Raitistumisen yritykset vaikea taival...

Olen tänne kirjoitellut ekan kerran 2016. Samana vuonna mitta tuli täyteen ekan kerran juomistani. Tai no mun mieli on asian suhteen vaihdellut laidasta laitaan. Kävin myllyhoidon (kerroinkin siitä) marraskuusta tammikuuhun ja saanut olla sen myötä 7 kk ja ylikin raittiina. Siinä välissä kuitenkin kentällä käyty ja yks jonka johdosta piti lähteä ekaa kertaa katkolle. Sain kaupan pihassa rajun paniikkikohtauksen. Se kyllä jätti ahdistusoireet pitkäksi aikaa ja niitä on vieläkin. Kaupoissa oon joutunut ottaa jonkun mukaan. Periaatteessahan se on hyvä asia! :laughing: Joku vois kutsua korkeemman voiman näpäytykseks vaikka mä en korkeampaan voimaan usko. Tai siis uskon kyllä vertaistuen voimaan se mua autto parhaimmillaan neljättä kuukautta putkeen. Täältäkin sitä saa hyvin. Mut se suurin haaste alko siviiliin palatessa. En oo ollu koulussa tai töissä vuosiin. Olen kyllä hakenut kouluihin mutta en ole päässyt. Käytännässö istun himassa 24/7 mutta urheilua on tullut kovaa harrastettua. Olen ainakin 20 kiloa hoikempi kuin viime kesänä. Tosin nyt yli 3 viikkoa taukoa. Ehkä hyväkin koska mulla mennyt sen kanssa vähän överiksi. Jos täältä sais jatkossa vertaistukea en ole uskaltautunut aa:han kävin yhessä kokouksessa katkolla keväällä. No itse aiheutettuahan se on. Pyrin päivä kerrallaan raittiuteen join tai en niin en pidä itteäni niin epäonnistuneena, koska mulla on jo tiedossa työkaluja joita opinkin hoidossa. Enkä jaksa enää miettiä miltä tuntuisi jos olis ollut vuoden juomatta. Ei sitä voi kun vaikuttaa tähän sekuntiin.

No tervetuloo takaisin joukkoon. No ensimmäiseks mua jäi kalvamaan tuo sun paniikkikohtaukses kaupan pihassa? Tuli mieleen et onkos sulle noi sosiaaliset tilanteet jotenkin vaikeita?

Se on kyllä sellanen homma tuossa raittiuden alkutaipaleella, että taitaa monelle olla tuttua tuollaiset eriasteiset pelkokohtaukset ihmisten ilmoilla. Joillekkin on ylivoimaisen vaikeaa käydä vaikka vertaistukipalavereissa tai jännittää niin kovasti, että ei uskalla palavereissa puhua mitään pitkään aikaan. Jotkut ei uskalla mennä selvinpäin kuppiloihin tai treffeille. Kaikenmoisia kummia juttuja sitä on itsekkin kokenut silloin nuorempana raitistueessa.

Minun mielestäni AA-palaveri oli paikka missä itse pystyin pikkuhiljaa vapautumaan noista kummajaisista ja minua helpotti kuulla myös toisten kokemuksia vastaavista asioista. Minua näet hävetti kovasti nuo pelot!

Olen mä kyl sitä mieltä, et mikäli nuo kovasti elämää haittaa, niin siihen on saatava jotain ammattiapua.

Päivä kerrallaan sitä minäkin menen.

Moi JOUNII!

…ja tervetuloa takaisin!..muutamaan kertaan olenkin pohtinut, että mitä sulle kuuluu ja miten menee.

Yllä oleva tekstisi kertoo, että ainakin realistinen olet tilanteesi ja elämäsi suhteen…ja tuo onkin mielestäni yksi iso tekijä raittiin elämän toteutumisessa… ei pidä tavoitella liikoja… eikä varsinkaan hötkyillä…sekunti, minuutti, hetki, päivä…jne…kerrallaan…siitä tämä pitkälti koostuu…sinne väliin sitten mahtuu iloa ja surua …mutta aikas tasaistahan tämä elämä on… ja kun siihen tottuu, ymmärtää myös kuinka paljon se helpottaa sitä itse elämistä.

