On pimeää. Autossa on lämmin. Makailen peiton alla. Ajelin tänne Seitsemisen kansallispuiston parkkiin yöksi. En tiedä enää monesko yö tämä on, kun autossani nukun tämän päättyvän kesän jälkeen. Olisiko tullut yövyttyä noin 80 yötä, ehkä jotain sitä luokkaa. Matkaa olen taittanut lähes 20 000 km. Autoni mittariin pyörähtää pian 700 000 km.
Kohtasin kesän aikana monia ihmisiä, joitain kuuluisiakin kasvoja autoni vierellä käväisi.
Muistan erään suuren evankelistan, Arto Boan, joka nyt parhaillaan on Pakistanissa pitämässä Missio tapahtumaa. Hän kertoi minulle kohdatessamme Sodankylän elokuvajuhlien aikana, että hänen tapahtumissaan saattaa olla kymmenenkin tuhatta ihmistä paikalla. Ihmisiä kuljetetaan matkojen päästä busseilla, joita ilmeisesti täytyy olla kymmenittäin… Kuuntelin haltioituneena hänen kertomuksiaan, samalla kun kuljimme jalkaisin yhdessä tuolla Sodankylän kaduilla. Pakistanissa, Intiassa, Afrikassa… vau! Sellaiset tapahtumat ovat varmaan todella hienoja. Arton kertomuksen jälkeen oli minun vuoroni kertoa omasta vaelluksestani öisillä kaduilla. Kerroin Artolle kuinka autan ihmisiä kotikaupunkini kaduilla. Kerroin hänelle, että useina öinä minun kyydissäni matkaa vain yksi ihminen kotiinsa. Tuntui kovin vähäpätöiseltä kertoa… vain yksi ihminen… Mutta Arto ei pitänyt sitä vähäpätöisenä. Hän kyseli ja minä vastailin. Me kuljimme hetken yhdessä, minä ja suuri evankelista. Kuitenkin tuntui siltä, että me olimme ihan samanarvoisia siellä kadulla.
Pieni lainaus kirjasta Yön Kadut.
Cd jatkoi väsymättä soittoaan:
♪… Ei kauneimmassa temppelissä asu meidän Jumalamme, mutta siellä Hän on aina, missä joku rakastaa, pelko katoaa…♫
Aivan niin. Ymmärsin viimeinkin sen, mihin Jumala on lähettänyt minut. Jumala ei lähettänyt minua parrasvaloihin. Hän ei lähettänyt minua toiselle puolelle maailmaa lähetyssaarnaajaksi. Hän ei lähettänyt minua palvottavaksi. Ikoniksi ihmisten eteen. Sadat tuhannet ihmiset tarvitsevat kyllä sitä sanomaa, jota myös minä kannan mukanani. Minun tehtäväni ei kuitenkaan ole toistaiseksi puhua tuhansille ihmisille.
Matkoillani minua kuljettaa ikivanha autoni, johon olen vaihtanut lähes kaikki mahdolliset varaosat. Orkesterin ja laulajat hoitaa taustalla soiva cd. Yön pimeydessä tunnelmallisen valaistuksen antaa autoni kellertynyt sisävalo. Pieni alttari kojelaudalla kertoo Jumalan rakkaudesta.
Mieleeni tulee omituiset sanat:
”Tuhat ei ole ihminen, yksi on ihminen.”
Minun tehtäväni on kohdata yksi ihminen kerrallaan. Ilman lippu- tai paikkavarausta. Ei ennakkoon varattuna hetkenä, vaan juuri siinä hetkessä. Siellä, missä on se yksi ihminen. Yön pölyisillä kaduilla.
Vain yksi ihminen, ei enempää. Mutta se on kuitenkin valtavan paljon.