Putki katkaistu, nyt kohti raittiutta

Kiitos päivityksestä. On kiva lukea kuulumisia, kun aika lailla saman verran olemme tätä polkua kulkeneet.

Kovin samanlaisia fiiliksiä täälläkin. Suvantovaihe on hyvin kuvailtu. Alkoholittomuus on parantanut elämää valtavasti, mutta ei se mikään ihmelääke kaikkeen ole. Parisuhde ja työ, niinpä…

Koen, että molemmissa on ollut haasteensa jo juovana aikana eikä läheskään kokonaan alkoholin takia. Juomalla oli vaivatonta vaientaa ja paeta niitä. Nyt ne asiat joutuu kohtaamaan selvinpäin eikä se verrattain lyhyen raittiuden jälkeen tunnu vielä ollenkaan luontevalta.

Itse olen pohtinut isoa elämänmuutosta. En halua siihen tietenkään sännätä suinpäin, mutta jo asioiden suunnittelu tuo positiivista virettä. Suunnittelu on minulle itsessään tärkeää, tajuan oikein hyvin, kuinka rajallista elämän suunnittelelumahdollisuus voi olla.

Noihin ruokailukokemuksiin vielä. Itse olen huomannut nauttivani itse ruuasta ja makujen sinfoniasta ihan eri tavalla selvänä. Aiemmin fokus oli liikaa juomisessa ja useampi tähtipaikka on koettu niin, että olen seurannut kaatojen kokoa paljon enemmän kuin annosten esittelyä. Nyt makujen skaala tulee esiin ja muistan seuraavana aamuna muutakin kuin menussa kerrotun annosmäärän.

Se iso muutos minussa on tapahtunut, etten enää yhtään usko siihen, että hyvä ruoka paranisi käyneellä rypälemehulla. Hyvä sommelier löytää kyllä holittomankin juoman, joka toimii. Ja jos ei, niin kuplavesi on täydellinen valinta.

3 tykkäystä

Joo, muistan kyllä kun luin sinun kirjoituksia. Ajallisesti myös Sarasvuon kommentit olivat sattuneet silmään. Hyvä matka ollaan jo kuljettu!

Olen joskus miettinyt, että mitä jos olisin lopettanut alkoholin jo nuorena. Menisikö parisuhteessa paremmin ja olisinko saavuttanut urallani enemmän? Tälläinen ajatusleikki menee jo alusta saakka pieleen. Tapaasin nimittäin vaimoni humalassa baarissa. Oltaisiinko edes tavattu? Työelämässä taas olen jo saavuttanut aika monta sellaista tasoa, joista joskus haaveilin. Ihmismieli tottuu kaikkeen. Jos, jos ja jos, niin varmaan olisin tyytyväisempi elämääni. Totta kai, olenhan mä tehnyt huonoja valintoja lukemattomia määriä. Alkoholi on yksi niistä. Kliseet on kliseitä, mutta juotuihin juomiini en voi enää vaikuttaa. Mutta se on omassa kädessä, juonko enää ikinä.

Tänään kävi jostain syystä taas juominen mielessä. Tosin hyvin negatiivisessa mielessä. Joku perjantai päähän pistos, että olispa kiva jos vois ottaa pari illalla. Ilman sen suurempia harjoitteita tuli mieleen jo lauantain olotila ja se fiilis, kun korjaat ihan vähän vaan ja tiedät että ei se ihan vähään jää. Ei tosiaan mikään retkahdus ollut lähellä, mutta laittoi kyllä pohtimaan sitä mielentilaa, jossa perjantai-ilta vaan nyt kuuluu viettää kännissä ja vaihtoehtoinen ajatus ahdistaa. Ei kyllä houkuta antaa valtaa taas viinalle.

Ruuasta vielä, että on tuossa muutama aika hyvä kokemus illallisesta ilman alkoholia jo takana. Olen aika varma, että kaipaan viinin hapokkuutta ruuan kylkeen, mutta taitaa kaipuussa olla myös sitä tuttua vapauden tai iltaan heittäytymisen kaipuuta, johon alkoholi tuo osansa sen hetken nousuhumalan ajan. Sellainen pikkupoika huutaa tuolla takaraivossa, että miks mä en saa ottaa kun muutkin ottaa.

