Olen käyttänyt bentsodiatsepiinejä (Temestaa / Diapamia) nyt kolme ja puoli vuotta. Annos on ollut 1-3 tablettia päivässä. Käytännössä Temestaa menee n. 1 mg / pv. Välillä pidän taukopäiviä, max kaksi kerrallaan. Alkoholia käytän hieman alle virallisten riskirajojen. Eli pientä tissuttelua viikolla ja sitten isommat kännit perjantaisin.
Kysyisinkin, mitä haittaa tuollaisesta pieniannoksiesta bentsojen käytöstä tällä aikavälillä on mahtanut olla. En ole itse havainnut haittoja riippuvuutta lukuunottamatta. Jotain tutkimustietoa olen asiasta etsinyt, mutta asiasta näyttää olevan monia mielipiteitä. Missä määrin hermosto vaurioituu tällaisesta melko vaatimattomasta käytöstä?
Mut helposti se tahtoo mennä siihen että annos nousee tolejen mukaan… mullakin reilut 6kk takana niin alkuun riitti se 5-10mg diapamia päivään, nyt 20-30mg ja kovin tehottomalta tuntuu nekin…
Nuo luettelemasi annokset ei ole pieniä. Jo pelkiltään sen yhden temestan ottaminen ei ole niin pieni lopulta.
Niin, ja semmoinen juttu: ne tuntemukset, mitä on kehossa bentsojen käytön alussa, ne on sivuoireita. Oikea-annoksinen lääkemäärä on semmoinen, että sitä ei itse huomaa muuten kun ahdistuksen vähenemisestä, eli ei mitään fyysistä ole tarkoitus saada, eikä myöskään semmoisia että -söin pari rivatrilia ja siivosin kämpän- nämä tämmöiset on jo liikaa.
Ja refloja alkaa tulla kunnolla vasta parin tauko päivän jälkeen… Itsellä pieni annos tarkoittaa 0.25mg xanoria silloin tällöin tarpeeseen… tuolla annoksella saa jo häiriöt katoamaan jos ei ole toleranssia. Bentsot ja alkoholi yhdessä ei ole hyvä kenellekkään. Voisin vaikka vannoa, että et kestä yhtäpäivää ilman bentsoja kankkusessa. Vai onnistuuko?
Niin, mitään varsinaisia olojahan benzoista ei kuulu saada. Mikäli oloja tulee, silloin annostus on liian suuri ja tämä ei ole lainkaan hyvä juttu, sillä se lisää riskiä benzojen väärinkäyttöön ja täten riippuvuuden pahenemiseen . Annos on kohdallaan, kun ahdistuneisuus, paniikkikohtaus tmv., joihin benzoja ollaan määrätty, helpottavat, mutta mitään erityisempiä päihtymysfiiliksiä ei ilmene. Toki tyystin tolettomalle ihmiselle benzot aiheuttavat usein ensin jonkinasteista päihtymyksen tunnetta, tokkuraisuutta tms., sillä ovathan ne, totta vie, keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, mutta tämäkin asia tasoittuu kyllä yleensä nopeasti, eikä tarkoita sitä, että annostus olisi liian suuri tai muuten päin mäntyä.
Satunnaisessa benzojen käytössä toleranssi tuskin kasvaa kovin herkästi . Mun on ainakin vaikeaa uskoa, että esim. kerran kuussa paniikkikohtaukseen napattu Pami tai Xanor ei enää toimisikaan samalla annoksella seuraavalla kerralla, kun se paniikki sitten taas joskus iskee. Säännöllisessä käytössä benzotolet saattavat kyllä nousta jonkin verran(eivät toki kaikilla) ihan ilman minkäänlaista väärinkäyttöäkin, mutta tuo muu päihteily ja olojen hakeminen benzoista, ovat niitä juttuja, jotka edesauttavat benzotoleranssin kasvua huomattavasti. Kokemusta on, enkä voi suositella . Lääkkeet lääkkeinä, niin ne tehoavat parhaiten siihen, mihin niiden pitääkin ja säästyy muutenkin pahemmilta ongelmilta .
Sori, meni hieman offiksi ketjun alkuperäisestä aiheesta.
Taidat olla oikeassa. Olen nyt muutaman päivän ottanut vain 2 x 1/4 tabletin Temestaa. Vieroitusoireita ei ole ollut. Kokeilen tällä linjalla vähentää nyt tuohon max 0,5 mg päivässä.