Pidetään tässä

Ketjuni viimeinen viesti lopettajien puolelta:
Siirryn tänne.
Hei,
Vielä täällä kirjoittelen vaikka en ole kokonaan lopettanut. Tällä hetkellä tuntuu että en välttämättä lopetakaan (pysty? halua?), käyttö pysynyt hallussa ihan kohta vuoden päivät. Tämän viikonlopun saldo: urheilua päivittäin ja perjantai 16cl punaviiniä ruokaravintolassa, lauantai 1 olut+1,5 viinilasillista punaista kotona. Melko kohtuullista…minun mielestäni :smiley: Taidan avata ketjun vähentäjiin, vaikka olen jo päässyt kulutuksessa sille tasolle, mikä on minulle ok. Eli rajat max 7 annosta/vko, ei mielellään viikolla, enint. 5 annosta kerralla (ehdottomasti mielellään vähemmän). Katsotaan palaanko lopettajiin, muuten kaikille menestystä valitsemallanne tiellä!
L.

Moikka Lizzy

Kyllä toi on kohtuullisissa rajoissa kun vaan pidät sen siinä :wink:

Lopettajissa väännetään kättä jo ehtoollisviinistä :slight_smile:

Tv. Tuppi

Tere!

On kohtuullista on. Siitä sitten tiedä onko tarpeellista tai jotenkin itselle hyväksi…Ymmärrän kyllä että tilanne on hankala heille, jotka jo se laiha ehtoollisviini tai konjakilla kostutettu leivos voisi saada retkahtamaan kokonaan. Silloin kannattaa olla kokeilematta. Nyt minä menen näin em. rajoilla kunnes toisin todistetaan. Hyvää ystävänpäivää Tupille ja kaikille muille!

Hyvinhän tuo on kohtuudessa pysynyt :slight_smile: tsemppiä jatkossakin…

Moikka
Jep, varmaan on näin, itse en vaan osaa kuvitella sitä. Mutta erilaisiahan me ollaan kaikki, hyvä niin :slight_smile:
Tv.Tuppi

Su 0
Ma 0
Ti 0
Ke 0
To 0
Pe ? Saatan ottaa pari.
La Tuskin.
Su En varmasti.
Näin se menee, normaalia elämää :slight_smile:

joo toi ehtoollisviini on aika kinkkinen juttu, varsinkin jos on ns. salaa alkoholisti ja tulee sukujuhlia yms ja joulu ja pääsiäinen yms ja kun on seurakunnan jutuissa aktiivisesti mukana. Päihdeleireillä kun on hartauksia, niin on mehua.
Otin itse kirkon hartauksessa ehtoollisviiniä yli vuoden raittiuden jälkeen ja kyllä se hetken pelotti, mutta jotenkin sitä tahtoi kunnioittaa sitä tilannetta, ei voinut jättää menemättä ehtooliselle, muiden painostuksesta myös. en retkahtanut siitä vaan sen jälkeen, meni aikaa.

Hieno juttu että olet onnistunut vähentämään!

Oletko miettinyt että pystyisitkö olemaan niin että joskus ei enää tarvitsisi laskea annoksia vaan se menisi vähän niinkuin omalla painollaan? Että olisi normi juttu että ei juo omasta mielestään liikaa.

Olen tyytyväinen. Tällä viikolla annoksia 6 jotka kaikki menivät perjantaina välillä 15-23 juhlatunnelmissa (tänään eikä huomenna ei tule juotua mitään kahvia vahvempaa). Kannattiko nuo kuusi? Eipä juuri. Nousuhiprakkaa? Ei. Oliko harmia? Ei. Oliko hyötyä? Ei. Olisiko ollut yhtä mukavaa ilman? Todennäköisesti. Miksi otin? Tiedä häntä=Tavasta ja tottumuksesta. Tuosta annosten laskemisesta… Lasken annokset siitä syystä että en todellakaan halua tulla yhtäkkiä känniin. Seuraukset voisivat pahimmassa tapauksessa olla arvaamattomat, sekoilua ym. ei kiitos (ei ole ollut vuoteen). Aiemmin join aika nopeasti alkuun että pääsin humalaan ja tämä ei ole tarkoitus. En juo viiniä esim. hanapakkauksista vaan aina pullosta/lasista että tiedän onko jo esim. puolen pullon raja ylitetty. Olut tai siideri on helpoin laskea, siksi pysyn nykyään mieluiten niissä. Tästä seuraavastakin olen meuhkannut täällä monta kertaa mutta en voi mitenkään ymmärtää miten VIRALLINEN taho edelleen markkinoi 16/24 annoksen viikkomäärää joka on todella yläkanttiin. 7/14 olisivat lähempänä totuutta ja alkoholihaittojen syntyminen olisi epätodennäköisempää ja piste! Suomalainen se tarvitsee sen 0,5 promilleansa autonkin rattiin, voi pyhä yksinkertaisuus. Eihän se promillerajan lasku nollaan estä tosijuoppoja ja paatuneita ratteja ajamasta mutta olisi yleisempi yhteiskunnallinen viesti: alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen, eritoten nuorille ajattelun pohjaksi.

Luin ketjuasi jossa totesit, että “tammikuun alussa tuli vedettyä aikamoiset kännit”. Tämä on juuri sitä mitä itse vältän viimeiseen asti eikä toiminta kuulu kohtuukäyttäjän arkeen :slight_smile: minun mielestäni. Saa olla eri mieltä. Mutta totta kai vähentäminen on silloinkin onnistunut jos ennen tuli otettua känät joka viikonloppu ja nykyisellään muutaman kerran vuodessa!

