PK-seudun syrjäalueiden syrjäytyneiden huoltoa kehitettävä

PK-seudun syrjäalueiden syrjäytyneiden huoltoa kehitettävä

PK-seudulla on yhteiskunnan tai järjestöjen tarjoamia palveluja tyydyttävästi saatavilla vain kantakaupungissa ja Itäkeskuksen lähettyvillä asuville. Syrjäseuduilla asuvat on jätetty heitteille. Läntisimmässä Helsingissä kuten Mäkkylässä, useissa Espoon syrjäisissä lähiöissä kuten Friisilässä tai Haukilahdessa ja Kauniaisissa ei ole riittävästi tukipalveluja syrjäytyneille tarjolla → keskiluokkaisten asuma-alueiden köyhät on jätetty heitteille; heille ei tarjota edullisia ruokailumahdollisuuksia eikä lähistöllä ole ruuan ja leivän jakelupisteitä. Asiaan on saatava muutos!

Parhaiten asiaan saataisiin korjaus laajentamalla jäätelöautojen toimintakenttää. Jäätelön myynnin lisäksi jäätelöautot voisivat jaella ”roiskeita” (kaupan poistamia elintarvikkeita), EU:n ja järjestöjen ruokapaketteja ja myydä omakustannushintaan lämmitettyjä makkaroita sekä grillituotteita (siis n. 0,25 €/Atrilli 0,60 €/Kabanossi ja 2,50 €/broilerin puolikas). Lisäksi jäätelöautot voisivat toimittaa myös Alkon tuotteita (muutama halvin kirkas ja viini) Alkon hintaan. Myynti voitaisiin rajata esim. sosiaaliviraston myöntämän Geezer-kortin omaaville 35 v. täyttäneille syrjäytyneille.

Asiasta saataisiin seuraavat edut:

1. Jäätelöautojen toimintaedellytykset paranisivat.
  2. Yökiitäjä-auton (mikäli edelleen on toiminnassa) toimintaedellytykset paranisivat.
  3. Pk-seudun syrjäseutujen asujamiston ravitsemus- ja vitaminointitilanne paranisivat.
  4. Pk-seudun syrjäseutujen asujamiston niukat käyttövarat riittäisivät paremmin.
  5. Pk-seudulla ylihinnoittelu vähenisi. Esim. Pelastusarmeijan yömajassa makkara maksoi euron, mikä on sikahinta!
  6. ”Roiskeet” saataisiin hyötykäyttöön. Mm. Siwaa on ohjeistettu olemaan jättämättä vanhentuneen päiväyksen elintarvikkeita köyhien saataville roskalaatikkoon.

Hahhaa. Siellä jäisivät jäätelöostoksille kirmanneet Mäkkylän pikkupirpanat holistien jalkoihin. Kun tietty raja ylittyy, ei kanssaihmisillä ole mitään väliä. Toivottaisin kodittomat mielelläni meidänkin rappukäytävään nukkumaan, voisin käydä vaikka peittelemässä, mikäli he eivät tekisi tarpeitaan rappukäytävää ja vaarantaisi koko asuintalon turvallisuutta tupakoimalla autohallissa, kuivaushuoneissa ja rappukäytävän matolla. syrjäytyneet alkoholistit kuuluvat holhouksen alle.

Vastaappas Arska,
kun näitä hymöörijuttujasi tänne kirjoittelet, niin miten olisi jos jätettäisiinkin nämä sinun syrjäytyneet pärjäilemään ihan itsekseen ? ILMAN SOSSUA. Niinhän ei tietysti sivistysvaltiossa tehdä, mutta jos.

Ei yhteiskunta ole heitä pakottanut juomaan itseään syrjäytyneeksi. ihan itse on viinat ja lasolit kaadettu kurkusta alas aivan kuten itsekin tein, tosin vain alkoholin kanssa. Itse sieltä on myös joutunut kapuamaan.

Sinäkin valittelet ettet saa siistiä konttorityötä mutta vikahan on siinä ettei sinulle kelpaa kaikki hommat. Mene puhelinmyyjäksi niitä hommia on ainakin sivun verran MOLlin sivuilla. Jos ei huvita, niin kerroppa miksi ei ja miksi sitten ruikutat työttömyyttäsi ?

Fräulein O:lla liian epähumaani käsitys!

Kolmenkympin jälkeen tapahtuu päihteiden käyttäjillä järkijään tahdin tippuminen ja käytöksen parannus. Siihen mennessä on jo koettu laitosjaksot, putkat ja tärinät. Uho on häipynyt alkoholistilla. Kovien huumeiden säännöllisiä käyttäjiä taas iäkkäämmissä juurikaan on.

