Raittiusputki päällä, yhdeksäsvuosi alkoi

Minulle tämä kulunt kahdeksanvuotta on ollut äärimmäisen helppoa eikä oikeasti ole tehnyt viinaa mieli ainuttakaan kertaa.

Nyt jälkikäteen olen miettinyt miksi en jo paljon aiemmin alkanut viettää normaali elämää, syy on ehkä siinä että tuo holistisairaus on niin hämäävä ja koukuttava.

Kun silloin kahdeksanvuotta sitten tein tuon raitistumiyritys päätökseni niin se vaati asian tutkiskelua useita päiviä, että olenko valmis sanomaan ystävyyteni irti parhaaseen kaveriini ja pitkäaikaiseen tuttavuuteeni.

Kun sen päätöksen olin selvinpäin tehnyt ja olin valmis heivaamaan historiaan tuon perkeleen joka oli pitkälti pilannut elämääni, siitä eteenpäin kaikki on ollut käsittämättömän vaivatonta ja helppoa.

Minulla sellainen asia kuin murheeseen juominen oli täysin vieras asia, minä join vain rohkaisuksi,itseluottamukseni kohottamiseksi, jännityksen poistoon.
Viina maistui suussani erityisen hyvältä ja kun vielä fiilikset nousivat ensipaukkujen myötä niin johan siinä olikin syitä dokaamiseen.

Arvelen että iso osa Suomalaisista juo ujouteen,arkuuteen, tavan vuoksi sekä myös siitä kun ei osata sanoa ei silloin kun porukat hoikuttelee “parillekaljalle”, minäkin lähdin usein nuorempana kun kaverit pikkuisen houkutteli.

Jälkikäteen voin todeta että sellaisen kakskyttonnia olen laittanut johonkin muuhun kuin viinaan jos esim laskee 50e per viikko viinakuluiksi ja vastaavasti luvut tuplautuu jos viikko kulutus on esim satku.
Itsellä rahan säästyminen ei llut isoin syy vaan havahduin terveysriskeihin joita alkoi ilmaantua vuosi vuodelta enemmän, kasvot olivat jo aika pöhössä niin kuin koko ihmisraunio mitään ei voinut tehdä kun piti ehtiä kotiin läträämään.

Viina hallitsi täydellisesti elämääni kaikki asiat tein siten miten kunto kesti, jos ei ollut kännissä niin olin krapulassa ja siinä kunnossa ei voi harrastaa mitään, kukaan läheiseni ei osannut/uskaltanut ehdottaa raittius vaihtoehtoa.

Täälläkin sivustolla moni miettii jospa vähentää viinanjuontia mutta voin kertoa että mikään vähentäminen ei onnistu alkoholistille siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joko jatkaa samaan malliin ja voivotta surkeutta tai sitten oikeesti panee korkin kiini, näin se vain on.

Moni nyt ärähtää äskeistä sanomaani mutta kuka ei sitä usko niin voi lukea näiltä sivuilta kuinka yksi toisensa jälkeen ilmoittautuu taas aloittajaksi raittiuden tiellä, kun on pikkuisen antanut pikkusormea pirulle.

Jos luoja suo niin viim vuoden kuluttua päivitän kuulumiseni näillä sivuilla, nyt toivotan kaikille voimia tässä vaikeassa sairaudessa. :exclamation:

Hieno saavutus!

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta, että alkoholistilla on vain kaksi tietä, joko laittaa korkki kiinni tai tapella viinan kanssa lopun elämää.

Monilla ei vain ole rohkeutta tai edes osaamista ensinnäkin myöntää ongelmaansa, ja toiseksi hyväksyä lopun elämää kestävä raittius. Itselleni oli vaikeaa alussa myöntää, että en enää ikinä juo. Nyt olen hyväksynyt tuon ajatuksen ja opettelen elämään sen mukaan.

Terveisin,
5 kk raittiina

Hieno saavutus tuo 5kk raittiina!

Siitä se vain etenee päivän kerrallaan eikä sitä edes tarvitse miettiä vaan nauttii vain joka päivästä kun saa/voi olla selvinpäin.
Se on juuri noin kun kirjoitit se tuntuu siinä raittiuspäätöstä miettiessä tosi radikaalilta ajatukselta kun tajuaa että on tekemässä päätöstä joka voi kestää elämän loppuun asti, minäkin sulattelin sitä ajatusta useita päiviä.
Siitä olikin helppo vain jatkaa yhden kuluvan päivän kerrallaan kun oli lopettamispäätöksen tehnyt.
Se on vaikein kohta kun tajuaa että lopettaminen tarkoittaa sitä että ei todellakaan enää koskaan käytä alkoholia, juuri se on vaikein kohta lopettamisessa.
Terveisin; kannattaa itse koittaa lopettaa koska ulkopuoliset ei siihen pysty.

Hei,

Todella hieno saavutus molemmilta, toinen 5kk ja toinen kokonaiset 9 vuotta!! Minä vasta päivässä 16, mutta mukava lukea näitä tarinoita, että todellakin jos halua riittää niin voi onnistua.

N44