Pk-seudun AA:aat

Olen tässä jokusia kertoja käynyt palavereissä, mutta lähes aina on vähän ontto olo jäänyt. Olen iältäni “vasta” kolmekymppinen. Usein on palavereissa minua huomattavasti vanhemmat (lähinnä miehet) vähätelleet ikääni ja sen myötä myös alkoholismiani. Eli eihän noin nuori voi olla kokenut kovia. Minä kun olen asunut kadulla jne… Tämän tyylistä juttua olen saanut kuulla liikaa. Eli voisitteko ystävällisesti ja asiallisesti suositella jotain tiettyjä ryhmiä, missä mahdollisesti kävisi nuorempaakin porukkaa ja jengi olis mielellään heterogeenistä.

Ja selvennykseksi; nämä ovat olleet vain muutamia yksittäistapauksia. Pääsääntöisesti vastaanotto on uusissa ryhmissä ollut hyvä, mutta nämä muutamat konkarit eivät mielestäni toimi asiallisesti.

Kun en tiedä sukupuoltasi, en taida suositella mitään naisten ryhmiä nyt. :smiley:

Yleensä kai loogisestikin ajatellen mitä isompi ryhmä, sen todennäkösemmin siihen mahtuu monenikäisiä ja -taustaisia ihmisiä.
Itse kävin aikoinaan säännöllisesti yhdessä pikkuruisessa avoryhmässä, jossa pienuudestaan huolimatta vakkareiden ikähaitari oli 25v - 90 v. :smiley:
Kokoontui eräässä syrjäisessä lähiössä, mutta ei kokoonnu enää kun jäsenet on ilmeisesti hajonneet lähiseudun isompiin ryhmiin.

Sensijaan iso ja hyvin heterogeeninen ryhmä on esimerkiksi Hakamäki-ryhmä Espoon Olarissa. Kokoontuu sunnuntai-iltapäivisin. Suljettu ryhmä, eli vain alkoholisteille/addikteille.

Helsingin kuuluisa Vuoriryhmä (avoryhmä) on myös iso, mutta näyttäisi olevan keski-iältään ihan tosi tosi vanhaa; ainakin muutaman käynnin perusteella. Hengeltään se kyllä on avoin ja jopa turhankin avara. Onnistuin nimittäin kerran käymään palaverissa vaihtamatta ainuttakaan sanaa kenenkään kanssa.
Ainoastaan muutaman uteliaan katseen sain vastaanotoksi. :astonished: Tunsin itseni vakoojaksi.

Mutta hei; jos haluat oikeesti kovia kokeneeseen, keski-iältään nuorempaan porukkaan, mene ihmeessä NA :han ! Vaikket olisi muita päihteitä käyttänytkään kuin alkoholia, niin päihde kuin päihde ja NA:ssa alkoholikin on vain yksi addiktoiva päihde muiden joukossa.
nasuomi.org

Ei voi oikein yksiselittäistä vastausta antaa tuohon. Asia selviää vain kiertelemällä eri ryhmissä ja eri kaupunginosissa jos tulee vastaan sellainen jossa tuntee olevansa kuin kotona niin sitten kannattaa liittyä sen ryhmän jäseneksi.

aa.fi/groupsearch.php

Itse kävin ensimmäisiä kertoja 25-vuotiaana palavereissa mutta monta vuotta meni harjoitellessa.Olin ns. yhdistetyn mies eli välillä raittiina ja sitten taas juomaputkessa ja alamäki kiihtyi. Kävin juuri tuossa Ketostixin mainitsemassa Vuori-ryhmässä joka oli voimakas ja vaikuttava ryhmä vielä tuolloin. Porukkaa oli toista sataa henkeä ja enemmänkin joskus. Luimistelin takaseinää vasten ja kuuntelin puheenvuoroja.Joskus koin hätkähdyttävää samaistumista puhujaan. Olin vain niin arka,jännittynyt ja depressiivinen tuolloin ilman viinaa ja en esim. uskaltanut jäädä juomaan kahvia palaverin jälkeen (Vuori-ryhmässä kahvit juodaan paltsun loputtua) vaan liukenin Hämeentien iltaan. Sieltä on pitkä matka tähän päivään ja olen tänään aivan eri ihminen kuin tuo pelokas nuori mies. Jotain on kuitenkin samaa - ihmisen sielu ei liukene viinaankaan. :smiley:

Vähättelijöille voi sanoa että kolmannnen perinteen mukaan ainoa vaatimus on “halu lopettaa juominen”. Jos vaatimus olisi esim. kivitalon juominen tai vuoden oleskelu ulkoruokinnassa niin kyllä se olisi sinne merkitty :smiley:

Hyvää jatkoa sulle !