Rupesi ahdistamaan, kun tiedostin, että plinkkiin liittymisestä alkaa olla kohta kaksi vuotta. Ja silloin olin varma, että nyt raitistutaan. Muistatteko Thujaa …? Joka lähti soitellen sotaan. Joka luuli, että kun kirjautuu plinkkiin, niin sitten raitistuu. Joka luuli, että kun toistaa fraaseja, niin sitten raitistuu. Joka luuli, että kun vain haluaa raitistua, niin sitten raitistuu. Mutta joka vähitellen huomasi, että on kahdenlaista halua: halu olla juomatta ja halu juoda. Ja joka antoi juomahalun kerran toisensa jälkeen voittaa. Aloitin kaksi ketjua aikaisemmin ja nyt teksti lähinnä huvittaa, tuntuu uhoamiselta. Luulin, että viikossa oppii “uudet rutiinit” ja sitten ollaan raittiita. Halusin oikeastaan hävittää vanhat ketjuni, mutta sain niihin hienoja vastauksia, joita mielelläni joskus luen. Joten kiitos tuesta, hukkaan ei ole mennyt.
Olen alkutekijöissä vieläkin, mutta pitemmällä kuin aikoihin. Kolmas kokonainen viikonloppu raittiina alkamassa. Kohta kolme viikkoa raittiutta. Oikeastaan olin kahden vaiheilla, kirjoittaako nyt vai ei. Toisaalta haluan pitää tämän uuden tunteen ihan itselläni, mutta toisaalta olen saanut täältä tukea ja neuvoja, joten päätin kuitenkin nyt kirjoittaa. Minulla on vähän sellainen “kel onni on, se onnen kätkeköön” -syndrooma, mutta kiitokseksi kaikille minulle kirjoittaneille jaan tämän täällä nyt.
Viimeinen känni oli aikamoinen örvellys. Ei mitään uutta oikeastaan, mutta niin ei vain voi enää jatkua. Olen 50 täyttänyt, ei tarvitse miettiä hallitsenko alkoholin käytön vai ei. Vastaus on, että en hallitse. Uutta näiden kolmen viikon aikana on ollut, että olen pystynyt ajatuksissani kääntämään juomisen negatiiviseksi. Toki ensimmäisinä päivinä tuli mieleen, että voishan sitä pari töitten jälkeen, mutta onnistuin ajattelemaan sen niin kuin se todellisuudessa olisi mennyt: parin jälkeen olisin halunnut pari lisää ja seuraavana aamuna olo ei olisi ollut ihan levännyt. Kuudentenatoista päivänä itse asiassa ensimmäistä kertaa kävin kaupassa suoraan töiden jälkeen, enkä harkinnut oluen ostamista. Oli aika jännä olo sen jälkeen,
Nyt nautin suunnattomasti hyvin nukutuista öistä ja ihanista aamuista ilman krapulaa. Hississä uskallan hengittää vapaasti, kun tiedän etten haise. Pystyn vastaamaan rehellisesti läheisille, että en ole juonut eikä juomia tarvitse piilotella, kun niitä ei ole. Pystyn ajamaan autoa milloin vain.
Samanaikaisesti mua vaivaa huono omatunto hukkaan heitetystä ajasta, valehtelusta, itseinho kukoistaa. Yritän siirtää näitä ajatuksia vähän tuonnemmaksi, nyt luulen että on parasta vain kerätä raittiutta, että olisi vahvemmalla pohjalla. Ja koko ajan muistan, että niin monelle sattuu näitä retkahtamisia, sitä en myöskään oikein uskalla edes ajatella nyt. Mulla ei ole varaa retkahtamiseen, menetän sekä itse-, että muiden kunnioituksen, jos näin käy.
Ulkopuolista apua en ole sen enempää hankkinut, suoritan parhaillaan nettipohjaista riippuvuuskurssia ja olen uskoutunut parille ystävälle, joille “ilmoittaudun” tasaisin väliajoin. Olen sanonut, että jos se ei riitä, niin hankin enemmän apua.
Nyt siis aika nöyränä, päivä kerrallaan. Enempään en pysty, menneitä en voi muuttaa vaikkan kuinka haluaisin. Mutta tulevasta voin tehdä paremman, sekä itselleni, että läheisilleni. Ja olen joskus lukenut, että viimeinen irtiotto voi kestää yhdestä kahteen vuotta. Että nyt on siis aika!