En tiennyt minne kirjoittaa, kavereiltakaan ei saa muuta apua kuin “unohda se, jätä se, älä ole siihen yhteydessä”. Miksi se ei ole niin helppoa? Oli pakko päästä purkamaan näitä tunteita, kun en tunnu saavan vertaistukea mistään. Miksi ihmisen, joka on maailman herttaisin, kiltein, ihanin, mukavin - kaikkea, mitä miehestä voi odottaa onkin narkkari. Kaikki alkoi kesän alussa, eli ei edes kauan aikaa sitten.
Se vain kolahti. Näimme baarissa, ja päällepäin katsoin että siisti ja itsestään huolehtiva (uudet ja siistit vaatteet, hiukset leikattu ja laitettu) mies kerrankin! [size=85]Käytän sanaa mies vaikka onkin vasta “poika”.[/size] Menin juttelemaan siis hänelle baarissa, ja meillä synkkasi heti. Juttua riitti, tanssittiin ja juteltiin kaikesta. Hän pyysi jatkoille hänen luokseen, kunnes todellisuus paljastui. Silloin se tuntui sitä että äkkiä pois, kunnes hän sanoi “älä tuomitse minua tän takia, anna mulle mahdollisuus”. Kaikki, mitä mies oli puhunut sen muutaman tunnin aikana, halusin antaa mahdollisuuden. Olin aivan myyty, ja menimme hänen huoneeseensa juttelemaan moneksi tunniksi. Hän kertoi nuoruudestaan, miten ja mistä kaikki lähti liikkeelle, mitä hän vetää, mitä hän on tehnyt ja mitä joutunut “kärsimään”. Kuuntelin häntä, ja noiden tuntien jälkeen hän otti minua käsistä kiinni ja sanoi, että tämä yö merkkasi hänelle enemmän kuin mikään yhdenillan juttu. Hän oli kuulemma löytänyt enkelin, että se yö merkkasi hänelle paljon. Meillä oli ihana yö, olimme vain vierekkäin ja juteltiin (pari pusuakin vaihtui…) Mies ei saanut nukuttua koska oli kuulemma vetänyt niin paljon jotain, että uni ei enää tule kun kerran/pari viikossa. Lähdin aamulla ja oltiin lisätty toisemme facebookissa kavereiksi. Näimme kuitenkin aivan sattumalta seuraavana päivänä eräässä baarissa, missä hän sanoi että ei halua kanssani mitään, että minun pitää jatkaa matkaani. Sanoin hänelle, että hän kelpaa minulle tuollaisena, eikä meidän tarvitse olla pariskunta. Hän pussasi minua ja sanoi että hyvä, ollaan silti jotain. Silloin tajusin, että tämä mies on vienyt maton jalkojeni alta. Kukaan, ei edes aikaisemmat eksäni ole saanut minulle sitä tunnetta, mitä tämä ihminen antoi.
Muutaman päivän kuluttua laitoin miehelle viestiä puhelimeen… Ei vastaa moneen tuntiin, yritän soittaa “numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä”. Pelko iski esiin, hän oli jutellut tuolloin yöllä että hän on saanut tappouhkauksia. En tiennyt hänen kavereitaan, en tiennyt vanhempien nimiä tai mitään keneltä voisin kysyä hänestä. Valvoin seuraavan yön odottaen, että hän vastaisi naamakirjassa minulle. Nukahdin iltapäivällä ja illalla herään siihen että mies soittaa ja kysyy “onko sulla kaikki kunnossa? miten sulla on mennyt? haluatko nähdä?” Halusin, en tiedä miksi. Olin huolissani ja halusin että mies tuntisi olonsa turvalliseksi seurassani kuten oli sanonut. Näimme seuraavana päivänä ja olin hänen luonaan - taas vain keskustelimme kuten ensimmäisenä yönä. Pussailimme, halailimme ja ajattelin että tämä on pahaa unta että unelmieni mies käyttää kamaa. Se ei voi olla totta. Tässä kohtaa kysyin, että mitä hän vetää - ei kuulemma suonensisäisiä.
Vietimme aikaa yhdessä. Soittelimme, viestittelimme (numero vaihtui JOKA viikko, aina sai olla huolissaan kun ei saattanut viikkoon olla koneella tai saada yhteyttä mitenkään). Hänen kaverinsa olivat piittamattomia, aina aineissa olevia. Tämä mieheni yritti aina seurassani olla hieman selväpäisempi.
