Respoista.

Tervehdys!

Pahenevan ahdistuksen vuoksi ja hetken täysin lääkeettömänä lampsin paikalliseen tk:hon josta määrättiin cipralex ja 15 mg opamox 1-3/ päivä (samassa lääkemääräyksessä/ lapussa). No, seuraavaksi sitten yksityiselle lekurille josta cymbalta sekä Xanor (samassa lääkemääräyksessä/lapussa) 1 mg depot 400 kpl joita saa hakee n. 1 1/2 kk:n välein- annostus 1-2 päivässä.
Nyt askarruttaa että voinko hakea nuita opamoxeja jemmaan tklääkärin lääkemääräyksellä hätävaraksi ja yksityisen lekurin määräämiä normaalisti. Kahdessa eri apteekissa olen varulta asioinut lääkkeitä hakiessa.
Mutta, toi yksityisen respa kai sitten täytyy koettaa uusia kuitenkin tk- lääkärillä kun ainakaan cymbaltaan ei sais käyttöön taukoja tulla! Tuleekohan tästä ongelmaa ton tk- lekurin kanssa jos on niitä sen määräämiä opamoxeja uusinu myös, toisin kuin cipralexejä turhana?

Osaisko raati neuvoa, kiitän.

Edit ei tenox vaan xanor…

Tulee jos tarvit sen toisen lääkkeen respasta. Sun pitää kertoa lääkitys. Sen jälkeen on joko/tai. Eli käyt yksityisellä tai tk:ssa. Ei lääkäri määräis sulle opamoxei jos tietäisi sulla olevan jo rauhoittavia. Ts. valitse paikka jossa käyt, tai pyydä Cymbalta yksityiseltä ja Cipralex siihen toiseen respaan…

^malibu on aika fakiiri lukemaan nistien tai muuten epäselvien ihmisten postauksia/kieltä :mrgreen: !
Minä en ymmärtänyt yhtään mitään mitä tossa ketjun aloittajan viestissä mahdettiin kysyä.

nykyään ku on sähköset respat nii eikös siel pitäis näkyy kaikki lääkkeet mitä apteekeist haetaan, mut en tiiä tarkisteleeko niitä kukaan vai tuleeko viel paperi respoina silloin ei kyl pitäis olla ongelmaa.

Ei ole läheskään kaikkialla. Osassa Etelä-Suomessa, Oulussa oli kokeiluna ekana. Täällä mtk ja osa arvauskeskuksista käyttää noita. 2013 taisi olla se siirtymä-aika… Huonosti ovat toimineet, vääriä respoja väärille tyypeille; väärät annoskoot, se pieni lippulappunen hukkuu helposti yms yms. Onneksi ei itse tarvitse noita käyttää… :unamused:

Joker; aloittajalla on 2 reseptiä jossa molemmissa 2 lääkettä. Toinen yksityiseltä, toinen tk:sta. Ongelma on että yksityiseltä saa santtuja, mutta mielialalääkkeet on saatava. Mikäli edes olisi 3 reseptiä eli yhdessä respassa 2 lääkettä ja 2:ssa 1; tuo olisi helpompaa… Noh, kyllähän niitä respoja katoaa… Ei ennakkoon vaan ajallaan jolloin voi pyytää uuden. Mulla parhaimmillaan pyörinyt 3 samaa respaa (bentsoja) uusinnassa. Joskus saanut haettuakin sellaisia lääkkeitä, jotka uusittu; mutta joita en enää ole käyttänyt…

Hmmm, sinun tapauksessasi heittäisin nuo tk:n määräämät cipralexit ja opamoxin helvettiin. ja kävisin yksityisellä hakemassa xanoria ja cymbaltaa. Miksi ylipäätänsä edes tarvitse 2 masennus lääkettä ja 2 bentsoa… toinen vaihtoehto olisi, että menisit tk:hon kun lääkkeet loppuu ja sanoisit, että yksityisellä kirjoitettiin xanor ja cymbalta, että niitä haluaisit kirjoitettavan tulevaisuudessakin (Mitään sivuoireita et saa jos tuon cipralexin ja opamoxin heität menemään ja lopetat seinään, sulla on kummin xanor mikä on melkolailla vahvempi kuin opamox… ja cymbalta on myös pätevä masari, vrt esim efexor yms). Jos kuitenkaan tk:n lääkäri ei suostuisi vaihtamaan omia määräämiään lääkkeitä ja sinulla on varaa käydä yksityisellä, niin sieltä sitten vain uusimaan noita mitä sulle siellä on määrätty. En muutenkaan ymmärrä miksi ihmeessä söisit 2 masaria ja 2 bentsoa, ellet sitten viihteile niillä, no masareilla ei ainakaan, bentsoilla ehkä pariviikkoa max ennenkuin tolet on niin korkeat, että sama vaikka syö sen purkillisen opamoxeja kerralla. Toinen tietty JOS pärjäät opamoxilla niin pienempi paha se on kuin santut… joten voisit ehdottaa niitten pois vaihtoa opaan siellä yksityisellä tai tk:ssa. siinä saattaa tosin tulla hetkelliset vieroitusoireet kun santut lopetat, ei kuitenkaan sietämättömät varsinkaan jos et ole vuosia käyttänyt joka päivä kuten moni meistä täällä plinkissä.
Kuitenkin näkisin, ettet ole viihteilijä ja tarvit oikeasti lääkkeitä oireisiisi, niin en lähtisi pelleilemään apteekin ja erilääkäreiden kanssa. pian saatat olla ilman lääkinnällistä apua ja pitkään jos huono tuuri käy, joten rehellisyys on kaiken a ja o jos OIKEASTI tarvitset lääkkeitä ja lääkket mitä syöt niin ei kuitenkaan ole viihteilyyn. (No joo jotkut vetää xanor/riva/opa/diapam yms kännejä, joka kuitenkin loppuu lyhyeen kun tole kasvaa taivaisiin nopeasti.)

