Pian parempi kesä

Moi kaikki Vähentäjät…

Mietin pitkään tänne rekisteröitymistä mutta nyt uskalsin sen tehdä. Olen noin 40 v. nainen Helsingin seudulta, perheetön ja lapseton… ja alkoholi on ollut osa elämääni 16 vuotiaasta asti. Ekan kännin otin vasta 16 vuotiaana, mutta sen jälkeen juopottelinkin tiuhaan jo nuorena. Monen laista sotkua on alkoholi aiheuttanut mutta kuvittelin kauan sen olevan hallinnassa ja että minulla ei ole pahoja ongelmia, mutta ekan kerran havahduin kun jouduin menemään katkaisu hoitoon pari vuotta sitten. Katkon jälkeen olin vähän aikaa raittiina ja kävin A-klinikalla juttelemassa hoitajan kanssa ja myös keskustelu ryhmässä siellä.

Olen työskennellyt yrittäjänä ja mulla on hius alan koulutus. Mun oma yritys meni kuitenkin nurin viime vuonna ja olen nyt ollut työttömänä jokusen kuukauden… ja juopottelu lisääntynyt.
Sain viime viikon tiistaina lopetettua viikon kestäneen tissuttelun… Istuin kotona juomassa kaljaa päivät ja illat viikon ajan. Nyt kuitenkin siis jo 9. päivä raittiina.

Mulla ei ole ketään raittiita kavereita eikä muutenkaan ketään tosi hyvää ystävää tällä hetkellä. Jokunen mies puolinen ystävä mulla on mutta hekin juopottelee aika paljon enkä ole heitä nyt halunnut tavata.
Olen siis vähän yksinäinen nyt kun korona aikana kaikki kiinni ja pitää olla kotona. Netissä tulee sitten oltua paljon, ja onneksi on netti. Facebook sun muut on käytössä.

Sukulaisiakaan mulla ei ole nykyisellä seudulla vaan he on kaikki kauempana Suomessa josta minäkin kotoisin. Iskä ja äiti mulla on, mutta iskään tosi huonot välit ja myös mun vanhemmat juovat vaikka heillä jo ikää yli 60.

Yritän nyt vähentää juomista ja pidän siitä nyt alkuun taukoa… Jos terassit on auki kesällä saatan yrittää käydä juomassa siiderin tai oluen mutta kesään on pitkä aika… En ehkä haluaisi olla raitis koko loppuelämää mutta jotain muutosta nyky tilanteeseen haen.

Anteeksio kun tuli pitkä ja sekava juttu mutta kiitos jos luit!

Hei Pia ja tervetuloa joukkoon!

Olet vähentämisessä jo hyvällä alulla. Täältä plinkistä saat paljon tukea ja apua heikkoja hetkiä varten. Tsemppiä jatkoon ja kirjoittelehan lisää ajatuksistasi. Asioiden tuominen julki auttaa kovasti jäsentelemään niitä omassa päässä.

Kiitos Helena100 tosi paljon! :slight_smile:

Olen nyt istunut nököttänyt kotona odottamassa että kamala räntäsade lakkaa että viitsin mennä edes kaupassa käymään… (ruokaa ostamaan, kaljahyllyt kierrän kaukkaa)
Tykkään kyllä kirjotella netissä ihmisten kanssa ja ihanaa jos löytyy vertaistukea tähän alkoholi ongelmaankin… koska sehän mulla on, ei siitä mihinkään pääse. Lisäksi mulla muitakin pulmia mutta toi alko on se pahin.

Mietin että onko netissä muita vertaistuki sivuja tms. kuin tämä Päihdelinkki? Tämä on hyvä ja riittääkin varmaan, mutta onko esim. Facebookissa jotain ryhmiä… On siellä yksi jonka tiedän, jonka nimi on Päihderiippuvuuden hoito sydämen tielle, ja siinä minä olenkin… mutta siinä tosi paljon jauhantaa vaan jostain AA:sta ja askelista. Joka muuten ihan ok mutta jostain syystä en oikein saa siitä niin paljon irti…

Tervetuloa Pia! 10 päivää on jo hieno saavutus, jatka samaan malliin.

