paluu päihteettömään elämään olisi taas edessä, ei projektina eikä lupauksina, vain haluna palata selvien ihmisten joukkoon ja palauttaa elämänhalu takaisin ilman alkoholia.

Eli jos vakiintunutta termiä käytetää väärin, niin se on sen termin vika. Ok, kerroppa lizzy mikä on se oikea, korvaava termi!

Oletko itse oikeasti sairastunut alkoholismiin?
Vai kirjoitatko näitä juttuja vain peittääksesi oman retkahduksesi?

Raittiusalan termi RETKAHDUS tarkoittaa kyllä raittiin ihmisen paluuta alkoholin pariin, joko tilapäisesti tai pidemmäksi aikaa. Se ei suinkaan tarkoita lyhyen aikaa juomatta olleen ihmisen paluuta juomaan. Raittiina vois pitää ihmistä, joka on vähintää vuoden pari ollut raittiina. Jos nyt muutamia kuukausia on ollut kuivin suin, niin juopottelu sen kuivan kauden jälkeen ei ole retkahdus.

Kerrankin ollaan samaa mieltä helisee…

Jotta tulisi termit selväksi niin miksikäs tuota alle vuoden juomatta olleen paluuta juomiseen sitten nimitetään ?

Tuli sitten raittiuskin määriteltyä, asia jota olenkin aiemmin kysellyt, eli vuosi juomatta.

Juu ei minua ei sinun juomisesi tai retkahduksesi kiinnosta pätkääkään. Jos sulle yhä häppä maistuu niin anna mennä vaan. Itse olen ollut juomatta 5 kk 20 päivää ja aion olla lopun elämääni. Revi siitä :sunglasses:

Niinpä lizzy! Et ole vastannut yhteenkään aiemmista kysymyksistäsi. Joko jätät ne huomiotta tai yrität kiinnittää huomion epäoleelliseen, kuten minun retkahdukseen, jota ei ole tapahtunut. Olen pitänyt foorumilla aika matalaa profiilia kohtuukäytöstäni, joten vedät nämä jutut hatustasi.

Monettako päivää sinulla on korkki auki? Kuivahuikka ainakin oli pitkään päällä.

Ja halveksuntasi retkahtaneita kohtaan ei voi kieliä mistään muusta, kuin että olet itse retkahtanut. Noin yleisesti tällä foorumilla tarkoitus on kuitenkin tukea ja kannustaa.