Joo,
kai minäkin sitten olen tuota työkalua käyttänyt.
On sillä etunsa.
Ei tarvitse mennä minnekään, ei hoidettavaksi eikä valistettavaksi, ei hakeutua mihinkään ryhmiin valaistumaan ja saamaan hengenravintoa minkään oppien mukaan -ihan saa toimitella asioitaan kuten ennenkin ja harrastaa mitä huvittaa. Jättää vaan ne päihteet siitä pois.
Kai asiassa on jotain mutkiakin, ettei se ihan kaikille natsaa noin raakana ja yksinkertaisena. Joskus voi olla samassa krympyssä muitya ulottuvuuksia, jotka vaativat jotain hoitoa tai toimenpiteitä , kuka tietää vaikka terapiaa tai lääkitystä tai mitä sitten milloinkin. Ja kaikki eivät halua ihan päihteetöntä elämää. Eihän se edes ole sama asia kuin päihdeongelmaton elämä.
Edesmennyt appiukkoni oli mitä suurimmassa määrin alkoholiongelmainen, vaikkei ilmeisesti eläissään pöhnässä ollut. Jo nuorena hän oli omaksunut lähes hengellisen suhtautumistavan viinaan, näki kai sen vaanivana piruna jota sitten juoksi karkuun ja torjui kohdaltaan koko elämänsä. Mielessä se tuntui olevan aina.
En sitten tiedä olisiko asia parantunut siitä jos olisi joskus ryypyn ottanut. Ehkä ei.
Olisin varmasti minäkin voinut ottaa jonkun toisenlaisen asenteen asiaan. Tämä nyt oli kuitenkin minun konstini, ja se tapahtui siinä järjestyksessä, että tavoitteenasettelu tapahtui ensin, ja kun siihen näytti sopivan täysraittius työkaluna niin mikäpäs ettei.
Sitä jossainmainittua pidättäytymistä siihen ei ole kuulunut, alkuvaiheen irtioton jälkeen. Silloin se uusien asenteiden vahvistuminen ja vanhoista poisoppiminen oli vähän itseni pidättelyäkin, mutta onneksi se ei kestänyt koko loppuikää.
Mutta, edelleen vaan lisää “muttia”. Olen tässä elämässäni monta muutakin asiaa miettinyt pariin.kolmeenkin kertaan ja tullut uusiin ajatuksiin.
Ei se nyt sentään sataprosenttisen varmaa ole, että aina ja kaiken ikääni olisin täysraitis.
Nyt ei ole mitään tarvetta eikä asia ole mitenkään edes ajankohtainen, mutta tottakai on mahdollista että tilanteet muuttuvat. Ja ajatukset. Ja elämäntavat.
Mutta, ei nyt ihan noin vaan, kyllä sekin asia tapahtuu sitten vasta harkinnan jälkeen, ei siten että yhtäkkiä vaan heitänkin rattaat ympäri ja alan ihan eri tavoin elämään. Sellaisten äkkikäännösten aika on kyllä ohi.