En tiedä onko tämä oikea osasto tälle tekstille, mutta haluaisin kuulla toipuvien/raitistuneiden alkoholistien mielipiteitä ja vinkkejä. Mieheni on alkoholisti. Ei se perinteinen, että piilottelisi pulloja vaan on aina tehnyt sen avoimesti. Juonut joka päivä. Aina promillet veressä. Ei siis mikään tuurijuoppo.
En tiedä halusinko naimisiin mennessämme tunnustaa tuota asiaa. En tiedä kielsinkö sen vai luulinko oikeasti, ettei asia ole niin vakava. Se tissuttelu ei minua ikinä häirinnyt. Mutta se kaatokänni ja sitä seuranneet tapahtumat häiritsivät. Se alkoi nimittelystä. Sitä seurasi tyynyllä heittäminen. Tönäisy. Ensimmäisen kerran otti kurkusta kiinni. Sitten sain ekan mustelman. Kaatoi lattialle. Seuraavalla kerralla osui silmäkulma lattiaan. Eka musta silmä. Pahin tapahtui kun hän känni-illan jälkeen aamuyöstä kävi kimppuun koska luuli että olin pettänyt. Sen haluan unohtaa. En ole koskaan pelännyt niin paljon. Juoksin henkeni edestä. Ja pelkäsin. Siihen loppui myös juominen. Mieheltä.
Ajattelen asiaa niin, että se ihminen jota juoksin pakoon ja joka löi minua nyrkillä kasvoihin ei ole sama ihminen jonka kanssa menin naimisiin. Kännimiestä pelkään. Se toinen mies on ihana. Mies oli aikaisemmin puhunut raitistumisesta. Jonakin päivänä. Ehkä se vaati näinkin kamalan tapahtuman, että hän heräsi siihen miten paljon pahaa viina on aiheuttanut.
Hän lähti katkolle ja on nyt ollut kolme viikkoa juomatta. Minä lopetin juomisen (en juo muutenkaan paljon) samaan aikaan. Minulle se oli helppoa. En ole ikinä ollut riippuvainen tupastakaan. Poltan silloin tällöin. Tykkään punaviinistä. Mutta luovuin siitä sillä halusin olla tukena. Näyttää että kyllä ilman viinaa voi elää. Kuka vaan. Minun on siis vaikea ymmärtää millainen jokapäiväinen taistelu tuo on. Juomattomuus. Eka vko kotona, mies oli levoton. Ahdistunut. Toisella viikolla helpotti. Kolmas viikko ja luulin, että se oli näin helppoa. Kunnes tuli takapakkia. Mies soitti illalla, olin töissä. Kuulin että oli juonut. Purki pahaa oloaan minuun. En mennyt kotiin.
Tänään puhuimme asioista. Sanoi pystyvänsä yksin lopettamaan. Mutta muuten tarvitsee tukeani. Ei halua menettää minua. Haluaa pysyä raittiina. Sanoi, että on paha olo kun ajattelee mitä on minulle tehnyt, miten on vahingoittanut. Pahimpia juttuja ei voi vielä edes ajatella. Itse olen nämä jo käsitellyt, mutta sanoin että voimme käydä asiat läpi kun on sen aika. Ehkä vuoden päästä. Ei nyt. Sanoin, että olen hänen tukenaan mutta en voi jäädä jos hän juo.
Kysymykseni onkin tämä: miten voin auttaa/tukea miestäni tässä taistelussa? En tule varmaan ikinä ymmärtämään millaista taistelua se on joka päivä, joka minuutti. Ettei juo. Koska minulle se on helppoa. Auttakaa?
Jostain luin, että olo pitäisi muuten saada mahdollisimman mukavaksi (sauna, leffat) kun ahdistaa ja aikaisemmin siihen oloon joi.
Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun. Ja kertoisi mitä voin tehdä auttaakseni miestäni tässä taistelussa. Kiitos.