Kuulostaa siltä, että halusi päihtyä ei ole kadonnut minnekään, vaan on pikemminkin lisääntymään päin. Kaiken lisäksi kannabis, kolmiolääkkeet ja vähäinenkin alkoholinkäyttö mielestäni ylläpitävät ja lisäävät sitä halua. Olen itse nuorempana ollut kannabiksen suurkuluttaja, ja nyt vähän vanhempanakin käyttänyt säännöllisesti. En sinänsä pidä sitä millään mittarilla lähellekään alkoholin veroisena haittojensa suhteen. Mutta oma kokemukseni on se, että kyllä se ylläpitää halua todellisuuden pakenemiseen ja siten altistaa myös alkoholinkäytölle. Olen nyt ollut puolison toiveesta kolmisen vuotta polttamatta, ja lopettaminen oli silkkaa lastenleikkiä alkoholiin verrattuna. Mutta jos joskus pääsen alkoholista kokonaan eroon, en aio aloittaa kannabistakaan uudelleen juuri siitä syystä, että haluan päästä kokonaisvaltaisesti eroon päihtymisen ja todellisuuspaon tarpeesta.
Toisaalta sinulla on nyt urheilu ja siihen liittyvät ilmeisen säännölliset elämäntavat tukenasi. Voihan se olla, että mm. niiden ansiosta saat pidettyä juomisen aisoissa, jos tosiaan päätät sitä lisätä. Mutta toisinkin voi käydä.
2024 olin puoli vuotta juomatta. Aloin sittemmin uudelleen juomaan, ja kyllä niinkin lyhyt raitis aika vaikutti selkeästi juomisen luonteeseen. Siis sillä tavalla, että juominen ei jatkunut itsetuhoisena sekoiluna ja määriltään valtavana. Toisaalta elämääni tuli samoihin aikoihin säännöllisyyttä ja normaalielämää tukevia rakenteita, eli en osaa ihan sanoa mikä mistäkin johtuu. Voi hyvin olla, ja luultavasti onkin niin, että toisenlaisissa olosuhteissa olisin hyvin nopeasti luisunut samanlaiseen juomiseen kuin ennen tuota raitista jaksoa. Mutta kyllä nytkin riippuvuus on selkeästi läsnä, kun juominen valtaa ajatuksia ja houkuttelee vähän väliä, vaikka näennäisesti onkin aisoissa. Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, niin jatkaisin hyvin alkanutta raittiutta päivä kerrallaan. Nyt, kun korkkia on tullut auottua, tuntuu että on taas vuori kiivettävänä ja henkisesti kaikki alkaa uudelleen alusta.
Sinuna kyllä harkitsisin sitäkin vaihtoehtoa, että lopetat kaikenlaisen päihteiden käytön ja jatkat elämääsi oikeasti raittiina. Jos kuitenkin päätät alkaa juomaan, niin muista että juominen helposti kehittyy tälläkin kertaa samalla tavalla salakavalasti kuin aiemminkin. Tai se on siis minun kokemukseni. Alkoholi toimii juuri niin, että kun juot, niin mielenmaisema muuttuu ja juomisen kynnys madaltuu. Juominen raivaa tietä uudelle juomiselle, ja kierre on valmis. Aluksi riittää toki vähäiset määrät, mutta pikkuhiljaa ja puoliksi huomaamatta ne lähtevät helposti kasvamaan. Oma mieli tottuu, läheiset tottuvat, ja lopulta olet siinä tilanteessa että taas pitää tehdä korjausliikkeitä. Ja ei kai siinä mitään, ainahan voi lopettaa uudelleen ja tehdä linjauksia. Mutta kyllä tälläkin palstalla on esimerkkejä siitä, että se uudelleen lopettaminen ei onnistukaan ihan noin vaan, ja että motivaatiota pitää pahimmillaan hakea aika syvältäkin ja pitkän aikaa. Siinä mielessä en kyllä suosittele muuta kuin täysraittiutta ja kohtuukäytön haikailun lopettamista. Jos se ei onnitunut aiemmin, niin miten ihmeessä se nytkään onnistuisi?