Raittius lihottaa ja vie yöunet

Olen ollut kaksi kertaa noin vuoden (v.98-99 ja 07-08) lähes raittiina (n. känni/kk) → paino nousi yli 20 kg. Painoin 106 kg ja 105 kg (olen 177 cm). Söin usein aamuyöstäkin jos satuin heräämään - ja yleensä heräsin aamuyöllä jos sain ollenkaan nukutuksi. Syömisestä tuli pakkomielle. Kerran söin leivontatarvikkeet (korintit, sukaatit, nonparellit ym.) aamuyöllä kun jääkaapissa ei ollut syötävää ja kerran join salaatinkastikkeet aamuyöllä kun jääkapissa ei ollut mitään juotavaa. Joka päivä oli pakko juoda 2 isoa pulloa Pepsi Maxia. (Olin tottunut hiilihapolliseen olueen - siksi limppari).

Olen ollut kaksi kertaa yli 2 kk täydellisen raittiina (v.98 ja v.01) - luin koko ajan päihdealan kirjallisuutta ja kuuntelin pakonomaisesti Lentävää puliukkoa ja söin Risolidia Eli: raittius aiheuttaa minulle syömishäiriön ja tolkuttoman lihomisen (minulla on oraalinen fiksaatio) tai pakonomaisen kuivahuikkaputken yhdistettynä alkavaan bentsokoukkuun. Jälkimmäistä en halua, koska pamireseptejä on turkasen kallista ja vaikeata hankkia ja toleranssi bentsoihin on paljon suurempi kuin alkoholiin.

Nykyisin juon n. 2 kertaa viikossa sammumistilaan asti - pitäen aina välipäiviä - koska raittius ei minulle sovi. Jokainen raitis päivä menee 2 pulloa Fun Light -mehutiivistettä eli 11 litraa valmista mehua. 4 kertaa yritin siis raittiutta mutta on tosiasioita, jotka on pakko hyvöksyä, mutta joista ei ole pakko pitää.

Haasteitahan sinulla näyttää riittävän kun kerran milloin mitkin oireet pakottavat juomaan. Ihmetyttää vaan, että miksi tänne kirjoittelet? Useimmat käsittääkseni hakevat apua mutta sinä vaan luettelet syitä miksi sinun pitää juoda.

Tottahan ne eivät tietenkään ole ja syömis- ym häiriöistä pääsee eroon kun vaan hakeutuu hoitoon.

“Olen ollut kaksi kertaa yli 2 kk täydellisen raittiina (v.98 ja v.01)”

Eri mieltä ,jos olet todellakin ollut täydellisen raittiina miksi juot?? Ei täydellinen raittius mielestäni ole 2kk lakko/pakkolakko.

Ei raittiiksi haluava ihminen keksi syitä juomiselle se on alkoholismi hirviön :smiling_imp: aikaansaannoksia.

Toivon todella ,että jos oikeasti haluat raitistua niin hae ammatti-ihmisten apua ,ihan varmasti onnistut kun uskot itseesi ja lopetat tuon paskan jauhamisen!

…hmm… :question:

Itselle on 5 kiloa tullut vähän ajan sisällä. Ehkä toi kun sanotaan otsikossa “raittius lihottaa”, niin voi siinä sen verran perääkin olla, että alkaa sitten syömään herkkuja sun muita enemmän korvikkeeksi. Varmaan aika tapauskohtaista. Muistan silloin kun otti kunnon ryyppyputkia, niin itsellä lähti kiloja pois johtuen siitä, ettei syönyt mitään. Tosin tuo ei ole missään muodossa tervettä laihduttamista eikä missään nimessä syy, että tarvii alkaa dokaamaan uudestaan, jotta kilot pysyy kurissa. Omalta osaltani veikkaisin syyksi painon nousuun sen, että liikkuu vähemmän ja syö enemmän, koska ei ole vielä uutta duunia löytynyt. En ole aikuisiällä ollut se kaveri, jonka löytää kuntosalilta, vaan fyysisenkin ja henkisenkin kunnon perustana on ollut työssä tapahtuva kaloreiden polttaminen. Tästä yhteenvetona totean sen, että en ole lähdössä kauppaan tältä istumalta hakemaan bisselaatikkoa, vaan koitan nuo kilot karistaa ihan toisenlaisin poppakonstein. :wink:

Osku84 kirjoitti

Samat sanat, muutaman kerran joskus kävin lähinnä kaverin seurana, enkä jäänyt siihen koukkuun.
Raitistuttuani painoni putosi lyhyessä ajassa toistakymmenta kiloa. Osa on tullut takaisin, siitäkin syystä, että palavereissa monet tarjoavat oikeita kermakakkukahveja vuosipäivinään.
Fyysisesti terveen ihmisen painon vaihtelu riippuu tosiasiallisesti siitä, kuluttaako enemmän vai vähemmän kuin jouleja tai kaloreita nauttii.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Mä olen raitistuttuani kehittänyt itselleni jonkinasteisen syömishäiriön. Olen tulkinnut asian niin, että minussa edelleen asustaa harhaluulo, jonka mukaan onnellisuutta voi ahtaa sieluunsa suun kautta. Vittumaista on lihoa, mutta toki tää on juopotteluun ja sekakäyttöön verrattuna jees.

