Täällä taas, vaikka olin jo ehtinyt poistaa sivun kirjanmerkeistä ja kuvittelin etten enään tarvitse vertaistukea.
Puolitoista vuotta meni täysin raittiina, elämä tuntui hyvältä selvinpäin ja olin niin henkisesti kuin fyysisestikin elämäni kunnossa.
Sitten tuli korona. Ei turhaan mediassa puhuta koronan vaikutuksista mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön. Omalla kohdallani sillä oli selvästi iso merkitys miksi olen nyt taas täällä.
Työkuviot menivät uusiksi, kotona tilanne muuttui ja kaikki omat harrastukset jäivät pois. Ahdistuin valtavasti tästä koko korona-hässäkästä ja mielenterveyteni joutui koetukselle. Menetin yöuneni ja mieliala heitteli ensin ylös ja alas voimakkaasti, sitten nousukiitona lähes maniaan saakka ja sieltä ryminällä alas masennukseen.
Mielenterveyden romuttuessa hain kyllä apua psykiatriselta ja lääkitystäni nostettiin. Mutta, siinä kaiken sekoamisen keskellä alkoholi ehti tulla kuvioihin. Ensin tissuttelemalla muutaman siiderin pahimpaan ahdistukseen ja noh, arvaatte kyllä että muutamassa viikossa homma lähti taas käsistä.
Nyt oon ollut koko viikonlopun yksin kotona. Oon juonut ja itkenyt kaksi iltaa. Juon koska olen masentunut ja olen masentunut koska juon. Kierre pitäisi nyt saada katkaistua jotenkin.
Vaikeinta tässä on se että en oikein löydä motivaatiota laittaa itseäni kuntoon. Tämä johtuu masennuksesta. Synkät ajatukset päässäni kertovat ettei millään ole mitään merkitystä ja on ihan se ja sama vaikka joisin itseni hengiltä. Loppuisi tämä tuska vihdoin. Ajatus kuolemasta tuntuu jopa houkuttelevalta.
Kuitenkin tiedän, että olen sairas. Sen lisäksi että kärsin mielensairaudesta, olen myös alkoholisti. Ja nämä kaksi ruokkivat toisiaan ja saavat mun ajatukset synkiksi.
Tiedän myös sen etten juomalla ainakaan saa hoidettua mielenterveyttäni vaikka se hetkellisesti tuntuisikin sopivalta lääkkeeltä. Oikeastaan täysi raittius on ainoa oikea vaihtoehto ja lääke.
Kirjoitan nyt siis tänne siinä toivossa että vertaistuen avulla löytäisin itsestäni sitä motivaatiota juomisen lopettamiseksi ja kierteen katkaisemiseksi. Vaikka synkät ajatukset ottavat ylivaltaa sisälläni, osa minussa kuitenkin vielä haluaa taistella niistä vastaan ja selviytyä tästä voittajana.
