Moi kaikki.
Täällä kirjoittelee 41v mies, alkoholin suurkuluttaja, ja toivottavasti toipuva alkoholisti. Kirjoitukseni käsittelee tätä meille kaikille niin tuttua aihetta ehkä aavistuksen epätyypillisellä tavalla, tai ainakin ajankohta tälle avautumiselle ei ole se, mikä tällä palstalla on on ollut vallalla. Ja pyydän jo etukäteen anteeksi asioiden jäsentelyn tasoa, koska pitkä tovi on vierähtänyt edellisistä kirjallisista töistä tai yleensä ajatusten ilmaisemisesta…
Eli, olen siis mies, 41 vuotta, perheellinen, töissä, asiat kaikinpuolin kunnossa. Olen palstaa seurannut muutaman kuukauden enemmän ja vähemmän aktiivisesti ja nyt asiaa harkittuani päätin kirjoittaa myös itse. Olen tänne vuosia sitten kirjoitellut muutamia kertoja morkkiksessa , kun edellisiä kertoja yritin juomistani saada järjestykseen. Kiinnostus vain loppui lukuisten retkahdusten myötä ja elämän ajauduttua tuttuihin alkoholinhuuruisiin uomiinsa. Nyt tilanne on hiukan eri, sillä olen elänyt raittiina hetken aikaa, tarkasti ottaen tämä on selvä pvä nro 76.
Olen siis lukuisia kertoja pohjat kolunnut, sammunut yleisille paikoille, ajanut autoa kännissä, tapellut, saanut ravintolaan porttarin, ollut putkassa, örveltänyt muuten vaan,ja ollut kymmeniä kertoja a-klinikalla aloittamassa uutta elämää. Selviä jaksoja on ollut yhdestä neljään kuukauteen. Vaimo on myös tehnyt lähtöä monet kerrat, mutta jaksanut kun välillä on mennyt paremmin. Tänä syksynä kuitenkin alkoi olla taas liian kova vauhti päällä, en kuitenkaan lopettamista kummemmin ajatellutkaan, kunnes erään kolmen päivän aamusta iltaan juomisen jälkeen huomasin, ettei tämä olekkaan enää kivaa. Korostan, että en kohdannut olkapäälläni istumassa mitään pientä valonkantajaa tai hurahtanut uskoon. Tunne vain oli niin erikoisen voimakas että minun osuuteni tätä lajia on nyt hoideltu. Siksi olenkin miettinyt voiko tämä mennä näin?
Olen siis kyllästynyt baareihin,siellä aina istuviin samoihin naamoihin, kotona tissutteluun, saunailtoihin ym. Ja tämä tunne vahvistuu koko ajan, mitä pitempään raitista aikaa kestää. Kolmen viikon raittiina olon jälkeen varasin myös a-klinikalle ajan ja sain tuekseni antabukset.
Terapeutilleni kuitenkin tein selväksi, että en halua tässä vaiheessa alkaa kaivelemaan juomiseni syitä, lapsuuttani tai muutakaan. Hän ymmärsi ja sovittiin että minun polkuni siellä on toistaiseksi kontrollikäynti kuukausittain ja säännölliset arvojen mittaukset.
Minua kantaa tällä hetkellä eteenpäin raittiuden mukanaan tuomat hyvät ( ja erittäin hyvät ) asiat. Säännöllinen liikunta, talous kunnossa, perhesuhteet loistavat, ja varsinkin kyky kohdata arjen ongelmat suoraan. Ja mitä eniten olen odottanut, olen huomannut ajattelevani juomista koko ajan vähemmän ja vähemmän. Korostan siis, että varsinaista juomishimoa en ole vielä kohdannut, kuten edellisillä kerroilla viimeistään kuukauden selvistelyn jälkeen.
Mieltäni askarruttaakin nyt muutama asia. Pitääkö minun potea huonoa omaatuntoa jos selviän ongelmasta näin erilaisella ja poikkeavalla tyylillä. ja että mitkä ovat ne karikot mitä tulee erityisesti välttää? Paljon olen jo hankalia tilanteita kohdannut, ja niistä erittäin vaivatta selvinnyt.