Tänhenkinen ketju oli joskus vuosia sitten plinkissä mutta en nyt jaksa lähteä sitä etsimään (lieneekö edes olemassa enää…?)
T
eettekö / oletteko tehneet jotain luovaa? Better yet, oletteko tallentaneet siitä jotain jälkipolville? Tämä ketju on omistettu kaikenlaiselle luovalle toiminnalle - esitellään, ihmetellään, keskustellaan, ehkä näiden pohjalta luodaan lisää?
Mä tein aikoinaan konemusaa monta vuotta mutta muutama vuosi sitten kiinnostus lopahti… Ehkä taas joskus Teknosta ambienttiin ja kaikenlaista siltä väliltä. http://soundcloud.com/griip
Nykyisin soittelen rumpuja bändissä ja koitan opetella pianoa uudestaan vuosien tauon jälkeen. Entäs te?
Mun tuototkset ovat olleet enimmäkseen piirustuksia ja maalauksia. Viime vuosina olen tehnyt vaatteita, ja se maalaaminen on jäänyt paljon vähemmälle. Nyt kun valmistun kesään mennessä, toivon että saisin maalausharrastuksen taas vireille kun opinnot eivät enää vie energiaani. Myös tota vaatteiden valmistusta omiin tarpeisiin ois kivaa saada aikaiseksi.
Löytyy maalauksia ja koruja joita aikoinani olen tehnyt lahjaksi. Runoja vielä kauempaa, sanoituksia. Erilaiset neulat (tällä kertaa ei puhuta iv-neuloista) pysyvät kädessä… Leimailu ja askartelu onnistuvat myös… Pajua ja kukkia osaan myös työstää kotitarpeiksi… Luonnonkasveja käyttää erilaisiin asioihin ja viiniäkin valmistaa. Helpoimmat vaatteet osaan ommella ja kaavat muokata omaan kokoon samalla periaatteella. Puusta osaan tehdä myös joitakin asioita, metalliin haluan perehtyä tarkemmin…
Suurin osa harrastuksista on itse opiskeltua, suurin osa aiemmista/nykyisistä harrastuksista perustuu kuitenkin selkeään kaavaan. Kaavoja on helppo työstää pidemmälle.
Mä haluaisin oppia kutomaan (neulomaan, virkkaamaan?) pipoja, mutta oon aina ollut ihan kädetön kaikissa käsitöissä :mrgreen: löytyyks jostain jotain sivustoa tyyliin “näin kädetönkin saa tehtyä pipon” tms…?
tässä on esim. alkeet neulomiseen ja virkkaamiseen. Täältä löytyy esimerkiksi myös helppoja ohjeita tekemiseen. You tube näyttää myös yksityiskohtaisesti ohjeita…
Itse olen harjoitellut sekä neulomisen että virkkaamisen vasta aikuisiällä… Oikean kokoiset puikot, paksu lanka (kasin puikoilla on mukava aloittaa, ei kestä kauaa tehdä pipoa tms.) ja helppo ohje. Itse aloitin kaulaliinasta neulomisen… Aluksi jälki on epätasaista, mutta eipä kukaan ole seppä syntyessään… Mitä paksumpi lanka, sen nopeammin saat työn valmiiksi… En itse aloittaisi piposta, vaan esim. säärystimistä tai rannekkeista. Ei tarvitse kaventaa vaan voi harjoitella perustekniikkaa…
PS. Mikäli olet tarkka virheistä niin tee suurempi pipo huovutuslangasta ja huovuta pipoa hiukan pesukoneessa pyyhkeeseen käärittynä 30 asteessa 15min. Täysin huovutettuun työhön tarvitsee 30% suuremman koon, mutta usealta sivustolta löytää huovutuksen ulkonäön jo lankaa valittaessa… Esim. tuolta sivustolta näkee neulotun langan huovutetun version…
^ Neulominen on kivaa! Sillon ainakin kun on paksut puikot, niin ei tarvii kauaa heilutella niitä puikkoja kun jälkeä alkaa jo syntyä. Ite oon just tekemässä kympin puikoilla (isoimmat?) säärystimiä, “lankaa” leikkasin trikookankaasta ja vanhoista t-paidoista yms. Eli matonkuteita. Aika hassun näköiset niistä on tulossa, enpä tiedä tuleekohan niitäkään käytettyä muualla kuin ehkä kotona?
