Rahanmeno ja ylipaino ahdistaa

Saako palstalle tulla uusi kirjoittaja, joka ei ole edes varma haluaako lopettaa?

Ihan lyhyesti taustaa:

Kävin palstalla jo joskus kymmenisen vuotta sitten, tosin silloin täällä taisi olla vain yksi palsta niin lopettajille kuin vähentäjillekin. En muista enää, mitä nimimerkkiä käytin, ja voi olla ettei sillä enää pystyisi kirjautumaankaan.

Silloin meni huonosti ja monenlaiset päihdepalvelut tulivat tutuiksi. Itsenäisestikin luin paljon riippuvuudesta monista eri näkökulmista, niin lääketieteellisistä, psykologisista kuin hengellisistäkin. Menin silloin AA-ryhmiin ja kävin niissä aikani, kunnes totesin että liian ristiriitaista hommaa minulle. Muutaman vuoden joka tapauksessa olin kokonaan raittiina, mutta onnellinen en ollut missään vaiheessa. Juomisen tilalle tuli syöminen ja lihoin 30 kg. Mielialalääkkeet eivät auttaneet masennukseeni ja lopulta otin aikamoisen pohjakokemuksen, jossa en pystynyt enää juuri muuhun kuin makaamaan sängyssä ja syömään. Toimintakyky on palautunut pikkuhiljaa ja nyt pystyn jo töiden lisäksi hoitamaan myös kotiani, tapaamaan ystäviä, käymään erilaisissa tilaisuuksissa jne.

Siinä pahimmassa vaiheessa ei kuitenkaan ollut enää mitään järkeä sinnitellä juomatta ja viimeisten neljän vuoden ajan olen käyttänyt alkoholia. Runsaammin kuin kohtuukäyttäjä, mutta alkoholi ei ole estänyt minua elämästä suhteellisen onnellista elämää - ensimmäistä kertaa 2000-luvulla.

Se, mikä ottaa päähän, on että ensinnäkin maksan edelleen toimintakykyni romahduksen aiheuttamia laskuja (ja maksan niitä vielä kymmenisen vuotta kolmasosan nettotuloistani). Kun pienestä palkasta jää asumiskulujen ja ulosoton jälkeen käyttöön noin 700 e/kk niin välillä mietityttää, miksi siitäkin vähästä pitää vielä käyttää alkoholiin hyvinkin pari sataa/kk, eikä varmaan riitäkään.

Toinen, mikä ei tule muuttumaan, on painoni. Mikään laihdutuskuuri ei tule onnistumaan niin pitkään kuin juon.

Eli tavallaan haluaisin lopettaa, mutta totta puhuen motivaationi on koko lailla nollassa. Näin kesällä ihan erityisen nollassa, koska olisi kiva kuitenkin istua myös terasseilla - ylipainostani huolimatta elättelen toivoa, että vielä joskus jonkun kohtaisin, joka haluaisi minua myös naisena ja elämänkumppanina. Mutta toisaalta juuri näin kesällä olisi kiva, jos olisi kesälomalla varaa tehdä kaikkia niitä asioita, joita haluaisin tehdä. Ikää on sen verran (49), ettei tässä loputtomiin enää ole mahdollisuuksia toteuttaa esimerkiksi kaikkia matkahaaveita.

Tässä nyt kuitenkin vähän esittäytymistäni ja kommentoidakin tietysti saa, jos haluaa.

Terve vaan ja tervetuloa :slight_smile:
Olen itsekin ihan uusi täällä… tosin itsekin kirjoitin muutama vuosi sitten muutaman viestin vähentäjien puolelle, mutta en ollut vielä tarpeeksi motivoitunut ottamaan viinahärkää sarvista…
Kerrot tuossa tilanteestasi… Haluaisin jotenkin antaa jotain voimaannuttavaa, rohkaisevaa… jotain, joka ehkä auttaisi eteenpäin…
Me kaikki täällä ollaan käytetty liikaa ja pidemmän ajan. Se on meillä yhteistä. Kukaan meistä ei ole nyt (tai ole ollut lopettaessaan) ihan “parhaassa kunnossa”. Viinan kanssa vietetty aika näkyy ja tuntuu…
MUTTA, niin monet ovat kokeneet sen, että kun viinan jättää, niin elämä alkaa parantua - nopeammin tai hitaammin. Se näkyy ulkonäössä, olemisessa, tunteissa, toiminnallisuudessa, elämänhallinnassa… kaikessa.
Toki on vaarana, että viinan tilalle tulee joku muu riippuvuus, esim ruoka tms. Sitä voi varmaan ehkäistä hankkimalla itselleen jotain keskusteluapua esim a-klinikalta. Luulisin… ihmiset ovat erilaisia. Mutta kanattaa varmaan yrittää jotain keskusteluapua… Yksin ei tarvitse jaksaa kaikkea tätä - auttajia löytyy…
Toivotan uutta ja parempaa elämää! Kyllä se siitä!

