Pohjakosketusta ei tarvitse odottaa?

Tervehdys, kanssakulkijat!
Kirjoittelin muutaman viestin viime keväänä ja uhosin itselleni, että jollen puolessa vuodessa onnistu siirtymään suurkulutuksesta kohtuukäyttöön, ei ole muita mahdollisuuksia kuin lopettaa.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Olen viisikymppinen yh-äiti, jolla on ns. kulissit kunnossa. Juon käytännössä aina yksin kotona ja viiniä, “tarvittava” kerta-annos on noussut puolisen desiä per vuosi ja on nyt 2/3 pulloa per kerta useana arkipäivänä viikossa, viikkotaso skarpatessa n. 15, ei skarpatessa 21-25 annosta. Sosiaaliset tilanteet eivät houkuttele juomaan, en juuri missään juhlimassa käykään. Harvemmin juon itseni selvästi humalaan, sietokyky on noussut ja maksimissaan pullollisen juotuani ei pahempaa kankkusta ole.
Työ sujuu ja kuntoliikuntaa harrastan, maksa-arvot on kunnossa.
Alkoholi ei todellakaan ollut minun juttuni nuorena. Tapatissuttelu on hivuttautunut elämään viimeisten noin 7 vuoden aikana.
Olen aivan kyllästynyt siihen, että a) mietin juomista joka päivä, b) juomisen piilotteluun ja eritoten c) väsymykseen ja saamattomuuteen, pelkoahdistukseen ja alakuloon, joita jatkuva juominen aiheuttavat.
Olen yrittänyt jos vaikka mitä tämän suhteen viime vuosina! Kokeiluja ovat olleet mm:

• AA:ssa muutamia kertoja (tuntui vähän liian järeältä ja ongelma on myös ajankäyttö, kotona tarvitaan enkä voi olla 3-tuntisia pois)
  • Allen Carrin videokurssi - tosi hyvä, mutten pysynyt paria viikkoa pidempään juomatta
  • Tipattomia joka vuosi 1-4kk - yllätyksekseni olen jopa 4kk:n jälkeen jo viikossa päätynyt juomaan täysin samoin kuin ennen tipatonta ja tasaisesti vuosi vuodelta enemmän, sietokyky ei suinkaan noussut.
  • OYNB netissä brittikurssi One Year No Beer, en silläkään ole pystynyt lopettamaan, mutta vähän vähentämään kyllä. Juuri nyt olen sen avulla ollut 5 päivää ilman, eilen kuitenkin “ansaittu” samppanjapullo. Jatkan taas tänään raitista elämää päänsäryn siivittämänä.
  • Naltreksonit - hyvä mutten tule ottaneeksi niitä, kun kaipaan juuri sitä fiilistä enkä makua…
  • Luetteloa voisi jatkaa piiitkälle… kirjoja, terapiaa stressiin, mindfulnessia…

Olen miettinyt, että TARVITAANKO TOSIAAN “POHJAKOSKETUS”? Sellaista minulla ei ole, ei edes näköpiirissä. Haluaisin, ettei sitä tarvittaisi. Mitä te tuumitte? En halua odottaa siihen, että juon pakonomaisesti pullon päivässä joka päivä ja päädyn jonnekin kuukauden vieroitusohjelmaan.
Antabusta en ole vielä kokeillut, se on seuraavana listalla. Suunnittelen tipatonta vuotta 2019 (tuntuu hyvin haastavalta kyllä vielä tässä vaiheessa).

Tervetuloa takaisin ja itsenäisyyspäivää.

Aika hienoja pitkiä taukoja olet pitänyt juomisesta!