Tervetuloa taas ja tsemppiä!

Kiitoksia. Itsellä noi paniikki/ahdistustuntemukset on jatkuneet vaikka olis ollut kuukauden juomatta. Eli oon pelännyt, että mulla on paniikkihäiriö tai vastaava syntyny. Ymmärrän kyllä myös, että alkoholin oireet saattaa kestää pitkään mut silti muu olo/fiilis on ihan ok. Ei mulla tuu ihmisten kaa yleensä mitään ongelmaa kommunikoida. Kiskallakin rupatellu myyjän kanssa niitä näitä. Kassalla maksutilanteet/kaupat no niin ääh vaikea selittää ja sekin vaihtelee paljon. Ei nyt silleen oo tarvettakaan hirveesti ollu liikkua. Se on omalla tavallaan ehkä huono kun en haluis itteeni totuttaa ku se kynnys lähteä aina nousee. Siihen en halua. Kyl sitä vaan tulee oireita vielki tuol ihmisten ilmoilla jos pyöräilee yms. Ei mitään järkevää syytä. Yhteen väliin olin pitkän tovin mutsin luona oli ihmisiä ympärillä nyt taasen omas kotona. Voidaan alkaa puuttua jos kämpässä ei oo ketään ja vuokra juoksee.

Pakko myöntää että ei toi raittiuspäiväys paikkaansa valitettavasti täysin pidä. Perjantaina otin. On siihen taas päätynyt aina välillä. Ymmärrän kyllä, että omalla kohdallani se “kontrolli pettää” jossain kohtaa. Määrät ja juomiskerrat lisääntyy venyten putkiin siihen en halua ja nyt realistisen rehellisesti sen totean tässä. Alkoholisti ehkä luulee hallitsevansa hetkellisesti mutta lopputulos on aina sama. Aivoihin on vaan varastoitunut sellasta ainetta joka on ku heittäs bensaa liekkeihin.

Yksilöllistähän noiden oireiden kesto lienee. Mutta kyllä tuo mainitsemasi kuukauden verran on aika lyhyt aika. Se paraneminen on hidas prosessi ja sekin tietysti yksilöllinen. Asiasta sen enempää tietämättä oman kokemuksen myötä sanoisin, että nuo pelkotilat on vain kohdattava ja ei ne muuten oikein parane ellei ikäänkuin käy “tulta päin”. Harjoittelemalla niitä pikkuhiljaa oppii sietämään ja siten ne harvenevat ja vähenevät. - Sehän se paskamaista onkin kun ei oikein voi etukäteen tietää milloin tuo iskee.

Kannattais varmaan lukea noista hommista joko netistä tai lainata kirjastosa asiaan liittyvä eepos.

mielenihmeet.fi/paniikkihairion … a-oiretta/ Googlettamalla löytyy runsaasti kyllä kirjoituksia joissa kuvaillaan mm paniikkihäiriötä.

Onko se sitten sitä paniikkihäiriötä vai luontaisesta ujoudesta johtuvaa, jota alkoholinkäytön lopettaminen tuo ilmoille vaiko pelkästään alkoholinkäytön lopettamisen aiheuttamaa. Kyllä se helpottaa kun ensin itse etsii tietoa asiasta ja sitten uskaltautuu johonkin vertaisryhmään menemään.

