Raittiuden tueksi, satuilemisen loppu.

Mitä keinoja teillä oli päästä satuilemisesta ja mitä satuiluja teillä oli, ettei raittius päässyt edes alkuunsa.
Minä kerroin käyväni AAssa ja suureen ääneen toitotin olevani raitis, enkä juo ollenkaan. Minulle AA oli aluksi vain kulissi pitää itsekkyydestäni kiinni.
Onhan noita muitakin keinoja vakuuttaa itsensä ja muutkin luulemaan että homma on hanskassa, mutta Minulle se AA oli ensisijassa pakopaikka sekä myös eräänlainen keino näyttää itselleen ja muille olevani juomisen kanssa kuivilla.

Voiko alkoholismiaan ja ongelmaansa peitellä jotenkin muuten ja toimiiko se peittely sittenkään kenenkään eduksi.

Alkoholismia tai päihderiippuvuutta ei varmaankaan pysty piilottelemaan kovin kauan, koska se tulee ilmi ihan vääjäämättä. Yleensä se on kuin syylä nenässä.
Se ei poistu sillä, että pidättyy katsomasta peiliin. :slight_smile:

Päihderiippuvuus kostautuu työpaikalla, ja jotkut työpaikat (etenkin valtion virat!) todentotta potevat läheisriippuvuutta pahimmillaan peittelemällä ja hyssyttelmällä alkoholisti-työntekijän töppäyksiä ilman että tätä ohjattaisiin hoitoon.
[size=85] (lue: Tommy Hellsten : Virtahepo työpaikalla)[/size]

Päihdeongelma ei saa olla irtisanomisperuste, ennenkuin työntekijälle on ehdotettu hoitoon hakeutumista, työnantajan laskuun. Jotkut isot firmat kustantavat työntekijöilleen arvokkaita minnesota-mallisia hoitoja.

terv. entinen nimimerkki:
Red Cat
RC.
Akkavalta
Riikka Red

Millähän nimimerkillä ketjun alottaja on ennen tunnettu? :smiley:

Raittius. Ihanuus, suuruus, hienous ja elämän kauneus.

Satuja? Jaakko ja Pavunvarsi oli lemppareitani. Lisäksi uskoin Juomarien Kirjan jakeeseen 6:66…“Ilo kännissä on teidän väkevyytenne” mutta se oli VALE

youtube.com/watch?v=NHEy4e7uwag :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

Minä satuilin juoma-aikana hyvin paljon. Keksin kännissä tarinoita mitä kummallisimmista seikkailuista, joita olevinaan olin kokenut. Aina rahtilaivan perämiehestä Alaskan öljykentille ja kaikkea siltä väliltä.
En edes oikeasti yrittänyt raitistua. Vähennellä toki yritin ja olin juomattakin jopa kuukausia. Satuilin selvinkin päin, tosin jonkin verran uskottavampia satuja. Niin, tai itse uskoin, että toiset uskovat.
Satuilu loppui pohjakokemukseen. Tuli hätä hengestä ja siitä, että tulisin hulluksi ihan oikeasti.

Hoitoon menon ja AA:han joutumisen jälkeen en enää ole satuillut. Siis koin joutuneeni AA:han, en päässeeni. Mutta siinä vaiheessa vielä pilkotti mielessä harhakuva kohtuukäytöstä. En sitä kuitenkaan kokeillut vaan pysyin juomatta.
Raitistuminen tapahtui kun hyväksyin ja aloin ymmärtää ohjelmaa. Senkin meinasin alussa kirjoittaa uusiksi. :mrgreen:
En enää muuttaisi riviäkään. Jos muuttaisin, joutuisin toden näköisesti juomaan.
Oppia ymmärtämään ja toteuttaa ohjelmaa omassa elämässäni oli minulle ratkaisu. Tuli uusi ajattelutapa ja elämäntavat.
En pysty, enkä edes yritä kertoa, mitä ymmärrys tarkoittaa, koska sekin on oma kokemus ja vain kokemuksen kautta saa oivalluksen.
Tämä on minun kokemukseni ja toisilla on varmaankin toisenlaisia. Niin ja se vielä, että paitsi että satuilu loppui, niin loppui myös aukkojen ja virheiden hakeminen ohjelmasta. Tajusin, että se on tehty kokemusten perusteella, noudatettavaksi ja koettavaksi, eikä hokemiksi oman “viisauden” tukena.

Lukemattomia valheita on tullut esitettyä rakkaille, ystäville, kollegoille ja työn- ja toimeksiantajille peittääkseni dokaamiseni ja omituiset poissaoloni, katoamisen, puheluihin ym vastaamattomuuteni ym.

