psykoosi, syyt ja seuraukset

[size=150]tämä tarina kertoo psykoosista joka johti itsemurhayritykseen…

Mä yritin tekoa itsekästä, tekoa itsekkäimmästä päästä, kuuntelin liikaa murheita muiden, ongelmia kymmenien suiden, omille pikku harteille kaiken otin, kerralla koko ongelmien ja surujen potin, silloin itseni unohdin, tuonpuoleiseen yritin, mutta aamulla taas heräsin, kuin seinäkello olin mä sekaisin, hitaasti mutta varmasti mua hoitoon lähdettiin kuskaamaan, samalla kuvat kummat päässäni tulevaa alkoi kuvaamaan, mua kaikki pelotti, ja kaikki kovasti kummastutti, ja vaikka sehän on totta että poliitikot puhuu paskaa, mä telkkaa katsoessain kuulin niiden puhuvan jotain aivan epätodellista roskaa, hartain toiveeni oli inhimillinen teloitus, niinkuin sairaan eläimen lopetus, kun en katsos luottanut hoitajiin, luulin niiden tarttuvan insuliinipiikkiin, aamuna seuraavana pakkohoidossa heräsin, “mitä hittoa on tapahtunut?” mä vaan tivasin, muisti kun palaa pätkittäin, ja sitten totuuden silmiin katsoin ja näin…en turhaa huolta rakkailleni ikinä tahdo enää aiheuttaa, itselleni suutuin että miten helvetissä saatoin kaikki läheiseni huolestuttaa, nyt pää on selvä ja selväksi teen myös sen, että muiden murheista huolta kanna enää en![/size]

Nuorten todellisuus hämärtyy D-vitamiinin puutteen takia!

Psykoosi, eli todellisuuden hämärtyminen, on hankala havaita rakkaassa ihmisessä. Erityisen vaikea sitä on hoitaa, jos kyseessä on teini-ikäinen lapsi.

Lääkäri Barbara Gracious ja hänen kollegansa havaitsivat äskettäisessä tutkimuksessa, että D-vitamiinin puutoksesta kärsivien teinien psykoosiriski oli korkeampi kuin muiden. Tutkimukseen osallistuneista 104 teinistä 72 prosentilla oli D-vitamiinia vähemmän kuin 30 ng/ml (75 nmol/l) ja 34 prosentilla sitä oli vähemmän kuin 20 ng/ml (50 nmol/l).

D-vitamiinin määrän merkitys ei ollut vähäinen. Jos teinillä oli alhainen määrä D-vitamiinia kehossaan, hänen psykoosiriskinsä oli lähes nelinkertainen muihin verrattuna.

Toisessa, Ruotsin Karolinska-instituutissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin myös, että mielenterveyspotilaista teini-ikäisillä oli kaikista alhaisimmat D-vitamiinitasot. Murrosikäisillä tytöillä D-vitamiinia oli noin 20 ng/ml (45 nmol/l), kun murrosikäisillä pojilla sitä oli vain 10ng/ml (25 nmol/l).
blog.vitamindcouncil.org/2012/05 … -in-teens/

Tutkimusten mukaan seerumin paras D-vitamiinipitoisuus olisi se, minkä auringon valo saa maksimaalisesti aikaan iholla, mikä vastaa seerumin kalsidiolipitoisuutta yli 100 nmol/l. Tähän pitoisuuteen päästään n. 100µg päiväannoksella aikuisella, eli nykysuosituksia tulisi nostaa kymmenkertaisiksi.

USA:n Endokrinologiyhdistyksen S-D-25:lle antama viitearvo on 75–150 nmol/. Espanjassa laboratoriot antavat viitearvoiksi 75–250 nmol/l. Suomessa väestön keskiarvot ovat noin 43 nmol/l luokkaa, mikä on selvästi liian vähän, ja lisää sairastumisen ja kuoleman riskiä.

D-vitamiini on välttämätön kasvulle, terveelle luustolle, aivojen normaalille kehitykselle, hermosysteemille ja normaalille sukupuoliselle kehitykselle.