Määrät on kohtuullisen maltillisia, mutta kaiketi on vaikea olla juomatta. Sitä paitsi sullahan on vielä monta hyvää vuotta kasvatella noita annoskokoja ja kokonais sisäänottoa :wink:

Kun oot pidellyt noin hyviä taukoja, kaiketi niiden pätkien aikana ei ole ollut pakottavaa tarvetta juoda? Kun oot taas ottanut maistia, oletko antanut siihen itsellesi luvan, ottanut vähän vahingossa, vai on ollut pakko juoda / ei ole pystynyt olemaan juomatta?

ksk

hei Sporttari!
minunkin puolesta tervetuloa takaisin.
koska olet noin hienosti vastaanottavainen kaikille keinoille mitkä tukevat haluasi olla juomatta, niin kokeille ihmeessä tuota Antabustakin.
monilla on siitä erinomaisia kokemuksia. kovasti tsemppiä jatkoon. pysyhän linjoilla!

Kiitos Sylvia ja sinikarhu, itsenäisyyspäivän jälkeiset itsenäiset päätökset hetki ja päivä kerrallaan odottavat! Löysin eilen netistä todella lupaavan kirjan: The Naked Truth, jota aloin lukea. Sitä suositteli somessa eräs vuoden juomatta ollut ulkomaalainen. Perustuu alitajuisten uskomusten muuttamiseen juomisesta ja alkoholista. Tähän todella uskon!

Antabus seuraavana listalla.
Miksi olen alkanut taas juoda, kun olen pystynyt olemaan jopa 1 kk pari kertaa vuodessa jopa ilman (kerran 3 ja kerran 4kk)? Eri syitä:

• Sosiaalinen muka liian tärkeä tilanne kuulua joukkoon (olin uudessa työpaikassa, koeajalla epävarma asemastani, suht pieni porukka lähti tiimipäiviä viettämään, en kehdannut olla juomatta, kun kaikki joi - kotiintulopäivästä lähtien suoraan vanhaan juomarutiiniin).
  • Pettymys raittiuteen (!) En ollut vielä tietoinen raitistumisen eri vaiheista, vaan alun energisyys tasaantui, koti ei ollut vieläkään siisti ja raha-asiat kunnossa jne.
  • Yllättävä takaisku elämässä, johon tutuin vanha keino oli ainoa mieleen juolahtanut, ja taas mentiin monta kuukautta vanhaa rataa.
  • Turhautuminen… raitistuneisiin alkoholisteihin, jotka leveilevät entisillä juomamäärillään sai minut uskomaan, että ei ole ongelmaa, vaikka ns. normaalitilanteessa nykyisin on ollut jo todella, todella haastavaa olla edes 1 tai 2 päivää viikossa juomatta.
    Valoisaa perjantaita ja viikonloppua kaikille! Sisäistä, jos ei ulkoista valoa! :slight_smile:

Ai niin! Ja tuo otsikkonihan sen kertoo: olenko ollut lopettamassa kokonaan vai vain tauolla, jotta palaisin kohtuukäyttäjänä takaisin kemuihin? Jälkimmäinen näistä melkein aina, eikä ole vielä ollut lähelläkään onnistua palaamaan kohtuukäyttöön, vaan kovin nopeasti olen luisunut takaisin samaan vanhaan.

Ja kun olen pari kertaa oikeasti kuvitellut lopettaneeni, on puuttunut ehkä tuo pohjakosketus, kun seuraava kiusaus on ilmaantunut eteeni mukavan raitistelujakson jälkeen. Vai tarvitaanko sitä…

Huomenta sporttari!
Alaston totuus kuulostaa tosi mielenkiintoiselta. Täytyypä tutustua tuohon.