En kyllä ihan tiedä itsekään mitä ajan takaa. Hyvä kuitenkin taas kirjoittaa mietteitä alas. Joku tuolla päänupissa kuitenkin tällä hetkellä vähän kiukuttelee.

7 tykkäystä

Kiroituksesi herätti pohdintoja, joita koitin avata omassa ketjussani. Mutta aloittamaasi jossittelua alkoholin lopettamisen ajankohdasta haluan jatkaa tässä. Se on niin kiehtova teema.

En yleensä halua katsella peräpeiliin, koska nykyhetki ja tuleva ovat ne ainoat, joihin voi yrittää vaikuttaa. Mutta alkoholin valta on ollut niin konkreettinen niin pitkään, että sitä jo toipumisen kannalta kannattaa vähän jossitella.

Olen toipumiskuukausieni aikana miettinyt lopettamisen ajankohtaa lähinnä taloudelliselta kannalta. Ajoin itseni aika ahtaaseen tilaan yhä holtittomammaksi ajautuneella rahankäytöllä. Laskelmieni mukaan lopettaminen pari vuotta aiemmin tarkoittaisi sitä, että olisin nyt käytännössä velaton. Mutta se tosiasia vain tukee juomattomuutta ja tekee ajatuksen juomisesta vielä absurdimmaksi.

Lopettaminen nuorena aikuisena olisi varmasti tehnyt elämästä erilaisen. Monta kokemusta olisi jäänyt kokematta, hyviä ja ei niin hyviä. Avioliitto lasteni äidin kanssa olisi luultavasti hengissä ja taloudellisesti voisin olla riippumaton. Mutta eihän näistä koskaan tiedä. Olen kuitenkin elämässäni tehnyt vain sen, mitä en ole pystynyt jättää tekemättä.

Näillä ajatuksilla katse eteenpäin. Tavoitteena se, ettei alkoholiin enää mikään asia kaatuisi.

5 tykkäystä

Hyvää ajatusten vaihtoa @Sivistynyt ja @Teme70 , taas sain ajattelemisen aihetta.
Teillä on pidempi raittiuskokemus ja koen teidät suunnannäyttäjinä, arvostan ajatuksianne, rehellisyyttänne.
Parisuhde ja työ ovat isoja asioita ja vaikuttavat elämän laatuun todella paljon. Olen huomannut, että alkoholittomuus ei todellakaan poista kaikkia elämän haasteita ja murheita, mutta eipä se alkoholikaan ole elämässä auttanut.
Minulla ei ole parisuhteessa mitään valittamista, se on tosi❤️. Minut on yllättänyt, että vaikka tämä oli minun hiljainen projekti joulukuun alkupäiviltä, niin isäntä on vuoden alusta asti raitistellut rinnallani ja vähän innostunutkin siitä. En usko, että hän täysraittiiksi alkaa, mutta aika näyttää. Emme kovin paljon puhu asiasta, välillä vaihdamme mietteitä alkoholittomuudesta toki, äimistelemme juomattomien rahojen karttumista ja hänkin kokee elämisen laatunsa ja terveytensä kohenneen. Olen raittiina ihan itseni takia ja yksiksenikin, mutta arvostan suuresti hänen sanatonta tukeaan ja onhan siitä ollut iso apu tällä alkumatkalla, että meidän koti on ollut raitis.
Mutta sitten työrintama. Yksi syy raittiuteen oli kyllästyminen ja väsyminen työhön. Minulla oli pieni etiäinen, että juominen saattaa vahvistaa tunnetta ja näin olikin. Halusin lopettaa juomisen, ennen kuin teen päätöksiä. Tuntui, että en ehkä innostuisi ja jaksaisi missään työssä jos juopottelen. Nyt raittiina mieliala on noussut niin paljon, että työkin on siedettävämpi ja jaksan paremmin. Tilanne on nyt se, että helposti en työpaikastani lähde, mutta tarkkailen jatkuvasti tilannetta ja jos jotain sopivaa ja parempaa osuu kohdalle, haen. Olisi mukavaa vielä tehdä työtä josta innostuisi. Aika näyttää.

