Rehappi

Onko kirjoittajilla jo kokemuksia uudesta Rehappi hoitopaikasta?

[Poistettu kaupallinen linkki - Päihdelinkin moderaattori] Rehappi

Sen verran huokuttelevan näköisessä ympäristössä toimita tapahtuu, että tuonnehan on suorastaan pakko päästä!

Vieläköhän he minut huolisivat… :wink: köh köh… :smiley:

Ihan varmasti huolivat jos löytyy “kuustonnia”. Samoin mietin, kuvat katsottuani, kun en ole yhteiskunnan tarjoamaa laitoshoitoa vielä pyytänyt enkä käyttänyt…no ehkä pärjään issekseni ja annan paikat oikeasti niitä tarvitseville :smiley: Pian 200 täynnä ou jee.

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Mennäänkö tuonne maksusitoumuksella ollenkaan, vaan onko vain itse maksavien paikka…? Amy vainaa ei rehappiin halunnut, tosin oikeassa elämässä taisi käväistä montakin kertaa.
youtube.com/watch?v=KUmZp8pR1uc

She said “No no no!” …tyttö parka. Eihän sitä aikuinen kenenkään käskystä eikä pyynnöstä raitistu, oma halu, se niin monelta puuttuu. Pitäisikö sitten hyväksyä sekin? Siis ettei edes halua. Tuosta maksusitoumuksesta, luullakseni ko. paikkaankin sillä pääsee. Sitä vaan, että niitä ei kyllä jotenkin pitäisi jakaa kuin yksi (maks kaksi) per hlö. Mielestäni viides kerta osoittaa että tuo edellä mainittu saattaa puuttua???

No sanoppas Liza se, vaikeita kysymyksiä ja kuka sen rajan vetää, että nyt on yritetty tarpeeksi. Näihin kalliimpiin paikkoihin onkin kaiketi jonkinlainen portinvartiointi maksusitoumusten suhteen, mutta esim. monet katkothan ovat varsinaisia flippereitä. Kallista touhua. Enpä haluaisi olla sossuna noita ratkaisuja tekemässä.

Helsingissä näitä maksusitoutumus-päätöksiä tehdään kaupungin puolesta aika paljon A-klinikalla, joka siellä edustaa Helsingin kaupunkia.

Minnesota -mallisista paikoista Hkin kaupuni suosii lähinnä Kalliolan klinikkaa ja jonnin verran Sillanpirtin pienyhteisöä, joista varsinkin ensinmainittu on Suomen tunnetuin ja arvostetuin ko. hoitomallin paikka.

Näistä pienemmistä maakuntien ja peräkylien minnesinnesota paikoista en sitten tiedä, mikä kaupunki niihin maksusitoumuksia antaa vai antaako mikään. Voi tietysti olla että paikat profiloituvat työelämästä työnantajan laskuun hoitoon tuleviille asikkaille, tai muuten vakavaraisille, joita on ihan älyttömön pieni vähemmistö päihdeongelmaisista.

Ämeriikassa mainitun Rehapin yms. kaltasia paikkoja voisi vastata vaikkapa maineikkaat Betty Ford -klinikat. (jollasessa taisi olla meidän oma Ville Valokin!)

Ozzy Ozbourne meni hoitoon Betty Ford -klinikalle ja kertoi jälkeen päin “Ekana kysyin että missä siellä on baarikaappi. Luulin että meitä opetetaan siellä juomaan kohtuudella” :smiley:

Kaupunkien välillä on muuten kauheesti eroja näiden maksisitoutumusten myöntämisessä. Helsingin kaupunki suosii erityisesti Tervalampea joka on kaupungin oma laitos, mutta toisinaan maksusitoutumuksia tippuu onneksi tukevampiinkin hoitopaikkoihin; kuten esim. Myllyhoitoon ja Hietalinna-yhteisöön.

Joku Vantaa ja Espoo on kuulemma paljon avokätisempiä, ja päihdeasiakkaat voivat kuulemma lähestulkoon itse valita hoitopaikkansa ja kunta kaivelee heti kuvetta. Näin niiku ihan vähän liiotellen ja kärjistetysti sanoen. :slight_smile:
Nii että taas on meillä landella asiat paremmin, hahaa.

Maantieteellinen eriarvoisuus on arkipäivää myös Suomessa ei ainoastaan epätasaisen sosiaaliturvan maissa, kuten täällä missä itse olen. Kaupungit ja kunnat ovat eri asemassa verotulojensa, velkojensa, asukkaidensa ikärakenteen suhteen. Lisäksi Suomessa etäisyydet ja populan pakkautuminen kasvualueille luo paineita keskittää palveluita. Eipä sitä tietenkään joka kirkonkylässä voi olla kuntoutuslaitosta joka tarpeeseen. Tiukka taloudellinen tilanne johtaa myös siihen, että kunnat ostavat usein tarjouskilpailussa edullisinta vaihtoehtoa esittäneen palvelun. Halpa ei tarkoita aina huonoa, mutta valitettavan usein laadukas, tuloksellinen hoito ja kuntoutus maksaa enemmän, kuin se halvin vaihtoehto.