Niin mulla katkolla lopettiin aika nopeesti lääkitys. Mä olin kauheissa paniikkitiloissa ja rinnassa puristi ahdistus täysillä ku muut haki lääkkeitänsä. Lähdinki sieltä ihan hullun oireissa mun jälkeen tulleetkin vierottautu ennemmin. Toki sekin on yksilöllistä tietysti. Toisten psyyke ei kestä ja mä oon ollut aina ahdistukseen taipuvainen (jo hoidon aikana ryhmissäkin) niin oli vaan ajan kysymys koska “pamahtaa”. Olen lukenut noista ja kaikki oireet tuttuja ja silloin päällä ja jälkeenkin. On mulla propral jonka sain lääkäriltä kun olin päihdesairaanhoitajan luona. Käyny sielä monesti lähinnä vaan kertomassa kuinka oon taas juonut. Huomasin pidempään raittiina, että kärsin huonosta itsetunnosta ja mulla oli silloinkin “harhoja” päällä, että kaikki tuijottaa/ilkkuu jne. Eli kyllä pääkopan oireet voi pitempäänkin kestää. Sekin on täs vuosien aikana yksin ollessa tullut ja ei hoitojakso voi muuttaa yhtäkkiä kaikkea jos on vuosia elelly tietynlaisessa elämän tyylissä. Olin kirjaimellisesti täysin “kuivahumalassa” ennen ekaa retkahdusta. Se on aika hirvee vierottautumisen vaihe. Kaikki riitti syyksi juomisen aloittamiseen. Jännä että tätä termiä ei myllyhoidossa ymmärretty kun otin sen puheeksi. Kävin “kriisijakson” myllyssä myös jonka keskeytin juomiseen.

Mun mielestä sun kannattas hakeutua tuon ahdistuksen ja paniikin takia ihan oikein lääkärille ja sitä kautta asiaan erikoituneille hoitaville tahoille. Kyllä ne “harhat” siitä omasta huonoudesta häipyy pikkuhiljaa kun raittiina pysyy ja saa apua. Tuollainen ahdistus on kyllä niin kovasti elämää rajoittava tekijä, että apua siihen on saatava. Eihän sitä uskalla hakea töitä eikä käydä koulua mikäli moinen olotila on päällä.

Ja kyllä mä neuvon sua hakeutumaan myös vertaistukiryhmään jonkinlaiseen vaikka AA:han. Siellä on muitakin sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka ovat noista samoista oireista toipuneet pikku hiljaa. Hetken juttu se parantuminen ei ole, mutta kyllä siitä selviää. Ja sitä selviämistä kyllä varmasti auttaa myös se, että raitistuu.

AA ryhmät on tuttuja samoin myös NA ryhmät. Hoidon jälkeen itsehoito sysättiin omiin käsiin.

En onnistu kirjoittamaan omaa viestiä joten kirjoitan tähän ketjuun jos joku vois auttaa
… Oon juonut 5 päivää ja olo ihan karmea. Miten saan putken katkaistua?? Tätä emnen juonut 7 vuotta ja ennen tätä retkahdusta 2 kk kuivilla. Oon mökillä enkä pääse millekkään katkolle…

Lähet katkolle nopeeta! Lääkärin kautta ne lääkket kait tulee joil vältät sit kaikki ahdistuspaskat. Messiin kirjottelee raittius palkitsi itteeni ja samoin suakin.

Katko nyt auttaa hetkisesti eli saat vierotusoireet veke. Mut sit kantsii lähtee myllyhoitoon jatkoille… Mä minnesotaan kyl nykyään jos päästäs ajas taakke päin.

JOUNIII kirjoitti

Niin, vastuuhan on sinun ja itsesi vuoksihan sinä haluat olla raittiina. Saamiesi jatkohoidon ohjeiden laiminlyönnistä ei tietenkään hyvää seuraa.
Alkoholistille vahva apu raittiuden ylläpitoon on AA:n vertaistuki ja ohjelma. Muihin sairauksiin tarvitaan muunlaista hoitoa. Raittiina, niin uskon, muidenkin sairauksien hoito on tehokkaampaa kuin välillä juopotellen.

Ensimmäiset asiat ensiksi