RaisuMojiton seuraavat vaiheet

Hellou,

Avaan uuden ketjun vähentäjien puolelle. Olen kekkuloinut lopettajissa jonkun aikaa, toki päivitykset ovat olleet ainakin puoli vuotta tauolla. Lasken olleeni selvä 668 päivää, vuosi ja 9kk! Muttamutta… ero vesiselvään on koko ajan isompi. Olen vuoden aikana poltellut kannabista silloin tällöin ja viimeisen 4 kuukauden aikana juonut puolikkaan lasin viiniä joskus ruoan kanssa. Lisäksi olen ottanut muutaman kerran kolmiollisia särkylääkkeitä aika harmaalla tekosyyllä, suoraan sanottuna päihtyäksen. Huomaan että kaipuu maistella viiniä useammin on olemassa ja taustalla toive pienestä pöhnästä. No niin, tässä on raadollinen tilanne. Olin joskus 10 vuotta sitten 3kk raittiina ja ajattelin että kohtuullinen käyttö onnistuu, ei varmaan yllätä ketään että käyttö palasi samaan noin puolen vuoden aikana. Jotta tästäkin on kokemusta. Olen saanut itseni mielettömään kuntoon vajaan kahden vuoden aikana, urheilen 10 tuntia viikossa ja olen pudottanut painoa pienen kylän verran. Ehkä on myös sellainen identiteettikriisi, olen kyllästynyt kantamaan raitistuneen identiteettiä ja kaipaan paluuta normaaliksi ihmiseksi, joka silloin tällöin juo viiniä ja perhana soikoon, joskus vaikka vähän liikaa.

kirjoita tai liitä koodia tähän

ksti sumennetaan

2 tykkäystä

Kuulostaa siltä, että halusi päihtyä ei ole kadonnut minnekään, vaan on pikemminkin lisääntymään päin. Kaiken lisäksi kannabis, kolmiolääkkeet ja vähäinenkin alkoholinkäyttö mielestäni ylläpitävät ja lisäävät sitä halua. Olen itse nuorempana ollut kannabiksen suurkuluttaja, ja nyt vähän vanhempanakin käyttänyt säännöllisesti. En sinänsä pidä sitä millään mittarilla lähellekään alkoholin veroisena haittojensa suhteen. Mutta oma kokemukseni on se, että kyllä se ylläpitää halua todellisuuden pakenemiseen ja siten altistaa myös alkoholinkäytölle. Olen nyt ollut puolison toiveesta kolmisen vuotta polttamatta, ja lopettaminen oli silkkaa lastenleikkiä alkoholiin verrattuna. Mutta jos joskus pääsen alkoholista kokonaan eroon, en aio aloittaa kannabistakaan uudelleen juuri siitä syystä, että haluan päästä kokonaisvaltaisesti eroon päihtymisen ja todellisuuspaon tarpeesta.

Toisaalta sinulla on nyt urheilu ja siihen liittyvät ilmeisen säännölliset elämäntavat tukenasi. Voihan se olla, että mm. niiden ansiosta saat pidettyä juomisen aisoissa, jos tosiaan päätät sitä lisätä. Mutta toisinkin voi käydä.

2024 olin puoli vuotta juomatta. Aloin sittemmin uudelleen juomaan, ja kyllä niinkin lyhyt raitis aika vaikutti selkeästi juomisen luonteeseen. Siis sillä tavalla, että juominen ei jatkunut itsetuhoisena sekoiluna ja määriltään valtavana. Toisaalta elämääni tuli samoihin aikoihin säännöllisyyttä ja normaalielämää tukevia rakenteita, eli en osaa ihan sanoa mikä mistäkin johtuu. Voi hyvin olla, ja luultavasti onkin niin, että toisenlaisissa olosuhteissa olisin hyvin nopeasti luisunut samanlaiseen juomiseen kuin ennen tuota raitista jaksoa. Mutta kyllä nytkin riippuvuus on selkeästi läsnä, kun juominen valtaa ajatuksia ja houkuttelee vähän väliä, vaikka näennäisesti onkin aisoissa. Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, niin jatkaisin hyvin alkanutta raittiutta päivä kerrallaan. Nyt, kun korkkia on tullut auottua, tuntuu että on taas vuori kiivettävänä ja henkisesti kaikki alkaa uudelleen alusta.

Sinuna kyllä harkitsisin sitäkin vaihtoehtoa, että lopetat kaikenlaisen päihteiden käytön ja jatkat elämääsi oikeasti raittiina. Jos kuitenkin päätät alkaa juomaan, niin muista että juominen helposti kehittyy tälläkin kertaa samalla tavalla salakavalasti kuin aiemminkin. Tai se on siis minun kokemukseni. Alkoholi toimii juuri niin, että kun juot, niin mielenmaisema muuttuu ja juomisen kynnys madaltuu. Juominen raivaa tietä uudelle juomiselle, ja kierre on valmis. Aluksi riittää toki vähäiset määrät, mutta pikkuhiljaa ja puoliksi huomaamatta ne lähtevät helposti kasvamaan. Oma mieli tottuu, läheiset tottuvat, ja lopulta olet siinä tilanteessa että taas pitää tehdä korjausliikkeitä. Ja ei kai siinä mitään, ainahan voi lopettaa uudelleen ja tehdä linjauksia. Mutta kyllä tälläkin palstalla on esimerkkejä siitä, että se uudelleen lopettaminen ei onnistukaan ihan noin vaan, ja että motivaatiota pitää pahimmillaan hakea aika syvältäkin ja pitkän aikaa. Siinä mielessä en kyllä suosittele muuta kuin täysraittiutta ja kohtuukäytön haikailun lopettamista. Jos se ei onnitunut aiemmin, niin miten ihmeessä se nytkään onnistuisi?

2 tykkäystä

Moi @Raisumojito ja kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa! Kävin lukemassa sinun vanhan ketjusi eilen illalla kun olin ensin huomannut ja lukenut tämän aloituksesi. Siellä oli kirjoituksia ja lauseita, joista ajattelin että ehkä sinun olisi nyt tässä tilanteessa hyvä lukea se vanha oma ketjusi uudelleen?

Kaikkea hyvää sinulle, kiva kun palasit palstalle <3

2 tykkäystä

Kuulostaa vaaralliselta. Selvästi haet jo itsellesi oikeutusta juoda. Ja kuten kirjoitat, tiedät mihin se johtaa, jos aloitat juomisen. Tuo kannabis ja kolmiolääkkeet ovat jo suunta kohti juomista. Olet ollut pitkään raittiina ja näitä vaiheita on varmasti tullut aiemminkin, milloin mielesssä on käynyt palata vanhaan. Miten selvisit niistä aiemmin? AA, päihdepoli tms. Nyt samat keinot käyttöön. Tsemppiä!