Ok, kiitän.

Onnistuin kai ilmaisemaan asiani epäselvästi. :blush: En siis käytä kahta mielialalääkettä, cymbaltat olen aloittanut ja siis xanoreja tukaliin oloihin.
Cipralex ja opamoxit, nämä hain apteekista ennen yksityisellä käyntiä ja sen jälkeen olen hakenu satsin opamoxeja ko. respalla jonka on siis julkisen puolen lääkäri määrännyt.
Cipralexia en ehtinyt aloittaa ennen cymbaltaa\ en ole sitä napsinut.
Mutta, antaapa tämä julkisen puolen tohtorin lääkemääräyksen nyt olla sitten ja uusin yksityiseltä saadun lääkemääräyksen sitten missä uusin.
Ainahan sitä tietysti voi yksityiselle mennä kokeileen uusia xanor jos julkisella puolella ei heru kuin cymbalta.
Lääkemääräykset ovat mallia A4, toisessa paperirespassa cymbalta & xanor, toisessa cipralex & opamox.

Tietysti jos tämä cymbalta alkaa jeesaan niin koetan pärjätä tällä, mulla tuo xanor on auttanut kovasti ahdistukseen.

Ajatuksena kai tässä oli että olisinko opamoxeja vielä uusinut toisella respalla mutta en kai mä niillä nyt mitään tee, ihan hyvä lääkeyhdistelmä on toivon mukaan käytössä.

Aivan pätevä respa tuo cymbalta & xanor, joten sitä vain uusimaan yksityisellä tai tk:ssa. tosin xanor on melko petollinen ja siitä ei enään vahvempaa löydy, joten jos pärjäisit miedommalla kuin xanorilla se olisi ihanne, varsinkin kun et omaa lääketaustaa vaan nämä ovat ensimmäiset lääkkeesi. Hyvä, ettet mennyt syömään tuota cipraa ja cymbaltaa samaan aikaan. Cymbaltasta on moni sanonut positiivisia asioita vrt muihin masennuslääkkeisiin.
Jännä, että ovat suoraan kirjoittaneet xanorit käyttöön, yleensä xanor & rivatril ovat ne “viimeiset mahdolliset” bentsot mitä kirjoitetaan ellei muut ole auttaneet.
Varaudu kumminkin bentsojen ja cymbaltan määrän nostamiseen ~puolen vuoden kuluttua tai ellei jopa ennenpääkin, noissa cymbaltoissa menee sellaisen 2-4 viikkoa helposti ennenkuin alkavat näyttämään vaikutuksiaan, alussa saatat saada helposti sivuoireita (tosin xanor saattaa peittääkin niitä hyvin).
Millaisen aloitusannoksen sait cymbaltasta 30 vai 60mg? Ja xanor ilmeisesti siis vain tarvittaessa (jos päivittäin syöt niin tulet huomaamaan parin kk sisään, ettei vaikutusta enään olekaan, joten koita ottaa vain äärimmäisissä tapauksissa), minkä vahvuisena ja onko depottina vai nopea vaikutteisena?
Kaikin puolin kuulostaa kyllä fiksulta yhdistelmältä tuo sinun saamasi yksityisen määräys, pidä siitä kiinni ja heitä cipralex ja opamoxit pois, niitä et tarvi.
Kirjoittelehan vaikkapa kuinka kauan olet jo syönyt ja miten on alkanut toimimaan lääkitys :slight_smile:

No minusta tuo lääkäri ei ollut kovin pätevä jos määräsi 400kpl 1mg depot xanoria ensikertalaiselle. :open_mouth: Hän siis aikoo pilata aloittajan elämän, koska jos ekalla kertaa saa tuollaiosen satsin niin mitä saakaan jos sanoo, ettei tämä ihan riitä? Telatko tulee sitten seuraavaksi? Ja kun lääkkeesä lukee, että suositellaan maks kahden viikon mittaista käyttöjaksoa niin miksi niitä määrätään suorilta 400 kpl? Minä en ymmärrä. Joo xanttu on alkuun hyvä ja tehokas, mutta kyllä mua vituttuaa, et mullakin xanttu oli eka bentso ja xanttu vei mut lopulta itsemurhan partaalle.

