Putki+unettomuus

Viikonloppujuoja. Harvemmin kuitenkaan päivää enempää.
Nyt yuli juotua 3 päivän putki. Muistikuvat illoista suht hyvät. Enemmälti meni olutta&lonkeroa. Muuta tiukka shotti.

→ Nyt ei vaan saa nukuttua! Suht ajoissa sänkyyn ja pyörii niin ihmeellisiä unia. Yhtäkkiä ne loppuvat ja tuntuu, että olen täysin virkeä. Katson kelloa ja olen “nukkunut” ainoastaan tunnin. Nyt pyörii vaan ihme ajatukset eikä nukkumisesta tule enään mitään. Pyörin vaan sängyssä ja jossain 05:00 aikoihin pakko nousta ja juoda lasi vettä. Ei tule vieläkään uni. Kello herättää 06:30. Nyt ei vielä tunnu kovin väsyneeltä, mutta tätä on nyt jatkunut muutaman yön.

Onko tämä ihan “normaalia” juomaputken jälkeen? Meneekö ohi itsekseen vai tulisiko alkaa etsiä joitain unilääkkeitä? Voiko laskea: 3 päivää juomista=3 päivää krapulaa&unettomuutta?

Apua kaipaava amatööri

Tuttu fiilis, ja on normaalia. Kuuluu asiaan jo parin päivän rankan dokailun jälkeen. Ja voi laskea jokseenkin noin kuin kirjotatkin.

Yleensä menee itsestään ohi viikon kuluessa, jos on selvinpäin. Jos unettomuus pitkittyy raittiinakin, voi harkita lääkkeen kysymistä tohtorilta. Hyviä ja suht vaarattomia voipi olla melatoniini (esim. kauppanimi Circadin) tai joskus mirtazapiini.

Bentso-pohjaisiin unilääkkeisiin sen sijaan sisältyy paljon riskejä ja haittavaikutuksia.

Erittäin paljon kiitoksia vastauksesta! Aloin olemaan jo todella huolissani omasta mielenterveydestäni. Uskaltaisiko sitä mennä taikka pitäisikö kieltäytyä firman pikkujouluista? Hitto kun ovat jo ensi perjantaina ja mieli on tälläinen; ne kyllä jäävät varmasti yhden päivän mittaiseksi, mutta kun on tälläinen amatööri, niin helposti tulee otettua liikaa.

Yleensä viikonloppuna tulee otettua yhtenä päivänä ja ei ole tullut eteen tälläisiä “unettomuus & sekouni” ongelmia. Hitsi, oon pitänyt itseäni “hyvänä” alkoholin käyttäjänä ja yleensä ollut vaan hauskaa (pois lukien älyttömiä krapuloita ja ne lopettamis/vähentämis ajatuksen iltapäivällä wc-pöntön eteen kumartaneena :frowning: ). Ehkäpä tästä otan itseäni niskasta kiinni ja koitan vaikka pitää jotain “juomapäiväkirjaa”; tietäisikö montako sitä tulee illassa suunnilleen otettua.

“melatoniini tai joskus mirtazapiini”; nämä kuullostavat sellaisilta, joita täytyy kokeilla josko tämä aivolukko ei aukea. Saako näitä ihan resepti vapasti vai pitääkö käydä sellaista anomassa? Ja täytyy jättää siis bentso-pohjaisiin lääkkeisiin koskematta.

Huomenta.
Itse olen vähentäjissä kirjoittanut lähes samasta asiasta. Alussa se on tuota huonounisuutta. Sitten tulee pian niistä putkista totaalista unettomuutta vieroitusoireineen eli et saa nukuttua edes sitä yhtä tuntia. Lopulta jopa selvinpäin lyhenee uni siten, että nukut 3-4 tuntia yössä. Se alkaa syömään henkilöä niin, että on pakko hakea lääkkeitä. Itse olen ollut ensin masennuslääke nukkumisen turvana ja nyt ketipinor unen turvana yhteensä molemmat mukaan lukien noin 2 vuotta. Saan lääkkeellä nukuttua selvinpäin kunnon unet, mutta sitten juomaputken jälkeen ei edellä mainitut auta, vaan tarvitaan rauhoittavia lääkkeitä, joilla saa vieroitusoireet pois ja nukuttua.
Onneksi minulla on niitä putkia nykyisin vähän, kun olen vähentänyt 1,5 vuoden aikana juomiseni todella rankalla kädellä kohti kohtuullisuutta ja niitä putkia on enää harvoin (noin 2 kertaa 3-4 kk), kun pidän jopa viikkojen taukoja juomisessa.

Huomasin muuten vasta nyt, että täällä on osastot vähentäjille ja lopettajille. Olisin varmaan kirjoittanut tonne vähentäjien osastolle, josko olisin tämän huomannut.

Pelottaa jo nyt tuleva ilta; taasko tulee se yks tunti sekavaa filmiä ja loppu yö pyöritään sängyssä kellonsoittoa odotellessa.

Osaisiko joku vastata, saako tätä melatoniinia apteekista (ilmeisesti olisi hyvä ostaa pitkävaikuitteista) ilman reseptiä vai kannattaisko vaan jättää väliin ja toivoa, että unirytmi palautuu itsekseen oikeanlaiseksi?

Se on hyvä keino, kun alkaa juomisesta mahdollisesti koitua
pikku haittoja,( menee vaikka unet sekaisisn ja ne kyllä menee,)
alkaa lääkitä noita vaivoja…
Voisi tietysti sitäkin miettiä, josko jättäisi tuon juomisen…
Onkohan tyly viesti?varmaan joku kommentoi?
Eiköhän tuota melatoniinia voi huoletta ottaa, noin luulisin?
Ennemmin kannattaa kokeilla palauttaa unirytmi ilman unilääkettä,siis
esim. rauhoittavia,sitten jos muutaman päivän suunnilleen valvoo, niin
lääkkeet mukaan, ehkä noin,

Nyt on se pari päivää tultu valvottua, mutta se on kaiketi myös hinta tästä putkesta. Kuinka monta päivää sitä kannattaa taistella ilman unta, ennen kuin koittaa jotain? En ole koskaan mitään rauhoittavia syönyt ja tälläistä ongelmaa ei ole tullut ennen eteen.

Olet kyllä ihan oikeassa, että liian paljon on tultu juotua, kun tälläisiä ongelmia seuraa. Tälläinen ujo tuppisuu vaan kaipaa joskus sitä alkoholia ja yleensä on aina ollut hauskaa (lukuunottamatta krapuloita). Ehkä en sitten itse näe ongelmakäyttöäni…mikä on oikea tapa juoda? Ei lainkaan?

En minäkään tiedä oikeaa tai väärää tapaa kuin omalla kohdallani.
Halusin vaan herätellä miettimään asiaa.
Kannattaisiko käydä lääkärissä tuon unijutun kanssa?
Tuokin on tietenkin yksilöllistä, miten kauan kannattaa kokeilla
omilla voimilla ja paha sanoa toista näkemättä mikä esim. sinun
kuntosi on.
Jos suinkin pärjäät kokeile ensin tuon melatoniinin avulla.Eiköhän sitä
luontaisosastoilta löytyne,tai apteekista…kävely ulkona auttaa monia.
rauhallinen kävely, jolloin yrittää rentoutua.

Näinhän se on, että kaikkien pitää itse se päätös tehdä omalla kohdallaan juomisesta.

Kyllä, tuota kävelyä olen kokeillut. Yleensä urheilusuorituksen jälkeen uni on herkemmässä, mutta jotenkaan vielä ei ole miele tehnyt lähteä raskaammale lenkille.

Mitä tuosta melatoniinista olen lueskellut, niin löytyy lyhyt- ja pitkävaikuitteista. Ilmeisesti tuo pitkävaikuitteinen olisi oikea valinta, mutta onko tälläistä saatavilla luontaistuotekaupasta? (josko joku on tälläistä ostanut, niin olisin kiitollinen kuulemaan tuotteen merkin!). Ei oikein kehtaisi työpaikkalääkärillekään soitella, josko merkitsevät tietoihin jotain. Tosin tämä pelko nukkumaan menosta kyllä ajaa sen kehtaamisen yli.

joku muu varmaa vastaa tuohon ja itseä asia myös kiinnostaa,
eipä ole tullut kokeiltua.
soittamalla tai käymällä apteekissa saisi kai ainakin kotain tietoa.
loogisesti ajateltuna akuuttiin unettomuuteen kannattaa ehkä ottaa
tuota nopeamminvaikuttavaa…
Omalla kohdalla nuo uniongelmat johtuvat luultavimmin epäterveistä
elintavoista ja eivät ne suuria tällä hetkellä edes ole.

Unettomuudesta: Kyllä putken jälkeen unihäiriöt ovat “asiaankuuluvia”. Mutta ei unettomuus sinänsä välttämättä ole viinaksien käytöstä johtuvaa. Minullakin sitä on, vaikka on jo vuosien raittius takana. Niinkuin esiintyy “tavallisillakin” ihmisillä. Käytän unilääkettä, en aivan joka ilta. Varsinaiset unilääkkeet ovat kaikki reseptitavaraa. Apteekista ja luontaistuotekaupoista saa rauhoittavia, jotka jossain määrin auttavat. Lääkäri selitti, että unettomuus on pitkään jatkuessaan terveydelle (kropan ja aivojen) pahempi asia, kuin unilääkkeiden kohtuullinen käyttö. Minulla on käyttö jatkunut kymmeniä vuosia, mutta kerta-annokset eivät ole lisääntyneet, sitä hän ei pitänyt pahana. Tietysti kannattaa pyrkiä niiden käytöstä eroon, minäkin olen pyrkinyt vähentämään - melko huonolla menestyksellä. Sitten jos kerta-annokset rupeavat lisääntymään ja käyttö tihentymään, on syytä huoleen.

Kyseltiin melatoniinista. Se on siis itseasiassa hormoni, (ihmisen luontainen unihormoni), ei luontaistuote. Reseptilääke siis, eikä ihan halvimmasta päästä valitettavasti.
Kauppaniminä on mm. Circadin ja Melatonin, joten kiinnostuneet voipi vaikka googlata tietoa. Lyhyt- ja pitkävaikutteisuudesta en tiedä itse nyt.

Mirtazapin puolestaan on serotoniinitasojen kautta vaikuttava mielialalääke, jota käytetään myös unettomuuteen.
Ei ole yhtä vahva eikä koukuttava (eikä päihdyttävä) kuin bentzot.

Itselleni on kesäsin ollut hyötyä noista raittiinakin, kun kesällä tuppaa olemaan huonounisuutta raittiudesta huolimatta.

Muistankohan ihan väärin. Muistaakseni kaupoissa oli joskus myynnissä
yöllä lypsettyä maitoa, jossa sanottiin olevan korkea melatoniinipitoisuus…
Liekkö tuota vielä tai onkohan muita ruoka-aineita , joissa olisi
runsaasti melatoniinia?
Minkään unta tuovan lääkkeen aloittamista en itse suosittele ennenkuin
viimeisenä keinona(tai poikkeus tuo melatoniini). Itse otan silloin
tällöin mirtazapiinia(mas.lääkettä) ja se toimii harvoin käytettynä
unenantajana, vaan seuraava aamu on aina jonkin verran tokkurainen.

laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m … DORMIPLANT

Tälläistä nyt kokeillaan.

Tutut oireet. Unettomuus ja väsymys sekä hankintatapa. Allekirjoittaneella kestää saman kuin tilaus. Sitä odottaa kärsimättömänä, että koska se “oikea uni” tulee painajaisten ja pätkäsäpsyjen tilalle. Tulee se ja vasta sen myötä kohenee mielialakin.