Itse en ole Facebookissa, joten en osaa sanoa siitä mitään. Ja minulle riittää tämä yksi kanava, tästäkin kun tulee riippuvaiseksi :wink: .

Tervetuloa Pia!

Samat sanat kuin Vilmalla että hieno alku sulla. Itselläni menossa 6. viikko tipattomalla ja ajattelin vielä toistaiseksi samaa rataa jatkaakin. Luotan että joskus kesällä terassit aukeavat ja pääsen kohtuudella nautiskelemaan. No ainakin kotiterassi on auki kaasugrilleineen ja savustuspönttöineen. Vaikka join nuorempana reippaasti, en koskaan päätynyt katkolle. Sen sijaan vein enovainaatani useamman kerran katkolle. Minäkään en ole Facebookissa, joten en osaa neuvoa. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Moikka. Olen saman ikäinen kuin sinä, täällä ollut nyt runsaan 2 vuotta. Kokonaismatkani täällä on mennyt niin, että iso harppaus on tapahtunut monella tavalla. Alkoholikeskeisyys on vähentynyt, tipattomien pitäminen on helpottunut, muutenkin suhtautuminen alkoholiin on jotenkin normaalimpi. MUTTA yhä onnistun kyllä vetämään överikännejä jos niikseen on, joskus edelleen myös vahingossa vaikka olen oppinut varomaan. Välillä on kuivempia kausia, välillä kosteampia. Nyt on kosteampi, siksi olen päätynyt pitämään omaa päiväkirjaa täällä taas.

Minunkin mielestäni sinun alkusi on varsin lupaava. Anna mennä vaan samalla tavalla :slight_smile: minua tämä palsta on auttanut kyllä. Mutta olen tehnyt muutakin, eli kävin psykoteriassa vuoden ja sain ahdistukseeni sopivat lääkkeet. Se oli minulle ehkä käänteentekevää. Tsemppiä sinulle elämänmuutokseen, kyllä me onnistutaan.

Kiitoksia viesteistänne Vilma1966, juhanikari ja Pecarina. :slight_smile: Ilahduttavaa saada noin kannustavaa palautetta kohtalotovereilta. Avauduin eilen ongelmistani myös facebookin Päihdehoito ryhmässä ja sielläkin tuli kannustavaa palautetta mutta paljon tuputettiin vain AA:ta ja jotain 12 askelta. AA:ssa on kuitenkin nyt vaan lähinnä jotain nettipalavereja joita on koe oikein osaavani, mutta meinaan mennä live ryhmään sitten kun niitä joskus on.
Omassa kotikaupungissani ei ole valitettavasti enää A-klinikkaa jonka keskusteluryhmässä joskus kävin myös ja joka tuntui jotenkin sopivammalta minulle kuin AA.

Minä olen yrittänyt varoa kovia pers kännejä juodessakin, ja olen enemmän sellainen tissuttelija. Tissuttelen siideriä, kaljaa ja lonkeroa mitä ruokakaupasta saa, mutta niitä saattakin sitten kulua huima määrä pikkuhiljaa juodessa. varsinkin jos tulee toleranssia.

Olen yrittänyt välttää väkeviä ja kovia juomia, just koska saatan tulla älyttömään kaatokänniin enkä osaa juoda niitä varovasti. :confused: Viime kesänä sattui just ikävä tilanne kun olin iltaa istumassa erään mies puolisen kaverini luona ja hänellä oli viskipullo jemmassa jota sitten alkoikin juottaa minulle. Minähän sitten join sillä viskillä jalat altani ihan kirjaimellisesti ja sitten tapahtu kaikkea mikä ei olis pitänyt ja hävettää vieläkin. :open_mouth:
Tää tapahtu muuten just ennen juhannusta viime kesänä… tais olla torstai ennen juhannusaattoa, ja järkytyin tapauksesta niin että olinkin juhannuksen juomatta sitten… mitä nyt pari krapulasiideriä tuskaisena litkin kotona juhannus aattona. Sen jälkeen olin raittiina elokuuhun asti, joka taitaakin olla ennätykseni viime vuosina… yli kk selvin päin.
Semmosia muistoja.

