Psykoosilääkkeen vaihtaminen

Olen syönyt leponexia, mutta se aiheuttaa minulle kamalia sivuoireita, joten haluaisin vaihtaa sen toiseen lääkkeeseen. Lääkärini ei suostu tätä lääkettä vaihtamaan, joten ajattelin tehdä sen itse. Minulla on kaapissa purkillinen lääkettä nimeltä Peratsin. Olen joskus sitä syönyt muutaman pillerin verran. Miten tämä vaihto kannattaisi käytännössä toteuttaa? Puran leponexin pikkuhiljaa kokonaan pois ja aloitan Peratsinin tilalle, vai aloitanko Peratsinin ennen kuin puran leponexin? Minulla on myös lääke nimeltä abilify käytössä.

Ei kannata alkaa itse vaihtamaan, mene mieluummin yksityiselle psykiatriklinikalle ja pyydä vaihtoa niin luulisi onnistuvan. Julkisen terveydenhuollon psykiatrit ovat usein sellaisia kusimulkkuja ettei mikään ihmekään jos haittavaikutuksia aiheuttavaa lääkettä ei suostuta vaihtamaan. Itse jouduin käyttämään 10 vuotta Risperdalia, joka vähitellen aiheutti minulle hypogonadismin eli sukurauhasten vajaatoiminnan mikä teki minusta lähes impotentin ja heikensi luustoani vaarallisesti. Julkisella puolella ei lotkautettu korvaakaan valituksilleni lääkkeen vähitellen aiheuttamista sivuvaikutuksista, mutta yksityisellä tehtiin heti mitä pyysin ja hormoni-verikokeiden jälkeen vaihdettiin välittömästi Ketipinoriin joka ei sotke hormonitoimintaa samalla tavalla.

Minkä laisia sivuvaikutuksia tuo Leponex sinulle aiheuttaa ja mihin sairauteen se on määrätty? (skitsofrenia? skitsoaffektiivinen? harhaluuloisuushäiriö?) Jos sivuvaikutukset ovat liiallista syljeneritystä ja parkinsonismia niin siihen voisi auttaa antikolinergisen aineen käyttö lääkityksen lisänä.

Väsymys on pahin sivuoire mitä leponexista tulee. On myös ruokahalun nousua ja kuolaamista.

Skitsoaffektiiviseen määrätty.

Yksityisellä kävin itseasiassa jo viime kesänä mutta mitään muutosta lääkitykseem ei tehty. Uudestaan ei ole varaa mennä.

^ Jos tuo Leponexin aiheuttama väsymys on niin pahaa että et sen takia esim.kykenisi työntekoon niin luulisi siihen jotain apua löytyvän. Kuolaamiseen auttaa antikolinerginen aine, eräs tuntemani skitsoaffektiivista sairastava ja Leponexia käyttävä kaveri käyttää korvan taakse laitettavaa skopolamiinilaastaria syljenerityksen vähentäjänä.

Tohon klotsapiinin aiheuttaman liiallisen päiväväsymyksen korjaamiseen on ainakin USA:ssa kokeiltu modafiniili-piristettä, joka pitää hereillä tehokkaasti muttei kuitenkaan ole amfetamiinin tavoin huumausaine. Suomessa tuota lääkettä tosin saa käsittääkseni vain erityisluvalla eivätkä useimmat lääkärit ole varmasti innokkaita sellaisen hakemiseen, varsinkaan jos potilaan tiedoissa on vähänkin merkintöjä päihdeongelmista.

Jos yrität saada lääkärin tekemään muutoksia lääkitykseesi, suosittelisin esittämään asiasi nimenomaan sillä tavalla, että haluaisit pystyä tekemään palkkatyötä ja ansaitsemaan elantosi, mutta lääkkeen sivuvaikutukset häiritsevät tämän tavoitteen saavuttamista. Lääkärit arvioivat hoidon kannattavuutta hyvin pitkälle sen pohjalta, miten paljon potentiaalisia veroeuroja potilas saattaa tuottaa yhteiskunnalle.

Tarvitsen vähintään 12 h yöunet leponexin kanssa. Jos ei ole kelloa soimassa nukun helposti 14-15 h yössä. Sehän ei ole missään nimessä normaalia ja haluaisin tehdä paljon muutakin kuin nukkua. Aamulla olen lisäksi muutaman tunnin heräämisestä aivan pökkerössä. Päivällä olo yleensä tasoittuu mutta väsymyksen tunne on oikeastaan aina läsnä.

Kuolaaminen ei toki ole niin suuri ongelma, vaikka inhottavaa onkin. Sekin häiritsee että on nälkä käytännössä koko ajan.

En minä “uskalla” mitään piristeitä tähän alkaa sotkemaan. Ainoa mikä varmasti auttaa, on lääkkeen lopettaminen ja sen aijon tehdä riippumatta mitä mieltä lääkäri asiasta on.