Se oli tämän kuun puolessavälissä (marraskuu 2013), kun olin miehen luona jatkoilla. Sinne tuli myös miehen kaksi kaveria, jotka olivat niin seis kun ihminen voi olla. Bongia vedeltiin piirissä (paitsi minä), ja juttu oli “kyrpä vittu saatana raiskaan nallekarhun tuolista vanha pappa” … eli ihan tajutonta. Miehen kaveri tarjosi minulle bongia (olen kerran polttanut ja sekosin kirjaimellisesti) - missä vaiheessa tämä mieheni nousi pystyyn lattialta ja huusi kaverilleen “sä et saatana anna sitä tolle! sä et vittu anna, sai olla vika kerta kun edes mietit tollasta”. Kaikki hiljeni ja olin hieman ihmeissäni. Tätä ennen kun minulle ei näissä piireissä tarjottu mitään - koskaan. Enkä olisi ottanutkaan. Tämä mieheni suuttui, vetäsi pari nappia naamaan ja nukahti.
Tänä koko aikana mies on kadonnut aina välillä jonnekkin, tullut takaisin ja ollut normaali. Kun ei olisi ollut kadoksissa. Minua alkoi sattumaan jossain vaiheessa itseäni, ja tiesin että jossain kohtaa tiputaan korkeelta ja kovaa. Olin ihastunut, jopa rakastunut ja halusin vain antaa hänelle sen mahdollisuuden. Ja saada hänelle tunteen, että joku välittää hänestä.
Sen jälkeen emme nähneet face to face, juttelimme vain netissä. Puhelinnumero vaihtunut tässä kuussa yhdeksän kertaa, ja torstaina olin ystäväni kanssa yöelämässä kun soitan miehelle jos näkisimme? “Mulla on vähän kiireitä, huomenna aikanen herätys”, missä vaiheessa olin hieman ihmeissäni. Koskaan ei ollut sanonut noin, ihme kyllä. Aloin jostain syystä itkemään kesken puhelun, kun puhelimesta kuuluu “olet rakas, ole nyt rauhassa. kaikki on hyvin. onhan sulla kaikki hyvin? ei kai mitään oo tapahtunut sulle?” Loppupeleissä löysin itseni hänen luota. Hän oli täysin selvinpäin, minä kännissä. Hän tuli viereeni kuten aina, antoi hellyyttä (mitä entisissä suhteissa en ole saanut, oikeasti). Se tuntui ihanalta, olin onnellinen tuona torstai yönä. Sain olla hänen vieressään, tunsin oloni turvalliseksi. Kesken yön hän herätti minut ja sanoi “kai tiedät, että en halua että sä joudut näille raitelle? Haluan että sulla on kaikki hyvin” Tiedän sen, enkä mä siihen lähtis vaikka maksettais. Aamulla heräsin aikasemmin kun hän ja lähdin kotiin. Koko perjantai päivään (eli eilen) miehestä ei kuulunut mitään. Tiesin, että hän on menossa kaverin tupareihin ja lupasi ilmoitella itsestään. Hänen numero mikä minulla oli “numero ei käytössä”. Taas, onko jotain sattunut? Onko hän elossa? Nämä samat kysymykset kun aina, kun hänestä ei kuulu vaikka lupaa ilmoitella.
Itse olin pikkujouluissa, kun kaverilleni soittaa tuntematon numero. Se oli mieheni, joka kysyi minne me ollaan menossa (oli saanut jostain kuulla että ollan samassa porukassa). Kerroimme minne mennään, kun mies oli “he tulee perässä sinne, odottakaa heitä”. Kaveri sanoi, että mies oli aivan sekaisin. Puhe oli takkuista ja tahmeaa, tiesi että on aivan kamoissa. Ei ollut koskaan kuullut ketään niin sekaisin - ja oli nähnyt (ja kuullut tietysti) miehen kamoissaan. Tiesin, että nyt siis oltiin sekaisin.
