Petetty miehen kännisekoilujen takia

Minä haluaisin teiltä vinkkejä…

Olen ollut mieheni kanssa jo pitkään yhdessä, kohta 13 vuotta ja niistä reilu 2 vuotta naimisissa. Mieheni on pettänyt minua aikaisemmin kaksi kertaa kännisekoilulla seksiin asti. Niistä on päästy yli ja jatkettu yhdessä. Nyt olemme asuneet eri maissa, kun mieheni työskentelee ulkomailla. Syksy meni ihan penkin alle ja mieheni alkoi käyttää alkoholia todella paljon. Joka viikonloppu tai pari kertaa ainakin viikossa ihan känniin asti. Jotain muutakin tissuttelua on ollut. Sama tahti on jatkunut…nyt sitten sain selville, että on taas pettänyt minua suutelemalla toisia naisia. Ja mitenkäs muuten kuin kännissä. Haluaisin auttaa miestäni, mutten tiedä miten. Selvin päin mieheni on ihana ja minut huomioonottava (muutkin ovat tämän huomanneet ja ihailevat sitä), mutta kännissä hän ei vastaa puhelimeen ja unohtaa minut kokonaan. On itsekin sanonut, että alkoholia menee liikaa, mutta ei vain jonkun vuoksi ole pystynyt lopettamaan.

Miten voisin auttaa miestäni pääsemään irti alkoholista? Hänen mukaansa se rentouttaa ja nollaa pään. Ja on melkolailla miellyttämishaluinen, eli jos kaverit haluaa mennä jonnekin, niin lähtee kyllä varmasti mukaan. Muutenkin kännissä on minulle usein hyvin vihainen ja päästelee suustaan sanoja, joita en haluaisi kuulla. Seuraavana päivänä tulee aina se anteeksi, mutta sama tahti jatkuu seuraavalla juomiskerralla. On vilkas luonteinen ja sosiaalinen. Minä taas en ole saanut alkoholista minkäänlaista tyydytystä ja siksi olen ollut nyt 4kk juomattakin. Mielummin juon vettä tai limpparia kuin alkoholia.

Onko teillä keinoja auttaa? Mihinkään ryhmiin ei varmasti lähde, koska ei tunnusta, että ongelmaa olisi. Alkoholia kuluu vaan liikaa.

Kysymys kuuluu, miten auttaa ITSEÄSI… Olet varmaankin lukenut täällä erilaisia elämäntarinoita ja kaikkia ns. selviytymistarinoita leimaa kyllä se, että me juovan läheiset olemme oppineet ikäänkuin päästämään irti siitä juovasta elämänkumppanistamme. Jotkut ovat irrottautuneet ihan konkreettisestikin eli eronneet, jotkut taas viettävät aikaa ns. kakkosasunnossaan ja onpa osa opetellut olemaan vain välittämättä “liikaa”.

Ymmärtääkö miehesi, että juotuaan hän muuttuu sellaiseksi persoonaksi, joka on haitallinen sinulle? Kantaako vastuun asiasta eli myöntääkö, että hänellä on tuollainen ongelma? Tekeekö yhtään mitään sen eteen, että asia korjautuisi?? Vai onko sellainen, että joka kerta ns. mokattuaan pyytelee anteeksi, kenties hyvittelee olemalla hetken aikaa entistä ihanampi, kunnes taas “pohja tipahtaa”??

Miksi miehesi pettää sinua? Turha sitä kännitilaa on asiasta syyttää, koska tiedän henkilökohtaisesti, että vaikka olisi minkälaisessa kännissä, niin kontrolli siihen, ettei eksy sänkyyn toisen kanssa, säilyy. Itse olen juovuspäissäni ollut kova flirttailija ja tykännyt suukotella ja suudellakin vieraiden miesten kanssa. Siitä huolimatta olen heti alusta alkaen tehnyt näille flirttikumppaneille selväksi, että minä sitten vain leikittelen, enkä tule jatkamaan touhua sen pidemmälle. Olin siis yli 20 vuotta uskollinen viimeisimmälle miehelleni, kun taas sitä edellisessä suhteessani petin ihan härskisti silloista avomiestäni aika useinkin, toki juovuksissa, mutta se ei ole koskaan ollut mikään selitys asialle.

Avioeroni jälkeen selvisi, että minunkin mieheni oli baari-iltojensa päätteeksi toistuvasti eksynyt (samaan) vieraaseen petiin. Mies oli lopettanut yhdenpidon tähän toiseen naiseen saman tien, kun perheemme hajosi eli jännitystähän hän oli elämäänsä tuon toisen seksisuhteen kautta hakenut. Tämä nainen luuli, että mies jatkoi “onnellisesti” minun kanssani ja olikin aika tyrmistynyt, kun hänelle selvisi, että olemme eronneet. Nainen laittoi siis minulle tekstiviestin, jossa selvisi tämä asia. En mieheltä selityksiä pyydellyt, mutta oletan, että hän päätyi hakemaan jonkinlaista itsetunnon pönkitystä vieraalta naiselta ja saattoipa tuo kokea asian oikeutetuksi senkin takia, että minä olin paljon poissa kotoa harrastustoiminnan parissa eikä seksielämämmekään ollut enää vuosiin aktiivista. Toisaalta koen, että mieheni arvosti minua niin paljon, ettei halunnut “pelehtiä” enää kanssani, kun kerran pelehti jonkun toisen kanssa. Mielestäni olisi ollut huomattavasti törkeämpää, jos hän olisi harrastanut edelleen seksiä myös minun kanssani ja teeskennellyt, että kaikki on hyvin.

Haluan siis sanoa, että tietyssä määrin ymmärrän ja voin antaa anteeksi vieraissa käymisen, sehän ei ole mitenkään tavatonta pitkissä ja muuten aivan toimivissa parisuhteissa. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että kiinni jäätyään ja huomattuaan, miten pahasti loukkaa lähimmäistään, jatkaa samaa touhua! Minusta se osoittaa arvostuksen puutetta ja välinpitämättömyyttä, jota mikään hyvittely ja selittely ei laimenna, ainakaan loputtomasti.

Sinuna, SMM, todellakin miettisin, miten sinä itse pääset irti siitä, että annat miehesi käytöksen toistuvasti vahingoittaa itseäsi.