Meillä selvästikin on vähän eri tavoitteet. Lähinnä omassa alkoholin käytössä tähtään siihen että jos vedän kännit niin sitten vedän kännit, kunhan ei tarvitse koskaan miettiä että voiko sitä alkoholia juoda vai eikö ja kuinka paljon. Lähinnä siis siksi kyselin kun minusta ainakin tuntuisi että alkoholi määrää liikaa elämää jos ei voi huoletta juoda vaan annoksia pitää laskea (ymmärrän kyllä että laskeminen on vähän niinkuin turva sille ettei yhtäkkiä ole ihan päissään!). Älä siis käsitä että pitäisin tapaasi vääränä, ei ole tarkoitus arvostella ketään! Kokemuksiahan täällä vaihdellaan.

Tärkeintä varmaan kuitenkin on se että alkoholi ei ole se määräävä tekijä elämässä, vaan sitä voi juoda ilman sen kummempia murehtimisia.

Aivan. Juomistavat ja sitä myötä ongelmat ovat ihmisillä erilaisia. Itse en ole juonut päivittäin, ei putkia eikä vaikeuksia pitää alkoton päivä, viikko tai kuukausi (useampikin on viime vuosina mennyt). Ongelma oli nimenomaan lärvätsalot, jolloin sattui ja tapahtui…ei luojan kiitos sentään aina. Sitäpä en enää halua enkä kehtaa olla humalassa enkä varsinkaan halua nolata itseäni viinaksien takia. En ole mielestäni (enkä minua hoitaneitten tahojen mielestä) alkoholisti vaan juonut humalahakuisesti (alkoholistisesti?) silloin kun olen ottanut. Ongelma on nyt aikas taka-alalla eikä alkoholi hallitse elämää. Enemmän joudun vahtimaan suklaan, leivoksien ja jäätelön syöntiä uuh :mrgreen: Onneksi tuli tänäänkin lenkkeiltyä 15 km että pysyy oikeassa tuumakoossa. Tsemiä vähentäjille ja lopettajille!

Jatkoa…
La 0
Su 0
Ma 0
Ti 0
Tänään 3 tölkkiä siideriä.
Ja hirrrrrrrveeen ärsyttävää ettei tule oikeen minkäänlaista nousuhiprakkaa (eli dokattu on aiemmin…). Muuten hyvä olo ja tunnelma mutta enempää ei viitsi ottaa. Edes pitkän tauon jälkeen ei saa samaa oloa kuin “joskus ennen” eli ei paljon innosta. Huumeiden käyttäjä joka etsii sitä ensimmäistä trippiä???

To 0
Pe 2 tölkkiä siideriä
La 0
Su 0
Ihan kivasti menee eikä humalassa tee edes mieli olla.
Tämä viikko tulee menemään tietyistä syistä täysin nollilla :smiley:

:smiley:
Moikka Lizzy.
Hienoa, Olet löytänyt oikean polun :slight_smile:
Tv. Tuppi

hyvinhä toi toki menee lizzyllä… ja toivottavasti jatkossakin…

Kiitti kiitti! Viikon saldo yhteensä 7 annosta eli omissa rajoissa taasen. Mutta. Näen tässä vielä hiomista ja pientä ongelmaakin?..se muutaman otto on jotenkin “must” vaikka ei edes ihmeempiä oloja irtoa. Perjantaina useimmiten tulee tunne että pari kolme ainakin, oi WHY WHY? Monesta kirjoittajasta tämä saattaa jo kuulostaa liian vähästä valittamisesta kun tilanne on ihan “tavis” “ok”. Äh en tiedä itsekään mihin noita tarvitsen mutta eipä ainakaan ole tullut sekoilemisen tarvetta ja se on jo sekin jotain. Voisi pitää rutikuivankin kauden kun vaan saisi aloitettua, mietin vaan onko tarpeen tai sitten ei kun menee näinkin. Mites muilla vähentäjillä? Onko vähentynyt tai jopa kohtuudessa?

Moikka Lizzy
Hyvä kysymys, itse olen miettinyt samaa asiaa niin miljoona kertaa, MIKSI. Aamulla heräillee ja kaikki ok mutta MIKSI iltasella pitää ne oluet ottaa. Itsetutkistelua yrittänyt tehnyt. Ehkä vaan olen hiukan levoton että käsissä pitää olla jotain kun katsoo illan tv-ohjelmat. Nuorempana aina kun katsoin tv:tä, joko pyörittelin sormissa avainnippua tai täryyttelin jalkojani :laughing: . No eihän tuota nyt kukaan kestä joka vieressä sattuu istuun. :open_mouth:
Oma luonteenpiirre tai tavat/rutiinit jne… Mutta siinäpä se, ehkä jos pyörittelis “karvanoppia” käsis niin se ei häiritse. Vitsivitsi, ei sitä kukaan kestä. toki kaikki työajat ja muutenkin ystävät ympärillä, elämän sisältö yms…
vaikuttaa aika paljon mielestäni näihin. Itse teen töitä kotona ja jotenkin se vaan pitää katkaista että en ole enää töissä vaikka työhuoneen/olohuoneen välillä on vain yksi seinä. Itsepohdiskelua, hyvä kysymys… :slight_smile:.
Tv. Tuppi

Moikka Tuppi (ja muut)!

Nyt alkaa olla niin komiaa ilmaa, että yritän pitempää nolla-kautta :smiley: La 1, Su 0, Ma 0, Ti 0 ja näin mennään… Tulkaapa mukaan.
L.

Yäk, join eilen illalla 3,5 annosta alkoa. Ihan kuin olisi ollut krapulainen olo aamusta (tuosta määrästä :open_mouth: ). Kyllä on NIIN turhaa…pitäisikö lopettaa uudelleen, kokonaan? No todellakin. Tahdon takaisin sen olon, jolloin on aina täysin iskussa, ainakin mitä alkoholin aiheuttamiin haittoihin tulee!!!