Pitkäaikainen kuntoutus ja lemmikit

Otsikossa jo kysymys, onko näiden yhdistäminen mahdollista? Sossu tarjoaa vaihtoehdoksi lemmikeistä luopumista, koska niiden pidemmälle hoidolle ei suvussamme ole varoja. Löytyykö hoitokoteja päihdeongelmaisille, joihin myös lemmikit ovat tervetulleita?

Riippuu varmaan lemmikistä. Joku marsu tms. saattaisi jonnekin olla luvallista tuodakin, rottweiler ehkä ei. :slight_smile:

Tiedän yhen päihdehoitolan, jossa joku asiakas oli kuulemma saanut pitää kissaa (tietysti kissaa : ) kuukauden mittaisen hoitonsa ajan. Sen jälkeen kuitenkin säädettiin sääntö, että lemmikkejä ei saa tuoda asumaan hoitolaan.
Oli siitä katista sen verran kuitenkin ollut vaivaa ja häiriötä hoidolle.

Periaatteessahan lemmikki voi edistää omistajansa henkistä hyvinvointia, mutta luulisin silti, että lemmikkejä ei yleensä saa mukaan hoitoihin. Siellähän voi olla asiakkaiden tai henkilökunnan joukossa allergikkoja tai muuten eläimistä häiriintyviä.
Kannattaa kuitenkin varmaan kysyä etukäteen, jos on tietty hoitola jonne menossa.

Eiks niitä ole jotain “eläinhotelleja” tai vastaavia, joihin voi jättää eläimen hoitoon joksikin aikaa ellei saa jollekin läheiselle sälytettyä.

Anteeksi Taasen mutta en ymmärtänyt mitä kysyttiin :unamused:

haettiinko kysyjälle hoitopaikkaa alkoholismiin vai lemmikeille sijoituspaikkaa suvun varallisuuden vuoksi ?

Tarkennas Vähä kysymystä !

Niin siis… Lemmikit on olleet eläinhoitolassa muutamia kertoja mun ollessa päihdekuntoutuksessa. Nämä hoitolat vaan tulee huikean hintaisiksi, jos hoito on pidempään kuin viikon kestävä. Puhutaan sadoista euroista. Minulla ei tällaiseen ole varaa. Tästä siis herännyt ajatus, että löytyykö Suomesta päihdekuntoutuspaikkaa, johon myös päihdekuntoutujan lemmikit ovat tervetulleita? Esim. mahdollisuutta sijoittaa koirat ulkotarhaan hoitolan alueelle? Ainakaan itse en tämmöistä hoitolaitosta tiedä, mutta ajattelin kuitenkin yrittää vielä puskaradiota. :wink:

En tiedä siitä onko olemassa kuntoutuspaikkaa mihin lemmikit olisivat tervetulleita, mutta jos tunnet edes vähän naapurustoasi ja olet suht hyvissä väleissä, niin on mahdollisuus saada jonkun kouluikäisen ja vielä lemmikki tietoisen pitämään huolta koirastasi. Itse rohkenin ottaa ilmoituksen kautta lähitienoolta viime kesänä viikoksi avun ja olin todella tyytyväinen, jopa vieneet kissojen jätökset ulos ym. Heitä kun oli kaksi niin maksoin molemille 15e kerran päivässä käymiseen viikon ajalta. olivat tyytyväisiä, annoin tietenkin vähän plussaa kun hoitivat asian hyvin :laughing: .

Unohdin mainita että hoitajien vanhemmat on usein siinä ruokkimissa ja ulkoiluttamisessa vahvasti mukana, se pitää muistaa :slight_smile:.

Espoolaisessa päihdehuoltokodissa on kissa ollut lemmikkinä toistakymmentä vuotta. Hyvin kissa ja asiakkaat ovat tulleet toimeen keskenään. Aina hoitokodin asiakkaiden joukossa on ihmisiä, jotka huolehtivat kissasta. Ja kissa todellakin edistää asiakkaiden henkistä hyvinvointia. Kissa tuo hoitokotiin kodinomaisuutta ja henkistä terapiaa asiakkaille. Asiakkaiden joukossa tietysti on myös allergisia tai muita, jotka muuten eivät pidä eläimistä. Tällaisissa tapauksissa k.o. henkilöt ja kissa sijoitetaan asumaan, niin etteivät välttämättä joudu tekemisiin toistensa kanssa.