Nyt ei tee mieli juoda eikä ole tosin rahaakaan paljon. Hyvää viikonloppua teille kaikille.
Jess, mulla 10 päivää jo täynnä. :sunglasses:

Moi ja tervetuloa!
Itekkin lapseton,perheetön,sinkku,eikä oikeestaan raittiita ystäviä ollenkaan. Ymmärrän siis tosi hyvin että alkoholista tulee se paras ystävä. Itekkin tässä taistellu olutpirua vastaan. Tänne kirjoittaminen auttaa kyllä paljon. Onnittelut 10päivästä, hyvä alku. :slight_smile: Tsemppiä ja kirjottele lisää.

Kiitos venkku, ja hyvää sunnuntai aamua kaikki. :slight_smile: Aurinkoinen aamu onneksi tulossa, meinasi pari päivää sitten jo ahdistaa se räntäsade. Kurjassa säässä on tosin aina se hyvä puoli, että se ei juotata yhtään ja helppo olla kotona.

Kerrompa että minulla on tänään syntymäpäivä. :sunglasses: Ei kuitenkaan tarvitse onnitella erituisesti enkä juhli synttäriä mitenkään. Ei ole kyse tasakymmenistäkään ei muusta juhlan aiheesta. Saatan käydä tosin tapaamassa isääni ja kahvitella hänen kanssa, kun hän on tullut käymään Helsingissä nyt kun se raja aukesi. Ehdin jo vissiin kyllä valittaa että mulla on huonot välit iskään niin kuin joskus aina onkin mutta on meillä hyviäkin hetkiä. Ja sitä helpompaa mitä harvemmin tavataan, kunhan edes joskus aina tavataan.

AIka jännä sattuma että mun synttäripäivä on samalla raittiuden 13. päivä. :open_mouth: Noo, en en oo onneksi taikauskonen, heh. Ainakaan paljoo. Muistan että vielä vuosi sitten ei ollut raittiudesta tietoo kun biletettiin mun synttäreitä kapakoissa kaverien kanssa kuin mitkäkin pissikset…. aikuiset tädit, hitto. Oli sillon se hyvä puoli tosin ettei ollut koronastakaan tietoo.

Nyt ollut muuten helppo olla juomatta mutta perjantai yönä iski semmonen tilanne ettö olisin kyllä juonut jos olisi ollut juomista. :open_mouth: Onneksi kello oli jo 11 illalla kun se tunne iski eikä mistään saanut että alkoholia. Asiaan liittyi ihmissuhdesotkuja ja ristiriitasia tunteita kun erehdyin tapaamaan erästä mieskaveriani perjantaina päivällä ja siitä tuli sotkuja jota setvittiin sitten yötä myöten vielä mesessä ja facessa.
No elämä on laiffii ja so it goes, ja selvisin siitä juomatta ja sitten tuli uusi päivä.

Hyviä vointeja kaikille ja hyvää mieltä kevät sunnuntaina!

toivoo: Piitu

PS. Äh sori, laskin väärin… ei tänään ookaan raittiuden 13. päivä vaan 12. :unamused: :stuck_out_tongue: Huomenna maanantai 13.

Onnea Pia :slight_smile: niin syntymäpäivän kuin raittiin viikonlopun vuoksi. Sama mulla, että ärsyttävät ja mieltä vaivaavat asiat tekevät usein himon “helppoon helpotukseen” eli drinksutteluun.

^ Kiitos Pecorina. Niimpä… tässä sitä on taas vuoden vanhempi mutta onko viisaampi, jää nähtäväksi.

Eilen ei kyllä yhtään juotattanut vaikka oli synttäri. Oli semmonen melko normi sunnuntai. Iskän kanssa meni ihan hyvin tapaaminen.

