Kai pitäisi sanoa alkuun että “olen alkoholisti”, mutta meitä on kai monenlaisia. Olen 38 vuotias mies, yrittäjä ja avoliitossa. Ensin pari sanaa omista juomatottumuksistani. Juon keskimäärin 3-4 lasia punaviiniä päivässä, 1 0.5l saunaolut 2-3 kertaa viikossa. Käyn ravintolassa ehkä 0-2 kertaa viikossa ja silloin juon pari tuoppia seurustellessa.
Aloitetaan huonoilla uutisilla ensin:
Juon joka päivä paria poikkeusta lukuunottamatta.
Laskin että juon lähes 3000kcal viikossa ja samalla yritän tiputtaa 5kg
Puolisoni juo seurassani myös mutta ei niin paljoa, näkyy myös hänen kropassa jo
Ennestään kuiva ihoni ei tykkää alkoholin kuivattavasta vaikutuksesta
Kaksi pönttöä viiniä viikossa (puoliso kuluttaa 1/3) ja satunnaiset oluet maksaa jopa 70€ viikossa ja sitä kautta vajaat 300€ kuussa ihan turhaan
Hyvät uutiset on kai:
Juon pääasiassa punaviiniä ja vain sen 3-4 lasia päivässä
En juo humaltuakseni tai tajuttomaksi jne. (kukapa noilla määrillä…)
Minulla on harvoin krapulaa, jos on niin olen sitten käynyt baarissa tai muussa tilaisuudessa jossa olen juonut olutta ja viiniä tms. sekaisin
En ole oksentanut alkoholin takia tai menettänyt muistia kuin ehkä pari kertaa vuodessa em. tapauksissa
Mutta miksi juon? monille lienee tuttuja syitä eli:
Alkoholi rentouttaa
Molemmat vanhempani käyttivät alkoholia (äitini kuoli maksakirroosiin kun oli jo jäänyt eläkkeelle tarjoilijan työstä)
Vatsani ja suolistoni toimii paremmin niinä päivinä kun olen juonut viiniä, muuten ummettaa ja turvottaa
Verenpaineeni laskee hieman, alapaine on usein koholla
Rentouttaa lihaksia. Itsellä on kaksi välilevyn pullistumaa ja madaltuneita nikamavälejä. Teen istumatyötä ja joskus kun lihakset on jumissa niin iskiaskivut palaavat. Mielummin otan viiniä kuin kolmiolääkkeitä.
Normaalisti olen ollut enintään kaksi päivää juomatta kuussa. Nyt ajattelin että koitan olla helmikuun juomatta ja lisäksi kokeilla kasvisruokavaliota. Puolisoni veti tammikuun vegaanisena ja minä siinä sivussa 90% joten mielenkiinnosta kokeilen kahta suurempaa muutosta kerralla. Isoin motivaattori on sen 5kg tiputtaminen (85kg->80kg, 180cm). Toki iso syy on kanssa huono omatunto juomisesta, tiedän että ei ole normaalia tissutella koko ajan mutta samaan aikaan tiedän että elämäni on muuten kasassa ja juomiseni ei sotke sitä. Tein SADD testin ja sain siitä vain 7 pistettä (vastasin rehellisesti mutta jotkin kysymykset olivat hieman hassuja tissuttelijalle). Viime vuonna olin pisimmän jakson juomatta varmaan sitten nuoruusvuosien, 21 päivää. Sitten lopulta perustelin itselleni ja puolisolleni että minulla ei ole ongelmaa asian kanssa koska se ei häiritse arkea, en juo “känniin”, juominen ei vaikuta arkeen, jne.
Nyt on neljäs päivä ilman alkoholia ja mietin koko ajan miten hyvältä maistuisi lasi punkkua (toki se olisi se 3 lasia kuitenkin lopulta). Olen myös huomannut että kun olen ollut juomatta, tekee mieli jotain syötävää. Se ei auta kyllä yhtään sitä taustalla menevää laihdutusprojektia että korvaan alkoholin kalorit sitten muulla tavalla.
Jos näkyviä ikäviä seurauksia juomisesta ei näy ulkoisesti kuin vyötäröllä, voi olla hankala motivoitua lopettamaan/vähentämään. Nuo määrät ovat kuitenkin jo reilusti yli riskirajojen (jotka nekään eivät ole mitään vaarattomuustakuita). Äitisi kuoli kirroosiin, houkuttaako sama?
Kuvailemasi hyödyt ovat kaikki saavutettavissa muilla, terveellisillä tavoilla. Alkoholi nostaa verenpainettasi ja vaikka se relaksoi selkääsi, niin seuraavana aamuna on taas jäykempää. Rauhallinen liikunta ja miksei jopa ne oikeat, vaivaan auttavat kolmuilääkkeetkin olisivat fiksumpi ratkaisu.
