Raitistuneet julkkikset pinoon

Tämä ehkä hömppä aihe, mutta minusta on ainakin kiva lukea heistä, jotka ovat raitistuneet.
Vähän tyyliin, että jos hänkin niin kyllä minäkin sitten siihen pystyn.

Tässä muutama itselle mieleen tuleva:

• Pate Mustajärvi
  • Ville Valo
  • Britney Spears
  • Virpi Miettinen
  • Jope Ruonansuu
  • Heikki Silvennoinen
  • Anita Hirvonen
  • Dave Mustaine
  • James Hetfield

Muita?

Kari Tapio?

Tosiaan, Kari Tapio.
Tosin olen kuullut hänenkin vielä kamppailevan homman kanssa.

Minä ja ehkä RC.

Ansiokkaita lisäyksiä!

Miten muuten haimatulehdustasolta päästään takaisin kohtuukäyttäjäksi ja satunnaiseksi kossuvissyn siemailijaksi, kuten Jope?

Sopisko listään muuten myös…

• Martti Ahtisaari (?)
  • G.W.Bush

Soittajia vielä:

• (ehkä?) Jan Stenfors alias Nasty Suicide
  • Tumppi Varonen (?)

Ja lisäks vielä jokunen AA:ssa bongaamani naispuolinenkin muusikko, joiden nimiä en tieteskään kerro. ; )

Ai joo siitä Britneystä piti sanoa, että vaikka kyseinen “taiteiliatar” ja tekeleensä on minulle yksi iso EVVK, niin viime aikojen ryhtiliikettään ja voimiintumistaan kunnioitan, ja sillä lailla sympatiseeraan tyyppiä.
[size=85](By the way: Spears on ollut paljon puhutun Carr -klinikan asiakas)[/size]

Aika paljon on taiteilija porukkaa raitistunut. Mutta niin on urheilijoitakin!
Nimettömyyden Perinnettä noudattaen unohdan kuitenkin koko jutun. :wink:

Ritva Oksanen raitistui AA:n ja uskon avulla vuosia sitten! Upea näyttelijä, laulaja!

Eric Clapton.

Suosittelen muistelmien lukemista.

Kun nyt Clapton mainittiin, niin mainitaanpa myös Stevie Ray Vaughan. 1990 Wisconsinissa keikan jälkeen Clapton luovutti paikkansa helikopterissa SRV:lle. Hetken kuluttua noususta helikopteri syöksyi laskettelurinteeseen ja kaikki siinä olleet kuolivat. SRV oli pari vuotta aiemmin raitistunut oltuaan huume- ja alkoholikoukussa.

SRV ei nyt ihan yhtä tunnettu ole, kuin Clapton, mutta varmasti olisi, jos olisi elänyt.

No, jos nyt oikein tarkkoja ollaan, niin ainakin muistelmissaan Clapton kertoo, että johdatettiin eri helikoptereihin eikä mitään paikan antamista tapahtunut.

Totta ja mainitsemisen arvoista, Vaughan raitistui ja soitti entistä paremmin. Loistava hän oli ensi levystä lähtien.
Tuli myös nähtyä ja kuultua aikoinaan Porissa.

No jos se on hänen muistelmissaan noin, se varmaan pitää paikkansa ja minulla oli väärä tieto.

Eipä viitsi eläviä mainita (AA:ssa kuollleilla ei ole yhtä suurta anonymiteettiä kuin elävillä), mutta tuossapa Stevie Ray käyttää puheenvuoron palaverissa:

youtube.com/watch?v=7aozb2v8tYU

kahleeton

Paikallaan varmaan on myös listata he, jotka eivät tajunneet/halunneet/ehtineet tehdä asialle mitään.
Tähän lista kaikista, jotka ovat kuolleet päihteiden vaikutuksesta (ei siis vain viina, vaan the whole works).

• Elvis Presley
  • Michael Jackson
  • Janis Joplin
  • James Marshall “Jimi” Hendrix
  • Ronald Belford “Bon” Scott
  • Marilyn Monroe
  • Kikka
  • Jamppa Tuominen (nyt loppu juominen)
  • Irwin
  • Rauli Badding Somerjoki
  • Juice
  • Hurriganes “Cisse” Häkkinen ja “Albert” Järvinen
  • Laila Kinnunen
  • Ahti Karjalainen
  • Armi Aavikko
  • Jim Morrison
  • Razzle
  • Olavi Virta
  • Matti Pellonpää
  • Masa “Pätkä” Niemi
  • Anna Nicole Smith
  • Pentti Saarikoski
  • Ernest Hemingway
  • Heath Ledger

Ja monta muuta?

Sid Vicious Nancy Spungen. Love kills! : (

Ja sitten kauhee määrä nuita ihan supisuomalaisia vanhoja punkkareita. En tiiä onko nää varsinaisesti julkkiksia tai sanooko täällä kenellekään sellaset nimet ku Jyri Honkavaara, Pete “Räkä” Malmi, Jakke Hallikainen tai Tino Räsänen mitään, mutta kaikki rankan puolen viinamäen miehiä ja siitä huolimatta omalla sarallaan legendaarisia “taiteilijoita”.

