Pilleripään tilitys

Olen pian nelikymppinen, vakituisessa duunissa käyvä nainen. Olen eronnut ja teini-ikäiset lapset ovat vuoroviikoin luonani. Sairastuin vajaa 10 vuotta sitten erääseen hankalaan kipuoireyhtymään ja siihen rakennettiin mittava lääkecoctail; amitriptyliiniä, lamotrigiinia, pregabaliinia, kodeiiinia, tramadolia, duloksetiinia sekä pameja kivun aiheuttamaan jännitykseen/ahdistukseen. Näiden lisäksi olen aina käyttänyt kausittain runsaasti alkoholia. Kolme vuotta sitten tutustuin dexmiin.

Aluksi käytin lääkkeitä reseptin mukaan, mutta aika pian aloin viihdekäytön. Varsinkin Lyricaan jäin koukkuun välittömästi. Ensin tein coctaileja kotona yksinollessani, aika pian aloin käyttää varsinkin Lyricaa myös työpäivinä. Käytän joka päivä jotain lääkettä tai vähintään alkoholia. Päivääkään en kestä ilman. Kierrän yksityiseltä lääkäriltä toiselle saadakseni lääkkeitä.

Haluaisin raitistua, mutten uskalla mennä puhumaan lääkärille, sillä siitä tulee kuitenkin merkintä joka paperiin ja siinä sitä ollaan narkin leima otsassa loppuikä. Vihaan ja häpeän itseäni. Varmasti lapsetkin ovat välillä huomanneet minun olevan omituinen tai humaltunut/huumaantunut. Senkin vuoksi haluaisin lopettaa.

Mistä voisin saada apua? Kukaan ei tiedä ongelmastani, tai niin ainakin oletan.

Tutustu 12 askeleen ohjelmaan, jos alkoholi on ongelma on AA-ryhmä Sinun vaihtoehtosi, NA-ryhmät auttavat eroon muista huumaavista aineista. Tavitaan vain halu raitistua, ja Sinun pitää nöyrtyä ottamaan apu vastaan. Hengellinen kirjallisuus ja seurakunnat auttavat myös , voit saada esirukouksen kun pyydät ja siellä ymmärretään todelliset ongelmasi. Astu sen kynnyksen yli ja mene mukaan.

Hei kohtalotoveri. Minä elin vuosikymmenen niin rankassa sekakäyttö kierteessä, etten pahimmillaan koskaan siitä uskonut selviäväni kuiville. Ihmeitä tapahtuu, mutta niiden tapahtuminen edellyttää monasti sitä, että olemme valmiit ottamaan apua vastaan ongelmissamme.

Minut vieroitettiin pahimmasta koukusta lääkärin valvonnassa ja lopullinen läpimurto tapahtui päihdekuntoutuksessa.

Luettelemasi lääkkeiden alasajo ei ole lastenleikkiä, mutta kokemuksesta voin todeta että se on kuitenkin mahdollista, kun vain suostut avun vastaanottamiseen.

Kirjoitit ettet voi puhua asiasta lääkärille, koska siitä seuraisi erinäisiä merkintöjä. Omasta kokemuksesta pyydän sinua miettimään sitä, mitä kertomatta jättäminen aiheuttaisi elämääsi ja sen jälkeen kannattaa vertailla vaihtoehtojen vaikutuksia.

Sinä selviät kyllä, aivan kuten minäkin. Sikäli kun et ala liiaksi itse määritellä niitä keinoja millä tavoin olet valmis yrittämään. Minä löysin oman pohjani, tullen halukkaaksi olemaan valmis mihin tahansa jotta vapautuisin noista riippuvuuksien vankiloista, enkä päivääkään ole katunut päätöstäni. Jokainen puhdas päivä on aina parempi, kuin päivä aineissa, vaikka se sisältäisi mitä tahansa.

Ohessa “linkki” blogini aloitustarinaan. Käy tutustumassa, niin huomaat ettet ole ongelmasi kanssa yksin.