Ei mulla oo mitään graafisia töitä… Eikä muitakaan töitä missään netissä näytillä. Eiku valehtelen, onhan mulla feisbuukissa näytillä kuvia joistain mun piirustuksista ja vaatteista. Mut en mä sinne taida laittaa linkkiä.
Mäkin oon muuten tehny yhden sellasen “lyhärin”! Sen tekeminen oli kyllä kivaa. En mä niitä ohjelmia kylläkään käyttänyt, neuvoin vaan vieressä editoijalle et mitä haluan sen tekevän. Pointtina siinä koko jutussa oli mahdollisuus bluescreenin käyttöön, se et hahmottaa miten sitä käytetään, ja muutenki et mitä vaatteissa on otettava huomioon jos ne suunnittelee juttuun joka kuvataan.
Olipas muuten perusteelliset ohjeet noilla malibun linkittämillä sivustoilla. Voin kyllä kuvitella et jos neulominen on aivan vierasta puuhaa, ni ei noista lankakoukeroista ehkä ihan heti ota selvää…? Kärsivällisyyttä vaatii varmasti. Ja siellä Drops-sivustolla oli vaikka mitä ihania ohjeita! Vitsi, alan kyllä koukuttelee virkkuukoukulla heti ku saan noi matonkudesäärystimeni valmiiks.
Noi rannekkeet on niin ihanat, ja myös noi tossut. Ja tollasen mummonmökki-torkkupeiton oon aina halunnut. Sen tekemiseen nyt voi mennä useampi vuos, kun ei noita tilkkuja kuitenkaan jaksa putkeen väkertää. Mut jos tekis niitä aina sillon tällön muutaman kerralla, ni eiköhän niitä joskus oo kasassa yhden peiton verran? Ja voi niitä vauvvanvaatteita ja -myssyjä! En ees pystyny kattoo niitä. Ehkä sellasiakin pääsee joskus viel tekee…? Virkkaamalla tulee kyl paljon koristeellisempia tuotteita ku neulomalla, tosi kauniita kaikkia takkeja ja hameita yms. Virkattuihin bikineihin ja kravattiin mun ymmärrys ei kyl ihan enää riitä. Kyllähän ne bikinit näyttää kuvassa tosi hyvältä, ja jos onnistuu tekee ne just sopivasti istuviksi, ni voihan sellaset päällä ehkä keikistellä ottamassa arskaa. Mut ei niiden kanssa kyl mitään uimaan mennä. Sellanen paksu, puuvillainen roiskeläppä ku imasee itsensä täyteen vettä, ja sit se roikkuu alapään suojana parin narun pätkän voimin… Hmm, ei miellyttävä lopputulos…
Itse olen harjoitellut aluksi aina nuo erilaiset virkkauskuviot… Tosin on sellainen kirja, josta näkee suoraan kuvasta ilman sanallisia ohjeita, mihin silmukat kiinnitetään… Se helpottaa asiaa. Tilkkuja voi virkata vaikka matkalla kouluun, kunhan ohjeet muistaa… On tuolla nuo perusohjeet joista kannattaa aloittaa… Pientä inspiraatioita…
Aluksi ajattelin tehdä tämän, nyt en enää ole niin 100% varma.
Tavallaan huovutettu olisi mukavampi… Lisäksi kun on nuo “Alpakkaviikot -25%” sekä päivän langat; enää ei ole tilannetta että langoista suurin osa pääsisi loppumaan… Mikäli alennuksia halajaa (lankojet värit vanhenevat 2-4krt/v), kannattaa laittaa mailiin tuo uutiskirje… Ehtii ostaa langat 30% alennuksella…
Kyllä nuo ohjeet vaativat perustiedon, onneksi tietoa löytyy ja kantapään kautta oppii… Värit voi kuitenkin aina ottaa oman mielen mukaan ja kaavaa muokata vaikka toisen kaavan avulla…
^ Aivan mahtava!! Voi vitsi, mä oon jo pitkään halunnu sellasta haalaria, jollasia nyt onki näkyny nuorten päällä tuolla kaupungilla. Mut tollanen neulottu ois kyl vielä mageempi, vielä jos siitä tekis sellasen potkupukumallin. Se sukka-osa pitäis kyl olla jotenki vaihdettavissa, ettei aina tarviis pestä koko pukua sitä tahtia ku jalat hikoilee.