Laihdutus on noilla juomamäärillä utopiaa.
Jos lopetat vaikka määräajaksi, alat huomata alkottomuuden hyötyjä - vähentäminenkin auttaa, jos se luonnistuu.
Mene lääkäriin testauttamaan, onko haittoja jo tullut jos vain varaa on. Tai älä mene, en ole sinun pomosi ja vähennys/raittius lähtee itsestä.
Tsemppiä yritykseen! En halua saarnata mutta mieti itse riskien ja hyödyn suhdetta.
Näinhän se menee. Näkyy se vyötäröllä ja toki sitten henkisesti harmittaa kun tietää että “ei ole fiksua” tissutella koko ajan. Se että äitini kuoli, vaikutti jo aiemmin ja toki vaikuttaa nytkin. Muuten en ehkä olisi vielä tässä vaiheessa alkanut pohtimaan tai vähentelemään.
Tuosta terveysasiasta olen kanssasi samaa mieltä mutta havainnot ovat olleet vain toiset. En kuitenkaan juo “kännejä” joten aamuiset heräämiset ei ole olleet ongelma saati että se olisi jäykistänyt selkääni. Olet tosin oikeassa että väärä tapa lääkitä itseään viinillä.
Laihdutuksesta olen kanssa samaa mieltä, 3000kcal on paljon ylimääräisiä kaloreita. Se että painoni on pysynyt samana pitkään (vaikkakin sen 5kg liikaa) niin kertoo että muuten kalorivajeeni vuorokaudessa on riittävä. Eli alkoholin kalorit ovat pitäneet minut tässä painossa, muuten olisin jo laihtunut aiemmin.
Kävin muutama vuosi sitten lääkärissä ja silloin kaikki maksa-arvot oli tarkalleen viiterajojen keskellä mutta pitäisi kyllä varmaan käydä mittauttamassa uudestaan, kunnallisen kautta.
Verenpaineen lasku juomisen jälkeen voisi johtua siitäkin, että olet siitä fyysisesti riippuvainen ja vieroitusoireiden lieveneminen laskee painetta joita alkoholi noin ylipäätään siis nostaa (ja pahentaa muutenkin sydän- ja verenkiertosairauksien jamaa).
Toivottavasti saat motivaatiota katkaista kierteesi!
Voi se olla niinkin. Tosin lepoverenpaineeni on 120/60 ja syke noin 60, silloin kun selkä on huonossa kunnossa niin verenpaine on korkeammalla, toki se johtuu paljolti hermopuristuksesta.
Eilen kävin alkossa ja ostin 2l pikkuboxin ja join vain 3 lasia viiniä ja sitten nukkumaan, olen sallinut itselleni myös tämän lauantain mutta sitten taas juomatta ensi viikonloppuun (ainakin).
Heips!
Samanlainen viininjuoja olen minäkin,tosin enempi rajoittunut viikonloppuun,kun ei vaan viikolla osta viiniä
Niin,tuo on varmaan hyvä että aluksi olet vaikka viikolla ottamatta?
Itse olen huomannut omalla kohdallani ettei ihan totaalinen jokotai juomattomuus pidemmän päälle onnistu heti ainakaan ,olen sitä muutaman kerran yrittänyt viiden vuoden sisällä ja 3kk on pisin aika …
Eka kerralla myös karppasin ja kävin kuntosalilla,paino putosi 10kg,ja kun lopetin karppauksen/raittiuden,ehkä 3kg jäi pysyvästi pois.
Viime syksynä olin 4kk juomatta + yksi repsahdus,paino ei pudonnut yhtään koska söin melkein suklaalevyn illassa(alkoholin korvike)
Ehkä nämä paino ja raittiusjutut on sellaisia että se muutos minkä tekee ,pitäis pystyä lopullisesti pitämään…muuten tuloskaan ei ole pysyvä.
Itse ajattelin nyt vähentää viininjuontia siten että juo vain yhtenä iltana viikossa(sen on oltava lauantai koska jos aloittaa pe,siinä menee lauantaikin )
Ja ostaa vähemmän,vaikka vaan litran pänikän…
Pitää selviäkin viikonloppuja,(se onnistuu kun hommaa harrastuksia viikonloppuaamuun niin on pakko herätä skarppina)
Sillä tavalla saisi aikaan pysyvämmän muutoksen.
Ja siitähän sitä voi niitä kertoja taas edelleen harventaa.
Tosiaan meitä alkoholin suurkuluttajiakin on erilaisia,ja varmaan lopettamis/vähentämistavatkin on erilaisia.
