Hei! Miten psykoterapiaan pääsee? Koulun terveydenhoitajan, terveyskeskuksen vai mielenterveystoimiston kautta? Nyt alkaa elämä olla jo mahdotonta, ainakin normaali elämä. Joo ja maksaako se? Omat diagnoosit oon jo tehny siitä mikä helvetti mua vaivaa mutta olisi se kiva kuulla ammattilaisen suusta mikä sitten oikeasti…Ja saada siihen apua.
Psykoterapiohin pääsyyn on useita mahdollisuuksia. Ne tietty, ikävä kyllä, saattavat riippua asuinpaikasta. Tässä kaupungis on kaupungin palveluna nuorisolle psykologikeskus. Jos sun kotipaikkakunnal on sellainen, soittamal selviää, tarvitsetko lääkärin lähetettä. Ainakin terveyskeskuslääkäri voi kai sellaisen kirjoittaa. Ehkä koululääkärikin. En tiedä ikääsi, mut ainakin aikuisil, voi olla, että myös aikuisiän lähel olevil voi olla mahis saada Kelan tukema 2-vuotinen terapia, jossa on pienehkö omavastuu, mut ei tosiaan suuri, koska Kela maksaa työkykyä ylläpitävää terapiaa. Sitten on mielenterveystoimisto, jonne myös vaaditaan se lekurinlausunto. Yleensä aikuisil “ensisijainen maksaja on valtio” = Kelan terapia on eka. Siinä saa itse valita terapeuttinsa, ja ne on yksityisel puolel, mut toistan, et omavastuu on ehkä jotain kympin luokkaa, kun viralliset taksat on huomattavasti korkeampia. Terapeutti voi olla lekuri, psykologi tai psykiatriaan erikoistunut hoitaja. Mä kävin aikoinaan yksityisel erityissairaanhoitajal, ja siitä o l i hyötyä, koska olin erittäin vakavasti itsetuhoinen ja päätin jäädä henkiin. Sain jopa alemman korkeakoulututkinnon hoidon vikan puolen vuoden aikana tehtyä. (opareita riittäis jo kahteenkin, mut gradusta luovuin lopulta, eikä se mikään katastrofi ollut ). Eli lekurinlausunto- tai lähete yleensä kai tarvitaan, mut kyllä sen saa. Ja jos teekoohon menee, kandee pysyä tiukkana, koska ne tod.näk. ekana tarjoaa vain lääkkeitä. Ei sillä, ettei niitä voisi syödä, mut jos ihminen psykoterapiaa tarvitsee, hänel on oikeus se saada. Rohkeasti vain puhelin käteen ja kyselemään. Ehkä vähän epäselvä vastaus, mut kun en tiedä ikääsi, en varmaksi esim.tuosta Kelan maksamasta terapiasta tiedä.
Toivottavasti oot jo lyötäny tiesi eteenpäin, mutta laitan tähän vielä vähän faktoja joita tossa yllä ei ollu.
Tulkitsen että olet koululainen/ opiskelija. Jokaisessa peruskoulussa on lain mukaan oltava oppilashuoltohenkilöstöä, mikä tarkottaa käytännössä koulupsykologia / kuraattoria terkkarin, erityisopen ynnä muiden omasta talosta löytyvien lisäksi. Nämä ihmiset eivät välttämättä näy talon arjessa, he eivät välttämätt käy siellä, mutta ovat olemassa ja vaitiolovelvollisia. Heidän hommansa on tietää miten asiat on järjestetty kotikunnassasi, sillä hoitoon pääsy todellakin riippuu paikkakunnasta, kuten edellinen kirjoittaja totesi. Nettiin vain surffaamaan ja etsimään yhteystietoja esim oppilaitoksen sivujen kautta. Sit jos ei onnaa, niin iästäsi riippuen voit soittaa nuorisopsykiatrian poliklinikalle keskussairaalaan (vaikka sitä ei olisi paikkakunnallasi, he osaavat neuvoa eteenpäin) tai psykiatrian polille, mielenterveystoimistoon tai perheneuvolaan. Nämä tahot myös järjestävät psykoterapiaa yksityisen terapian lisäksi, ja näiltä voit saada tarvittavia lääkärinlausuntoja hakiessasi kelasta maksajaa yksityiselle terapialle jos semmoiseen päädyt.
Jos yhä etsit siellä reittiä eteen päin, laitan mieluusti lisäspeksejä itekki pääsen syksyllä taas terapiaan