Kolmatta viikkoa jo mennään raittiina, kevättä katsellen.
Näin eilen kauppareissulla yllättäen yhden miehen, johon tutustuin katkaisuhoidossa aikoinaan. Pikkusen säpsähdin kun oli yllättävä nähdä hänet, koska luulin hänen olevan nykyisin vankilassa. Sitten muistin, että hänen tuomionsa oli kai jo ohi.
Jollain tapaa en oikein tykkää tuosta miehestä enää, vaikka meillä oli tavattoman hauskaa katkolla ja joskus jälkeenpäinkin olemme hänen kanssaan istuneet kaljottelemassa.
Olin eilen tyytyväinen, kun koronaan vedoten sain pidettyä häneen pitkän välimatkan ja kohtaaminen jäi pelkkään iloiseen moikkaamiseen ohimennen.

Mutta jos tuo hemmo alkaa pyörimään taas kotipiirini lähistöllä, niin haasteellisia aikoja on tulossa raittiuden suhteen.

Nyt kummiskin… päivä nro 16, aurinko paistaa ja pää on selvänä. :sunglasses:

Tiedän tunteen, noista juoppomies kavereista. Mullakin on pari sellasta lähipiirissä. Oon yrittänyt pitää etäisyyttä koska mua ei oikeesti kiinnosta kännätä niitten kans. Toisaalta mukava kun on seuraa mut sit se alkoholi on kuitenkin huono juttu siinä yhtälössä. Toivotaan että löydetään raittiita miehiä kaveriks. :wink:

^ Joo. :slight_smile: :wink:

Ryhmissä käydessä tietysti tapasi raittiita tai ainakin raitistumaan pyrkiviä miehiä, mutta sekin on sitten vähän riskaabelia jos siinä alkaa joku ihan suhde kehittymään ja molempien raitistuminen kesken, niin voi käydä niin että retkahdetaankin yhdessä. Tämmösiäkin kokemuksia mulla joskus ollut.

Mä rupesin kirjottelemaan nyt myös tuonne Saunaan, kun siellä on paljon sellasia hauskoja ketjuja jotka ei liity edes päihteisiin. Vaikka onhan mulla myös kokemuksia vähän muista päihteistä kuin alkosta, eli ainakin pilveä, bentsoa + muita mömmöjä joskus tullut nappailtua. Mutta alkoholi on kuitenkin se mun “rakas vihollinen” aina ollut.

Muutin ketjun otsikkoa, kun huomasin että “kohti raittiimpaa kesää” oli liian samankaltainen toisen kirjoittajan “kohti raittiimpia vapaita” ketjua.
Pian parempi kesä merkitseekin hauskasti kahta asiaa, eli Pia -nimisen ihmisen parempi kesä ja äkkiä parempi kesä. :slight_smile:

Minulle ei muuten kuulu erityistä. Eilen tuli täyteen kolme viikkoa raittiutta ilman sen kummempia juhlallisuuksia. Hiljaiseloa ollut koronastakin johtuen. Siis minullahan ei itse tautia ole vielä ollut, mutta nuo rajoitustoimet tekee hiljaiselon.
Olen kaksi kertaa meinannut kaupassa käydessä törmätä juuri siihen mieheen, josta kerroin edellisissä viesteissä, mutta olen välttänyt häntä jo jotenkin ylivarovaisesti. Jo kahdesti mennessäni bussipysäkille olen nähnyt kaukaa että tuo mies oli siellä, niin olen kääntynyt takaisin kotiin ja mennyt seuraavalla bussilla. :open_mouth:
Vähän höhlää ehkä, koska ei hän nyt sentään vaarallinen ole minulle. Kaiken lisäksi hän asuu aika lähellä minua, joten häntä olisi joka tapauksessa vaikea vältellä loputtomiin.
Tulee vaan ne epämääräiset katko-muistot aina mieleen hänestä, ja lisäksi hän on vähän semmonen kriminaali jonka kanssa tiiviisti hengatessa joutuisi huonoon seuraan.