Lämpimästi tervetuloa minunkin puolestani! :slight_smile:

64, kerroit että juominen vaihtui ongelma-syömiseen, niin olisiko AA voinut vaihtua OA:han? Viitekehyshän on jo tuttu. www.oafinland.org

Olet aivan oikein huomannut, että alkoholia käyttämällä et onnistu myöskään laihduttamisessa. Humalassa ja krapulassa ei jaksa piitata mistään ruokavalioista tai liikunnasta, ja lisäksi alkoholin käsittely elimistössä hidastaa rasvanpolttoa entisestään.
Ja kuten varmaan monesta lähteestä olet lukenut ja hyvin tiedät: laihtuminen ja etenkin laihempana pysyminen vaativat pysyvää elämäntapojen ja ajattelutavan muutosta, eikä vain jotain tehokuuria.

Lihavuus ja eristyminen muista aiheuttaa masennusta, jota sitten lääkitsee lohtusyömällä. Lohtusyöminen aiheuttaa itsesyytöksiä ja lisää lihomista, joka aiheuttaa lisää masennusta… jne. Klassinen noidankehä!

Olen itse pudottanut joskus kiloja varsin menestyksekkäästi ja nopeasti karppaamalla, joka aiheutti minulle myös lievää maanisuutta ja ylikierroksilla käymistä. Lopulta sairastuin ylikuntoon ja homma meni minullakin vähän plörinäksi. :angry:
www.karppaus.info sivustoilla on tietysti paljon fanaattista yhden totuuden julistamista, mutta siellä on se hyvä puoli että siellä ymmärretään myös ahmimishäiriötä ja lohtusyömistä.

Keto jo kattavasti vastailikin mutta mikäs estää terassilla istumista ja ihmisten tapaamista vaikkei nautikaan alkoholia?

Minä ainakin olen kivennäisveden tms kanssa pärjännyt ihan hyvin.

Kiitos tervetulotoivotuksesta. OA ei ollut/ole vaihtoehto juuri siksi, että se toimii AA:n tavoin. Kuten edellä totesin, AA osoittautui minulle liian ristiriitaiseksi. Ehkä olen liian analyyttinen ihminen, mutta en pystynyt jatkamaan siellä enää muutaman vuoden jälkeen. Osaan edelleen AA-ohjelman suurin piirtein etu- ja takaperin ja minulla on usko Korkeampaan Voimaan, kummiinikin saisin edelleen yhteyden ja hänellä on kokemus myös syömisriippuvuudesta. Mutta uskoni Korkeampaan Voimaani loppui siinä vaiheessa, kun elämäni sortui. Rakennan sitä nyt uudestaan mutta eri hengillisessä yhteisössä.

Kokouksissa käymistä inhosin alusta alkaen ja oli valtava helpotus, kun tajusin, ettei niissä ole pakko käydä (mihin liittyy yksi keskeisistä ristiriitaisuuksista: ohjelma opettaa, että vain ja ainoastaan KV voi vapauttaa juomishimosta, mutta ryhmissä jankutetaan niissä juoksemisen tärkeydestä).

Rekisteröidyin itse Kiloklubiin, minkä koin toimivaksi. Vegetaristille karppaus ei ole kovin toimiva vaihtoehto. Kiloklubi sen herättikin huomaamaan, kuinka suuri osa kaloreistani tulee alkoholista.

Siitä on siis useamman vuoden kokemus (kuten myös yökerhoista, risteilyistä, firman juhlista) raittiuden ajaltani ja sen pohjalta tiedän, ettei se ole minun juttuni. Kaikkina niinä vuosina en tavannut ketään mennessäni yksin ravintolaan. Yksin vissylasi kädessä istuva nainen ei houkuttele seuraa ympärilleen eikä ole toivottua seuraa muiden joukkoon, ei sillä että selvinpäin olisin tuppautunutkaan yksin istuvien miesten seuraan tai mihinkään porukoihin.

Yksi iso kysymys tässä kriisissä (ilmeisesti muutaman seesteisen vuoden jälkeen olen tosiaan taas jonkinlaisessa siirtymävaiheessa) onkin sen hyväksyminen, että omalta osaltani parisuhteet todellakin ovat ohi ja edessä on se yksinäinen vanhuus, josta toki olen laskenut leikkiä jo vuosien ajan.

Jos noin lujasti uskoo, että suhteet on ohi, niin niinhän siinä suurella todennäköisyydellä käy.

En ole koskaan kuullut, että joku olisi ollut lähestymästä naista vaikka tällä olisi vissylasi edessään. Mistäs se edes tietää mitä siinä on, yhtä hyvin kossuvissyä.
Kyllä syyt ihan muut. Iloinen positiivinen olemus on aina hyvä mutta jos synkkänä murjottaa niin kukapa olisi kiinnostunut ?

Lisäksi seuraa voi löytää muualtakin kuin kuppiloista. Itsekin löysin aikoinaan ystävättären harrastusten parista. Hyvää ystävääni autoin deitti-ilmoituksen tekemisessä ja nyt hän naimisissa jo viidettä vuotta.