Sokerikoukku minulla on, ja kuulemma sokerista saa kicksit samaan tyyliin kuin päihteistä.
Miksi helvetissä en voi koukuttua liikuntaan?

“Mä olen raitistuttuani kehittänyt itselleni jonkinasteisen syömishäiriön.”

Kyllä tässä on. Voi olla syömättä vaikka 22 asti, mutta lähtee heti käsistä kuin alkoholilla ennen. Ei se laatu vaan määrä - jos ostan 0,5 kg kirsikoita niin ne menevät saman tien. Voin juoda oluen ja itse asiassa se pahan makunsa takia kestää minulla kauemmin kuin limu/vichypullo ja voi olla jääkaapissa avaamatta vaikka viikon oluttökki. Jos yrittää rajoittaa syömistä niin se on se 2 viikon rajapyykki, minkä jälkeen lähtee käsistä kokonaan. Alkoholilla sentään oli kuukauden pätkiä n kappaletta eli 29 päivää juomatta ja kännissä se tahti. En voi pitää baarikaappia ja pitäisi saada kahta viikkoa pitempään se tahti, ettei jääkaapissa ole muuta kuin valo. Ruokaa saa 24/7, mutta keskiolutta vain 12 tuntia päivässä.

Tossa viime vuonna join nopeasti viimeksi niin meni päähän kuin häkä hanalaatikkoviini - ja niissähän on jokseenkin sama % kuin kiljussa. Ruotsissa hanapakkausviinit (maksavat around 2/3 Suomen hinnoista) ovat suuri ongelma eteknin naisille.

Mitään apua ei saa psykiatrian puolelta eikä saa muuta lääkettä kuin Imovane. Edellinen keikkapsykiari (tienaa kolmen kansanedustajan verran keikkailemalla maalla ja paukuttelee henskeleitä baareissa sillä, että saa rahat pois idiooteilta) sanoi - huom. ei huutanut6 - vain näin: “Mee mainoksia jakamaan”. Seuraaja kun oli lukenut 150 sivua huusi vaan naama punaisena, että “Alkoholistiiiiiiiiiiiiiiiiiii”. Uskokaa Soikannelta ka minua: julkinen terveydenhoito voi olla haitaksi ihmiselle. Psykiatrian uudistuminen vaatisi sitä, että joku avaisi jossain valtiossa/osavaltiossa sarjatulen psykiatripäivillä. Loppuisi ihmisille voittuilu ja näsäviisastelu ainakin pariksi päiväsi.

Voi voi ja pahimmillaanhan se on suorastaan hengenvaarallista toimintaa. Kaikista naurettavimmissa tapauksissa sitten kun potilaan kunto kohenee+sairaudet saadaan remissioon 10vuoden väärin hoitamisen/lääkitsemisen jälkeen ja hän saa oikeat diagnoosit sekä tropit yksityispuolelta ei sinne julkisellepuolelle edes meinaa päästä enään takaisin sisään vaan yritetään jopa rajata ulos kokonaan terveydenhoidon piiristä.

Psykiatria ei meinaa ilmestyä sitten niin millään pöydän taakse vaikka pitäisi mitä pikimmiten pistää asioita eteenpäin johtavan ylilääkärin ohjeistamana, kumma juttu :mrgreen:

Error>AccessDeniedAccess Denied2B75021F88F3EF266UX6rLMeO/lTw38u+IU/Prbqx2k/FSmHe5EdubhNO59FH1tNTnzh7a/hG1l07xb9

Tota Access Deniedia se pukkaa. Äänestän jaloilla ja lähetän kortteja valituille tyypeille tässä kunnassa.

Korttien polttaminen ei muuten merkkaa mitään - osaan sekoittaa (en lähde pelipöytiin) yhtä nopeasti kuin ammattilaiset ja samalla lailla selän takana seisaallaan kuin pöydän ääressä istuen ja 5 minsan sekoituskaan selän takana ei merkkaa mitään.

“Psykiatria ei meinaa ilmestyä sitten niin millään pöydän taakse.”

Hyvä huomio! Ehkä toi “mainoksia jakamalla terveeksi” koulukunnan edustaja tämä “rahat pois kunnilta ja baarin” tyyppi tosiaan tekee kotikäyntejä rahakkaille Stockmannien hoodeilla. Voi olla todennäköistä. Toi “kaikki paperit luettavaksi” on koppavan oloinen k…pää ja vetelee hihasta ihan satuja - sille riittää se 10 k€/kk. Se vaan, että piti tuttavaa suljetulla h…tin pitkään (ilman mt-lain sallimia syitä itselleen/muille vaaralinen ja tuttava tappoi itsensä.