Hei Edisonin listasta taitaa puuttua itse Jimi Hendrix ja Brian Jones! Haa, huomasin vaikken ihan niiiin ikivanhaa musaa itse kuuntelekaan… paitsi Beatlesia jonka kuolleista kumpikaan ei tainnut kuolla aineisiin. (Harrisonilla syöpä?)
BRIAN EPSTEIN!

PS. Äh, sori, olihan siellä Hendrix jo mainittu.

Honkavaara ja Malmi toki tuttuja. Oih niitä aikoja… :unamused:

Onhan holisteja ja addikteja suomirokkareita rahdattu suorastaan ruumisrekkalasteittain Honkanummelle. Mutta kepeät mullat… ammattitauti.

Sid ja Nancy tosiaan kolahti joskus… Se tuli aika pian Suomenkin leffoihin joskus 80-luvulla… Gary Oldman ei ollut kovin tunnettu heppu vielä silloin… Rotten sen sijaan antoi filmille aika kyytiä… kuulemma b-shittiä… :slight_smile:

kahleeton

Mulla on se leffa ikivanhalla VHS-kasetilla, mutta ei oo videoita enää. (eikä telkkarikaan toimi :unamused:

Mä luin jostain, että Sidin ja Nancyn oikeesti tunteneet ihmiset kehui ihan hurjasti niitä roolihahmoja, että olivat kuulemma ihan ilmettyjä esikuviaan, niinkuin he oikeasti olivat.
Rottenistahan, oikeesti huippuälykkäästä tyypistä, siinä leffassa annetaankin ihan imbesilli kuva, että en ihmettele närkästymistä siitä.

Gary Oldman on ollut mun lempinäyttelijöitä joskus, ja roolinsa mm. Draculana silkkaa timanttia! Se nimenomainen Dracula on muutenkin hieno, jotenkin runollinen ja maalauksellinen elokuva. I love it.

x

Hmm, tässä taas näkyy ihmisten erilaisuus. Vaikka pidän kovasti mainituista 60-luvun muusikoista ja myöhemmistäkin, niin olen kyllä mielelläni kuunnellut vanhempaa musiikkia. Eräs radiotoimittaja ystäväni esitteli minulle Lois Armstrongim mahtavat blues-soolot 20-luvun levytyksissä, jotka vetävät vertoja ihan kelle vaan, Robert Johnsson soitti 30-luvulla jolloin jo Count Basie ja Duke Ellington tekivät hienoa musiikkia ym ym.
Little Richard, Elvis ym ym tekivät kovaa kamaa 50-luvulla.

Merkittävin ero oli, että silloin soittivat miehet, eikä koneet. Äänitykset tehtiin kerta-otolla eikä päällekkäisäänityksistä tai tietokoneista ollut hajua, kuin ehkä Alan Thuringin aivoissa. No joo, Les Paulhan sitten joskus 40-luvulla ryhtyi tekemään päällekkäisäänityksiä.

Erään ehdottoman suosikkibändini (Agents) levyssä luki: Tämä levy on tehty ilman tietokoneiden apua. Suuri plussa minun kannaltani. Eihän näistä nykyesiintyjistä tiedä edes laulaako ne esiintyessään. Sellainen oli jokin viikko sitten ja taas yksi tulossa suuren sucseeseen…

Joo harrison kuoli syöpään ja Lennon ammuttiin. Oman osansa olivat kyllä ehtineet erilaisia päihteitä nauttia mutta ei kohtalokkain seurauksin.

No mulle “vanhaa musiikkia” edustaa lähinnä jotkut alkuaikojen punk- ja new wave -jutut: Pistols, Clash, Pelle, Ratsia, Blondie, X-eay spex, Vice Squad yms. joita diggaan ihan intona… Noihinkin oon tutustunut itse ihan myöhäissyntyisesti eli jälkijunassa, vaikka joitain noista mainituista voi kyllä pogota keikalla vielä nykypäivänäkin. :slight_smile:

Vaikka ei silti: diggaan mä Elvistäkin, ja periaatteessa myös Little Richardia ja Chuck Berryä… vaikken niitä sillain aktiivisesti kuuntele, edes kirjastosta lainaten.
Miehet soitti, koneet ei, mutta kuka muistaa vaikkapa Brenda Leen ? Naispuolisten rokkarien ensimmäisenä sankarittarena pidetään tietysti loistavaa Janis Joplinia, mutta kyllä jotkut mimmit osasi ja uskalsi jo ennen häntäkin.

Suomessahan muuten naispuolisia rokinsoittajia (ja ns. “tyttöbändejä”) alkoi enenevissä määrin nousta esiin kai vasta joskus 1990 -luvulla! Nykyisin (perinteisesti sovinistinen) rockkulttuuri onkin jo enemmän naisistunut, joka on ihan bueno.

Tässä lisää tosi wanhaa. Teini-ikäset Joan Jett ja Lita Ford antaa kielille kyytiä vuonna 1978: Runaways - School days !

Sopii topikiin sikäli, että Runawaysin rumpali Sandy West kuoli ihan hiljattain, oisko ollut ihan viime vuonna… mihinkäs muuhun kuin aineisiin… :cry: