Pystyisinkö lopettamaan

Olen vuosia ajatellut juovani liikaa ja pari vuotta tai aiemmin kyselin työterveydestä Reviasta, mutta se lähinnä naureskeli ettei voi olla ongelmaa. Kuitenkin on historiallista, että jos olen tänään juomatta niin se on 6 päivä ilman alkoholia. Normiannos on ollut usein viikolla 2 isoa siideriä eli 3 annosta illassa ellei sitten ole maittanut enemmän ja kiskottu viinaa tai kaljaa. Perjantain on yleensä mennyt neljällä isolla siiderillä tai välillä on ollut kausi jolloin olen vetäissy pullon valkkaria naamariin.
Tänään perjantai ja mietin, tuleeko tästä kompastuskivi kun yleensä aina vaikka olen päättänyt olla ilman, olen hakenut edes 2 siideriä. Kuitenkin jo muutama vuosi sitten olen viikolla miettinyt miten homman saisi hallintaan. Välillä onnistuu pienet määrät, mutta yleensä pitää saada lisää. Ikinä ei vielä seuraavana aamuna ole tullut mieleen jatkaa. VIetin tipatonta tammikuuta ja sen tuloksena olin todella monta päivää ilman alkoholia ja ehkä join kohtuudella. Tosin se ollut tipatonta nähnytkään.
Pystynkö olemaan ilman tänään, entä huomenna. Ainahan sitä lauantaisin siideriä saunaan ja kun puoliso tissuttelee päivittäin niin aikas vaikeaa, mutta kaipa sitä pystyy, olenhan nyt tehnyt jo ennätyksen.

Kyllä Sinäkin pystyt, kun mekin kerran pystyimme! :laughing: Ihan oikeasti siis, se on mahdollista! Juomasi määrät kuulostavat melko vähäisiltä, mikä tekee lopettamisesta toisaalta helpompaa (ei pahoja vieroitusoireita tms.), toisaalta kenties haasteellisempaa (elämä ei muutu niin radikaalisti ja nopeasti paremmaksi kenties). Sehän on niin, että jokaisella on se oma henkilökohtainen pohjansa, josta on suunta vain ylöspäin, kohti pysyvää raittiutta. Monien pitää kokeilla useampia kertoja, mutta täysraittius on silti täysin saavutettavissa oleva tilanne! Olet onnellisessa tilanteessa siksi, että olet havainnut ongelmasi noin varhaisessa vaiheessa. Tällä taudilla kun on taipumus pahentua ajan myötä. Täältä plinkistä saat hienoa vertaistukea ja jos se ei tunnu riittävän, niin ainahan voit kurkata onko lähelläsi vaikkapa AA-ryhmää, sieltä löytyy kaiken kokeneita kanssasisaria ja -veljiä. Itse en käy AA:ssa, mutta monille se tuntuu olevan välttämättömyys raittiuden ylläpitämiseksi. Hieno määrä selviä päiviä Sinulla onkin jo takana ja kuinka paljon onkaan edessä… Olet aloittanut upean, välillä toki kivikkoisen, retken omaan selväpäiseen itseesi. Matkalla saattaa tulla yllätyksiä, monet niistä varmasti iloisia. Tulet kenties huomaamaan myös sen, että alkoholia ei tarvita kuin hyvin harvoihin tilanteisiin, yksi niistä on kynsilakan poistaminen. (Tuo hieno lause ei ollut itse keksimäni, enkä nyt muista kuka sen kirjoitti… :blush: ) Tavallista, hyvää elämää voi elää vallan mainiosti ilman mitään kemiallista turrutetta. Ja itseasiassa, se elämä itsessään maistuu huomattavasti paremmalta ilman viinaa.

Tervetuloa lopettajien joukkoon ja hyvää raitista perjantaita Sinulle toivottaa Uusi Elämä(reilut puoli vuotta raittiina)!! :slight_smile:

Onnea ennätyksen johdosta puskasuhari! Kyllä sä pystyt kun kerran haluat. Helppoa se ei ehkä ole mutta kyllä se on sen taistelun arvoista. Päivä kerrallaan tässä mennään kaikki. Välillä jo rohkeammin ja välillä enemmänkin peläten.

Mutta tahto ja suunta on meillä kaikilla sama, tervetuloa mukaan :mrgreen:

Ehdottomasti on mahdollista lopettaa viinan juonti. Jos haluat siitä pysyvämmän olotilan, niin alappa kuulostella ja kysellä itseltäsi haluatko myös raitistua. Raittius on päihteetön elämäntapa, johon pyrkiessä koko aikaisempi ajattelutapa ja elämänasenne hylätään ja aletaan rakentamaan uutta tilalle. Aika urakka siis. AA:sta saa siihen oikein hyvää buustausta. Omalla kohdalla AA on auttanut raittiuden tielle ja voi sanoa että täydelliseen käännökseen kaikessa ajattelussa. Mieti mitä haluat ja sitä kohti huomaat kulkevasi, onnea matkaan. :slight_smile:

Kiitos kannustuksesta, käväisen juoksemassa lenkin ja vien sen jälkeen tenvavat uimaan. Paha kompastuskivi on jos käydään kaupassa, siellä olen tottunut AINA ostamaan siiderin ja euroshopperit on yhtähalpoja tai lähes kuin muutkin pikkupulloissa olevat juomat. Ja jotenkin on tuntunut järkevimmältä ostaa siideriä ja se yhden juominen on tuskaa kun siitäkin tulee pieni lasku kun haluaa sitä nousukiitoa ja lisää. Sitten hups. miettii aamuyöllä että taas krapula.

Ajatus mukaan sinne kauppaan!!! Jano lähtee ihan mainiosti (paremmin!!) sitruunavissyllä, jota itse suosin. Erään kirjoittajan mainitsemaa sitruunasoodaa kannattaa myös kokeilla, tölkki sihahtaa kivasti auki ja tekee tutun juomistunteen, mutta ilman tulevaa krapulaa ja morkkista. Kokeilin sitä itsekin, mutta juoma oli mulle liian makeaa ja tölkistä juominen toi mieleen ikäviä mielikuvia mukavien sijaan. Kaikkia tosi hyviä mehujakin on, kyllä alkotontakin valikoimaa riittää! Ja kannattaa kokeilla, juomishimo kun helpottuu (yllätys, yllätys) juomalla! :smiley:

Ja vielä ennen lenkkiä sellainen huomio, että vaikka joisin oikeasti vain kaksi isoa niin juon ne koneen ääressä ja luen jotain tyhjänpäiväistä, enkä saa tehdyksi edes koneella luvattuja juttuja. Kämppä on kuin kaatopaikka ja nuokin määrät saa minussa järkyttävän ruuan himon nyt on BMI 30. Oikeastaan tuo saamattomuus on järkyttävintä ja jos juon maanantaina niin sitten tekee tiistainakin mieli jne ja sitten ei taas enää edes käyvän päähän. Tästä haluan eroon ja olen monen vuoden räpistelyn jälkeen nähnyt ettei "kohtuu"käyttö onnistu.

Tutulta kuulostaa, ihan kaikki. Taidat olla valmis luovuttamaan. Se vain on niin, että me emme pärjää sille litkulle, emme mitenkään. Parempi on siis jättää se yksikin avaamatta. Jättäkäämme se aine niille, jotka sitä osaavat käyttää, me emme osaa. Yhdestä ei tule miksikään ja alkoholistihan haluaa tulla, joten on silkkaa itsensä huijaamista uskotella itselleen, et “Otanpa nyt yhden tässä saunan jälkeen”. Yksi vissy ajaa asian mainiosti, kuten jo sanoin. Ja olo on huomenna ihana, kun voitti kiusauksen. Ja kyllä ne kiusauksetkin vähenevät ajan myötä, usko pois. Mulla on ollut jo välissä kokonaisia päiviäkin, etten ole ajatellut juomista. Aikaa ja ajatustyötä raitistuminen vaatii, mutta se kannattaa, ehdottomasti!

Tsemppiä viikonloppuun! Pelkäsin itsekin kovin ensimmäistä viikonloppua kun olikin kertynyt kasapäin vaikeita tilanteita mutta mikä voittajan olo kun en antanut periksi. Nyt jo neljä viikonloppua takana ja pelottaa vähemmän. Tosin alkuun olikin “krapulapäänsärkyä” mikä tuntui niin epäreilulta ja kova väsymys. Väsymys vaivaa edelleen mutta “vanhojen” kertoman perusteella sekin lähtee aikaa myöten ja monet ovat hyvin laihtuneetkin mikä antaa minullekin lisäpotkua kun olen myös BMI 32.

Vissy, maito, mehut, yrttiteet ovat niitä minunkin aseita janoa vastaan.

Hyvää selvää viikonloppua! Pipari, 29 päivää

Mä “voitin”, täällä läsöttää BMI 35,5… :blush: Ja kiloja on sentään tippunut jo viitisentoista… Jätti mikä jätti. Mut mulla on aikaa niitten karistelemiseen… Pikkusen haastavaa se on varsinkin näin kesällä, kun on mukamas pakko syödä jätskiä ja makkaraa ja sipsejä yms… Jospa sitä sit syssymmällä sais otettua itteänsä taas niskasta kiinni… (Tiedän, tiedän, TÄNÄÄNHÄN se pitäisi tehdä, mutkumutku…)

Mulle on iskenyt kumma väsymys nyt tässä puolen vuoden kieppeillä! Osasyy varmasti on tää nykyinen (roska-)ruokavalioni… Raittiuden alkutaipaleen kun olin VHH:lla ja sehän on tunnetusti ruokavalio joka virkistää. Kun sais taas itestään niin paljon irti et jaksais ruveta…noh, ehkä sit syssymmällä tosiaan… :unamused:

Elän muuten aika kieltäytymisen täyteistä elämää ja liikun paljon paitsi sellaisina kausina kun pitää tissutella heti kun pääsee töistä. Viikonloppuisin aamu olisi hyvää treeniaikaa jos ei olisi krapula. Nyt liikun vain iltapäivät.
Lähetin tytön ostamaan itselle ja pienemmälle mehut saunaan ja itse vetäisin limskan. Liian makeeta, mutta ei nousuakiitoa. Eiköhän tästä selviä. Nyt olisi tahdonvoimaa selvitä syömättä, mutta aattelin kuiteskin laittaa makkaraa grilliin kun tiedän, että nyt pysyn kohtuudella yhdessä makkarassa.

Ei kannata kieltää itseltään liikoja, varsinkaan ihan alussa!! Se riittää, ettet juo alkoholia tänään! Mitä enemmän kiellät, sitä suurempi vaara on repsahtaa. Ja repsahdus aiheuttaa pahaa mieltä, mikä olisi kenties mukavaa hukuttaa viinaan…eieiei!! Ja ajatusmallissa olisi hieman muutettavaa muutenkin, se muutos tapahtuu kyllä ajan kanssa, eli sen sijaan, että kieltäisit itseltäsi alkoholin, sinun olisi opittava ajattelemaan, ettet tarvitse sitä. Toisin sanoen, sen sijaan, että ajattelisit: “en saa juoda”, opettelisit ajattelemaan, että: “Ihanaa, tänäänkään minun ei tarvitse juoda!”. Se vie aikaa, myönnän. Mutta se muutos tapahtuu, kun opit löytämään elämästäsi pieniä, arkisia iloja ja nauttimaan niistä! Mutta juuri tänään riittää vain se, että et ota sitä ensimmäistä huikkaa. Tsemppiä, oikealla tiellä olet!! :slight_smile:

Ei ole totta, sain tehtyä yhden jutun jonkan olisin pöhnässä unohtanut, joka olisi huomenna harmittanut. Liittyy harrastukseen. Olen ajanut myös alas yhtä harrastusta, jota olen rakastanut aina suuresti ja jos on iloa myös perheen elkoille. Kun siihen ei ole ollut rahaa, mutta kevyesti siihen on varaa jos joisin edes vähemmän kun kermaperseenä vedän vain siideriä kun ei muut kelpaa. Kello on jo niin paljon, että taisin selvitä tästä illasta kun en näin myöhään ikinä ole aloittanut ja se aloitus on jotenkin tuttu tapa.
Suuret kiitokset kannustuksesta, mie taisin selvitä tämän illan :voittajahymiö:

Hieno homma, selvää voittaja-ainesta olet! :slight_smile:

Mulle oli juovana aikana monesti helpotus, kun kello tuli yli yhdeksän. Enää ei saanut mistään ulos myytävää alkoholia ja baarit olivat (ja ovat) tarpeeksi kaukana, eli taas tuli selvittyä yksi ilta. Mutta seuraavana päivänä janosin taas lisää… Se on uskomattoman helpottava tunne, kun huomaa, ettei kertakaikkiaan enää tarvitse sitä sumentajaa! Ja se tulee kyllä sullekin vielä joskus, lupaan sen, jos vain haluat että se tulee!

Miä odottelen täällä miestäni töistä, että päästäis saunomaan… Kävin eilen verenluovutuksessa ja näin ollen en eilen päässyt saunaan ja nyt löylytyttäis jo kovasti! Saunomme näin kesäisin rantasaunallamme joka on sen verran kaukana, etten kävellen viitsi sinne lähteä. Ihanaa illanjatkoa Sinulle Puskasuhari ja Tsemppiä tulevaan päivään! :slight_smile:

kiitos ja kivaa saunailtaa

1. päivä edelleeen menossa eli en ole ottanut mitään ja pihahommia on tullut tehtyä. On vähän päässyt karuun kuntoon tuo piha. Ajatukset kiertää samaa rataa siiderissä ja sen ottamattomuudessa. Kohta tulee tiukka paikka kun siippa tulee töistä ja korkkaa omat kaljansa.

Tsemppiä kovasti tiukkaan paikkaan puskasuhari, pistähän kaikkes peliin!

Tervetuloa joukkoon tummaan! Itse olin vuosikaudet samanlainen tissuttelija,paitsi että viimeiset vuodet join ihan ammattimaisesti vähintään 3-4,usein 5 olutta tai siideriä illassa. Tai pullon valkkaria… Nyt on päiviä 45 tai sitä luokkaa,raittiita siis, takana ja yhä useammin menee ilta niin, että ei tule edes mieleen ajatus oluesta. Mutta toisenlaisiakin iltoja on. Yritän ajatella nimenomaan niin, että tänään ei tarvitse juoda. Jos ajattelet, että et SAA juoda, kiellät itseltäsi jotain (suurta ja TÄRKEÄÄ) ja helposti se herättää kielteisiä ajatuksia raittiina olemista kohtaan. Se, että ei tarvitse juoda, saa olon positiiviseksi, ja ainakin itse tunnen itseni voimakkaammaksi näin ajatellen.
Haluan elää raitista elämää, ja sen vuoksi ei tarvitse juoda viinaa.

“Jos ajattelet, että et SAA juoda, kiellät itseltäsi jotain (suurta ja TÄRKEÄÄ) ja helposti se herättää kielteisiä ajatuksia raittiina olemista kohtaan. Se, että ei tarvitse juoda, saa olon positiiviseksi, ja ainakin itse tunnen itseni voimakkaammaksi näin ajatellen.
Haluan elää raitista elämää, ja sen vuoksi ei tarvitse juoda viinaa.”

Tässä on todella hyvä ja olennainen pointti. Alkottomuus kantaa pitkälle jos juuri sisäistää ajatuksen, että “EI TARVITSE JUODA ENÄÄN”. Tavallaan pitää luovuttaa sen alkoholin edessä. Alkoholisti kun ei voi voittaa “kuningas alkoholia”, siis juomalla. Se on yksinkertainen mahdottomuus.

Itse ajattelen, että voin koska tahansa mennä alkoon ja ostaa “täyden lastin”. Mutta turpaan tulee ja kunnolla, joka ikinen kerta. En minä nousisi kehään ammattinyrkeilijänkään kanssa, olisin kanveesissa jo todennäköisesti kymmenen sekunnin sisään.

Päivä 8. menossa eli eilisestä selvitty, lenkki ja sauna sen jälkeen hiilihappo veden voimin.
Tuosta ajatuksesta, miksi en ottaisi niin itse näen nyt vain sen, että haluan itseni parempaan kuntoon fyysisesti ja siihen ei alkoholi nyt sovi. Joo tavallaan tuo itsessään tekee sen, että kyse ei ole pelkästään siitä, että lopetan koska en hallitse (no en hallitsekaan) ja siksi on lopetettava. Nyt vain päällimmäinen motivaatio on tuo kuntopuoli tai oikeastaan en tiedä onko, jos jatkan pelkään ryssiväni itseni ulos unelmieni työpaikasta.
Mutta jos ajattelen tuon liikunnan kautta niin silloin se on juuri se, että ei tarvitse juoda. Toisaalta juuri sen takia kieltäydyn. Ei jaksa ajatella liikaa vaan lähden aamulenkille, enkä vedä perinteisiä sunnuntain päiväkännejä. Yleensä ne olen huitaissut tuosta alkuillasta, aloittaen noin 16:00,
Kiitoksia kaikille tsempityksistä ja hyvästä vastaanotosta, vaikken ole hankkinut itseäni tosiliemeen, mutta ette vähättele ongelmaani.