Eli komppaan siis Addieta; xantut vain ääritapauksissa, koska kun tolet nousee niin ahdistus moninkertaistuu ja kun xanttu alkaa aiheuttamaan ahdistusta niin siihen ei ole sitten mitään lääkettä enää ja itsari alkaa tuolloin kuulostamaan ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Älä siis koskaan lähde nostamaan sitä annosta, koska xanor kääntyy itseään vastaan pitkällä käytöllä ja varsinkin isommilla annoksilla.

Terve! Ja kiitän kommenteista.

Mulla on mieli reistaillut oikeastaan koko ikäni, kerran olen ollut laitoshoidossa tosin perjantaina ku vietiin niin maanantaina siirrettiin avo- osastolle, masaripuolelle.
Erinäköisiä lähinnä ssri- lääkityksiä on käyty läpi, myös aurorix sekä zyprexa.
Terapiassa olin pari vuotta, nuorempana. Nytkin saisin lähetteen mutta kun puolet jäis itselle maksettavaksi ja olen työtön.
Muutto toiselle paikkakunnalle olis joskus vuodenvaihteen jälkeen edessä kunhan tää kurssi päättyy millä olen. Ja löydän asunnon…
Viimesimmät lääkkeet mitä on ollut ja jotka loppukesällä\ alkusyksystä lopetin oli efexor depot ja mirtazapiini. Päätös lopettamiseen tuli mielettömästä ylipainosta(mirtazapiini) joka oli unta antavana lääkkeenä ja siihen tarkoitukseen toimi ihan ok. Efexoriakin oli menny vuosikaupalla ja sitä olis ehkä pitänyt nostaa kun normiannoksella alko lyödä sähköiskuja nupissa.
Molemmat lopetin kerrasta mikä oli virhe, efexor- viekkarit kesti ja kesti… taisin mennä hieman sekaisin.
Syksy onkin ollut alamäkeä, epäonnistumisia ja kasvavaa ahdistusta.

Nyt annostus cymbaltassa on 60mg jota juuri aloin nappaileen päivittäin, alkuun meni joka toinen päivä. Aloitusoireita oli- kasvava ahdistus, pahoinvointia, runsasta hikoilua salilla, pupillit kuin lautaset ja hidastu aineenvaihdunta entisestään. Lisäksi tupakoin mikä kai puolittaa tämän lääkkeen tehon? Aloitus hirvitti kun nämä ehkä joskus pitäis lopettaakkin mutta jos nää auttaa niin en sitä murehdi. Mutta lopetus sitten vähän hillitymmin kuin efexorien kanssa :open_mouth:

Rauhoittavien kohdalla ei ole respalla ollut oikeastaan kuin pameja, väliin kuukausikaupalla mutta aina ne on lopetettu ja ollut sitten ilman. Joskus on tullut viihteiltyä näillä ja ostellu tutuilta benzoja ym.
Nyt on ikää jo sen verran etten tahdo olla sekaisin vaan yritys on päästä yli näistä tiloista, opetella mielenhallintaa ja välittään itsestä. :smiling_imp:

Xanorista tai lähinnä sen lopetuksesta olen lukenut kauhujuttuja, itsellä menee se 2/vrk, väliin 1 kuten tänään ja välipäiviä täytyis koettaa pitää. Olen kuitenkin tällä hetkellä enemmän kuin tyytyväinen tähän pilleriin, olo on huomattavasti siedettävämpi vs. syvä ahdistus/tuskaisuus/epätoivo.

Tämä psykiatri/ psykologi tai mikä olikaan joka olis terapialähetteen kirjoittanut kovasti kehui tuon paikkakunnan julkisen puolen mielenterveyspalveluja mihin oon muuttamassa, täytyy hakeutuu siellä mtt:n hoitosuhteeseen.
Jos jopa töitä löytäs joskus niin saattais sitte tulla taas psykoterapiakin kyseeseen.

Edit. varsinainen nukahtamislääke tällä hetkellä on melatoniini. Iltaisin nukahdan mutta heräilen pitkin yötä, ei oikein toimi.

Eikös se ollut 2012 vuoden aikana, kun pitäis olla e-respoihin siirrytty? itse en vielä oo kuullut kenenkään Uudellamaalla e-respaa saaneen, en myöskään Keski-Suomessa.