“eteenpäin johtavan ylilääkärin ohjeistamana, kumma juttu”

Niin toi potilasasiamies voi pyytää kuultavaksi lekurin, mutta kun psykiatrit sitten silmät kirkkaina valehtelevat potilasasiamiehelle.

Sitä varten potilas tietysti on sen verran jedi, että nauhoittaa täysin laillisesti kaiken ympärillään olevan toiminnan jossa on itse aktiivisesti osallisena hoitavientahojen kanssa (ja jakaa informaation muiden lääkäreiden kanssa) ja yritetään mennä rehellisyyden kautta eteenpäin sekä pyritään laittamaan pimeyden voimille edes hitunen hanttiin…

Just nuin pitää toimia! Helevetin hyvä juttu Soikannel.

Olen saanut asiallista hoitoa kaikilta terv.huollon ammattilaisilta. Itse olen tuhonnut useita kertoja kaiken sen hyvän, mitä minuun on verovaroin kustannetun terveydenhuollon avulla kaadettu.

Luulen, ettei ole toista niin ovelaa potilasta kuin on päihderiippuvainen ihminen.

Minkälaisella laitteella ajattelit nauhoituksen tehdä?

Raittius näin vanhemmalla iällä ikävä kyllä näyttää lihottavan. Juhannuksena en mökille ottanut mitään makeita herkkuja mukaan ja kärsin vieroitusoireista. Kotiin päästyäni söinkin jäätelöä illan aikana koko litran. Kyllä kyllä helpotti!

Laihduin kymmenisen kiloa kun raitistuin. olin niin onnellinen ettei tarvinnut juoda enää ja siksi kait sitten liikuin ja elin täysillä kaikki hukkaan menneet vuodet.
Nuorena olin (tosin silloin ei vielä puhuttu syömishäiriöstä, mutta tiesin että se oli väärin) syömishäiriöinen, söin kun en muutakaan kait keksinyt siihen olotilaan mikä oli, bulimiaksi sitä nykyisin sanottaisiin. Kun aloin ottaa viinaa ja polttamaan tupakkaa bulimia loppui. Kun raitistuin se tuli takaisin. Mutta AA-ohjelman avulla tajusin että siitä voi päästä irti, että se ja moni muu syy oli sen takana että join alkoholistisesti.
Oli se aika surkeaa kun söin ja söin ja oksensin kaiken pois ja olin sairas sen jälkeen ja olo oli syyllinen ja inhosin itseäni. Mutta kun muutaman kerran onnistuin siinä etten oksentanut niin sen jälkeen se antoi itsevarmuuttaa siihen ettei enää syönytkään liikaa. Ja hengenvaarallinenhan se minulle oliskin, ylensyönti ja lihominen.
Käsitän asian niin että tällä mielenlaadulla (tai mistä johtuneekaan), voi hyvin äkkiä vaihtaa jonkin addiktin toiseen addiktiin, ellei hoida sitä perusasiaa mikä juotattaa.
Meitä oli muutama AA:lainen jonka kanssa juttelin juuri näistä asioista, miten päästi irti muistakin addiktioista joita sitten tuli esiin kun ei enää juonut.

Täytyi nyt tulla kertomaan, että vaikka tässä nyt on lihonnutkin, niin en todellakaan ole siitä kovin pahoillani. Minulla on myös kokemuksia siitä kun laihtuu ja laihtuu, eikä ruokaa ei edes mitään herkkuja saa syötyä. Se se vasta kamalaa on, ei ole elämässä edes syömisen iloa!

Onpas rälee peli. - Lainaakko mulle sitä sitten jos mä vielä joskus joudun Böllölän Glytaimnestrojen kanssa tekemisiin. Se on niiden kalmojen kanssa välttämätön olla.

On mutta Heliseelle suosittelen seuraavaan erään tälläistä todellisten ammattiagenttien Olympus LS-100 settiä

ja vielä jotakin piilokameraa napinläveen niin saataisiin vaikka ihan live-kuvaa etteriin jos vielä hourulaan joudut :smiley:

Aurinkolasit, joissa on piilotettu kamera

Artl. code: SAS-DVRSG11
Tallenna kuvamateriaalia aurinkolaseilla, joissa on piilotettu kamera. Voit esimerkiksi kerätä valvonta-aineistoa tai tallentaa urheilusuorituksia, kuten hiihtoa tai pyöräilyä. Voit tallentaa lasien mikrofonin avulla myös lähes 8 tuntia ääntä 32 Gt:n microSDHC-kortille.

Tämähän ratkaisisi molemmat ongelmat! Nääs kun on hullunkirjoissa niin eihän se mitään haittaa vaikka olisi talvella aurinkolasit päässä, sellaanenhan sopii hulluille.