On pakko päästä purkamaan tätä pahaa oloa… Olo on taas niin lamaantunut ja surullinen.
Mieheni on juonut Tammikuusta asti. Tähän aikaan mahtuu ehkä n.3viikkoa yhteen laskettuna päiviä joita ollut täysin selvinpäin. Tähän aikaan mahtuu myös huumeita, viikon katkaisuhoito, peruttu jatkohoitopaikka, aggressiivisuutta, vieraita naisia ja lapsemme syntymä. Toivoa, uskoa, rakkautta, lupauksia ja pettymyksiä.
Lähdimme lasten kanssa (meillä on kaksi lasta, joista toinen on minun ja toinen yhteinen) kotoa kohta 3 viikkoa sitten, kun hän kotona uhkaili minua ja kavereitaan taas humalassa. Silloin ajattelin etten jaksa enää. Ajattelin etten palaa enää tähän suhteeseen.
Kuitenkin tunteet olivat tallella ja ikävä, läheisyyden kaipuu. Kun tapasimme, tajusin edelleen haaveilevani hänen muutoksestaan ja onnellisesta yhteisestä tulevaisuudesta. Tiesin kuitenkin haaveeni olevan mahdoton, ainakin ilman hänen omaa sitoutumistaan. Uskoin hänen huomaavan mitä hän menettää, kun emme ole paikalla. Näin ei kuitenkaan mielestäni käynyt, ainakaan kovin suurta havahtumista.
Muutama päivä sitten hän sanoi minulle itse, että hän lopettaa juomisen ja haluaa meidät takaisin kotiin. Minäkin kaipasin kotiin. Koti on kuitenkin aina koti. Tänään on se päivä jolloin piti lopettaa, ei yhtäkään kaljaa. Meillä oli suunnitelmissa palata kotiin, siivota yhdessä, käydä ruokakaupassa ja tehdä ruokaa. Hän lupasi myös lapselleni tehdä hänen kanssaan jotain mukavaa. Lapseni on ikävöinyt häntä.
Hän oli vielä aamulla humalassa edellisen illan juomista. Hän kuitenkin halusi selvitä ja joi kahvia, mutta…
Kun hän kaverinsa seurassa naureskellen korkkasi kaljapullon, lävitseni virtasi pettymys, kipu ja lamaannus. Hän korkkasi toisen ja totesi ottavansa vielä pari. Tässä kohtaa olin valmis vajoamaan maahan ja purskahtamaan itkuun. Kun myöhemmin kerroin kyyneleet silmissä pettymyksestäni ja kuinka uskoin ja toivoin hänen lopettamiseensa, hän sanoi ettei kannattaisi aina vittuilla hänen juomisestaan ja eihän se nyt paha ole jos vaan pari ottaa. MITÄ?! Unohtiko hän mitä minulle oli aiemmin puhunut!?
Hänen mielestään en kai saisi olla pettynyt tai ainakaan ilmaista sitä mitenkään. Miksei hän ymmärrä miten tämä vaikuttaa hänen läheisiinsä? Miksei hän tajua miltä tuntuu kun joutuu jatkuvasti pettymään?