Alkoholiongelmaiset ovat entisiä/nykyisiä työläisiä/toimihenkilöitä/yrittäjiä sekä mielenterveyskuntoutujia. Tyhjäntoimittajia/taparikollisia ei joukossa ole. (Kovien huumeiden käyttäjien tilannetta en juuri tunne joten siihen en ota kantaa).

Väitteeni on se, että syrjäytyneet alkoholistit ovat mukavaa ja rehellistä porukkaa. Jos asunto on niin se on viimeisen päälle tip top. Lähes kaikilla alkoholisteilla on selkeästi kansanedustajatason ylittäviä kykyjä; joukossa on naisten miehiä, karatekoja, tietokilpailumiehiä, kielineroja, käden taitajia jne. Joukossa on myös paljon ns. muutosagenttipuliukkoja kuten menestyviä yrittäjiä ja entisiä kaupunginjohtajia, jotka toimivat useissa eri sosiaaliryhmissä. He ovat kommunikaation kanavia ja toimivat Rensis Likertin tarkoittamina yhdistävinä renkaina.

Vastaappas Arska,
kun näitä hymöörijuttujasi tänne kirjoittelet, niin miten olisi jos jätettäisiinkin nämä sinun syrjäytyneet pärjäilemään ihan itsekseen ? ILMAN SOSSUA. Niinhän ei tietysti sivistysvaltiossa tehdä, mutta jos.

Ei yhteiskunta ole heitä pakottanut juomaan itseään syrjäytyneeksi. ihan itse on viinat ja lasolit kaadettu kurkusta alas aivan kuten itsekin tein, tosin vain alkoholin kanssa. Itse sieltä on myös joutunut kapuamaan.

Sinäkin valittelet ettet saa siistiä konttorityötä mutta vikahan on siinä ettei sinulle kelpaa kaikki hommat. Mene puhelinmyyjäksi niitä hommia on ainakin sivun verran MOLlin sivuilla. Jos ei huvita, niin kerroppa miksi ei ja miksi sitten ruikutat työttömyyttäsi ?

Vastaus Davelle:

1. Jos ei olisi Sossua → pakkaskuolemia (suomi 60/70-luvun taite Marraskuun liikkeen aikoihin, nykyajan Puola), korvikkeiden käytön lisääntyminen, pikkurikollisuuden lisääntyminen (ennestäänkin ahtaat vankilat muuttuisivat venäläiselle tasolle), itsemurhat lisääntyisivät, osaavimmat tekisivät kili-kali keikkoja, siedettävän näköiset naiset ryhtyisivät kotirosvoiksi, osaavimmat lähtisivät ulkomaille (70-luvulta astihan Kööpenhaminassa on ollut suomalaista päihdepakolaisuutta). Ihmisoikeusjärjestöt ja EU vaatisivat antamaan jonkinlaisen sosiaaliturvan. Virossa alin työttömyysturva on n. 60 €/kk. Suomessa hintatason huomioon ottaen taso asumiskustannusten jälkeen olisi ehkä 150 €/kk. Nyt työttömyysturva/toimeentulotuki on n. 440 €/kk, mikä on kidutusta. Köyhien kaasuttaminen olisi mielestäni humaaneinta mitä voitaisiin tehdä. Kaasutus edellyttäisi irtaantumista EU:sta ja sitähän ei tapahdu.
  2. Jos ei ole asuntoa/asuu asuntolassa on raittiuden ylläpito vaikeaa. Asunnottomuus on halvalla poistettavissa. Kunnan elättiasunnossa elämä on näköalatonta mikä lisää kepardin kulutusta. Yhteiskunta voisi halvalla tarjota virikkeitä kuten teatterimatkoja, buffetlounaita, Valiumia, seksinäytöksiä ym. Vasemmiston vika on köyhien päähän potkiminen. Kuten Kiviniemi totesi; ”SDP on perusturvan vastainen puolue. Sitä kiinnostaa vain saavutetut edut”. Omakohtaisesti voin todeta; eräät SDP:n poliitikot (jääkön nimet mainitsematta) halveksivat köyhien lisäksi myös pienipalkkaisia.
  3. Keskiluokasta syrjäytyneistä; he ovat avioliittonsa viinan takia menettäneitä miehiä, jotka eivät ole saaneet eläkepapereita vaan kitkuttelevat minimituilla. Näitä tiedän. He ovat työpaikkansa menettäneitä ikääntyviä, jotka eivät ole saaneet eläkepapereita. Näitä tiedän. Mikä saa naimisissa olevan kohtuu/hyväpalkkaisen miehen juomaan? Tähän kysymykseen pitäisi jonkun sosiologin vastata.
  4. Myyntityöstä; kuten Mauri Sariola (epäonnistui vakuutusasiamiehenä) totesi; ”ei ole myyntimiehen sielua”. Olen ollut yhden kesän provisiopalkkaisena perintäpalvelujen myyjänä. En saanut kaupaksi juuri mitään. Puhelinmyyntityössä usein pelin henki on se, että pitää päästä kollegoiden keskiansioiden tasolle. Potkujen riski olisi suuri. Olen ollutkin kerran haastattelussa vakuutusten myyjäksi. Haastattelija totesi – ystävällisesti – ettei myyntihomma taida olla minun alaani.
  5. Sisäinen sankaruus ja omat arvot. Konttorityöllä on minulle lähes korvaamaton merkitys. Liikkeenjohdon kirjallisuus on täynnä konttorityön ylivertaisuuden hehkutusta; itseään toteuttavan ihmisen psykologinen sopimus, prosessi-ihminen, järjestelmämies jne.
  6. Onnellisuus; olen onnellisimmillani kopiokoneiden, klemmareiden, Excel-taulukoiden ym. konttorihärpäkkeiden keskellä.
  7. Sosiaalinen status; varsinkin SDP:n poliitikot halveksivat pienipalkkaisia kuten kuntohoitajia ja kirjastovirkailijoita.