Syyt kuulostaa tosi tutuilta myös omalta kohdalta ja sitten kun on juonut joistain noista syistä, paluu tapoihin ollut nopea. Itsellä kesti aika kauan yrittää sisäistää että asia on noin, ja oikeastaan tämä on nyt eka kerta kun on semmoinen fiilis, että jos vielä juon, se on oikeasti ratkeaminen, eikä sillain ns. hyväksytty asia, että kyllähän mä voin nyt pari tässä ottaa. Se ei kuiteskaan sitten ole muutamaan jäänyt, joten olen todennut, että elämä on helpompaa kun on sitten kokonaan ilman.
Tietenkin, jos uskot että pystyt vähentämään ja pitämään homman kurissa niin asia on eri. Siinä on vaan semmoinen juttu, että sitten kyllä ihan alitajuisesti noissa neljässä tilanteessa, jotka mainitsit, antaa itselleen ikäänkuin luvan ja alkoholi-ajokortin, että homma hanskassa. Siinä ehkä se pohdinnan paikka samalla kun alastomana luet kirjaa. Oma polku pitää löytää ja siinä ei paljon ole väliä mitä muut asiasta on mieltä.

Jatkuvaa oppimista, ONNEKSI! Nyt vasta tiedostan, että jos olen 4kk ilman ja kuvittelen sen jälkeen pystyväni taas kohtuukäyttää, ei ole näin. Yllättäen ei kropankaan mielestä, saatika mielen. Ei myöskään niin, että “tämän kerran” poikkeustilanteessa ja sitten palaan raittiuteen. Vuotta ilman en ole kokeillut, se olisi todella hienoa! Maltan tuskin odottaa, mitä eväitä löytyy tuosta kirjasta. Jaan kanssanne, kun etenen lukemisessa taas nyt viikonlopun aikana. :slight_smile:

Oliko sen kirjan nimi todellan Naked truth? Ettet tarkoittanut tätä kirjaa:
This Naked Mind: Control Alcohol by Annie Grace

Minulla on tuo kirja ja luin siitä paljon netistä ennen kuin tilasin. Todella uskon sen sanomaan. Mutta on jäänyt kirjan kokonaan lukeminen siksi, että siinä alussa on niin kauheasti todistelua siitä kuinka hyvä kirja se on. Täytyypä kuitenkin kaivaa se taas esiin, on unohtunut laatikkoon.

Jos kirjasi nimi oli Naked truth niin kerrotko kuka sen on kirjoittanut? En löytänyt sitä netistä tuolla nimellä.

Olet kyllä kokeillut ihan kauhean määrän kaikenlaisia keinoja lopettaaksesi / vähentääksesi. Sinulla siis selvästikin on tarvittava tahto ja määrätietoisuus. Toivottavasti tuon kirjan avulla saat valjastettua sen oikeaan tarkoitukseen.

Kerroin omassa ketjussa kuinka kävin kuuntelemassa lyhyen luennon Ilkka Rajalalta joka on todella perehtynyt mielen hallintaan. Hän kertoi pienen anekdootin siitä kuinka hänen valmennukseen tuli narkomaani. Tuo henkilö asui Porvoossa ja käytti jotain huumetta mitä sai ostettua Askolasta. Hän pyöräili sinne joka ikinen päivä 20 km suuntaansa saadakseen annoksensa. Sen sijaan, että Rajala olisi häntä siitä halveksinut tai dissannut hän heti ilmoitti ihailevansa kaverin motivaatiota. Täytyy olla todella motivoitunut tehdäkseen tuon lenkin kelissä kuin kelissä fillarilla. Tätä vahvuutta motivoitua tuolla tavalla hän sitten käytti hyväkseen hypnoosihoidossa tämän henkilön kanssa ja nyt kaveri on sitten erittäin motivoinut mestarimyyjä :laughing: .
Opetus kai on, että meillä on tarvittavat vahvuudet, ne pitää vaan osattava ohjata oikeaan suuntaan.

Hei Sporttari!
Kylläpä kuulosti tutulle! Siis osittain…
Minä olen samanikäinen. Viinin kulutus noussut n. 4 litraan viikossa eli normikulurus viinitetra viikonloppuna :frowning:
Samat mietteet ja väsymys alkoholin käyttöön. Minä olen ensimmäistä kertaa nyt painimassa tämän alkoholiongelman kanssa eli en ole käyttänyt muita keinoja aiemmin.