Sellasta alternativerokkia postpunk ja -rock -elementeillä, soundillisesti aika kaukana mistään konemusasta. Eka demo on jo purkissa mutta en oo saanut viimeisiä lauluraitoja vielä käsiini joten miksaus on vielä vähän vaiheessa
Musta ne “huppari-haalarit” tms. on kyl ihan uskomattoman typerän näköisiä jos nyt ymmärsin mitä tarkotit, mutta sellanen ois himassa salettiin mukava. Sen sijaan toi lumimies-efekti-haalari… <3
Hihhih! Onhan ne teinit joo aika hassun näköisiä, kun ne kulkee vähän epäonnistuneet meikit kasvoilla ja tukka laitettuna, ja sit niillä on joku potkupuvun näköinen vaate päällä. Näyttävät isoilta vauvoilta. Hellyttäviähän ne on. Mut ei se sit oo musta niin paha jos siin päällä on kuitenki joku takki tai jotain, ettei niinku se pelkkä haalari päällä kulje… Mut mulla nyt on kyl muutenki joku huppu- ja haalari-fiksaatio. Koti-oloasuksi haluisin kyl vaikka kuinka monta erilaista haalaria!
Ohan noita joitai “hengentuotteita” julkastu, mut jostain kumman syystä ei huvita kertoa tässä enempiä… . Lähinnä ne ovat olleet vaan työtä, alkuperäisideat ei minun ja työt olen saanut toiselta ihmiseltä, kun se o niitä työnarkomaaneja , eikä ehdi tekeen kaikkea, mitä ottaa tehdäkseen… . Onhan se silloin tuntunut hyvältä, kun on jäänyt ies jotain oppia opinnoistakin ja kieli se on, mikä kiinnostaa. Saapi pohtia ja pähkäillä, vaikka välillä ressaa ja tekee mieli luovuttaa. Kun ne pirkuleen itse-epäilykset aina iskee, pah !
Tanssia olen harrastanut, mutta alkaa ikä ja väärät tekniikat painaa, polvet o surkias kunnos. Mut pystyn treenaileen ittekseen, keksimään liikkeitä, kun harrastin hyvin pitkään. Se on kivaa, mut joskus tulee viikonkin tauko, hui kauhia . Tanssikouluun en enää mene, koska joutuisin jättämään monia juttuja väliin ja turhautuisin ja maksaisin kalliita maksuja turhaan. Yksin pystyn tekeen, kun voin välttää kipua tuottavia liikkeitä.
Välil piirtelenkin, mut se ny on vaan terapiatarkotukses tehtyä, kuten myös laulujen suomentelut, olenhan mä niitä tänneki joskus laitellut vuosien varrella…harvoin tulee näitä enää tehtyä. Nekin lähtee jostain henkilökohtaisesta jutusta, tilasta, johon jokin biisi osuu…
No eipä niitä hengentuotteita tähän ny tullu… . Olen kokeillu kirjotella runoja, en riimittelyjä enää, vaan jonkin sortin proosarunoja, mut emmä niitä tänne kehtoo laittaa, ku olen vasta alotellut…Enämpi niissäki on jokin itsehoidollinen pointti ja mahdollisuus käsitellä elämän vaikeitaki asioita, arpia, jotka eivät ole umpeutuneet. Eli hyvin, hyvin henkilökohtaisia…
Hmph… Mun oma kone ei toimi vieläkään, vaik en tajua miks, ku oon hommannu uuden emon, virtalähteen ja näyttiksen. VITTU!!! No anyway, vanhempien koneel yritän pärjää, mut tää vammailee jatkuvasti. En esimerkiks pääse photobucketiin, jos haluisin laittaa jotain ottamiani kuvia, jotta voisin laittaa niit tänne hengentuote-osastolle näytille, jos niistä vaik olis jollekulle iloa.