Nämä olivat hyvät kommentit. Lohdullista kuulla, että ei se aina ole pelkkää auringon paistetta muillakaan.
Itsekin olen mm. Juhannusta miettinyt useasti. Olemme puolison kanssa pohtineet erilaisia nimenomaan alkoholittomia juhannuksen viettotapoja, uusia perinteitä …ei vanhaa, ilman alkoholia. Tekisi mieli lähteä johonkin… Mutta sitten on nuorisojoukot, jotka jo kyselivät, että ollaanko jussina kotona, jos he kaikki tulevat… (olen siitä hyvilläni ja välillä …hmmm :thinking: ) Siinä tapauksessa olemme päättäneet ‘laajentaa’ juhannusperinnettä joka sisältää juhannusolympialaiset… lajimäärä kasvaa :joy:

4 tykkäystä

Morjesta taas tauon jälkeen. Raitista elämää jatketaan. Luin muutamaa ketjua ja kommentoinkin paria keskustelua. Nousi ajatuksia, jotka halusin kirjoittaa alas.

Kesällä on tehnyt ensimmäistä kertaa pitkään aikaan mieli olla kännissä. Tarkemmin varmaan mieli muisteli haikeana nousuhumalaa lämpimässä kesäillassa. Oli yllättävän voimakas tunne, mutta ei nyt sentään niin voimakas, että olisin oikeasti harkinnut juomista. Oluttakin olisi ollut saatavilla. Maakuopassa on jotain vanhoja tölkkejä jäähtymässä. Osa on viime kesältä ja alimmat aika paljon vanhempia.

Lähes yhtä vahvasti on tullut muistoja, jotka eivät todellakaan houkuta palaamaan viinan pariin. Kävin hakemasta lounasta tällä viikolla ja muistin kuinka söin samassa paikassa vuosi sitten aivan karmeissa olotiloissa. Ihan vaan normi viikonlopun jäljiltä, tiistaina. Ruokahaluni kärsi juodessa hyvin vahvasti, enkä voinut syödä kuin tiettyjä ruokia.

Toisesta havainnosta jo kommentoinkin tuolla liittyen alkoholittomiin. Minä juon edelleen helvetin nopeasti. Jos minulla on jano, niin 0,3l limu on sen kolme desin huikkaa. Sitten avaan toisen. En ehkä juo sitä enää niin nopeasti, mutta jos pohjalla nyt on vajaa puolikas, niin nopeastihan sen siitä tyhjentää. Vaikka tahti on hitaampaa, niin jos iltasella juon ihan vaan huvikseni jonkin makujuoman, niin huomaan, että haen “yhden” vielä. Okei, nyt kun tämän olen havainnut, niin on toki helpompaa jättää se yksi Crisp sinne kaappiin, kun olla kaatamatta vielä lasillista viiniä. Joka tapauksessa nämä kokemukset/havainnot muistuttavat kyllä kuinka kävisi, jos alkon taas koskisin. Jos karkeasti niputan juomistapani huonoimmat puolet kahteen koriin, niin toinen on tämä nopeasti juominen. En pelkästään pysty juomaan nopeasti, vaan minulla on tarve juoda nopeasti. Huono homma alkoholin kanssa ja johtaa väkisin vahvaan humalatilaan.

Toisessa korissa on sitten krapularyyppy. Jos juo itsensä kovaan humalaan, tulee krapula. Minä tykkäsin tasoittaa. Tästäkin tuli vahva muistikuva juuri mökillä. Kuumia päiviä, mukavaa mökkipuuhastelua, rakentelua ja ruohonleikkuuta. Hikihän siinä tulee, joten olisin varmasti juonut itselleni krapulan. Eräänä aamuna heräsin aikaisin tuttuun tapaani. Puuhastelin omiani ja laitoin mökkiä lähtövalmiiksi, kun tajusin, että vuosi sitten olisin varmasti ottanut aamulla ainakin yhden tasoittavan. Laskeskellut kuumeisesti, että voiko ottaa yhden vai kaksi tasoittavaa, jotta voi iltapäivällä ajaa kotiin? Sitten äkkiä kotiin ja suoraan huikalle, kun on pitänyt kärvistellä.

En tosiaan haikaile tosissani juomisen perään, vaikka yksittäisiä heikkoja hetkiä tulee eteenkin. Yhden tai kahden juomiseen olen jo löytänyt riittävän hyvät korvikkeet. Sitä useampi kasvattaa suuresti riskiä, että vedän toistakymmentä olutta ja nopeaan tahtiin. En todellakaan halua olla enää peltikiinni ikinä. Mutta todennäköisesti olisin. Ja sitten taas tasoittelisin. Ehkä alkuun vaan taas pari tai illalla muutama, jotta saa olon normaaliksi ennen unia. Ei… Ei kuulosta yhtään kivalta.

Jatketaan siis raittiina. Hyvää kesän jatkoa kaikille ja tsemppiä omilla poluillanne!

7 tykkäystä

Enpä olekaan kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun tästä on puhetta, niin hoksasin, että otan tyrni-/inkiväärishotin samoin ottein kun alkoshotin :joy:
En tiedä onko siitä haittaa, mutta aika hauskaa, syvälle on tapa juurtunut…

Mielenkiintoisia havaintoja @Sivistynyt. Minullakin on aika äkkiä se väkevä pullo tyhjentynyt vaikka aikeissa on ollut juoda vain yksi korkeitaan kaksi paukkua. Tosin samaa rataa häviää kyllä myös suklaa tai sipsit, joten jotakin rajattomuutta on kaikissa ns nautinnoissa. Tosin nuo kaksi jälkimmäistä eivät sieltä pahemmasta päästä.

1 tykkäys

Löysin nyt ketjusi @Sivistynyt, hienosti kuvaat kuljettua matkaa. Kiitos!
Erityisesti kolahti nuo matkatyö haasteet - mullakin on syksyllä kaksi pidempää reissua tiedossa, ja olen jo nyt pedannut omaa juomattomuuttani. Ja kolme isompaa juhlaa on myös kuukauden sisällä, niihinkin pitää kovasti mielikuvaharjoitella :pray:

Mun raittiutta on vasta reilu kolme viikkoa takana, eli kärppänä saa olla itsensä ja mielihalujensa kanssa. Päivä kerrallaan - metodi ja sopivasti ennakointia, eiköhän niillä pärjää!?

Luulen, että tähän elämään vaan kuuluu erilaiset vaiheet ja ”ilmanpaineet”. Vaatii oman opettelunsa itsen / tunteiden / asioiden kohtaamiseen ihan raakana, ilman kemiallisia pakoteitä. Luulen ja uskon, että siitä myös oppii ja kehittyy eniten.

4 tykkäystä

Morjesta taas kaikille. Tulin tänne vain purkamaan sydäntä. Saatiin vihdoin parisuhdeasiat selvitettyä. Ratkaisu oli ero. Se on jo laitettu tulille. Hyvin näyttää kaikki käytännön asiatkin lutviutuvan. Vielä ei ole valmista, mutta voitonpuolella alkaa järjestelyt olemaan. Asuntoasiat on kunnossa, eikä mennyt riitelyksi lasten tai omaisuuden suhteen. Tämä asia ei minua vaivaa, eikä aiheuta juomishimoja.

Joko arvaatte mitä lähdin hölmöilemään? Menin tinderiin… Eikä siinäkään mitään. Vähän ahdistava paikka, mutta saan tykkäyksiä, mätsejä yllättävänkin näteiltä naisilta. No, mitä minä tein? Menin perkele korviani myöteen ihastumaan yhteen ikäiseeni kaunokaiseen. Pitkiä viestejä, puhelisoittoja, tarkoitus tavata yhteisen harrastuksen parissa kunnes liian tuore eroni nousi kynnyskysymykseksi. Ja ei siinäkään mitään, kyllä mä perustelut ymmärrän erittäin hyvin. En vaan saatana muistanut, kuinka ikävälle se tuntuu, kun viedään matto jalkojen alta. Ymmärrän hyvin, että ehkä tämä mun totaalinen ihastuminen ja heittäytyminen johtui siitä patoutuneesta kaipuusta lämpimään parisuhteeseen. Onhan se epäreilu lähtökohta, kun toinen tulee suoraan pitkästä liitosta ilman mitään hävittävää uuteen suhteeseen. Itsekkäästi antautuu fiiliksen vietäväksi, vaikka tietää että olisi ehkä hyvä vähän rauhottua itsekseen ensin. Tämän kaiken mä kerroin hänellekin, mutta samaan aikaan olisin halunnut kertoa miljoona hyvää syytä, miksi mun kanssa asiat olisi toisin. En silti tehnyt niin. Yritän nyt katsella rauhallisemmin, enkä ihastua päätä pahkaa.

Joo… sellasta, toivoin että olis helpottanut oloa kirjoittaminen. Ei helpottanut, mutta kun lopettajien palstalla kerran ollaan, niin todettakoon, ettei tämäkään vastoinkäyminen aiheuta minkäänlaisia juomishimoja. Ensi kuussa tulee heti Temen perässä vuosi täyteen!

7 tykkäystä

Voimia sydänsuruihin :heart_exclamation: Pahaltahan se tuntuu, ihan yhtä pahalta vanhana kuin joskus teininä.

1 tykkäys

En nyt ikinä ihan tarkasti sitä muista, mutta joko päivä tai sitten kaksi päivää @Teme70 jälkeen alkoi minun raittiuteni. Näin ollen minullakin on tullut nyt vuosi täyteen ilman alkoholia. Sarasvuo resenoi minuakin, vaikka ei ehkä niin vahvasti, mutta riittävästi, jotta vastasin Temen viestiin tällä palstalla. Kännissä olin vielä silloin, mutta pidän sitä päivää yhtenä merkittävimmistä askeleista tähän vuoden raittiuteen. Kiitos Teme70 ja tietysti kaikki muutkin palstalle enemmän tai vähemmän kirjottaneet. Osa teistä oli myös kanssani Selvä Suunta-ryhmässä alkutaipaleella. En ala enempää nimiä listaamaan, mutta montaa teistä olen seurannut ja koen teidät läheisiksi vertaistukiystäviksi. Kiitos kaikille!

Tänään heräsin taas kerran helvetin väsyneenä pää vähän juntturassa, mutta syynä jetlag eikä alkoholi. Tämäkin reissu on ollut raskas aikaeron, lentokoneissa ja autossa istumisen takia, mutta huomattavasti helpompi kestää kun päivittäisiin rutiineihin on baarissa istumisen sijaan kuulunut edes se pieni 20minuutin kuntoilu. En voi sanoa, etteikö ajatus ajan tappamisesta hotellin baarissa ole käynyt mielessä. Tässä vuoden aikana raittius on kuitenkin saanut minusta sellaisen otteen ettei ajatus baarista johda mihinkään. Tai noh, kävin minä siellä alkoholittoman oluen juomassa, mutta ymmärrätte pointin.

Luin oman ketjuni läpi palauttaakseni mieleeni tämän vuoden fiiliksiä ja muistaakseni niitä ajatuksia joita olen kokenut. Paljon yksityiskohtia ja vähän laajempaakin pohdintaa sieltä löytyy. Mietin, että tänään vuosipäivän johdosta yritän vähän isommassa kuvassa pohtia ennen kaikkea sitä muutosta mitä alkoholittomuus on vuoden aikana minulle tuonut.

Avioero. On sanomattakin selvää, että alkoholinkäyttöni on vaikuttanut liittooni vuosien saatossa. Toisaalta päätös avioerosta on tehty nyt selvinpäin. Asioista on keskusteltu ja päätetty jatkaa erillään. En tiedä olisimmeko päätyneet eroon, jos vielä joisin. Olen kuitenkin varma, että näin sopuisasti ja draamattomasti se ei olisi sujunut. Olen kuitenkin myös aivan varma, että jos ja kun seuraavaan parisuhteeseen päädyn olen siinä huomattavasti parempi puoliso raittiina kuin juovana. Olen nyt myös parempi isä. Olen aina ajokunnossa ja valmiina kuskaamaan lapsia. En ole niin ärtynyt ja olen paremmin läsnä. Jaksan paremmin auttaa kokeisiin lukemisessa ja tehdä muutenkin asioita yhdessä. Olen kaikilla mittareilla parempi isä lapsilleni raittiina kuin juovana. Tämä on ehkä se kaikkein kirkkain ajatus mitä tämä raittius on tuonut.

