Piirsin merkin almanakkaan

Ajattelin aloittaa tämän porkkana- nimimerkin takana lymyilevän keski-ikäisen täti-ihmisen ketjun, muistuttamaan tästä hetkestä itseäni hetkestä ja ajasta, kun päätin lopettaa juomisen. Lopetan kokonaan, sillä en halua sepitellä enää itselleni mitään tekosyitä.

Siitä on nyt tasan viikko, kun hain perinteisen perjantailaatikon kiireisen viikon päätteeksi alkosta, vaikka enää ei edes tehnyt mieli kyseistä juomaa. Siitä huolimatta, rutiinin säätelemänä ja oma ajatus mykkyrällä, viiniä oli saatava sillä olinhan jo aikatauluttanut sen hetken, kun sallin itselleni lasillisen palkinnoksi kaikenlaisen suorittamisen päätteeksi.

Lauantaina heräsin kunnollisen suorittajan tavoin aamusta varhain ja raahauduin koiran perässä pitkin liukkaita metsäpolkuja. Kurkunpäätä karhensi ja ylävatsaan sattui. Fyysinen olo oli viinistä hutera ja mieli synkkä. Olin jo pidemmän aikaa ollut huolissani omasta tissuttelun lipsumisesta useammalle viikonpäivälle viimeisen vuoden aikana. Tilanne oli pahentunut jäädessäni opintovapaalle, sillä mikäpäs sen kivempi, kuin palkita itseään tentin tai tehtävän jälkeen viinilasilla jos toisellakin…
Minun juhlinnat vain olivat yksin tapahtuvia viinin lipsutteluita, enimmäkseen piiloteltuja puolisolta. Olin jo varsin sutjakka naamioimaan viinilasin piiloon läppärin taakse, sohvan alle yms. piiloon katseilta ja kontrolloin kiinnijäämisen häpeää monenlaisilla laskureilla…valtava työ ja hirveä stressi juomisen piilottelusta ja ennen kaikkea häpeä omasta selkärangattomuudesta.
Tämän vuoden puolella lisääntyi tunne, ettei mikään ollut enää kivaa enkä mitään saanut enää aikaiseksi. Lenkit lyhenivät, salille en jaksanut lähteä ja ennen itsestään selvä terveellinen ruokakin alkoi vaihtua vääränlaiseen hiilarihöttöön… Etsin keinotekoisesti syitä milloin hormoneista, milloin stressistä vaikka tiesin, että omat elämäntavat olivat pahasti repsahtaneet väärälle tielle… ystävien kanssa kävin fiksusti yksillä eikä tuollaiset hetket ole olleet koskaan mitenkään humalahakuisia… mutta kotona saatoin illan aikana tyhjentää pikkulaatikon valkkaria nollatakseni.

Istahdin viime lauantaina siis koneen ääreen, etsin netistä hakusanoilla apua ja löysin tänne foorumille. Tuo hetki oli paras päätökseni pitkään aikaan! Tajusin saman tie, muiden tarinoita lukiessani, että en ole yksin vaan saisin täältä sellaista vertaistukea ja ajatuksille apua, jota tarvitsisin. Ja mikä tärkeintä, sitä apua tunnuin saavani tarina kerrallaan, valtavasti! Jokaisella meistä on oma “alkohistoria”, jotka eivät ole vertailtavissa toistensa kanssa esim. juomamäärien perusteella tai sillä, kuka mitenkin kauan on taapertanut juomisensa kanssa. Jokaisella meistä on omat rajat tai sietokyvyt, jotka ovat ylittyneet, kun tällaiselle foorumille olemme päätyneet.
Tämä viikko on ollut toisaalta kevyt, mutta raskas. Raskas, kun prosessoin juomiseen hukattuja hetkiä ja mukana raahaamaani painolastia. Keveys on tullut selkeästi siitä päätöksestä, ettei enää tarvitse juoda! Valehtelisin, jos väittäisin, etteikö alkossa käyminen ole käynyt mielessä, tai “vakkariviinilasin” (joka siis on muiden silmissä ihan tavallinen muki) näkeminen herättäisi tunteita. En ole aiemmin tällaista juomattomuuspäätöstä tehnyt, en vatuloi asioilla vaan olen ennemminkin pragmaattinen. Jätin alkoholin nyt pois elämästäni artistien tavoin “määrittelemättömäksi ajaksi” tauolle ja tuntuu ihan mahdottoman hienolle alulle ja kevään valonmäärän lisäännyttyä, uskon että tunne vain paranee.