Mun mielestä on metkaa mitä kaikkea sitä kunnat kilpailuttavatkin! Esimerkiksi Helsingin kaupunki kilpailuttaa haittoja vähentävän opiaattiriippuvaisen korvaushoidon!
Eli skaba käyntiin, kenen luukulta sitä laillista buprenorfiinia ja metadonia sitten kustannustehokkaimmin saa.

Toivottavasti edelleen jostain paikoista, jotka sijaitsevat kaupungin rikkaimmilla alueilla. :smiley:

Ihan tuosta paikasta vielä, että menisin kyllä jos olisin lopettamiseni alkumetreillä. 6 tonnia on kyllä sellainen raha, että ei minun takataskusta löydy. Jos asuisin Suomessa olisin voinut yrittää tuon kaltaista starttia maksusitoumuksella tai jopa pankkilainalla. Aika tukevahan tämä on ollut nytkin tämä minun tukisetti ja sillä olen pärjäillyt. Tässä kohtaa en siis enää lähtisi.

Ajatus siitä, että siellä olisi vain vakavaraisia itse maksavia tai vakavaraisten työpaikkojen maksamia asiakkaita saa kyllä niskavillat pystyyn. Itse haluaisin paikkaan, jossa alkoholismin kirjo olisi siinä mielessä kattavammin edustettuna, että asiakkaana olisi niin herrat, narrit kuin hampuusitkin. Vähän kuin Suomalaisessa avantosaunassa, sinne ei voi arvomerkkejä, armanin pukuja ja cuccin laseja laittaa eikä sen puoleen sitä duunarin haalariakaan tai farkkupultsarin uniformua.

Uskon, että tuollaiset sekaryhmät, kuten esim. oma AA ryhmäni täällä, tuovat ihmiset paljaammin ja nopeammin ongelmansa ääreen.

Kyllä juu, mutta tuota viimeksi mainittua virkettä mietin pitkään. Itse asiassa hoitopaikathan pitäisi olla aika lailla samanhintaisia yhteiskunnalle, koska henkilöstömenot (palkat yms.) ja muut kulungit on ihan samalla viivalla.

Erityisen tehokkaaksi nykyisin osoittautunut yhteisöhoito ei pitäisi myöskään olla ainakaan kalleinta hoitoa, koska se perustuu niin paljon vertaistuelle ja asiakasyhteisövetoisuudelle.

Katkaisuhoito eli akuutti vierotushoito sen sijaan on toki kallista, kun se on suljettua osastohoitoa. Olisikin helppo kerätä närkästystä niitä asiakkaita kohtaan jotka tulevat katkolle vain huvikseen lomailemaan (esim. asunnon puutteen ajamana) ilman aikeitakaan lopettaa päihteenkäyttöä, mutta kukapa sen osaa arvata kuka lopulta raitistuu ja kuka ei.

Nimittäin: motivaatio ei voi olla hoitoon pääsemisen edellytys, sillä joskus toipumismotivaatio voikin olla vasta hoidon tulos.

itsekkin kerran soitin eräälle osastolle ja toin ilmi halukkuuteni päästä
“hoitoon”,koska koin, ettei ole paikkaa minne mennä…no ei ollut siellä
vastanneen mielestä mikään syy pyrkiä jonnekkin osastolle jos ei satu
olemaan asuntoa…ei liene,ei,vaan uskon että jonkin ajan kuluttua kyllä
on kun aikansa asunnotta palloilee…en kyllä muistaakseni pyytänyt
lomailemaan päästä ja lähtökohtaisesti nuo laitoksien asastot olen
vastenmielisiksi kokenut ihan henk.kohtaisista syistä…mutta vaan ja kai
ehkä koetan sitä tässä julki lausua, että jos hoitajien asenne on tuollainen
kyttä,väheksyjä,alistaja,parempi ihminen-zydeemi, kuin tuolla minulle vastannella
koin olevan,niin eikö olisi sama vaan alkaa jakamaan hirttoköysiä ei vois vähempää
kiinnostaa-toivotusten kera???

Kyllä tuollakin tavalla on pelastettu alkoholisteja ja jotkut pysyneet juomatta jonkin aikaa ja jotkut jopa saaneet sieltä sen viimeisen valonsäteen kohti raittiutta. Oikeus päästä katkaisuun kuuluu ihan kaikille riippumatta motivaatiosta raitistua, niin kauan kuin on yhteiskuntavastuuta jäljellä. Suurin osa on hyvin hiljaista sakkia, kun alkohöyryt haihtuu päästä.

^ Juuri näin on kuin Askel sanoo. Eikä kyse ole vain alkoholisteista, vaan myös huumeriippuvaisista.

Viimeksi mainitut tarvitsevat usein tukevampaa ja suljetumpaa katkaisuhoitoakin kuin normi-alkkikset, sekä huumeidenkäyttäjien alakulttuuriin jossain määrin perehtynyttä henkilökuntaa.

