Raittiina tänään!!!

Tervehdys kaikille! Nyt tilanteessa, että pakko laittaa korkki kiinni. Olen taistellut alkon kanssa useita vuosia mutta nyt lomalla jostakin syystä kaikki meni aivan överiksi. Olo tosi ahdistunut, väsynyt enkä saa kunnolla nukuttua. Ajatuksissa, että työt alkavat viikon päästä ja pakko saada itseni jonkinlaiseen ruotuun. Tiedän, mulla ei kohtuukäyttö ole mahdollinen vaan juomiselle on laitettava totaalinen piste. Olen tosi iloinen löydettyäni tämän plinkin sillä koen tarvitsevani vertaistukea. Olen lukenut paljon kirjoituksianne vaikka itse tähän kirjoittamiseen en oikein löydä jaksamista. Minusta ei ole ainakaan tällä hetkellä ryhmiin lähtijäksi jo olosuhteidenkin vuoksi. Aion nyt pyhittää aikani itseni hoitamiseen itsekkäästi, lepään ja luen plinkkiä. Jatkossa pitää yrittää löytää jotain alkoholin tilalle. Muuten en tulevaisuutta jaksa ajatella. Raitista päivää kaikille!

Loma on hyvää aikaa lopetella, tai ainakin pitää taukoa ryystämisestä. Tsemppiä sinne! :slight_smile:

Korkin kiinni laittaminen on hyvä päätös. Voit liittyä johonkin tai olla liittymättä.Todellinen vertaistuki on järjestettyjen ryhmien ulkopuolella. Ryhmille tärkeintä on oma menestys ja yhtenäisyys. Ei yksilö.
Ihmiset tukevat toisiaan ilman ohjelmia silloin kun tukevat.
Plinkin keskustelu voi olla hyvä paikka selvittää omia ajatuksia ja testata niitä. Voit varmasti saada myös virtuaalista kannustusta. Vaikka evankeliumia tulee myös . Sen voit uskoa tai olla uskomatta. Minä luen valikoiden plinkkiä, tiedän jo keiden puheet ovat aina samaa mainosta.
Kun raittiita päiviä kertyy myös näkee selvemmin. Mutta aluksi ei kannata hätäillä. Pidetään korkki kiinni ja ollaan rauhassa.

Tsemppiä päätöksellesi ja voimia toipumiseen.
Minullekkin plinkin löytäminen viime talvena oli onnenpotku, vaikka vasta eilen kirjauduin ja rohkenin aloittaa vuorovaikutuksen täällä. Mutta aiemmin sain pelkästä kirjoitusten lukemisesta potkua juomisen lopettamiseen.

Mieti mitä tekisit kaikkein mieluiten, jos saisit vapaasti valita? Vastauksestasi kenties löydät hyvän “korvikkeen” alkoholille. Tai siis vaihoehdon vaihtaa alko johonkin parempaan ja mielenkiintoisempaan.

Hyvin kiteytetty.

Tervetuloa Mat, mäkin tuore tulokas ja mullakin ollut ahdistusta ja pätkäistä unta. Osittain viinanjuonnilla hankittuja ja ylläpidettyjä vaivoja. Osittain muuta.

Tarve muutokseen aiheutti sen, että aloin kirjoittamaan tänne. Koen olevani outo lintu täälläkin, mutta yritän kouluttaa itseäni hyväksymään itseni häpeilemättä omituisuuksineni kaikkineni.

Juomiseni syitä kelatessani olen löytänyt tukun tarpeetonta häpeää, jota pienen lapsen ei pitäisi kantaa niskoillaan viiskymppisenä. Ehkä alan aikuistumaan, kun olen vihdoin uskaltanut kohdata lapsuuden möröt.

Joku sanoi joskus, että ihmisen pää toimii silleesti, että ensin muuttuu asenne ja asenteen mukainen toiminta seuraa vähän jälkijunassa. Mä oon siinä viimeisessä vaunussa, mutta kyydissä kuitenkin.