En ole varma, mutta muistaakseni Vaeltajan tekstinä, ekana luin, että alkoholisti (siis aktiivinen) valehtelee aina ja näin se mieletäni on. Kun sitten saa raittiudsta kiinni, niin huomaa kuinka paljon helpompaa elämä on kun asiat tulee hoidettua ja voi jättää valheet. Ei kukaan edes tiedä, paitsi tietysti minä, kuinka vakavaa alkohoilimini on ollut ja on, sillä alkoholistihan olen tietysti lopun ikääni, mutta toivoakseni asia nyt hoidossa.

Asiallinen keskusteluavaus Rahvaalta.

Minä keksin uskotella itselleni, että oman elämäni alamäki alkaisi siitä, jos lopettaisin juomisen.
Että en enää kestäisi vaimoa ja perhettä enkä edes työtäni, jos en välillä saisi rentoutua juomalla itseäni koomakänniin. Joka sitten toisinaan venyi useiden päivien mittaiseksi todelliseksi koomaksi, jolloin olin erittäin vaarallinen itseleni ja ympäristölle.

Viimeisen koomakännin jälkeisessä krapulassa arvioin tilanteen toisin ja päätin kokeilla voisiko tilanne enää huonommaksi muuttua.
Se kokeilu on kannattanut.

Viimeisin vitsaukseni eli fyysiset vaivat, ovat nekin antaneet sen verran periksi, että nyt aloittelen taas innolla uutta vaihetta elämässäni eli uutta työtä. Musta tulee Smokkikaverin kollega vaikka en toki smokkia aio päälleni pukeakaan.

Aloitin homman vaan ihan pelkällä hiljaisella juomattomuudella ja pikku hiljaa se on muuttunut raittiksi elämäntavaksi.

Ai minkä Vaeltajan? Rahvashan tämän ketjun on alottanut. Ei puhu eikä pukahda mistään “Vaeltajasta”. :laughing:
Satuilua semmoset nimimerkit.

Itse oon aikoinaan aika paljon lintsannut töistä ihan tekstari periaatteella: “sori oon vähä kipee en tuu töihin” -tyyliin. Klassinen maanantai-kuvio. Kerran mulla oli pomo johon olin lisäksi hieman pihkassa, jolloin nuo viestit oli sävyltään lepertelevämpiä. Niinsanotusti pikkusormei oli hänen ympäri.

Nykyisin on sillä lailla aika rela fiilis, kun uskaltanut tunnustaa menneisyytensä ja nykyisyytensä jopa koulussa! Perusopintojen aikana en uskaltanut, mutta nyt kun meille muodostunut oma päihde- ja mt-ryhmä, ollaan oppitunneilla päästy ihan todella intiimeihin asioihin sellasessa 8 hengen porukassa; etenkin omaan suhteeseen päihteisiin liittyen :open_mouth:
Se on valtavan hyvä fiilis! Se on ihan… niiku tekis 12 askelta koulukaverien kanssa open valvonnassa. :astonished:

Sitäpaitsi on helvetin huonoa dogmatiikkaa lytätä jonkun mielipiteet tai sanomiset sillä perusteella että “sinä olet juova alkoholisti, sinä varmaan valehtelet”, vaikka se toinen yrittäisi avautua miten rehellisesti.

Samalla raittiiksi ilmottautuvat saavat valehdella ummet ja lammet jopa muista ihmisistä. Raittius ei poista epärehellisyyttä, ikävä kyllä. Joskus toivoin niin olevan, mutta niin ei olekaan.

Nää vaan muuttuu niin totisiksi kun ovat lopettaneet. Kuivaminen johtaa myös huumorintajun kuivamiseen. Nää oli ennen reteitä renttuja kunnes kuivuus kuivutti huumorin.

Täytyy nyt Bertilille todeta, että kuten olen aiemminkin todennu,t olen paljon huimempia tai reteämpiä tempauksia tehnyt raittiuden aikana kuin juodessani. Se mikä on muuttunut, etten ehkä tehnyt niin paljoa typeryyksiä tai itselleni vaarallisia ja itsetuhoisia tai muille vaarallisia juttuja.

Iloa, naurua ja huumoria on vain tullut lisää. En tiedä mikä sinut pistää tikittämään, mutta aika asenteellisia ja omituisia nuo juttusi ovat. Ehkä ne sitten ovat sinun huumoriasi.

Perustelehan hieman, miksi olet tätä mieltä. Tuossa “juova alkoholi”/“valehteleminen” pohdinnassa on hieman kaksiteräinen olemus. Tuleeko juominen ilmi valehtelusta vai valehtelu juomisesta. Raitistuminen ei tee ihmistä pyhimystä - pelkästään raittiin. Ja aivan kuten itsekin pohdit raittius jo sinällään on aika moniulotteinen asia. Kuuluuko esimerkiksi hengellisyys jollain tavalla osaksi raittiutta? Sisältääkö ajatus siitä, että raittiit saavat valehdella ummet ja lammet toisista ihmisistä, että tällä palstalla raittiit yleisesti ottaen valehtelevat ummet ja lammet?