Tässä minun, “Porkkanan”, tarina. Nimimerkki tulee lempikasviksestani, josta pystyy kokkailemaan melkeinpä mitä vain. Tänään esim. porkkanakakkua :yum:

Ei kiirehtien, vaan hetki kerrallaan. Kaikille raitista viikonloppua :smiling_face:

12 tykkäystä

Oikean polun olet valinnut :+1:t2: :blush:
Pitkälti samanlainen alko-tarina kuin omani. Minun raitistumisprosessi vain kesti kauemmin. Etsin tietoa, kuuntelin ja luin. Yritin tehdä lopettamispäätöksiä. Tunsin juodessani, että tämä ei sovi minulle, tämä ei ole minua jne. silti join…kunnes pääsin tämän polun alkuun…ja sillä polulla koitan pysyä :blush:
Kuljetaan samaa matkaa :heavy_heart_exclamation:

Tervetuloa tosiaan mukaan @Porkkana! Äitini on muuten armoitettu porkkanakokkaaja, laittaa sitä joka paikkaan ja seuraan hänen jalanjälkiään.

Kirjoittele lisää tuntojasi jahka kevät tästä etenee. Tarinassasi on paljon tuttua.

1 tykkäys

@Porkkana tervetuloa! Hienoa, että olet tehnyt päätöksen. Se helpottaa ajan myötä, mutta sen eteen on tehtävä töitä ja oltava valppaana. Täällä meitä on saman päätöksen tehneitä. Todellista joukkovoimaa siis! Itsellä aikalailla samanlainen tarina siltä osin, että kyllästyin siihen synkkään ja vetämättömään oloon millaiseksi alkoholi minut teki. Vei unelmat ja haaveet ja kutisti elämänpiiriä. Itse kun asun yksin niin saatoin juoda kuten halusin - tosin töissä piti olla kuosissa, mutta kyllä se on ollut aikamoista alisuoritusta jo monta vuotta. Huomaa kyllä eron nykyiseen minääni. Tsemppiä siis valitsemallasi tiellä. Kannattaa kirjailla tänne tuntojaan vaikkei niin tuntuisi joka päivä olevan mitään sanottavaakaan. Rutiinit auttavat.

1 tykkäys

Heippa, @Porkkana, täällä me tepastelemme alkumetreillä rinta rinnan. Hyvä sinä päätöksestäsi! Kovin samanlaisilta meidän tarinamme kuulostavat, paitsi että minä join päivittäin ja pidin ihan vain lyhyitä, tuskaisia taukoja niiden välissä. Pahinta oli salailu ja piilottaminen, niin kuin kai hyvin tiedät. Sanotat niin hienosti omaa tilannettasi, että uskon että sinulla on kaikki mahdollisuudet onnistua. Mukavaa alkoholitonta perjantaita sinulle!

2 tykkäystä

Hei Porkkana. .Tervetuloa meidän “heränneiden” joukkoon…suru ja jonkinlainen häpeä ainakin minulla oli vahvasti ensimmäisten viikkojen aikana puserossa. Haikailin iloisia viinintäytteisiä “naisten iltoja” festareita joissa kilisteltiin ja samalla häpesin salapulloja, mokailuja ym.aiheutettuja suruja lähipiirille. Mutta mitä kauemmin olen nyt sinitellyt raittiina niin olo senkun paranee…nyt ymmärrän lauseen “Vapaa viinistä” tämä on parasta minkä tien olet valinnut…sinä, minä ja moni muu…onnea matkaan… valoa kohti :sun_with_face::heartpulse:

4 tykkäystä

Kavereiden kanssa on tuumailtu, että lienee syytä myöntää että hulivilivuodet ja prosenttipitoinen ilonpito on nyt meidän kohdalta ohi. Ollaan kiitollisia kaikesta koetusta ja siitä, että terveys on tallessa ja raajat paikallaan kaikista kommelluksista huolimatta. Ne oli lystikkäitä aikoja! Nyt siirrytään seuraavaan motivoivaan elämänvaiheeseen.

3 tykkäystä