Sain kutsun myös ihan hyvään seuraan vappuaattona. Eräisiin virtuaalisiin vappubileisiin. Voisihan sitä yrittää klikatakin itsensä kanavalle, vaikka moni varmaan on linjoilla alkoholijuomien kanssa. Osallistuminen virtuaalisesti voi kuitenkin olla melko turvallista, kun bileistä voi poistua vain klikkaamalla linjan kiinni. :unamused:

Muuten tässä vaan oottelen ensi viikon alkua ja että saan rahaa. Ruokaa on kaapissa siihen asti ja kaikki ihan o.k.

Moikka Pia!

Kotona tissuttelija olen minäkin. Nyt kuitenkin päätin pitää tipatonta ja kävin maksa-arvoissa. No nyt jos koskaan on aika olla ilman koska arvot oli korkealla. Pk-seudulta löytyy loistavia päihteettömiä olohuoneita mutta Koronan vuoksi valitettavasti kaikki taitavat olla vain facebookissa. Etsi sieltä Helsingin A-kilta ja Raittila. Molemmat ovat loistavia vertaistukipaikkoja.

Itse odotan pitkästä aikaa kesää, jolloin voin siitä oikeasti nauttia. Aurinkoa ottaessa voi juoda limukkaa - ei alkoholijuomaa. Tämä tulee olemaan minulle iso juttu ja varmasti vaikea!

Hei kaikki ja hyvää loppukesää!

Hupsista heijaa kun vierähtikin aikaa siitä kun viimeksi olen kirjotellut. Oli näköjään ennen vappua vaikka muistelin sen olleen lähempänä kesää. :open_mouth:
No niin siinä vaan sitten kävi että ei tullut raitista kesää, enkä tiedä onko ollut edes paljon parempi kuin edelliset. Tissutellut olen useana viikonloppuna mutta en joka viikonloppu. Toisinaan on mennyt siideriä ja kaljaa jopa neljänä päivänä peräkkäin mutta sitten ollut taas pari viikkoa taukoa ihan tipattomana.

Nyt olen ollut juomatta 11. heinäkuuta asti, ja päivitin laskurin. Viimeksi join 10. heinäkuuta lauantaina, ulkona kaverin kanssa. Mies puolinen kaveri kyseessä. Vähän jopa hävetti, kun istuimme monena (4 päivänä) päivänä peräkkäin ulkona penkillä ihan kaupan edessä tissuttelemassa, ja välillä haimme vain juomaa lisää kaupasta.
En minä siis sitä miestä hävennyt eikä me oltu ihan kauheen kovassa kännissäkään, mutta kuitenkin…
Ns. kunnon ihmisiä kulki siitä ohi lapsineen koko ajan jne… Mun naapureita ym. :unamused: :confused:

Minun piti aloittaa uudestaa yrittäminen nyt heinäkuussa, niin päätin joskus keväällä. Mulla on parturi-kampaajan koulutus, jolla alalla on varmasti töitä jos vähän viitsin tsempata.
No sekin on nyt jäänyt. Olen tuntenut itseni vähän työkyvyttömäksi kesällä, ja kun olen kuitenkin tullut toimeen, niiin….

No, tässä tätä kuulumisiani nyt sitten, joita en ollutkaan kirjotellut tänne kuin huhtikuun lopussa viimeksi.
EN ole käynyt AA ryhmässä enkä missään muissakaan vertaisryhmissä nyt kesällä. En tiedä onko niitä edes ollut pahimman korona ajan jälkeen.
Facebookissa olin semmosessa ryhmässä kuin “Päihderiippuvuuden hoito sydämen tielle”, mutta taisin erota jo siitäkin.

Nautitaan kuitenkin loppukesästä ja toivottavasti teillä kaikilla muilla menee hyvin. :slight_smile:

t: Piitu

Hei Pia!
Sullakin ongelma kotona tissuttelussa. Mutta mielestäni sulla menee siinä suhteessa kivasti että pystyt olemaan raittiina pitempiäkin aikoja välillä.