Kiitokset kaikesta tsempistä! Eilinen meni ahnaasti lukien tätä plinkkiä ja muuta alkoholiin liittyvää. Olo kovin väsynyt ja tunnit kuluvat tosi hitaasti. Huomista en jaksa ajatella. Yritän tänään mennä vähän ulos, sillä huomasin olleeni varmaan viikon vain sisällä. Moni täällä plinkissä kannustaa liikkumiseen, jospa yrittäisin sen kautta löytää parempaa oloa. Olen kyllä jonkin verran aikaisemmin liikkunutkin mutta juominen on vienyt mukanaan mahdollisuuden siihen. Katsotaan nyt, mitä tästä päivästä tulee.

Sulla on oikein hyvä otsikko tässä ketjussasi. Raittiina tänään, ja se riittää tälle päivälle!

Päivä kerrallaan

Niin raittiina tänään! Olo nyt vähän parempi. Kävin eilen ja tänään aamupäivällä ulkona ja kyllä sieltä vain saa parempaa oloa. Kovin aloitekyvytön olen mutta annan sen itselleni anteeksi. Ympäristö täällä kotona kyllä tarvitsisi jotain toimenpiteitä, kun siivoamisesta juopottelun takia on iäisyys. Nyt mieleen tulevat ajatukset liittyen siihen, että pitääkö minun todella olla loppuelämäni ilman viinaa? Mulla vain ei taida olla muuta mahdollisuutta. Alkaa pelottamaan, pystynkö vastustamaan viinapirua. Myös töiden alkaminen ahdistaa. Työyhteisöni ei ole kaikkein parhaimpia, on kaikenlaisia henkilöstön välisiä ongelmia eikä johto oikein toimi. Olen miettinyt työpaikan vaihtoa monestikin mutta jotenkin tämän ikäisenä se ei tunnu hyvältä ja omat ongelmat olisi uuden työn opettelussakin. Niin ja löytyyköhän edes töitä tämän ikäiselle? Yritän ajatella saavani raittiudesta voimavaroja jaksaa tätä arkea mutta ei se taida mennä käytännössä kuitenkaan niin, kun toisaalta päänuppi kaipaa juomista. Onhan minulla sentään töitä, jää vähemmän aikaa juomiselle! Vähän sekavia nämä mun ajatukset, paljon on vielä työstettävää mutta ilman viinaa kuitenkin tänään!

Nyt eletään sitten perjantaita, joka itselleni kuten varmaan monelle muullekin kaikkein vaikein päivä olla ilman viinaa. Työviikon kun olen tottunut päättämään palkitsemalla itseni kunnon humalalla. Nyt olen vielä lomalla mutta tämä “riemu” loppuu maanantaina. Mikä ainutlaatuinen tilanne ja syy päättää loma vetämällä pää täyteen. Nyt yritän selättää tämän päivän ja onneksi vielä tuoreessa muistissa menneen viikon krapula. Ohjelmassa ollut plinkin lukemista, telkun katsomista, pientä siivoilua ja liikkunutkin olen. Huomiseksi olen järjestänyt reissun lapsenlapsen luo, koska tiedän siellä ajan kuluvan myöhäiseen iltaan enkä sitten onnistu pääsemään alkoon. Onneksi en käy baareissa enkä myöskään juo olutta, sillä näin toivon onnistuvani olemaan myös pyhäpäivän selvänä. Illaksi olen varannut myös ison suklaalevyn, jolla ajattelin itseäni helliä. Tämän vinkin olen saanut täältä plinkistä kuten myös sen, että muutenkin on hyvä välttää nälkää. Tärkeintä on nyt pysyä pois alkosta ja loppupäivästä taitaa tulla pitkä mutta elän nyt tunti kerrallaan! Raitista perjantaita kaikille!

Tsemppiä!
Sinä jaksat. Vaikka tunti kerrallaan.
Ja voitat!
Viikon päästä on jo helpompaa, usko pois!

Ei se pakko ole. Eikä pakko oikein hyvä juttu olekaan. Mutta se, että saa olla ilman viinaa. Ei tarvitse juoda sitä. Se on hieno juttu. Joskus joku kirjoittaja heitti ajatuksen, että saa olla molemmat kädet vapaana ja pystyy tekemään vaikka mitä, kun toinen käsi ei ole (kuvainnollisesti) koko ajan kiinni pullossa.

