Pohjalta Aallonharjalle

Hei Plinkkiläiset,

Aallonpohja liittyy joukkoon. Vielä en osaa avata tilannettani, tää Plinkkiin kirjoittaminen on niin uutta, ja eläkeläiselle suuri saavutus päästä tänne asti, ei ollut minun nuoruudessa tietotekniikkaa.
Olen yli vuoden päivät seurannut teidän kirjoituksia täällä Plinkissä, olette aivan uskomattomia, kun jaksatte tsempata toisia täällä. Ja tunnutte olevan verbaalisesti erittäin lahjakkaita, jokainen aamuni alkaa ja iltani päättyy Plinkkiin.

Minulla viinapirua takana mieletön määrä vuosia, välillä oli hieman seesteisempää, kun lapset olivat pieniä. Viimeiset viisitoista vuotta alamäkeä, pullo valkkaria päivässä viitenä iltana viikossa. Huonoennusteiseen sairauteen sairastuminen ei nostanut lopullisesti kuiville, päinvastoin, siitä alkoi uusi alamäki.
Kovin paljon on sattunut näinä vuosina kurjia asioita, en niistä heti alkajaisiksi avaudu enempää, pikkuhiljaa varmaan kykenen enempään.

Mieletön palo olisi päästä viinin kiroista irti, siihen tarvitsen teidän tsemppiä.
Olen kovin yksinäinen, ja viininkin lipittelen yksin kotona ollessani. Eli en örvellä kylillä ja kärsi kännimokista. Toisin kuin nuorena. Suunnaton on tuskan, katumuksen, ahdistuksen, masennuksen, unettomuuden määrä.
Hyvä olen ainoastaan riippuvuuksien kehittämisessä, kaikessa muussa huono itsetunto nostaa päätään. Unilääkeriippuvuudesta tosin olen kesän aikana saanut itseni vieroitetuksi, olikin melkoisia liskojen öitä.

Raittiita päiviä vasta takana kaksi, nekin pakon edestä, kun piti hoitaa lasta.
Sunnuntait menee aina selvin päin, kun Alko kiinni. Kaupan olutta, lonkeroa ja siideriä en pysty juomaan, vain valkkari menee alas. Pitkäripainen vain sijaitsee liian lähellä. Hävettäähän sinne mennä, muttä loppupeleissä sekin menettää merkityksensä.

Sulattelen nyt tätä askelta Plinkkiin, kirjoittelen lisää huomenna.
Aurinkoa teidän jokaiseen päivään.

Hei Aallonpohja ja lämpimästi tervetuloa tänne Plinkkiin,

kuulostaa niin tutulta tuo kotona yksin kännääminen :frowning: . Itselläni takana pari kuukautta raittiutta, sitä ennen muutaman viikon ryyppyputki :blush: . Meikäläiselle putkeni aikana pullo viiniä ei tuntunut missään. Meni niin järkyttäviä määriä per päivä, että oikein hirvittää. Tietty kun aamusta alkaen sitä kittasin :blush: .

Luojan kiitos sain sen poikki, olisi varmaan ollut hengen lähtö likellä jos olisin samaan tahtiin jatkanut.

Täältä Plinkistä minäkin olen saanut kullanarvoista tukea eli tulit ihan oikeaan paikkaan. Lisäksi olen käyttänyt Antabusta, käynyt AA-ryhmässä ja a-klinikalla, kaiken mahdollisen avun olen ottanut vastaan. Alku krapuloineen oli ihan hirveä sekä fyysisesti että pyykkisesti, olisin ihan varmasti turvautunut korjaussarjaan jos Antabusta ei olisi ollut.

Todella hienoa Aallonharja, että rekisteröidyt tänne Plinkkiin, tsemppiä! Jos minä onnistuin katkaisemaan putkeni niin ihan varmasti pystyt sinäkin :smiley: .

Tyyne

Kiitos Tyyne, olet Aarre, olen seurannut ketjuasi alusta asti, ja saanut siitä hirveästi voimaa. Ei minunkaan urani ole alkanut yhdestä viinipullosta per päivä. Kamalaa touhua nuoresta asti, ihme, että olen hengissä. Palaan tosiaan huomenna.

Poimin tekstistä ne seikat jotka erottuivat minulle muun tekstin joukosta, hyvinä, lohdullisina ja onnistumista tukevina.

Sitten vaan ryhdyt toimeen ja jätät jossittelut sikseen. Ja sekin on tässä yhteydessä lohdullinen seikka että sinulla ei ole muutamien viikkojen raittiuskokemuksia viime ajoilta. Kannattaa siis sitäkin suuremmallla syyllä kokeilla miltä tuntuu eri vaiheissa, muuten kuin kokeilemalla et saa koskaan tietää. Esimerkiksi Kalliolasta kuukauden myllyhoidosta ja pakollisesta raittiudesta tulevat asiakkaat ovat useimmiten todella innoissaan ja onnellisia, “molemmat jalat tukevasti ilmassa” niinkuin sanonta kuuluu.

Aallonpohja kirjoitti

Useimmiten pitkäripaisten paikkakunnilla on myös AA-ryhmiä. Sellaiseenkin meno saattaa tuntua hävettävältä, mutta on ollut tuhansille alkoholisteille viinan kiroista vapauttava askel.

Ryhmässä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Hyvää huomenta ja kiitos Aallonharja,

tuntuu hienolta, että on pystynyt olemaan avuksi :smiley: . Tuetaan täällä toisiamme. Vaikeita aikoja aina välillä tulee mutta ei anneta periksi! Kun muistaa ne “dynamiittikanuunat” :open_mouth: niin pääsee paremmin viinapirun houkutuksista yli.

Tyyne

Aallonpohja joutuu poistumaan Plinkistä. Ketju loppuu ennen kuin alkoikaan.
Seison jälleen syvän, pimeän kuilun reunalla, kuilun pohja ei ole näkösällä. Ja nyt ei puhuta Alkosta. Viikko on hurahtanut ilman viiniä, yritän sitä rataa edelleen. Ei vain riitä voimavarat tähän Plinkkijuttuun. Ihana on ollut lukea teidän tarinoita, olette upeaa porukkaa. Toivon teille kaikkea hyvää tulevaan. Mulla nyt liian isoja asioita käsiteltävä lähipiirissä.

En ole aiemmin avannut tarinaani, ja vaikeaa se on nytkin. Lyhykäisesti, tapasin alkoholisti miehen, joka vei mukanaan perhetytön, joka ei ollut koskaan tutustunut alkoholiin millään tasolla, eli en osannut kuvitellakaan, mitä kaikkea on luvassa.
Ei ole hyväksi kasvaa pumpulissa.

Palaan Plinkkiin, jos joskus on tarvis, nyt viinin kanssa taisto on kakkossijalla.

Nyt jo eronnut, yksinäinen, masentunut ja ahdistunut elämän ehtoopuolen kulkija, joka hakenut lohtua iltoihin viinistä. Ei ole lohtua löytynyt.