Raitistuminen muuttaa koko elämän :-)

Kirjoitan tämän viestin kannustuksena kaikille raitistumista miettiville ja alkoholin käytön vähentämisen kanssa kamppaileville.

Olen ollut raittiina vasta 23 päivää ja elämänlaatu parantunut koko ajan. Pelkäsin alkoholinkäytön lopettamista, sillä uskoin etten selviä arjen ongelmista ilman alkoholia. Nyt ihmettelen, miten selvisin niistä alkoholin kanssa!

Aloitin antabuksien kanssa, mutta jätin ne pois viikko sitten, sillä ne väsyttivät niin paljon. Ilman juomista olen paljon energisempi, tasapainoisempi ja mikä ihaninta sinut itseni kanssa. Ilman alkoholia olen saanut tehtyä asioita, joihin uskoin olevani kykenemätön. Olen urheillut, viettänyt laatuaikaa lasten kanssa ja olen mm. käynnistelemässä taas opintoja, asia jonka hautasin pois aikoja sitten. Kun huomaa saavansa hyviä asioita aikaan, oma itsetunto kasvaa. Ja terveen itsetunnon kanssa arki ja ihmissuhteet sujuvat paremmin. Juuri nyt koen pärjääväni ilman antabusta, mutta se on kaapissa heikompien hetkien varalle.

Raittiita ja reippaita talvipäiviä kaikille! :slight_smile:)))

Hienoa! Tuota odotellessa… Reilu viikko raittiina nyt.

kymmenen päivää kasassa täällä :slight_smile: tsemppiä! :slight_smile:

“Mistä näitä lopettajia tulee” Ei vaaskaan, täällä on nykyään aika paljon tulokkaita lopettajia ja muutamia päiviä jo olleita, jotenka kaikille vaan tervetuloa, joille ei ole vielä sanottu.

Olisikohan osasyy ihan siinä, että palstan henki on nykyisellään hyvä… kun eräs henkilö on pysytellyt täältä poissa…? :slight_smile:

–kh

Ystävä kallis, älä manaa kissaa pöydälle. :frowning:

Hieno juttu! Näin se menee, päivä päivältä parempaan suuntaan. Älä kuitenkaan ahdistu, jos jossain vaiheessa huomaat raittiiseenkin elämään hiipivän varjoja ja inhottavia tunteita. Viinan jättäminen muuttaa elämää, mutta ei välttämättä poista juomisen taustalla olevia syitä. Ne syyt saa hallintaan, mutta ne voi huudella sieltä sisältä sitten, kun alkuraittiuden euforia laantuu.

Alkuraitistuminen on parasta, mitä olen elämässäni kokenut. Nauti siitä täysin siemauksin ja kerää voimaa, jotta kestät raittiina myös vuoden kuluttua, kun raittiina oleminen on muuttunut normaaliksi olotilaksi ja elämä tasoittuu (ja ehkä muuttuu myös vähän tasapaksuksi). Alkuraittiuden aikana elämä kohenee silmissä, joka päivä on parempi ja tehokkaampi ja upeampi. Se on kuin heräisi kauniiseen kevääseen ja edessä siintäisi mahtava, lämmin kesä. Tsemppiä uudelle tielle!

^Kissan olemassaolo taitaa kuulua “asioihin, joihin emme voi vaikuttaa”… :slight_smile:

–kh

Myrskylyhty ilmoittautuu Lopettajien muonavahvuuteen.56 päivää raittiina.

En tiedä, kuka “Kissa” oli/on, mutta sivusta tarkkailijana voin todeta, että osa keskusteluista oli tosiaan jotenkin negatiivissävytteisiä täällä vielä vähän aikaa sitten. Hyvä ettei enää.

56 on jo mahtava luku. Tervetuloa mukaan. Itsellä on tällä yrittämällä vasta 10.

Tsemppiä raittiuteen! Itse ihan ihan alussa…

Kyllä se raitistuminen muuttaa ihan koko elämän.

Siihen vaan menee aikaa. Moni tuskastuu odotteluun ja alkaa taas juoda, kun ei muutosta tulekaan niin nopeasti.
Juomattomuutta pitää elää vaan päivä kerrallaan, elämän muutokset tapahtuvat sitten pidemmässä ajassa.

Itse olin juomatta melkein 4 vuotta ennekuin elämäni muuttui todella paljon. Muutos oli kuitenkin pelkästään sen ansiota, ettei minun enää tarvinnut juoda, miettiäkseni suuria päätöksiä.

Ennen piti känni ottaa sen takia, että sai ajateltua ja kun edes jonkinmoisen päätöksen sai mietittyä, taas piti ottaaa känni - sen kunniaksi. Tulihan niitä aikaansaannoksia aluksi silläkin tyylillä, mutta sitten kun känniputket venyivät pitkiksi, lopputulos meni aina negatiiviselle puolelle.

Onnittelut kaikille jotka ovat päättäneet muuttaa elämänsä raitistumalla.
Ei elämää kannata alkoholin juomiseen haaskata. Ne jotka pystyvät juomaan vain sen verran, ettei se haittaa elämistä, juokoon.

Meidän, joiden elämään alkoholin juonti aiheuttaa ongelmia, kannattaa välttää alkoholia.

Kolmas raitis kuukausi alkoi nyt joulukuusta. Aika on saanut ihan uuden merkityksen,kun ei tarvitse säätää elämistään ja vapaa-aikaansa lähiökuppiloiden-,alkon-,kauppojen aukioloaikojen mukaan,ei laskea kaljatuoppien määrää ja toipumispäiviä jotta kykenee työnsä hoitamaan. Se on vankila. Tämä vapauden tunne,että itse oikeasti päätät oman aikasi käytöstä on uskomaton tunne.

20v aikana muutama 3viikon kuiva kausi;tuo 3vk taitaa monella olla kynnys. Väsyin juomiseen.Tämä plinkki on ollut minulle todellinen aarreaitta,siitä suurkiitos kaikille.Olen kuukauden jo lukenut näitä juttuja,luen kaikki jutut läpi.Harmittaa vain kun joitakin juttuja on poistettu,mitäs se nyt haittaa jos vähän on erimielisyyksiä ja tikkuilua,osaa nuo osanottajat näköjään pitää puoliaan.

Kirjallisuutta kahlaan seuraavaksi,jos jollakin on suositella jotain kertokaa.“Täyskäännös” oli kai yksi kirja.

En tiedä olenko alkoholisti,suurkuluttaja vai suursuurkuluttaja,ihan sama,mutta päätös on,että juominen on loppu.
AA:ssa en ole käynyt,mutta minulla ei ole mitään sitäkään vastaan; liityn vaikka mihin Mooseksen viidenteen karavaaniryhmään jos on tarvis,että tämä raittius pysyy.