Juoksin vuosien tauon jälkeen kymmenen kilometriä alle tunnin. Nuorena olin toki paremmassa kunnossa, mutta aika leveällä hymyllä kelloani katsoin kun huomasin tämän tapahtuneen. Kyseessä ei siis ollut mikään kisa vaan tavallista vauhdikkaampi lenkki ja hups! Konkreettinen asia, joka herätti siihen todellisuuteen, että fyysinen kuntoni on totaalisen eri kuin vuosi sitten. Nukun pääsäntöisesti hyvin. En hengästy rappusissa. Pelaan taas entistä paremmalla tasolla ja nyt kun kehumaan aletaan niin nostin 80kg penkistäkin :wink: Pointti on se, että voin hyvin. Olen paremmassa kunnossa ja se itsessään motivoi jatkamaan liikuntaa. Olen palannut vanhoihin harrastuksiin ja sitä kautta nään taas enemmän ystäviäni. Autotallissa tai toimistohuoneessa ryyppäminen en epäterveellistä, mutta myös helvetin yksinäistä hommaa. Minulla oli se kolmen kuukauden raittiusjakso muutama vuosi sitten. Juodessani muistelin sitä ja haaveilin raittiudesta. Toivoin, että saatana sentään mä haluan elää raitista elämää. Mä haluan juosta työmatkallani New Yorkin Central Parkissa, enkä ryypätä vittu hotellin baarissa. Tänään en juokse Nykissä. Ylihuomenna saatan tehdä niin. Juoksin tai en, mä elän nyt sitä elämää, josta niin monta kertaa kännissä/krapulassa haaveilin.

Mä kirjoitin jokunen kuukausi sitten haaveista ja tavoitteista. Yllä kirjoitan jo saavuttaneeni paljon pelkästään tämän vuoden aikana. En kuitenkaan ole päässyt, enkä haluakaan eroon, siitä eteenpäin ajavasta voimasta, joka minulla on. Vuoden raittiuden aikana monet haaveeni ovat taas kirkastuneet. Näen taas mahdollisena monta asiaa, jotka vähän jo jäivät unholaan. Tai joista pidin kiinni, mutta aloin ymmärtää, että näitä unelmia ei juopot saavuta. Raittiuden ansiosta toivo on taas herännyt. Uskon itseeni vahvemmin. Olen saanut paljon draivia työelämään. Minulla on helposti yli kaksikymmentä vuotta vielä työelämässä. Uskon taas siihen, että raittiina voin nousta isojenkin firmojen ylimpään johtoon saakka. Sitä ei kännissä tehdä.

Muutos on iso. En ole vielä täysin kuivilla. Totta kai ymmärrän, että vaaran paikkoja alkoholin suhteen on edessä jatkossakin. Koen silti, että olen saavuttanut jotain, jonka toivoin olevan olemassa, mutta jonka koin hyvin kaukaiseksi. Raitis identiteetti on se sana jota haen. Minulle on päivän selvää alkoholin haitat. Ne eivät sinänsä motivoi minua enää samalla tavalla kuin raittiuden ensimmäisinä kuukausina. Minun ei tarvitse muistella jotain kamalaa oloa tai noloa tilannetta pysyäkseni erossa viinasta. Haen motivaatiota siitä raittiista identiteetistä, jota yllä kuvailen. Reippaasta isästä, joka pänttää kokeeseen lapsensa kanssa. Aikaisin aamulla heräävästä hyväkuntoisesta miehestä, jolla asiat on kunnossa. Ehkä joskus jopa puolisokin taas jollekin kivalle naiselle, jonka ei tarvitse pettyä kun olin koko loman kännissä.

ps. @Metsanpoika kiitoksia tsempeistä. Toivuin jo sydänsuruistani. Uusia kohti vaan :wink:

5 tykkäystä

Paljon, paljon Onnea raittiista vuodesta :rose::flexed_biceps:t2::smiling_face_with_sunglasses: Hieno homma :+1:t2:

Sun ja @Teme70 perässä täällä hiihdetään. Alussa välimatka tuntui todella pitkältä, mutta pikku hiljaa se on kaventunut :wink:

Kirjoitit hyvin, mitä kaikkea positiivista kehitystä vuoteen on mahtunut. Minunkin elämään on raittiuden myötä tullut haaveita ja tavoitteita, pisemmän ja lyhemmän aikavälin. Se saa tulevaisuuden tuntumaan jännittävältä, ihanalta seikkailulta.

Koen myös löytäneeni oman raittiin identiteetin, josta haluan pitää kiinni. Olen se reipas, toimelias, urheilullinen luontoihminen, joka haluan olla. Rauhallisempi ja kärsivällisempi raittiuden myötä. Oma pirskahteleva ja iloinen itseni. Tätä en halua juomalla pilata. Toivon, että voin omalla esimerkillä osoittaa aikuisille lapsilleni, että raittiinakin voi elää ja jopa paremmin kuin alkoholia käyttäen.

Kiitos tuestasi matkan varrella :heart:

PS. Mites musta tuntuu, että ennen seuraavaa vuosipäivää taitaa lempi leiskua siellä suunnalla :wink::heart_exclamation: saa nähdä

(vai onko minun romantiikan nälkäistä mielikuvitusta :joy: aika näyttää)

4 tykkäystä

Paljon onnea, koko lailla yhtä matkaa on taivalta tehty. Ja kiitos itsellesi, koin sinut erityisen vertaiseksi, jonka kanssa oli helppo jakaa. Vaikka itsellä se kaikkein reissaavin työelämä onkin jäänyt taakse.

Tänä syksynä on tosin ollut yrityskaupan takia säpinää ja aika tiivistä Pohjoismaiden reissua. Rankkaa sekin toki, kun herää viideltä ja on iltakymmenen aikaan kotona ja välissä täysi palaveripäivä. Mutta nyt jaksaa seuraavana päivänä olla toimistolla ja ainoa suurempi vaikutus on, että parina aamuna jää aamusali väliin. Ja onneksi reissuja ei ole joka viikko.

Mutta on turha pohtia, miten tämän syksyn työsäpinät olisin hoitanut, jos korkki olisi pysynyt auki. Olin siinä tilanteessa, että ei minulla enää olisi töitä.

Mukavaa torstaita ja jatketaan kohti toista vuosipäivää!

3 tykkäystä

Tämän olen kyllä huomannut sinun kirjoituksistasi. Taisit löytää sen raittiin minäsi aikaisemmin kuin minä. Hyvä fiiliksesi välityy kyllä teksteistä, vaikka töissä taitta välillä vähän raskasta olla… Mulla kyllä oli siis se fiilis ja haave siitä raittiista minästä jo juodessa niin kuin tuossa kirjoitin. Ja vaikka vuoden verran ollaan raittiina oltu, niin vasta nyt on se hyvä raitis minä sieltä todella vasta löytynyt.

Meillä molemmilla taisi olla aika lähellä, ettei siirrytty “töissä käyvästä funktionaalisesta alkoholistista” siihen vaiheeseen, missä lähtee koko paletti murenemaan ihan kunnolla. Mut hyvä me! Muutettiin suunta!!!

2 tykkäystä

Kiitos @Sivistynyt tuntui hyvältä lukea, että se välittyy, raittiin minän löytyminen. Liikutuin siitä näin aamutuimaan. Jotenkin olen nyt herkillä tämän raittiuteni kanssa. Ei minun juomaan tee mieli alkaa, vaan elämä nyt jotenkin tuntuu tasapaksummalta ja arkisemmalta tähän aikaan vuodesta ja vaatii itseltä enemmän vaivaa keksiä niitä piristyksiä, kohokohtia ja rentoutumista kaiken keskelle (sitä mitä ennen yritti alkoholilla).

Näyttää myös siltä, että tämä paria kuukautta vaille vuosi raittiina, on ollut vasta opettelua ja kun lähdetään toiselle vuodelle, sitten elämä alkaa olla raitista, vakiintua. Saattaa toinen vuosi olla helpompikin…aika näyttää…

2 tykkäystä

Itselleni vuoden täyttyminen oli käännekohta, ja tämä toinen vuosi on ollut helpompi ja tavallaan alkoholittomuus on jollain eri tavalla aivan itsestään selvää. Erityisesti tämä toisen puoliskon aikana on ote aktiivisesta asioiden työstämisestä tavallaan repsahtanut aika pahasti, eikä koko alkoholia kovinkaan vakavasti enää edes mieti.

3 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä, tavoiteltavalta tilalta :blush: toivottavasti minunkin käy jotenkin niin… raittiudesta tulee itsestään selvä, helppo, huomaamaton elämäntapa. Muut asiat ovat pinnalla ja tärkeitä, raittius pyörii taustalla, omalla painollaan. Saa nähdä :blush:

2 tykkäystä

Tämähän se on kun matkustamiseen liittyy jollain tapaa aina alkoholi. Eipä sillä mihinpä se ei olisi liittynyt.

1 tykkäys