Oikeus katkaisuhoitoon ja ylipäätään päihdehoitoon on jokaisella, riippumatta raitistumis-motivaatiosta hoitoontulohetkellä. Jämpti näin. :slight_smile:

Jos jotakuta nyppii se että jeppe hakeutuu katkolle 5. kertaa vuoden sisällä, niin ei kukaan, siis ei kukaan voi ennalta tietää mikä kerta on se viimeinen ennen raitistumista!

Foofighter, jos sulla oli päihdeongelma sillon kuin olit hakeutumassa sille osastolle, niin kyllä sulle osastopaikka sillon olisi kuulunut vaikka tarpeena olisi ollutkin myös vain katto pään päälle.
Jos taas ainoa tarve on katto pään päälle, tulee hakeutua asumispalveluihin (tukiasuntolat yms.), ja sen “siellä vastanneen” olisi pitänyt osata sinut sellaiseen neuvoa.

Joskus katkollekin tarvitaan lähete, ja sen saa vaikkapa A-klinikalta tms. Monille katkoille voi hakeutua myös itse ilman lähetettä, ainakin pääasiallisesti alkoholisteille tarkotetuille katkoille.

Lauantaita!
Katkolle pääsy on toistaiseksi kai “kansalaisoikeus” (Onneksi!). Ja siinä ei tosiaan voi olla ennustaja kenelle juuri se katko onkin viimeinen ennen raittiutta. Toisin voi mielestäni ajatella pitkistä (kalliista) laitoshoidoista eli siinä kyllä asiakkaalla pitää olla se paljon puhuttu oma motivaatio. Motivaatio kai katsotaan sillä, että saapuu ko paikkaan ilman alkoholia tai muita huumaavia aineita veressä? En tiedä kun ei ole kokemusta. Riittääkö että on pari päivää selvin päin? Kyse on ihmisarvosta (ja tietysti rahasta), vaikeasta (keskivaiheen loppu jne) alkoholismista raitistunut kun on yhteiskunnalle lopun ikäänsä usein rumasti sanottuna “kuluerä” “ei tuottava henkilö”…P.S. tämä yleisellä tasolla, omasta mielipiteestä en sano mitään.

Joo kyllä. Ainoastaan katkolle l. vierotushoitoon saa tulla päissään ja aineissa.

Kuntouttavaan jatkohoitoon on mentävä pääsääntösesti selvinpäin, ja eri paikoissa on eri kriteerit mitä aineita saa vaikkapa näkyä seulassa. Käytäntö vaihtelee varsinkin bentsojen suhteen. Jotkut harvat mestat ottaa myös asiakkaaksi korvaushoidossa olevia nistejä, eli bupre tai metadon on sallittu ja saatavilla laitoksessa.
Alcometriin on varmastikin puhkuttava pyöreä nolla kaikkialla. :slight_smile:
Joihinkin on mentävä ehdottomasti suoraan katkolta, joihinkin voi mennä myös kotoa tai ns. kadulta.

Myllyhoito ja muut minnesota-paikat ja lääkkeettömät hoitopaikat vaatii puhtaat seulat bentsojenkin osalta, tai ainakin niiden alasajo on oltava hyvää vauhtia menossa.

Nämä hoitopaikat mielellään tähdentävät, että asiakkaalla ei ole tarpeen olla raitistumismotivaatiota vielä hoidon alkaessa, sillä motivaatio tullaan kaivamaan esiin hoidon aikana. :smiley:

AJANKOHTAISTA:
Maksuttomia infotilaisuuksia alkoholismista ja sen hoidosta järjestetään seuraavasti:
Paikka: Ravintola Myllärit, Åkerlundinkatu 4, Tampere
Aika: 10.1.2012 kello 18:00 alkaen

Siis menen käymään.

^ Eikö sun luulisi jo ne asiat tietävän, mitä tuolla varmaankin luennoidaan. :smiley:

Voisi arvata että melko sama sisältö kuin esim. Avominnen luennoilla, joita ilmaiseksi mm. Helsingissä.
Jos asia on uusi ja kiinnostaa eikä moisella luennolla ole ikinä ollut, kannattaa ehdottomasti mennä. Luentotilaisuus on tosin samalla asiakasrekry, mutta ei kai tuo haetanno.

Itse kaipaan keskustelutilaisuuksia (ei luentoja vaan keskustelutilaisuuksia) laajemmin päihderiippuvaisten kuten huumeidenkäyttäjien ja moniongelmaisten hoidosta. Sellasia onkin onneks järjestetty joskus ihan ex tempore siellä sun täällä.

Terve !
Kävin Rehapin sivuilla lukemassa :frowning:
Samat uskovaisteesit edelleen .
Diaknosoidaan ihmisiä alkoholisteiksi täysin kestämättömin perustein.
Oma lukunsa on perheiden sairastuttaminen :frowning: :frowning: :frowning:

Alkoholismissa voitais siirtyä sairausajattelun sijaan puhumaan ominaisuudesta.
Se olis lähempänä sitä tasoa jolla juoponpää liikkuu.
Perheillä on sellainen ominaisuus että alkavat käyttäytyä jollakin tietyllä kaavalla viinaa haistettuaan.

Meillä haistatetaan nyt Teille Hyasinnttiia .

Et haistakaa hyasintti :slight_smile: t… Kanthoona :sunglasses: