Persoonallisuushäiriö ja päihdeongelma

Eivät ole ihan yksi yhteen sopivia, vaan oman mutu-tuntumani mukaan persoonallisuushäiriöt ovat yhtä harvinaisia tai yleisiä päihdeongelmaisilla, kuin ei-päihdeongelmaisillakin.
Eli ajoittain niitä toki esiintyy.

Persoonallisuushäiriöistä tapetilla on ollut erityisesti narsistinen persoonallisuushäiriö, jonka havaitseminen toki usein on subjektiivista ja ambivalenttia, ei kliinisesti todennettua.

Narsismi sekoittuu usein myös “viattomampaan” asiayhteyteen, eli itserakkauteen ja omahyväisyyteen, jotka ovat kuitenkin ihan eri asia kuin varsinainen persoonallisuushäiriö.

Persoonallisuushäiriöistä löytyy varmaan joitain piirteitä jokaisella meistä, mutta vain se ratkaisee kuinka hallitsevia piirteet ovat. Jos ajattelumme on hyvin jäykkää, jähmeää, oman ongelman kieltävää, muiden syyllistämistä, yhteiskunnan syyllistämistä, voi kyseessä olla persoonallisuushäiriö.

Narsisti on käräjöitsija. Hän ei suinkaan ole se joka ottaa kimpaannuttuaan oikeuden omiin käsiinsä, vaan hän tykkää käyttää ja näyttää valtaansa virallisia ja laillisia keinoja pitkin. Hän saattaa olla vaikkapa pääministeri, joka käy verenmaku suussa käräjiä entistä naisystäväänsä kohtaan, joka reppana on mennyt uskoutumaan julkisuuteen suhteestaan vallanpitäjään.
Narsisti osaa käyttää laillisia keinoja ihmisten höykyttämiseen, ja usein hän manaakin avukseen oikeuslaitosta, virkavaltaa, [size=85]moderaattoria[/size]…

Sosiaali- ja terveysalan asiakkaana narsisti on se, joka tietää oikeutensa, uhkailee Valviralla, elämöi ja uhkailee henkilökuntaa. Hän tiedostaa asemansa.

Luojan kiitos; persoonallisuushäiriöt eivät ole meillä päihdeongelmaisilla oikeastaan sen yleisempiä kuin muillakaan.

Itse olen snobi ja elitisti. Jonkinlaisia häiriöitä ehkä nämäkin?

edit. siis nimenomaan narsismin/omahyväisyyden ilmentymänä

Mikä tämän aloituksen tarkoitus on? Infopläjäys persoonallisuushäiriöistä joita täytyy viljellä säännöllisin väliajoin. Diagnosoinnit jätettäköön tietysti heille joilla se pätevyys on. Tavallisilla junteilla kun tuppaa olemaan taipumus diagnosoida pershäiriöisiksi kaikki he joiden ajatusmaailmassa ei oma järki pysy mukana.

Haaa! Kiva kun meitä on sitten jo ainakin kaksi. Tietynlainen eliittiajattelu ei ole pahitteeksikaan. Ainakaan silloin jos haluaa kuopan pohjalta pois. Ja hieman korkeammallekin…
Minullehan diagnostisoitiin klinikalla narsistinen pers.häiriö. En edes tiennyt, että tollasta on ylipäätänsä olemassakaan. Taisi terapeutteja vain nyppiä kun en aina ollutkaan samaa mieltä heidän kanssaan. Mitäs sitten? Sanoinkin heille, että tämä titteli miellyttää minua suuresti! :laughing:

Tavalliset juntit on kieltämättä inhottavia. On niiden vika että mä juon. Itse asiassa; taidan haastaa muutaman oikeuteen, tai vähintään ottaa yhteyttä moderaattoriin.

Mullakin oli niin paskamoiset kusipäävanhemmat, että turha selittää mitään miksi mä juon. Miksen joisi? Jokainen moisessa kusipääympäristössä kasvanut joisi.

Jokainen sosiaalitättähäärä kiiluvine silmineen on syyllinen juomiseeni. Taidankin mennä seuraavan kerran asianajajan kanssa sossuun.

Minulla on kyllä yhteyksiä, ja tiedän säännöt ja lainsäädännön. Voin ottaa yhteyttä vaikka korkeimmalle tasolle, te ette tiedäkään vielä kenen silmille hypitte.

Eikä tänne ihan niin vain kirjoitella ettenkö minä voisi kysyä: miten tämä liittyy mihinkään? :smiley:

Suomessa ei ole käytössä ns. narsistinen persoonallisuushäirö diagnoosia, mutta so what! Joskus on ihan mukavaa olla olevinaan ja omapäinen :smiley:

Omalta kohdaltani kaikki persoonallisuushäiriöt on poissuljettu oikein kliinisesti kahden psykiatrin toimesta vuonna 2005. Toinen teki alustavan arvion ja lähetti minut seuraavalle kallonkutistajalle joka teki lopullisen arvion: ei persoonallisuushäiriöitä. Jälkimmäinen psykiatri totesi “plaan ajattelu on pitkälle kehittynyttä” ja ehdotti yliopisto- opintoja, koska alkuperäinen syy siihen miksi minut passitettiin kallonkutistajalle liittyi “syrjäytymiseeni”. Jatkohoitoon liittyvien psykologikäyntien yhteydessä yksi niistä paljon vaihtuvista psykologeista kannusti minua myös hakemaan edes avoimeen yliopistoon koska hänen mielestään “ajattelen asioita perusteellisesti”, olen “verbaalisesti lahjakas” ja “persoonaltani saattaisin sopia enemmän yliopistomaailmaan kuin duunariammattiin”.

Happy?

[Poistettu asiatonta -Päihdelinkin moderaattori]

PYSYKÄÄ AIHEESSA!

tämän uhallakin: oletko F hakeutunut tai aikeissa hakeutua joihinkin mainittuihin opintoihin? Olen varsin samaa mieltä psykiatrin kanssa. Ja kaikki yliopistossa opiskelleet tietävät, että sitä touhua ei viinan juonti estä.

Mikä ed. viestissä ei liity aiheeseen? Et sä BT ihan niin objektiivinen nähtävästi olekaan kuin luulin.

No kyllä ne tällä elämänkokemuksella, työkokemuksella ja parisuhteiden jälkeen on poissuljettu.

Mutta sä sitten hoitajaksi jossain vaiheessa kai menit? Oliko se siis ennen vai jälkeen tuon em. kerrotun?

Se oli olevinaan vitsi ja liittyi siis itse kirjoittamaani jatkoon, joka on offtopikkia…

Ikävää miten sä ulkoistat noin omat ongelmasi. Sinä itse kaadat viinaa omaan kurkkuusi, eivät ulkopuoliset henkilöt.

Eli kohdallasi persoonallisuushäiriöitä ei ole kliinisesti poissuljettu? Oletko koskaan edes käynyt psykiatrin pakeilla tai muussa mt- hoidon piirissä asiakkaana? Emme puhu siis päihdehoidosta.

Btw. en ole koskaan ollut kollegasi. Oletuksena että puhut totta omasta itsestäsi mikä on hyvin epätodennäköistä vuosien virtuaalimaailmassa temmellyksen jälkeisellä kokemuksella. Jos minulla on joku tuhat vuotta vanha yksi helvetin toisen asteen tutkinto, se ei tee meistä kollegoita.

Joo, ei ole missään nimessä kliinisesti poissuljettu. :smiley: Tosin hyvin epätodennäköinen.

Eli mikäs se toisen asteen tutkinto on?

Perushoitaja kuten tiedät. Sinulla lähihoitaja. Eli sama asia. tämä keskustelu käytiin jo vuonna 200 jotain. :unamused:

Lähihoitajan tutkinto tuli yleiseksi vuonna 1993. Perushoitajat on yleensä valmistuneet siis sitä ennen. Sä oot ollut sillon aika nuori? :slight_smile:

PS. EIvät muutenkaan ole yhtään sama asia. Lähihoitaja on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, jota perushoitaja ei todellakaan ole.

Kyllä. Menin kouluun 16- vuotiaana suoraan peruskoulusta. Perushoitajan tutkinto lakkasi olemasta vuonna 1995. Olin viimeisellä peruskoulupohjaisella luokalla joka valmistui perushoitajiksi ennen kun se vaihtui lähäritutkinnoksi. Onks sulla joku ongelma sen asian kanssa?

Noo ei oikeestaan mulla, mutta toki nuo muutoksen ajat on kiehtovia. Onkin erikoista, jos olet ollut koko aikuisikäsi työtön tästä koulutuksesta huolimatta?

Kuka niin on sanonut?

Millainen muuten sun koulutus- ja työhistoriasi on? Sullahan oli se yo- tutkinto ja lähäriksi luit vasta muutama vuosi sitten. Mitä teit siinä välissä? Ja mikä koulutus sulla on nyt menossa? Etkös sä hakeutunut ammattikorkeaan?