Pirireflat

Onko nykyään sama tilanne kuin takavuosina, että amfetamiinin lopettajat jätetään Suomessa ihan oman onnensa nojaan kitkuttelemaan? Lääkkeitäkin taitaa maailmalla olla?

Jätetään kyllä. Mikähän olis vaihtoehto? (en meinaa mittään lääkepireilyä ADHD-respoilla tai muutakaan vastaavaa).

Joitain SNRI(serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjä)- ja NRI (noradrenaliinin takaisinoton estäjä)-lääkkeitä tähän on kai joskus kokeiltu. Tuloksista ei tietoa.

tunnen henkilön joka tällä hetkellä kitkuttelee piristä pois (kun ei ole saatavilla) 200mg tramalin voimin. Kertoo että henkisiä oireita on eli mielitekoja mutta tramadoli auttaa

itse olen syönyt efexoria (snri) periaatteessa siihen. ei se mielihaluja sinänsä poista, mutta ainakin mut tekee energiseksi ja aikaansaavaksi. multa on jopa kysytty, mitä mä olen vetänyt, kun jaksan touhuta. Mutta ei se kyllä amfetamiinia varsinaisesti korvaa-

2 kertaa on ollut kokeilu alle 10v:n sisään, että amfe-riippuvaisille annettaisiin Concertaa (metyylifenidaatti, amfe-johdannainen jota käytetään ADHD:n hoidossa) kuten subua korvauslaisille… Eka kokeilu meni ainakin aika penkin alle ja oli stadissa. Toinen kokeilu alkoi pari-kolme vuotta sitten ja tuloksia en tiedä… Se kattoi useampia kuntia…

Täällä hoitava taho ainakin on tutkinut tutkimuksia ja käy paikoissa yms. tekee itse tutkimuksia, hän on todennut joidenkin kollegoidensa kanssa että erittäin moni amfenkäyttäjä käyttää amfea “itsehoitona”. Käytön syy olisi keskittymisvaikeudet johon Concerta auttaisi (depot joka sisältää mm. liivatetta ja erittäin vaikea käyttää väärin, lisäksi suuri osa ei edes pidä tän lääkkeen liiallisesta määrästä kehossa)…

Tässä on Duodecim-nettilehden artikkeli

Suomessa
on meneillään laaja satunnaistettu kolmihaarainen
tutkimus, jossa vertaillaan valvotusti
annetun pitkävaikutteisen metyylifenidaatin, aripipratsolin
ja lumelääkkeen tehoa amfetamiiniriippuvuuden
hoidossa. Sen tulokset ovat käytettävissä
aikaisintaan kahden vuoden kuluttua.

Artikkeli on julkaistu 2004, toinen tutkimus asiasta on tosiaan tehty/käynnissä, koska lääkärini itse asiasta kertoi ja on mukana siinä. Käytössä edelleen Concerta, toinen lääke sekä lume-lääke…

1. tutkimus keskeytettiin, koska 1 kolmesta aineesta lisäsi amfen käyttöä. Tämä tutkimus vuodelta 2007 ja vähäistä tietoa aiemmasta tutkimuksesta… tutkimus

Eli Suomessa yritetään löytää korvaushoito myös amfetamiiniin… :laughing: Entäs pilvenpolttajat tai alkkikset? Käykö tupakoitsijoille se uusi sähkötupakka josta ilm. poltetaan vesihöyryä?? Tuolta löytyy lisää tietoa, Naltreksonista hyötyä amfetamiiniriippuvuuden hoidossa. Samaa käytetään myös alkoholiriippuvuuden hoitoon… Näyttää auttavan peliriippuvuuteen ja oppaririippuvuuteen myös… Milläs nimellä tuota myydään?!? :open_mouth: Tuskinpa on myynnissä, luulisi että tuollainen “yleispätevä lääke” riippuvuuteen kuin riippuvuuteen olisi myydyimpiä lääkkeitä… :unamused: Lääkärilehdestä luettuja artikkeleja (ehdottaa alhaalla noita samaan aiheeseen kuuluvia joten jaksa linkittää kuin tuon yhden), joten miksi tätä ei käytetä vai käytetäänkö??? Kyse ei ole kuitenkaan päihdyttävästä aineesta…

Myydään sitä, mutta tarvitsisi prkl sitä terapiaa samalla; sehän maksaisi aivan liikaa! Tämä siis alkoholistien hoidossa ja linkki.

Kiitos tuosta Duodesimin artikkelista, Malibu!

Naltreksoni toki tehoaa monilla useaankin vaivaan mutta vaikea sanoa auttaisko stimulanttiongelmassa kun ihminen tarvitsis jotain potkua kuuppaan.Sitä ei oo kylläkään tullut kokeiltua, voishan se vähentää juomista joka taas korvaa draivin puutetta jne. jne…:slight_smile:
Metyylifenidaatti olis vähintäänkin ok jos sitä saisi, nyt mennään venlafaksiinilla josta saa keskivertovirran ja perustoimintakyvyn, tasaista settiä mutta mieliteot säilyy, tottakai…

Naltreksoni, eli Revia on pitkävaikutteinen opiaattireseptorien antagonisti. Ei tuu oloja aineista, jotka vaikuttavat opiaattireseptorien kautta, mm. alkoholi osittain ja tietysti opiaatit. Sivuvaikutuksina mm. päänsärkyä, yleispaskaa oloa jne, kuulemma.

Metyylifenidaatti ei ole amfetamiinijohdannainen eikä Concertaa ole “erittäin vaikeaa” väärinkäyttää.

Naltreksonista perusjutut tulivatkin jo.