Käytit käsitettä SYRJÄYTYNYT. Mielestäni syrjäytyneitä alkoholisteja ovat ne, jotka ovat menettäneet juomisen vuoksi työn, normaalit ihmisuhteet, mahdollisesti jopa kodin. Joukossa voi olla hyvin suuria ajattelijoita, enhän minä sitä kiistä. Ne kodittomat alkoholistit, jotka täällä Töölön rappukäytävissä pyörivät, eivät enää käyttäydy ihmisten lailla. Mielestäni on epähumaania mahdollistaa juominen niille, jotka ovat kadottaneet kaikki elämänhallintataitonsa. Jos minä kuseskelisin ja paskantaisin rappukäytäviin, huoraisin jotta saan viinaa, huutelisin rivouksia ohikulkeville ihmisille ja runkkailisin keskellä katua, toivon tosiaan, että joku viranomainen veisi minut pakkohoitoon katkolle tai Hesperiaan.

VASTAUS FRÄULEIN O:LLE

Käytit käsitettä SYRJÄYTYNYT. Mielestäni syrjäytyneitä alkoholisteja ovat ne, jotka ovat menettäneet juomisen vuoksi työn, normaalit ihmisuhteet, mahdollisesti jopa kodin. Joukossa voi olla hyvin suuria ajattelijoita, enhän minä sitä kiistä. Ne kodittomat alkoholistit, jotka täällä Töölön rappukäytävissä pyörivät, eivät enää käyttäydy ihmisten lailla. Mielestäni on epähumaania mahdollistaa juominen niille, jotka ovat kadottaneet kaikki elämänhallintataitonsa. Jos minä kuseskelisin ja paskantaisin rappukäytäviin, huoraisin jotta saan viinaa, huutelisin rivouksia ohikulkeville ihmisille ja runkkailisin keskellä katua, toivon tosiaan, että joku viranomainen veisi minut pakkohoitoon katkolle tai Hesperiaan.

1. Syrjäytyneen käsitteestä; juomisen vuoksi kaikkensa menettäneitä on ollut tuttavapiirissäni. Osa kuollut, osa vähentänyt juomista merkittävästi. Mutta on muitakin syrjäytyneitä kuten a) niitä jotka eivät ole saaneet koulutusta vastaavaa työtä (pienipalkkainen pätkätyö-työttömyys kierre) – tällainen on mm. minä. Tällaisia ihmisiä keskiluokkaiset demarit ylenkatsovat. On omakohtaista kokemusta. b) viisissäkymmenissä työttömäksi joutuneet → ajautuneet pätkätyö-työttömyyskierteeseen. Näitäkin tiedän. c) mielenterveyskuntoutujat; näitäkin olen tavannut ja suuri osa heistä ei ole a-ongelmaisia (eläke on pieni). Osa syrjäytyneistä säilyttää itsetuntonsa ja osa ei. Minä en kun taas n. 130-kiloinen ylimielinen sukulainen on – hänelle kelpaavat vain suuryritysten pääkonttorit ja koko ajan vittuili siitä että hän asuu superluxus TÖÖLÖSSÄ mutta sinä Espoon rajakyltin vieressä slummissa [nyt muutti Lauttasaareen] – uudelleen kouluttautuminen esim. lähihoitajaksi ja myyntityön kokeilu ei kiinnosta. Ehkäpä tippuminen ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle korjaisi asenneongelman?
  2. Töölön alkoholisteista; useilla on itse tehty tiirikka, joilla aukeaa 30-40 % rappukäytävistä. Jos hissitasanne on he pyrkivät sinne nukkumaan. Eivät pidä meteliä. Juovat päivällä syrjässä – jotkut esim. Leppäsuolla toiset taas Töölön torilla.
  3. Ryyppyporukoissa olevat naiset voidaan jakaa kahteen luokkaan; a) kohtalaisen näköiset ja nuorehkot – he eivät huoraa; puliukot ovat herrasmiehiä joille pelkkä naisseura riittää b) rupsahtaneet alkoholiriippuvaiset – he saattavat jopa suorasukaisesti tarjota pillua alkoholin vastineeksi. He tarvitsisivat apua, jonka sosiaalidemokraatit heiltä epäävät.
  4. Rappukäytävät saataisiin siistiksi velvoittamalla taloyhtiöt rakentamaan alakeroihin saniteettitilat, jotka ovat kaikille avoimia. Tämä olisi myös Jeesuksen tahdon mukaista.
  5. Minulle on rivouksia huudettu silloin kun olen ollut pukeutunut liian värikkäästi (punainen kansitakki, oranssi kauluspaita ym) jolloin humalaiset normikansalaiset ovat nimetelleet hinaajaksi (=homo). Puliukot eivät ole koskaan vittuilleet.
  6. En ole nähnyt kenenkään Helsingissä runkkaavan keskellä katua, mutta Kruununhaassa olen nähnyt lesboilua sisäpihoilla. (Olin takavuosina Kruununhaassa vuoden työssä pienellä palkalla).
  7. Ongelmaiset on jätetty heitteille; pakkohoitoon voidaan viedä (M3-lähete) vain jos on vaaraksi muille (harva tulee tällä perusteella ja potentiaaliset tappajat kuten Esa Åkerlund liikkuvat keskuudessamme) tai jos on vaaraksi itselleen. Yleensä kotiutetaan nopeasti. Sosiaalidemokraatit ajoivat mielenterveyshuollon alas.
  8. Katkolla ollaan yleensä korkeintaan viikko. Pidemmät hoitojaksot on maksettava itse tai saatava maksusitoumus.

Juoppojen humaanista kohtelusta:

1. Kaikille taattava oikeus omaan kolmioon. (Uustuotantona maksaa vain n. 200.000 €). Osa maalle – osa pk-seudulle ja osa pk-seudun kantakaupunkiin esim. pilvenpiirtäjiä Keskuspuistoon tai mahdollisesti vielä lähemmäs keskustaa. Osa a-ongelmaisista ei suostu ylpeytensä takia asumaan ratikka-alueen ulkopuolella.
  2. Osa a-ongelmaisista menettänyt elämänhallinnan. (Omassa talossani eräs soitti heavya päissään aamuyöhön kolme kertaa → häätö). He voisivat asua palvelutaloissa, joissa on sairaanhoitaja ja sosionomi AMK auttamassa. Palvelutalokortteleissa voisi olla ruokala, jossa on ilmainen hotellin tasoinen buffetruokailu sekä omakustannusperiaatteella toimiva A-oikeuksin varustettu baari.
  3. Suurin osa puliukoista on protestijuomareita; alkoholisteja heissä ei juuri ole. Lähes kaikilla puliukoilla on takanaan useita tosi pitkiä täysraittiita jaksoja. Jos heille taattaisiin kunnon asuminen, ilmainen lippu julkisiin (Unkarissa eläkeläisille on ilmaiset junamatkat) sekä riittävät käyttövarat eli noin 1.800 €/kk netto (maamme keskiansio on n. 3.000 €/kk ja EU:n määrittelemä köyhyysraja on 60 % keskitulosta) ja halukkaille liikkuvuusavustuksena kohtuutasoinen auto kuten Audi A4 he raitistuisivat varmasti!

Laso, tämä palsta käsittelee alkoholiasioita, joten jos puhumme täällä SYRJÄYTYNEISTÄ, puhutaan ainoastaan syrjäytyneistä alkoholisteista. Ei-alkoholiongelmaisen syrjäytyneen tuskin tarvitsee hakea jäätelöautolta grillimakkaraa ja Alkon tuotteita… :mrgreen: Sosiaalidemokraateista minulla ei ole mitään mielipidettä.

Mainitsitko Arska jossain kirjoituksessasi, että sinulla on autistisia piirteitä tai onko peräti diagnosoitu?

En äkkiseltään löydä, mutta jos näin on, niin aivan turhaan olen sinulle mainostanut myyntihommia ja pahoittelen. Ei ne todennäköisesti silloin suju.

Samalla tuo myös selvittäisi lahjakkuutesi näissä kirjoituksissa ja kiinnostuksen erilaisten datojen ja tilastojen esiinkaivamisessa. Sensuuntaista hommaa sitten kannattaa hakea jollei sitten ole niin sairas ettei mikään työ onnistu.

Vielä kysymys tuosta ehdottamastasi syrjäytyneitten hoitamisesta. Mistä rahat tähän kaikkeen otetaan kun valtio ottaa lainaa käytännössä joka päivä ?