Menimme baariin ja meillä oli ihan mielettömän kivaa - sain kaikki huolet unohdettua pitkästä aikaa kunnolla. Olin pöydässä kavereideni kanssa, jossa sattui olemaan kolme mieshenkilöä ja kaikki siinä minun ympärillä. Joimme ja nauroimme, kunnes kuulen kun joku huutaa nimeäni. Viereisessä pöydässä aivan silmät ristissä, sekaisin ja vihaisen näköinen mieheni. Menin hänen luokseen kun sain kuulla “painu ton jätkäs luo takas”… Veti hiljaiseksi, hän oli ennenkin nähnyt minut muiden miesten seurassa? Hän nousi ja lähti, menin hänen peräänsä. Meni pelaamaan pokeria, seurasin ja halusin puhua ja tietää mikä nyt oli. Sanoi, että juttumme oli tässä. Hän ei halua, että olen näissä piireissä, ja että voin painua vittuun. Ei koskaan ollut sanonut noin. Se tuntui jo pahalta, kun kysyin että mistä kiikastaa, mitä on tapahtunut kun viime yönä olimme yhdessä ja kaikki hyvin? “Sä tiedät ihan hyvin, mene nyt vaan pois ja unohda mut. Meitä ei enää ole”.
Halusin selityksen - koska olin humalassa ja harmissani - joten “pommitin” miestä kokoajan sekä hänen kaveriaan. Erehdyin sanomaan miehelle, että sä et ole sentään suontensisästen käyttäjä, että niitäkin on mun kavereissa ollut enkä itse oo repsahtanut. Mies käänsi katseensa minuun ensimmäistä kertaa koko illan aikana (tunnin aikana…), ja kysyi “mitä vittua sä akka just sanoit, sanoiksä et mä oon joku vitun suoninisti vai? Tajuaksä että sä oot ihan vitun idiootti, jos sä tollasta kysyt multa, painu jo oikeesti hevonvittuun” jne haukkui haukkui ja haukkui. Rauhottelin ja sanoin että ottaa ihan rauhassa, kun hän katsoo minua ja sanoo “mä tunnen tän paikan kaikki poket, mä saan sut koska tahansa täältä ulos joten lähe nyt vaan painumaan vittuun täältä”. Hänen kaverinsa sanoi tässä kohtaa “painu jo sinne mistä äitis sut alunperin sai”. En tiedä mitä hän tarkoitti, olen suomalainen ja ihan suunniteltu lapsi. Olin aivan ihmeissäni, ja pyysin että ollaan edes yksi yö enää yhdessä - sen jälkeen unohdan hänet ja hän voi jatkaa elämäänsä. “Kuule huo’ra, sä olet yks noista sadasta tuolta tanssilattialta jonka voin raahata kotiin. Sä et ole merkannut mulle koskaan mitään, etkä tule merkkaamaankaan. Joten ala vitun lehmä painua vittuun, susta rumempaa tai lihavempaa ihmistä en ole ikinä eläessäni nähnyt”. Tässä kohtaa tuli itku, päätin että nyt riittää. Silti ei riittänyt, kysyin että oliko tämä tässä? “Kyllä, äläkä ole minuun yhteydessä”. Selvä, tuntui kun minun sielu oltaisiin tapettu. Tuntui uskomattomalta, että narkki, joka teki minut onnelliseksi ja sai tuntemaan oloni hyväksi, teki minulle noin. Miksi, MIKSI?
Lähdin baarista, kaverini soitti sitten miehelle joka sanoi vaan “en halua sille naiselle mitään pahaa, en muista mitä olen sanonut”. Ja jokaiseen kysymykseen oli vastannut “en tiedä, en muista” ja ollut välinpitämätön kun kaverini sanoi että olen siinä kunnossa että en löydä edes taksitolpalle. Mies oli sanonut että hän ei minun henkivartijani ole
Osaako joku kertoa että mistä tuollainen - aivan ykskaks? Teinkö jotain väärin, ja pitääkö minun sietää tuota kohtelua? Onko se aina tätä? Pitääkö nyt tajuta jatkaa matkaa, vai antaa hänelle aikaa vai mitä minun pitää tehdä? En ole nukkunut koko päivään, olen vain itkenyt. Kukaan, ei kukaan KOSKAAN ole haukkunut tai puhunut minulle noin miten hän puhui. Edellisenä päivänä olin ihana ja kelpasin tälläisenä - ja seuraavana päivänä huora, lehmä, läski, ruma. Miksi, miksi Saisiko täältä jotain vertaistukea?
Pahoittelen sekavaa tekstiä, olen vain niin sekaisin ja shokissa…