Itse ainakin olen saanut raittiudesta voimavaroja töihin. Viihtyminen työssä oli aikasten vaihtelevaa juovana aikana ja stressattuakin tuli enemmän kuin pieni ihminen kestää. Nyt työ tuntuu ihan mukavalta ja stressaaminen on kadonnut lähes tyystin. Okei, välillä on kiirettä, mutta siltikin paineensietokyky on aivan toisella tasolla kuin juovana aikana. Yksi iso tekijä lienee myös se, että on oppinut sanomaan viisaasti ei, jos ei itsellä riitä rahkeet jonkin homman hoitamiseen ja siis ei tule haalittua enää ylimääräisiä töitä, joista sitten “pitäisi” itseään palkita.
Mutta aikaa se ottaa kyllä tuo raitistuminen. Ei se päänuppi järjesty muutamassa viikossakaan kunnolla. Kyllä siihen kuukausia menee. Vaatii kärsivällisyyttä kyllä, mutta hiljaa hyvä tulee.

HALT (Hungry-Angry-Lonely-Tired), eli kannattaa välttää nälkäisyyttä, vihaisuutta/ärtymystä, yksinäisyyttä ja väsymystä, niin on ainakin piirun verran helpompaa olla juomatta. Kannattaa muistaa tuon nälkäisyyden välttämisen ohessa myös juominen - alkoholiton tietenkin. Juotatus kun voi johtua ihan siitä, että on jano, mikä sitten kaikkoaa parilla lasillisella vaikkapa ihan vesijohtovettä :slight_smile:

Raitista viikonloppua matillda ja muut!

Kiitos Yoru ja muut. Jotenkin sitä kaipaa yksinkertaisi toteutettavissa olevia vinkkejä näin ainakin alkuun. Itse kun en ole mikään pohdiskelija, niin siksi konkreettisten neuvojen uskon auttavan parhaiten. Varmaan myös pohdintojen aika tulee vielä eteen, jos raittius tässä jatkuu mutta sen aika on sitten joskus. Veden juominen ei ole koskaan ollut mun juttu mutta nyt tosiaan siihen on hyvä kiinnittää huomiota. Auttaa se varmaan myös noiden myrkkyjen poistumisesssa elimistössä.
Viikonloppu alkaa olla selätetty ilman viinaa mutta niin vaikeaa on ollut. Eilinen päivä meni mukavasti lapsenlapsen kanssa mutta kotiin kun päästiin, olotila oli tosi masis, ahdistunut, ärtyinen ja itkuinen. Sama jatkuu edelleen. Jotenkin en kyllä ainakaan tietoisesti kaipaa viinaa, enemmänkin tämä olotila taitaa liittyä tähän loman loppumiseen. Toivon tosiaan, että kuten Yoru kirjoitit, viinattomuus auttaa myös töissä jaksamisessa eikä kävisi päinvastoin. Tuntuu kurjalta, kun mies taitaa saada nyt tämän kaiken pahan olon niskaansa, niinhän se ei saa olla. Jospa hän kuitenkin ymmärtää, kun on tietoinen tästä mun lopettamisyrityksestäni. Hänellä ei ole viinan kanssa ongelmia.
Fyysisesti olo on parempi. Nukun nyt hyvin, hikoilu on vähentynyt ja liikkumisessakin olen päässyt alkuun. Ajattelin aloittaa nyt syksyllä kahvakuulaharkat, jos näin tulisi vapaalla lähdettyä täältä neljän seinän sisältä ulos ja varmaan ryhmässä tuo liikkuminenkin tuntuu mielekkäältä. Muita suunnitelmia tulevaisuudelle en jaksakkaan tehdä ja tärkeintä nyt kuitenkin on, että raittiina tänään!