Juu itsellä ei onneksi ole tuota suklaan himoa, joskus itrokarkkia tms. tekee mieli. Oudoin mieliteko mikä tulee ajoittain mieleen on ne juustotäytteiset jalapenot. Harmi että ne maksaa hemmetisti.
Lauantain jälkeen ei tippaakaan kun tuli käytyä baarissa tapaamassa kavereita. Yhteensä 5 tuoppia ja pari lasia viiniä aiemmin illalla. Ihan riittävästi siis. Äsken lämmitin saunan ja vaikka kaapissa olisi tölkkikaupalla olutta niin enpä koskenut niihin. Nyt kuitenkaan ei väsytä joten päätin ruveta leipomaan, porkkanaleipä tulossa puoleksi yöksi…
Niin. Tämän perusteella ei ole “turvassa”. Runsaan alkoholin käytön aiheuttama rasvamaksa näkyy ultrassa. Arvot voivat olla normaalit vaikka maksa on jo rasvoittunut. Samoin ei ole olemassa mitään yksittäistä laboratoriokoetta, jolla alkava tai jo edennytkin kirroosi voitaisiin todeta, ultrassa näkyy muutoksia maksassa. Diagnoosi varmistuu vain koepalan ottamisella. Kirroosissa labroissa VOI olla muutoksia. Hoito on täydellinen pidättäytyminen alkoholista tai tietysti kuolema. Kannattaa kokeilla miltä alkoton elämä tuntuisi!
Hyvä homma Hh.
Kyllähän se niin on, että perusterve aikuinen saa naukata aika lailla punkkua ja pitkään että se terveydelle isompaa vahinkoa saa aikaan.
Juomisen vähentämiseen tarvitaan usein hyvä “syy” ja melkoista motivaatiota. Jos ei terveys tunnu uhatulta, ei ole univaikeuksia/energian puutetta/univaikeuksia, krapuloita, isompia paino-ongelmia, rahastakaan ei suurta pulaa tms. voi olla vaikea haastaa itseään muuttamaan tapojaan kuten BIM jo sivusikin - että muuttuisi ikään kuin vain siksi että “pitäisi” ja niin olisi “fiksua” toimia valinnan sen suuremmin elämänlaatuun edes vaikuttamatta.
Ainoa syy joka minun mieleeni tuossa kohtaa tulee, on se tunnettu tosiasia, että juomismäärä tahtoo hiljalleen nousta vuosien varrella etenkin jos juominen on jokapäiväistä. Jos sekään ei tunnu todennäköiseltä, ehkä sun “syyt” eivät ole vielä tarpeeksi voimallisia muuttumiseen; listasit noita viininjuomisen etujakin aika monta.
Ei sillä, että kannustaisin missään tapauksessa jatkamaan valitsemallasi tiellä. Muuttua voi jos haluaa.
Ja johan sulla onkin kertynyt noita raittiita päiviä viikollekin muutama, siitä on hyvä jatkaa. peukku
Kiitos mukavasta viestistä. Onhan se hieman niin että joskus asioihin ylireagoi tai ei reagoi tarpeeksi. Itsellä on kuitenkin tavoite saada kroppa kuntoon ja samalla moraaliset syyt hieman tulee vastaan tässä tissuttelussa. Nyt olen pitänyt 4 päivää per viikko taukoa ja se on kuitenkin aika paljon aiempaan nähden. Hyvä fiilis kuitenkin tässä vaiheessa kun labrat kertoo enemmän kuin itse pelkää.
Samalla tässä kuussa ollut kasvisruokavalio on opettanut itselleni paljon sitä toivottua itsehillintää.
Noh eilinen lähti sitten hieman lapasesta. Sen siitä saa kun kavereissa on ravintola-alan työntekijöitä ja odottelet että he sulkee paikat… Neljän aikaan kotona ja tänään ihan hemmetinmoinen päänsärky taas. Mulla se johtuu että alapaine nousee taivaisiin ja aiheuttaa niskapäänsärkyä eli kroppa on liian kuiva jne.
Tämä päivä mennyt sängyssä torkkuessa ja nyt vasta alkaa olla normaali fiilis. Tänään pitää olla paljon siivommin, pari lasia viiniä saa riittää jotta huominen ei menee perseelleen.
