Olen korkeakoulutettu nuorimies, jolla meni muutama vuosi elämästä melkein täysin alkoholin ehdoilla. Delirium tremens koettu, katkolla käyty kolmattakymmentä kertaa ja usko mennyt itsellä sekä lähipiirillä. Nyt kolmen pitkän hoitojakson jälkeen, (kahden aikaisemman jälkeen päädyin juomaan entiseen malliin) ja pitkän itsetutkiskelun jälkeen, olen päässyt mieltäni vaivanneesta häiriöstä, eli yliglorifioivasta tunteesta alkoholia kohtaan.
Nykyään alkoholia kuluu 0-2 kertaa viikossa. Iltaisin ei tarvitse miettiä juonko, eikä kaupassa miettiä “jos nyt muutama”. Krapulassa ei tee enää pätkääkään tasoittaa oloa. Juomiseen liittyy melkein aina sosiaalinen puoli. Ylilyöntejäkin tulee, mutta kenelle alkoholin ystävälle ei tulisi? Ja vaikka juomiseni voi täyttää suurkulutuksen merkit, puhutaan nyt kohdallani noin 80% kulutuksen laskusta.
Suurin asia muutoksen mahdollistavaan elämäntilanteeseen on ollut kohta vuosi sitten saatu ensimmäinen oma asunto. Sitä ennen koko aikuiselämä oli asuttu keskellä opiskeluriehoja opiskelija-asunnoissa.
Olen mielestäni sisäistänyt päässäni ajatuksen - minkä tiesi myös alkoholiongelman ollessa pahimmillaan - että alkoholi kyllä hetkellisesti voi helpottaa oloa, mutta se palautuu korkojen kanssa aina seuraavana päivänä, ja todellinen helvetti alkaa, kun juomisesta tulee joka päiväistä.
Muutoksen mahdollistaneet oleellisimmat tekijät:
-
Pitkät hoitojaksot
-
Oma asunto (lue: rauha)
-
Elimistön tottuminen alkoholittomuuteen
-
Aivojen tottuminen alkoholittomuuteen
Kaksi viimeistä olivat hyvin pitkiä prosesseja, ei kuukauden hoitojaksossa saavutettavia asioita. Nämä kun sain kuntoon, energiaa jäi oleelliseen, eli itsetutkiskeluun.
Tällä hetkellä olen palannut askeleittain työelämään ja mietin jatko-opiskelua. Elämä on aika siedettävää, ja varmasti kivempaa kuin joka päivä juodessa.
Loppuun vielä: Tiedostan kyllä, että koko elämän ajan on olemassa riski palata samaan vanhaan.
Toivottavasti joku saa esimerkistäni uskoa. Vastaavia kokemuksia olisi kiva lukea.