Tosi kurja viikonloppu takana mutta kuitenkin ilman alkoa. Sehän on se kaikkein tärkein juttu! Aikamoista vuoristorataa tunne-elämä tällä hetkellä. Työtkin sitten alkoivat ja menihän se eka päivä sitten siinä. Nyt pitäisi jotenkin saada positiivinen ote arkeen, jotta töistä ei tulisi riski ryyppäämiselle. Heräsin aikaisin hyvin nukutun yön jälkeen ja kävin kävelemässä ennen töihin menoa. Ajattelin jos saisi niitä endorfiineja elimistöön ja töihin meno olisi helpompaa Nukkumisen suhteen pitäisi tehdä myös säätöä ja päästä aikaisemmin nukkumaan mutta tahdon vaan olla niin illan virkku. Oon varmaan oppinut valvomisen juomisen kautta, sillä monen monta kertaa oon yksikseni jäänyt juomaan, kun mies mennyt nukkumaan.
Nyt illan ollut jotenkin vetämätön olo mutta onneksi ei mitään erityistä ole ollut pakko tehdä kotosalla. Oonkin vaan oleillut ja lukenut tätä plinkkiä ja kerännyt voimia taas huomiseen. Nyt toisaalta töissä nämä päivät kuluvat nopeaan eikä taida huomatakkaan, kun ollaan taas viikonlopussa. Alkoakaan ei ehdi päivän aikana miettimään, kun on tekemistä. Ajattelen, että kaikkein tärkeintä on nyt saada etäisyyttä juomiseen fyysisesti, saada myrkyt pois elimistöstä. Vähitellen sitten pitää varmaan alkaa miettimään omaa suhdetta alkoon, mikä saa minut juomaan ja oppia tunnistamaan mahdollinen petaaminen juomiselle. Mutta noista asioista sitten joskus, tänään oon vaan ilman viinaa.

Minusta tuo on hyvin ajateltu.
Kyllä niitä “syntyjä syviä” ehtii miettimään sitten kun on riittävän vahvoilla jotta voi arvioida niitä väähän objektiivisemmin. Etäisyyttä alkoholiin, suosittelen minäkin.

Ja usko vaan itseesi, kyllä sinä selviät ja olo helpottuu. On se aika vaan ihme lääke moneen asiaan.

Kiitti kommentista Mies metsanreunasta. Luen paljon sun ajatuksiasi ja on hienoa, kun jaksat kirjoitella täällä plinkissä! Olen niin monta kertaa yrittänyt lopettaa juomisen ja aina vaan aloittanut sen uudelleen. Nyt yritän tosiaan oppia tekemistäni virheistä ja ottaa vastaan tosissaan näitä neuvoja, joita täältä plinkistä olen saanut raitistumisen tielle. Tärkeimmät neuvot täällä mielestäni ovat olleet juuri tuo ajan antaminen itselle ja päivä kerrallaan! Retkahdus sinänsä ei ole huono juttu, jos siitä oppii jotain uutta ja on voimia taas aloittaa uudelleen. Itseäni kyllä motivoi nyt kokemus niistä päivistä selvinä ennen retkahtamista. Kuinka hyvä oli olla, miten paljon jäi aikaa ja energiaa siihen elämään, johon ei kuulunut viina. Tämä mielikuva pitää pystyä säilyttämään niin vahvana, että se menee ohi, kun tulee hetki saada viinaa. Olen kirjoittanut joskus aikaisemmin Jeppe juomapäiväkirjaa ja nyt sen lukeminen on ollut suurena apuna tässä uudessa yrityksessä. Mutta nyt pieni kävelylenkki ja sitten töihin. Tänään raittiina!!!

Matillda kirjoitti

Alkoholi on vahva ja hämäävä voima. Näennäisvoitot voivat tuudittaa valppauden herpaantumiseen eikä sitten olekaan voimia raitistua. Jossain vaiheessa on näkymätön raja, jonka ylityttyä katoaa alkoholinkäytön hallinnan raja. Siksi päivä kerrallaan on automaatinomaisesti muistettava olla ottamatta ekaa ryyppyä.

