Q&A / Kysy mitä vaan (rahapeli)riippuvuudesta

Mie voisin vastailla videoilla teille, jos teillä olisi jotakin kysyttävää peliriippuvuuteen/riippuvuuteen liittyen. Tai jotain aiheita mistä haluaisitte että puhuisin.

Olen muutaman videon tehnyt youtubeen: youtube.com/channel/UCq79mV … deWCEBZ00A, mutta sitten se jäi.Nyt kuitenkin mielelläni tekisin lisää, jos jollain on jotain kysyttävää. :slight_smile:

Yt, Riku Forsell

Tuli tällänen ajatus mieleen. Ei varmaan kovin järkevää tekstiä. Kun tuntuu mulla että kun pelaan niin samanlaista adrenaalifiilistä en saa mistään muusta asiasta. En alkoholista, ei urheilusta, huumeita en oo kokeillu. Kun pelaaminen on ollut niin kauan osa elämää niin tuntuu että se on jo osa identiteettiä ja kun ei pelaa niin osa itsestäni ei eläisi. Toisaalta kun mulla on seuraa niin pelaaminen ei edes käy mielessä. Tuntuu niin kuin joku ajais siihen että en voi olla onnellinen vaan pelaan niin että ahdistaa sen jälkeen todella kauan. Vähän kun jotain sadomakismia. Millä ne jokka on lopettanut pelaamisen löytää jotain mielekästä tekemistä tilalle vai tarviiko löytää?

Hyvä kysymys. Vastaus adrenaalinifiiliksen saamiseen on ettet tarvitse sitä. Tällä hetkellä sinusta varmaan tuntuu siltä. Ja me ihmiset olemme mieluummin tutussa helvetissä kuin tuntemattomossa taivaassa. Me pelkäämme jättää vanhan turvalliset tunteet, vaikka ne olisivatkin negatiivisia. Aivot kuitenkin ovat muokkautuva elin ja ne kyllä “palautuvat” tilaan jossa et kaipaa adrenaliiniä. Se onkin osa identiteettiäsi, mutta sinä et ole identiteettisi.

Pelaamisen tilalle ei tarvitse löytää mielekästä tekemistä tai tarvitsee. Se riippuu henkilöstä. Itselle se mielekäs tekeminen oli tutkia mistä oma peliriippuvuus ja riippuvuus yleensäkin johtuu. Sitä kyllä suosittelen kaikille. Peliriippuvuus kun ei ole mikään sairaus, vaan sille löytyy kyllä syy tai syitä. Alkuvaiheessa varsinkin on tärkeää tehdä kaikkensa ettei pelaaa mitään. Siihen voi sitten keksiä vanhoja tai uusia harrastuksia pelaamisen tilalle.

youtu.be/H6oxK0M6gfY

Olet rohkea kun teet videoita omalla naamalla ja nimellä. Haluaisin itsekin tehdä, mutta pelkään liikaa saavani vihapalautetta. Olen ainakin tällä hetkellä aivan liian herkkä siihen. Lisäksi pelkään että menetän työ, tai koulutusmahdollisuuksia, jos tulisin julki että millainen persereikä olenkaan ollut.

Kysymyksiä: Oletko koskaan saanut vihapalautetta? Minkälaista?

Toinen liittyen tuohon itsensä rankaisuun: Rankaisitko koskaan itseäsi pelaamisesta?
Minä tein joskus sitä, että pelatessani pelisalissa, joka kerta kun hävisin pikapokerijaon, tai muun slottipyöräytyksen, löin itseäni naamaan - kovaa. Joko nyrkillä tai avokämmenellä. Ihmiset tietysti tuijottivat kuin hullua ja välillä sainkin naamani turvoksiin sekä mustelmille lyönneistä.

Sairasta oli se meno.

En ole tähän päivään mennessä saanut vihapalautta. Muutama henkilö kommentoi negatiivisesti silloin Ylen jutussa Ylen-facebooksivuilla. Henkilökohtaisesti kukaan ei ole kuitenkaan dissannut netissä tai livenä.

Henkilökohtaisesti olen saanut jonkun verran kiitosta ja positiivista palautetta.

Olen minä joskus itseäni varmaan läpsinyt naamaan. Kuitenkin suurin rankaisu tapahtuu tai on tapahtunut mielentasolla. Kaikki se haukkuminen, syyllistäminen ja itsensä latistaminen kyllä pitivät peliriippuvuuden hengissä.

Lisäksi. Et ole persereikä. Peliriippuvuus ei määrittele ketään ihmistä.