Tänään oletkin jo varmaan toipunut tuosta ihan normikrapulasta - mitäs sitä sen enempää miettimään, tuli ja meni. Tuota kyllä ehkä varoisin viimeiseen asti, ettei krapulapäivänä tule otettua alkoholia, edes sitä paria lasia. Tiedät kyllä miksi, mitäpä sitä alleviivaamaan,
Kuulostaisi oikein hyvältä tuommoinen kokonaisvaltainen hyvän ihmiselon tavoite - keho kuntoon itseään kuuntelemalla, vegaaniruokavalio, moraalisten ja eettisten arvojenkin pohdiskelu, humaanit ajatukset. Siihen et saa kovin herkällä mahdutettua orastavaa alkoholismia.
Huomenta!
Kun heräsin näin aikaisin, tein itselleni nuo Plinkin testit nykytilasta ja sain Audit testistä 8 pistettä ja SADD testistä 4 pistettä eli aika mukavasti menee.
Tavoitteena olla raittiina 18.3 asti, jolloin alkaa loma.
Hyvälle vaikuttaa. Siis ainakin minusta, kun mulla ne pahimmillaan oli jossakin juoppojen lukemissa eli siis olin niillä kriteereillä juoppo! Pitää tehdä jossakin vaihessa itsekin ne testit uudelleen. Just heräsin ja kännykästä kelloa vilkaisin, niin samalla tuli avattua nämä plinkin viestit luettaviksi.
Olisi tosi mielenkiintoista tietää miten määrittelet juopon jos et sitä mielestäsin itse ole, niin mikä olet ? Itse käytän mieluumminn termiä alkoholisti vaikkei sitäkään kukaan oikein selkeästi ole määritellyt. Olen ajatellut, että alkoholisti on sellainen, ettei kykene kohtuukyttöön vaan ennemmin tai myöhemmin aina lipsahtaa ylettömyyksiin. Niinhän sinulle tuntuu käyvän ja olet itsekin kirjoittanut, että sellaista on jo aikoja sitten tapahtunut. Jotenkin tuntuu, että yrität taas itsellesi selittää, ettei tässä niin pahaa ongelmaa olekaan. Eihän se alkoholismi mihinkään välttämättä häviä vaikka labra-arvot korjaantuisivatkin.
Ajattelen juoppona henkilöä, joka juo joka päivä ja ei kykene työhön ja muuhun kuin juomiseen.
Itse olen työssä (opintovapaalla) ja hoidan hommani, mutta tuurijuoppo olen, kun on niitä repsahduksia. Välillä jopa 6 kk tauon jälkeen taas alkuun.
Dave, arvostan suorapuheisuuttasi, mutta olet välillä väärässäkin. Olen tänään menossa taas AA:han ja teen kaikkeni raittiuden eteen. En yritä selittää, ettei mulla olisi ongelmaa. On minulla. Siksi pääasiassa tuolla lopettajissa kirjoitan. Haluan silti kannustaa myös sellaisia, joille kohtuukäyttö vielä on mahdollista. En itseäni lue siihen joukkoon, mutta esim. Juhanilla on hyvät mahdollisuudet kohtuukäyttöön.
HERÄTYS!!! Aika helkkarin moni juoppo tässä maassa kykenee hoitamaan työnsä, vaikka joisi päivittäin . Varsinkin, jos työ on sen verran itsenäistä, ettei pomo/työkaveri ole kaiken aikaa hengittämässä niskaan, ja ei niin kovin tarkkuutta vaativaa, niin hoituuhan tuo pienessä pierussakin, etenkin, jos toleranssit ovat sen verran korkealla(Aika hälyttävä juopon merkki ), että pari pulloa vinkkua päivässä pitää lähinnä “normaalina”. Pieni osa alkoholisteista on lopulta niitä, jotka kittaavat korvikkeita veneen alla paskat housuissa, ja jotenkin nekin ovat sinne päätyneet, ts. eivät ole suinkaan syntyneet Lasol-pullo kourassa, vaan aloitelleet uransa sosiaalisemmalla ja salonkikelpoisemmalla juopottelulla . Siksi onkin aika vaarallista ajatella, että eihän mulla vielä huonosti mene, kun en ole samassa kunnossa, kuin tuo koditon spurgu tuolla sillan alla. Siinä kun ehtii sitä odotellessa mukavasti ryypätä itsensä tärviölle :mrgreen: .
Onhan niitä alkoholisteja paljon työelämässä. Noita käsitteitä on hankala määrittää. En tiedä onko jossakin viralliset olemassa.
Itse näen “juopon” siis noin kuin laitoin. Alkoholisti on jo paljon ennen kuin muuttuu juopoksi.
Itselle ei ole kovin väliä tällä hetkellä noilla asioilla, miten jokin sana määritellään. Tietenkin se helpottaa keskustelua, jos puhutaan jollakin sanalla samaa tarkoittaen.
Mutta asiasta toiseen. Daven ei siis tarvitse epäillä minun vilpittömiä raitistumistavoitteita.