Raittiudella leveily

Argh ku ottaa päähän, pakko kirjottaa… Mulla on raittiutta takana nyt 2 viikkoa, ja olen suunnattoman ylpeä itsestäni. Kuitenkin kymmenisen vuotta mennyt enempi tai vähempi humalassa. Hehkutin hyvää oloani äsken eräälle ystävälle, joka suhtautui todella nihkeästi tyyliin “vasta 2 viikkoa, mä oonki ollut jo heinäkuusta asti selvinpäin”. Sillä oli hirveä tarve “kokeneempana” neuvoa mua, tai oikeestaan lähinnä korostaa omaa erinomaisuuttaan, ja kertoa kuinka helppoa raitis elämä on ja plaa plaa plaa… Helppoahan se on ihmiselle, joka ei ole alkoholisti, vaan on valinnut elämäntavakseen olla ilman viinaa. Mulla sen sijaan tunteet vaihtelee, itkettää, naurattaa, janottaa ja ei janota. Vittu. Pilas jotenkin mun päivän.

Onneksi olkoon kahdesta viikosta! Se on loistava asia! Ja jos itkettää ja naurattaa ja välillä vaikka v*ttaa, niin eipähän ole liian ykstoikkosta.

Mä oon ollut… 13.2. asti, enkä edes osaa laskea montako viikkoa siitä on. No, ainakin vähemmän kuin suurimalla osalla tämän palstan kirjottajista varmaan. :smiley:

Alkoholistille kaksi viikkoa juomatta on pitkä aika, jos tekee mieli juoda. Jos juomahimo on otettu pois, kaksi viikkoa on taaksepäin katsottuna hyvin lyhyt aika.
Toivotan sulle raittiutta lisää. Kirjoita tänne vaikka joka päivä jotakin.

Pöh!
Me alkoholistit ollaan samalla viivalla. Meitä erottaa vain yksi ryyppy raittiudesta. Itse tipahdin melkein kolmesta vuodesta. Luojan kiitos tänään ei ole tarttenut ottaa. Nyt jo viisi päivää takana. Olisiko sinulla konkarina ( kaksi viikkoa ) hyviä neuvoja? :slight_smile:
Ole iloinen jokaisesta selvästä päivästä. Neuvojia tulee ja menee. Älä anna niiden mennä ihon alle. Vertaistukea suosittelen, minulle se on ollut hyvä juttu.
Raittiita päiviä ja hymyä huulille (vaikka välillä vähän tuuleekin)
Olet oman elämäsi sankari ja pätijöille ei voi mitään. Anna pädetä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Ärsyttäähän se, mutta on maailmassa mukaviakin asioita, kuten esim raittius. Raittius on iloinen asia :smiley:
Aurinkoisin ajatuksin N

Tämä raittius on sellainen päivä kerrallaan ohjelma. Toki alkuun tulee ihan laskettua niitä päiviä ja itsellenikin suurin saavutus oli 10 peräkkäistä raitista päivää. Nyt niitä on jo enemmän. Jos homma alkaa tuntua raittiuskilpailulta, niin silloin on ajatukset hieman vikasuunnassa. Pisimpään on aina ollut raittiina se, joka heräsi aamulla ensimmäisenä. :laughing:

Tämä päivähän se on joka ratkaisee, tai vieläpä juuri tämä hetki. Aamulla heräsi ilman krapulaa ja nyt on lasissa pelkkää limua. Jos jotain olen tällä palstalla oppinut, niin korkeimmalta tipahtaa ne, jotka alkavat liikaa omasta raittiudestaan henkseleitä paukuttelemaan. Nyt on näin, eilen oli erillain ja huomisesta ei vielä tiedä.

Itselläni on myös sellainen “kerettiläinen” ajatus, että yksikin juomaton päivä on hyvä. Eli jos ennen on vaikka juonut viikossa joka päivä ja sitten jättää sen yhden välistä, niin on hyvä ja jos vaikka vuodessa juo kerran, mutta ei muuten, niin ei se nyt maailmankaikkeus siihen kaadu. Kunhan ei mene se koko vuosi siihen yhden kerran miettimiseen ensin etukäteen ja sitten jälkikäteen, koska silloin alkoholi hallitsee elämää, vaikka se “juominen” ois yksi saunakalja.

Eli tärkeää ei ole se, milloin otit viimeksi, vaan osaatko seuraavan kerran jättää ottamatta.

Kuten Smokki_ja_Sikari totesi:

^Aah, limua!

Ennen perjantaita tossa laskeskelin, että 53 päivää tuli.