Mitään ei yleensä saa jos ei yritä.

Dale Carnegie,

"You can make more friends in two months by becoming interested in other people than you can in two years by trying to get other people interested in you."

Ehkä seitsemän vuoden (ml. useampikin nettideittailuyritys) kokemuksella voi jo päätellä jotain siitä, kuinka haluttava ylipainoinen lähes viisikymppinen nainen on elämän- tai edes seksikumppaniksi…

No ratkaisu on sitten yksinkertainen. Laardista eroon. Täysin mahdollista kun vaan riittävästi haluaa.

Täällä toinen, jolla projektina myöskin vähentäminen vyötäröltä. 20 kiloa pitäisi saada pois jotta olisi rapeassa rantakunnossa. Ei kylläkään taida enää täksi kesäksi onnistua, mutta varmaa on, ettei se onnistu myöskään ensi kesäksi, mikäli alko kuvioissa mukana. Laihduttaminen onnistuu mulla vain jos alko ei turruta huonoa omaatuntoa turhien kaloreiden puputtamista :slight_smile:

Tajusin tuossa äsken, miksi juhannus nostaa minussa esille tietyt muistot: juuri tähän osuu eräs keskeinen käännekohta viime vuosissani ja jostain alitajunnasta ne asiat ilmeisesti juuri nyt haluavat purkautua. Ajatus voi olla kaukaa haettu, mutta ehkä ylipainon kerääminen on ollut minulle myös suojautumiskeino; en halua enää tulla hylätyksi ja petetyksi ja ainoa keino suojautua siltä, on olla antautumatta läheisiin ihmissuhteisiin eli on parasta pitää miehet loitolla.

Aikoinaan juomiseeni nimittäin liittyi paljon satunnaisia seksisuhteita. Kun menin AA:han niin otin tosissani puheet siitä, kuinka pitää kertoa ne hävettävätkin asiat, ja vaikka en yksityiskohtiin mennytkään niin kävihän se puheistani ilmi, että en ole selibaatissa elänyt. Ja kun itse luotin sinisilmäisesti siihen, että AA:laiset haluavat vain auttaa muita raitistumaan niin ihan alkutaipaleella huomasin vuodattavani tarinaani myös miespuolisille AA:laisille, jotka tarjosivat mielellään “korjaavaa kokemusta” (olin silloin alle nelikymppinen ja alle 50 kiloinen siro ja sirkeä ilopilleri).

Yhden kanssa homma eteni pelkkää seksiä pitemmälle eli meillä oli silloin kaiken kaikkiaan lähes 2,5 vuoden suhde. Ensimmäisen vuoden aikana emme esiintyneet missään julkisesti yhdessä. Hän, pitkän linjan aalaisena, opetti ettei tulokkaiden kanssa oikeasti saisi olla ja siksi muiden ei pitäisi tietää suhteestamme. Edelleen olen jossain määrin katkera kummilleni ja niille aalaisille naisille, joille naispalavereissa kerroin suhteestamme eivätkä he varoittaneet minua kyseisestä miehestä ja hänen maineestaan. Toisen vuoden aikana olimme julkisesti suhteessa, olkoonkin että aalaiset kaverit menivät aina tärkeysjärjestyksessä ohi yhteisestä ajastamme. Toisen vuoden aikana minun depressioni alkoi ilmetä mielialamuutoksina, tuli käytännön ongelmia kun oli kohdattava juomisen seurauksia, vanhat ystävät lakkasivat pitämästä yhteyttä kun en lähtenyt enää heidän kanssaan minnekään jne. Aina kun oli vaikeaa, hän kehotti menemään palaveriin tai soittamaan kummille ja lähti omille teilleen, koska ei jaksanut itsesääliäni. Aloin lihoa ja paino nousi nopeasti 10 kg. Hänen mielenkiintonsa väheni entisestään ja kolmannen raittiin vuoden alkupuolella hän viihtyi yhä mieluummin muiden aalaisten kanssa, tai missä lie, kuin minun seurassani. Juhannus oli sitten se käännekohta, kun tajusin että tulisin viettämään yksin niin juhannukseni kuin loppukesänkin, hänen viilettäessään ympäri Suomea “kummitettaviensa” kanssa (ja takia, koska heidän murheitaanhan piti aina olla valmis kuuntelemaan).

Sen jälkeen olin pitkään yksin ilman minkäänlaisia miessuhteita, seuraaviin vuosiin on mahtunut vain kaksi satunnaissuhdetta ja niistäkin on nyt siis vuosia. En edes jaksa laskea monesko yksinäinen juhannus on kyseessä, ei ihan kymmenes mutta ei paljon puutukaan.

Tähän saumaan on vielä kerran laitettava tämä Ketosen ja Myllyrinteen mainio AA-sketsi:
youtube.com/watch?v=pULGfadqBv4