Hiljaa hyvä tulee

Viikko alkaa olla takana, toinen ilman viinaa. Aika on mennyt nopeasti nyt kun työt alkoivat. Tunnetilat ovat heitelleet tosi paljon. Aamut ovat aina menneet ihan hyvin ja on tuntunut hyvältä herätä ilman krapulaa. Työmatkoillakaan ei ole tarvinnut pelätä, onko juotu viina poistunut elimistöstä. Itselleni olisi katastrofi menettää ajokortti, koska tarvitsen työssäni autoa. Tästä vapautuu muuten huimasti energiaa päivään. Töistä kotiin olen ajellut hyvin fiiliksin ajatuksella, että teen sitä ja sitä mutta sitten kotona en kuitenkaan jaksa mitään. Välillä olen edelleen tosi ärtynyt ja sen saa tuntea mieheni. Ja jälkeenpäin sitten harmittaa tosi paljon. Eilen tein kyllä jotain historiallista sillä laitoin ruokaa yhdessä mun miehen kanssa. Meillä mies on aina hoitanut tuon puolen, itse kun en ole siitä kiinnostunut ja ajan puolesta se on sopinut paremmin miehelle. Enkä ole kyllä jaksanutkaan. Nyt jää siihenkin energiaa ja muutenkin ruokahaluni on parantunut huimasti. Toivottavasti se ei ala näkymään painossa .
Perjantai-ilta nyt edessä ja se on se kova haaste. Miten siedän viettää illan ilman perjantaipulloa. Haaste on kova ja pitää tosiaan skarpata. Päällimäisenä ajatuksena nyt, että en mene alkoon. Pitää varmaan mennä nyt tunti kerrallaan ja vain oottaa alkon ovien kiinni menemistä. Taitaa tulla pitkä päivä. Onneksi on tämä plinkki ja voin viettää aikaa täällä ja lukea teidän kaikkien kirjoituksia. Raittiina tänään!

toivon kovasti että kykenet menemään alkon ovien ohi. Voisit kokeilla vaikka ajatusta ettet tänään mene sinne? Etkä enää sitten ajatele koko asiaa, kun päätit ettet tänään.
Minulla oli vaikeaa käsittää päivä kerrallaan juttu ja siksipä tein itselle oman version siihen, eli laitoin ikäänkuin turvaseinän itseni ympärille ja pyysin etten tarvitsisi ottaa nyt viinaa, en halua sitä nyt, olen turvassa tässä hetkessä. Voi olla aika mystinen juttu tuo minkä keksin silloin alussa, mutta jotenkin piti käsittää se asia etten ole yksin ja minua suojellaan. Mikä tai kuka suojeli, se oli mysteeri myös, mutta se tehosi. uskoin Korkeimpaan Voimaan ja sain rauhan tehdä ja elää ilman että piti ajatella koko ajan etten “saa ottaa”. Itseni pakottaminen juomattomuuteen ei olis onnistunu, se ei ollut onnistunu ennenkään.
itsehän voi keksiä vaikka mitä suojakeinoja ja turvaa itselleen ettei tarvi juoda.
Toinen keino oli se että menin siihen lähiöbubiin jossa olin käynyt, istuin siellä ja täytyy sanoa että suorastaan oksetti. Miten olin voinut muka lähteä pitämään hauskaa tällaiseen paikkaan? samoin yksin kotona juomiseen. Kun istuu kotona keittiön pöydän äärellä tai missä on juonutkaan, niin siinä kyllä tulee häpeän tunne että en kehtais alkaa juomaan. On paljon muuta mukavampaakin tekemistä kuin juoda.
Joka sunnuntai aamu oli todellinen kiitollisuuden aamu. Ihan olo. Ei krapulaa, ei häpeää, ei kauhua siitä missä olin ollut yms. Ne sunnuntai aamut olivat niin ihania että itkin kiitollisuudesta. Niin monta vuotta olin ollut humalassa viikonloput että se oli ihme kun sain olla raittiina.
Yhä edelleen sunnuntai aamu on kaunis aamu ja kiitolliuus elämää kohtaan suuri.

Tsemppiä Matilda päivääsi ja iltaan ja viikonloppuun ja raittiuteen :slight_smile:

Sama itsellä edessä! Haparoivin askelin kohti raittiutta. Välimallit ei minulle sovi vaikka niin kuvittelinkin useamman kuukauden raittiuden jälkeen.

Olen väsynyt ja stressaantunut ja kuvittelin juomisen auttavan jaksamaan mutta ei se niin mennytkään.

Join vaikka en olisi jaksanut sitä pahaa oloa joka juomisesta tuli.

Onneksi itsellekin voi antaa anteeksi ja olla armollinen.

Meillä muuten paistaa aurinko <3