Jaarittelu sikseen.

“Raitistuneet” valehtelevat. Rahvas on valehdellut joskus, ettei ole saanut bannia. Rahvas ei pysty myöntämään “ääneen” olevansa entinen nimimerkki Vaeltaja.
Smokki_ja_Sikari on esittänyt minusta valheellisia syytöksiä. Edellämainittu ja Kanttoona ovat joskus katsoneet kristallipalloistaan, että olen juovuksissa keskellä arkipäivää.
Se on valehtelua.

Ilmeisesti joidenkin raittiuden perustavimpia toimintoja on valehtelu. En tiedä missä kohtaa 12 askelta silloin mennään, mutta asiaa voisi pohtia kukin vaikka ihan omassa kotiryhmässään.

Olen kieltämättä joskus kummastellut kirjoitusvirheiden määrää ja viitannutkin ehkä siihen suuntaan, josko alkoholilla olisi osuutta asiaan. Mahdollisella väärässä olemisella ja valehtelulla on kuitenkin ero. Voitko kertoa esimerkin siitä, että olisin valehdellut? :unamused:

Niitä valheita on liitetty “Uusi elämä” ketjuusi. Lisäksi olet esittänyt minulle valheen, että kirjoitusvirheideni perusteella minulla on vähitnään 1 promille veressä… keskellä arkipäivää ja työpäivää.
Se on valhetta.

Se on valheessa elävän kuivajuopon kroonista valehtelua; jossa toiset voidaan todeta alempiarvoisiksi vakkapa levittämällä heistä valheita.

Kirjoitusvirheet?! Lol Laske Kanttoonan ja Rahvaan tekstistä kirjotusvirheet! :laughing:

Näytähän nyt tälle “valheessa elävälle kuivajuopolle” se kohta, jossa väitän sinun olevan juovuksissa? Olen toki tainnut kirjoitaa, että tekstissä näkyy olevan promillen verran kirjoitusvirheitä. Ne virheet myös olivat tekstissä. Selitä myös, mitä tarkkaan ottaen tarkoitat sillä, että olen kuivajuoppo? En todellakaan kärvistele viinahimossa, vaan vietän rauhaisaa alkoholitonta elämää.

Kaiva se “Uusi elämä” ketjus esiin. Eikä siinä ole kaikki.

Lisättäköön niihin valheisiin vielä se “narsuttelu” -scheisse. :slight_smile: Joo toki onhan minussa narsistia sen verran että tykkään katella peiliin ja joskus oman bändin videoita youtubesta, mutta muutenhan se viikkotolkulla hokemmane “narsu”-läppä oli niin vitun vammanen läppä, että se oli poikkeuksellisen vammanen jopa ollakseen internetin “Me Lopettajat” osastolta peräsin.

Minä en ole sen “narsumpi” kuin muutkaan tampiot täällä. Olen tehnyt työtä ihan oikeiden mielenterveysongelmaisten kanssa, ja moisten “narsuttajien” asenne loukkaa heitä ja heidän sairauksiaan.
Ihan oikea persoonallisuushäiriö yleensä estää ihmisen toimimisen yhteiskunnan jäsenenä. Se on vakava ilmiö. Näille netti-napoleoineille se sana jolla läiskiä ventovieraita ihmisiä.

Edelleenkään ei ole valehtelemista, jos omana rehellisenä mielipiteenäni ilmaisen käyttäytymisesi näyttäytyvän täällä netissä vahvasti narsisitisena. Riippumatta siitä, olenko oikeassa vai väärässä kyseessä ei ole valehteleminen niin kauan, kuin se todella on rehellinen mielipiteeni. Katsoin toki omalle palstalleni ja sielläkin näköjään väitit minun valehtelevan. Niissä viittauksissa joihin vetosit en kuitenkaan löydä valehtelua. Jossain vaiheessa väitit jopa, että AA-palavereissa käymiseni on valehtelemista.

Ilmaiset mielipiteesi = loukkaat ja solvaat

Pystyisin kaivelemaan lukuisia esittämiäsi valheellisia syytöksiä, mutta mitä se auttaa.

Jokainen näkee jo valheidesi läpi, samoin näkee Rahvaankin. Äijässä ei ole miestä edes tunnustaa olevansa entinen Vaeltaja. Sinussa ei ole miestä todeta, että ehkäpä narsuttajatoverisi morkkis on bannattu.

Minä en jaksaisi riidellä, enkä saa siitä kummempia kicksejä. Haluaisin kirjottaa rauhassa omista asioistani. Liikaa edelleen räksyttäjiltä pyydetty?