Olen ollut ilman alkoholia nyt 3 kk. Ja se mitä kirjoitat kohtuukäytön ajatuksesta pidemmän alkottomaan jakson jälkeen, pohdituttaa itseäni kovasti tällä hetkellä. Olen vaiheessa, jossa tylsistyttää. Alkuvaiheen ”ihastus” on kadonnut. Tunnistan, että mulla on vaarana palata takaisin vanhaan.

Juuri tänään pohdin aamulla asiaa. Eilen viininhimo iski, mutten sortunut. Jotain tuo himo kuitenkin kertoo. Se kertoo siitä, että sama ongelma siellä on edelleen kuin aloittaessa. Siksi minun pitäisi nyt olla tosi vahva ja päättäväinen. Olenkin luvannut, että joulukuu on kokonaan alkoton. Eihän se helppoa tule olemaan… Ei. Joulupyhinä vielä viini mielessä monen monta kertaa…

En ole lukenut mitään kirjallisuutta. Nyt taitaisi olla sille paikka! Sillä tietous ja ymmärrys omista oloistaan saattaisi helpottaa tätä tilannetta. Suositelkaa!

Jos olen juonut reippaasti 10 vuoden ajan, minulle on syntynyt riippuvuus ja ei siitä noin vain pääse eroon. Käyn kerran 2 viikossa päihdepuolella juttelemassa. Onneksi on tuo apu. Tässä vaiheessa lisäapukin voisi olla tarpeen. Mun on ollut tarkoitus mennä naisten tapaamiseen, mutta on ollut oikeasti todella kiirus. Töiden suhteen merkittävä deadline 2 kuukauden kuluttua ja sitä ennen töitä on paiskittava urakalla. Mutta vertaistuki ja keskustelu varmasti helpottaisivat.

Itsekin haaveilen pidemmästä raittiina olosta. Kuukautta pidempään en uskalla tai jaksa ajatella. Siinä on jo tarpeeksi tekemistä ja se tavoite suoritetaan päivä kerrallaan.

Olen useasti kirjoittanut alitajunnan työstävästä voimasta. Uskon alitajuntaan. Siksi tuo kolahti minulla:

No niin siis se oli tosiaan The Naked MIND, kiitos! Mistähän tuon Truthin keksin sinne :sunglasses:

3kk on todella upea aika! Ostin somesta tuon OYNB:n (One Year No Beer - ylipäänsä idea siinä on löytää alkoholittoman elämän iloja, ei välttä olutta) 90 day challenge -kurssin (tai mikä se nyt onkaan, jäsenyys), sillä tarvitsen vertaistukea ja kannustavia esimerkkejä - joita täällä on paljon, kiitos siitä! Ja lisäksi ihan tietoa siitä, mitä on edessä ja miten taklata esteitä.

Jatkuu… tipaton perjantai käsillä. Tähän karkki vai kupponen -päivään on varauduttu karkilla. Reilusti. :smiley:

Tuo Karkki vai Kupponen on aika hyvä heitto. Mulla on tänä iltana Jäde vai Juoma mietintä. Jäde voittaa tänään, juoma varmaan huomenna.

Laita sun fiiliksiä siitä kirjasta. Yritän innostaa itseänikin sitä lukemaan. Löysin sen erään blogin kautta. Tämä voisi olla ehkä kiinnostavaa luettavaa sinullekin. Kyseinen daami on nyt jo ollut pitkään juomatta, mutta kun aloittaa lukemaan hänen päivityksiään ihan alusta niin pääsee aika hyvin ajatusmaailmaan kiinni.
http://livingwithoutalcohol.blogspot.com/

Kiitos blogivinkistä, Vilma! Kirja on ainakin tähän asti todella hyvä. 1/3 luettuna nyt.
Ai niin, unohdin raittiiden päivien motivaatiolistastani “upean” leffan, joka löytyy Youtubesta ja varmaan moni sen katsonut, Rain in my heart. Vaikka kertoo tosi pahasti alkoholisoituneista, niin maksakirroosikuoleman se tekee ainakin erittäin epämiellyttäväksi ja kaikin tavoin vältettäväksi tulevaisuudenvisioksi :cry:

Mukavalla tavalla toimiva houkutin ajoissa korjausliikkeen tekemiseen on ollut Ex-Onnelliset-sarja ja sen juoppumummo ja -ukki…

No tuolta Naked Mind -kirjasta löytyi vastaus pohjakosketukseenkin. Oli todella hyvä kirja, suosittelen lämpimästi! Ei tee mieli juoda, vaan siirtyä lopettajiin. Ja oli siellä oikeastaan The Naked Truthkin, nimittäin faktoina alkoholista, hyvässä ja pahassa. Siellä esimerkiksi faktana, että ns. spontaani raitistuminen on 3-7 kertaa tehokkaampi tapa onnistua raitistumisessa kuin AA ja rehab-ohjelmat. Synkkasi vahvasti omien intuitiivisten ajatusten ja kokemusten kanssa koko kirjan sisältö. Löytyy Amazonista ja saa Kindle-luettavaksi heti :slight_smile:

[quote=“Sporttari”]
No tuolta Naked Mind -kirjasta löytyi vastaus pohjakosketukseenkin[/

Mitä siinä sanottiin??

Et tarvitse?

Jep. Ei tarvitse odottaa sitä, paljon pidempi ja raskaampi tie on edessä takaisin vapaaseen ja iloiseen elämään… Ja mä kun ajattelin, että sieltä löytyisi vihdoin tarvittava motivaatio :smiley:

Samanoloiset juomatottumukset mullakin. Eli en ole useinkaan varsinaisesti humalassa, koska sietokyky on niin hyvä. Voin juoda puoli pulloa viiniä ja olla ihan normaali. Ainakin mielestäni.

Tympii kun ei voi olla ajattelematta seuraavaa juomakertaa. Ja että pitää piilotella pulloja. Ja että fiilis on saamaton, kun juo. Toisaalta arki ilman juomisen tuomaa helpotusta ei tunnu houkuttelevalta sekään. Nyt kun olen ryhtynyt pohtimaan, että jottain tarttis tehrä, tuntuu että kaikkialla on viiniä tarjolla! Leffoissa ja tv-sarjoissa laitetaan ruokaa viinilasi leikkuulaudan vieressä.

Totta. Meillä sentään se hyvä puoli Suomessa, että alkoholin mainonta on kielletty. Muilla mailla on aivan järkyttävästi alkoholimainontaa ja isolla rahalla superhoukuttelevaksi tehtyä… :imp:

tunnistan eri hyvin tuon että katse nappaa leffoista sen leikkuulaudan vieressä olevan viinilasin :laughing: panin nauravan hymiön vaikkei asiassa mitään nauramista olekaan.
miten se lasi onkin aina juuri leikkuulaudan vieressä? ja keittiöt ovat tyypeillä aina niin kodikkaita. on kuparipannuja koukuissa riippumassa ja valkosipuliköynnöksiä. sitten kuvataan kun roolihenkilö naukkaa lasistaan oikein nautinnollisesti. no mielitekohan siitä syntyy.
entä elokuva Sideways. mahtava leffa, todella hauska, mutta jos ei halua kokea viinin mielitekoa suosittelen pysymään leffasta kaukana. siinähän kaksi äijää lähtee kiertämään viinitiloja. muistaakseni Wikipediassakin todettiin että kyseinen elokuva lisäsi viininmyyntiä! :open_mouth:

Eilen katoin yhen leffan missä pari naista pariin otteeseen vetäsivät kunnon kännit. Sitä mä vaan ihmettelin kun niitten krapulat oli niin siistin näkösiä :unamused: näytti niillä huono olo olevan, mutta ihmeen hyvin ne selvis töihin. Ja toinen jopa auton rattiin.
Okei se oli leffa se, mutta se antoi krapulasta ihan hauskan kuvan. Ei ne mulla vaan tuommosia ole :frowning: